Accu? Hoe het beste bij te laden?

Forumindex Forums Modellen Astra Accu? Hoe het beste bij te laden?

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    frankvanhuet

Hi,

Mijn Accu heeft na de zware winter die we hier in Polen hebben gehad (erg koud geweest tot paar weken geleden) een vrij lage spanning. Bij motor uit 11.9 en met motor aan zo’n 12.9~13.4 V.

Nu heb ik een battery-charger, maar ik zat me te bedenken. Moet ik misschien water in de accu toevoegen? De accu is nu 1 jaar oud. (Hij is net na de vorige winter erin gekomen)

Gedeminiraliseerd water moet er toch in? En hoeveel? Toen de accu net nieuw was, was de voltage hoger. Bij motor aan had ik waardes van rond de de 14 V. Ik merk met name bij starten op koude motor dat het moeizamer gaat.

Tips aub ;)

Alvast bedankt!!

corsaracer
      Deelnemer

beste is een onderhoudsvrije accu te halen…hier hoef je namelijk zelf niks aan te doen…

wat ook kan zijn (omdat je spanning zo laag is met draaiende motor) dat de dynamo aan het verslijten is…

maar over het bijvullen van je accu, als je zorgt dat de platen ongeveer 0,5-1 cm onder water staan dan is dat voldoende…en idd bijvullen met gedemineraliseerd water

wim-v6
        Deelnemer

origineel gepost door corsaracer
          beste is een onderhoudsvrije accu te halen…hier hoef je namelijk zelf niks aan te doen…

wat ook kan zijn (omdat je spanning zo laag is met draaiende motor) dat de dynamo aan het verslijten is…

maar over het bijvullen van je accu, als je zorgt dat de platen ongeveer 0,5-1 cm onder water staan dan is dat voldoende…en idd bijvullen met gedemineraliseerd water

@ Corsaraser:

> Onderhoudsvrije accu:

Is een gewone accu, maar dan met dichtgeplakte dopjes..

heb van de week weer bij een Accu de sticker van boven eraf gehaald.

vloeistof gecontroleerd en bijgevuld.

Accu doet het als nooit te voren..

> Lage laadspanning:

Dit kan worden veroorzaakt door een niet volledig geladen accu.

Als ik bijvoorbeeld bij mijn Combo de heledag met de Electronica ben bezig geweest (Omvormer, loopverlichting, laadruimte verlichting, radio aan.

en ik start hem daarna, duurt het een goed uurtje voordat de spanning bij mij weer op de normale 14,4volt zit..

laad dan zomaar max 13,5 Volt..

@ Frank: Accu laden, uit de auto, op een langzame 12Volt lader goed opladen.

Willem

frankvanhuet

Thx guys. Het is inderdaad zo’n “onderhouds” vrije accu, maar ik heb met mijn vorige accu ook al gemerkt dat dit een beetje “onzin” is… als je vloeistof op pijl houdt en beetje bijlaad doe je langer met de accu dan normaal het geval is.

corsaracer
            Deelnemer

origineel gepost door wim-v6

origineel gepost door corsaracer

@ Corsaraser:

> Onderhoudsvrije accu:

Is een gewone accu, maar dan met dichtgeplakte dopjes..

heb van de week weer bij een Accu de sticker van boven eraf gehaald.

vloeistof gecontroleerd en bijgevuld.

Accu doet het als nooit te voren..

> Lage laadspanning:

Dit kan worden veroorzaakt door een niet volledig geladen accu.

Als ik bijvoorbeeld bij mijn Combo de heledag met de Electronica ben bezig geweest (Omvormer, loopverlichting, laadruimte verlichting, radio aan.

en ik start hem daarna, duurt het een goed uurtje voordat de spanning bij mij weer op de normale 14,4volt zit..

laad dan zomaar max 13,5 Volt..

Willem

er zit wel degelijk verschil tussen een onderhoudsvrije accu en eentje die je zelf moet bijvullen…

ff stukje wat ik op internet gevonden heb

Onderhoudsvrije accu’s lopen ook in gekantelde toestand niet leeg en zijn doorgaans ook ‘waterproof’.
              Een plastic afdekplaat verhindert het ontstaan van kortsluiting.
              Bij onderhoudsvrije accu’s hoeft nooit water of elektrolyt (accuzuur) te worden bijgevuld omdat het accuzuur is opgenomen in een gelei of glasmat.
              Daardoor blijven de gassen zuurstof en waterstof die bij het laden en ontladen ontstaan (en vroeger ontsnapten) lang genoeg bij elkaar om chemisch terug te reageren tot water.
              Onderhoudsvrije accu’s kunnen luchtdicht worden afgeloten, een overdrukventiel verhindert schade door drukopbouw bij een onjuiste herlaadprocedure.

dus er zit wel degelijk verschil tussen accu’s die je met gedemineraliseerd water moet bijvullen en onderhoudsvrije accu’s

frankvanhuet

Hmmm… ok. Ik heb nu een Bosch S5 74Ah. Heb hem net uit de auto gehaald en de plaatjes zitten inderdaad dicht zoals je hierboven omschrijft.

Kan ik die accu nu wel of niet bijladen? (zonder te vullen).

Ik heb namelijk ook geen zin om of de accu, of de lader kapot te hebben of zelfs fik :P

wim-v6
                Deelnemer

geen dopjes erop??

En onderhoudsvrij zit veel verschil in, bij de originele opel accu’s welke onderhouds vrij zouden zijn, zitten wel degelijk dopjes onder de sticker, deze loopt ook gewoon leeg als je m op zijn kop houd.

Deze accu kan je dus gewoon bijvullen.

accu’s welke niet leeg kunnen lopen zullen gevuld zijn met een minder vloeibare substantie.. (voorbeeld is de Gel accu

Willem

Dragon_blue
                  Deelnemer

inderdaad even eerst je accuspanning nog eens nameten, motor uit en met motor aan, helemaal uitsluiten dat t de dynamo is…

Willem

heb je een acculader?

koop anders een CTEK XS7000, :wubKLikkielink >> CTEK MULTI XS 7000 <<

die kan alle auto accu’s aan van 14 tot en met 225 AH…
                    het is een 7-traps onderhoudslader/druppellader met boost en voedingsfunctie en winterfunctie (laden met hoger voltage voor koude accu’s)… (GEEN SNELLADER)
                    laadstroom is 7 ampere max!

dit is echt een goede lader!:D:D:D:D
                    gewoon aanzetten lekker een nachtje er aan laten hangen,
                    kan zelfs veilig met de accu in de auto geinstalleerd, met dit ding…king:
                    permanente aansluitstekker zoals hier op de foto wordt meegeleverd als t goed is, evenals een 2e stekker met klemmen…

mijn 68Ah onderhoudsvrije accu knapt er altijd aardig van op!!!

dat je een onderhoudsvrije accu ook kan bijvullen wist ik niet,
                    is trouwens een goeie tip van willem… (tenminste zo lees ik het hier toch?):vertag

heb de XS standaard continue aan een 44ah accu staan die ik in de schuur klaar houdt voor “start” noodgevalletjes… :P

frankvanhuet

hmm.. ik heb alles ff nagemeten.

Gemeten op accu-polen.
                      Accu in auto aangesloten: 12,8V
                      Sleutel op contact (dashboard aan e.d.): 12,1V
                      Accu in auto met motor aan: 14.3V

Als ik motor start, dipt de accu ff naar zo’n 10V voordat ie weer terug komt naar +/- 14V. Dit lijkt me normaal omdat de startmotor een jenks moet krijgen. Toch?

Accu en dynamo wellicht dus toch ok en iets anders?

Dragon_blue
                      Deelnemer

dat lijkt me redelijk normaal, onder de 13 volt of boven de 15 moet je je eens zorgen gaan maken…
                        – wat doet het voltage als je tijdens t meten met motor aan, aan het gas trekt… loopt t op of af? of blijft t stabiel…? als t te zeer schommelt (zonder verbruikers die aan of uitschakelen) is je dynamo regelaar misschien aan het verslijten…

je zou eens kunnen kijken of je hier of daar een ruildynamo er in kan leggen met een hoger amperage?

accu na starten ook even de kans geven om bij te laden, niet meteen licht, achteruitverwarming enz tegelijk aan zetten dat wil ook nog wel eens helpen…

– foto’s van de accu? status indicator goed? merk en amperage (hoeveel Ah heeft ie?)
                        en dan even kijken wat je dynamo levert,

– een loodaccu moet gemiddeld met 10/20% van zijn Amperage geladen worden….(Nicad accu’s oid kunnen tot 40/50% aan zonder problemen-offtopic)
                        dus bij een accu van 70 ampere is dat 7 tot 14 ampere…

– en bij 44 is dat 4,4/8.8 ampere laadstroom, lager als 10% moet ie niet zitten, want dan heb je of een te zwakke dynamo of een te grote accu er in zitten…

we horen het wel…

Astraman
                        Deelnemer

Mag ik vragen….wat is de humor van een 68 Ah accu in een 1600?? Meestal is 44 zat toch?

Dragon_blue
                          Deelnemer

Ehm, misschien wat vermogen trekt, op contact veel accessoires aan? en of audio systeem, of er HEEL zeker van wil zijn dat ie kan starten… :P tja… ik noem zo maar wat…

heb geen audio systeem er in maar ik breng wel eens wat tijd door achter het stuur met de motor uit, beetje zitten kloten, dan is een zware accu wel handig :P!

gr, jos!

kaneelschep
                            Deelnemer

meer ampere is gewoon minder snel leeg… Ik had voor de audio de laatste tijd een 80amp accu. anders kon ik elke keer duwen als ik de versterker even aan had gehad.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.