Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Accu eens in de maand leeg,hoe kan dat?/opgelost/nee toch ni
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2009 om 20:00 #17560901
Inderdaad, hiermee kun je hooguit lekspanning meten.
als de laadspanning goed is, dan zal je verder moeten kijken.
kijk ook eens of de massa aan de motor nog goed is, leg desnoods extra kabels vanaf de accu – naar de motor.
Massakabels controleren:
Methode 1: Weerstand meten:
zet de multimeter op ohm stand
laat de motor draaien.
meet tussen de minpool van de accu en metaal van de motor.
weerstand mag max een paar ohm zijn, (bij mijn V6 max 2 ohm.
Methode 2: spanning tussen min pool en metaal motor meten.
zet de multimeter op 20V DC
meet tussen de minpool en metaal van de motor.
mag max 0,2 0,3 volt zijn
Willem
9 december 2009 om 12:17 #17560902origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
origineel gepost door 2000
Als je de meter op 10A zet, en het rode meetsnoer naar 10ADC zet kan je ampere meten. Plus pool los van de accu, en de meter tussen de accupool en de accuklem zetten. Alles uit laten staan en het je kan het(ruststroom) verbruik meten. De uitlezing x 12 doen en je weet hoeveel watt er verbruikt wordt als hij stil staatEn met een beetje geluk blaas je dan je ampere meter op.
Voor in een auto gebruik je om amperes te meten een ampere tang.Meeste verbruikers in een auto verbruiken meer dan 10A
Wat je zo wel kunt meten is als je motor niet draait, of er sluip verbruikers zijn.Gr Jack
Dat zeg ik, het RUSTSTROOOM verbruik kan je dan meten.( :vertag ) En opblazen is ook geen sprake van, hooguit een zekeringetje
2 januari 2010 om 21:00 #17560903Nou jongens, het duurdt even maar vandaag is de nieuwe dynamo er op gegaan,was nog wel een werk want de aandrijfas en de uitlaat moest los.
Maar goed hopen dat het nu opgelost is.21 januari 2010 om 21:09 #17560904Kijk eens naar het water in de accu.
Is er een cel met donker gekleurd water en stinkt die cel ook nog eens richting de rotte eieren dan is de accu kapot, heb je de zogenaamde rotte cel.
Een rotte cel is niets anders dan kortsluiting in de accu en kan de accu langzaam ontladen.
De platen in de accu zijn bekleed met geleidend materiaal, het kan gebeuren, ook bij jonge accu’s, dat het geleidend materiaal van een cel los laat van de plaat en zinkt naar de bodem van de accu. Een accu is voorzien van + en – platen in elke cel. Als het geleidend materiaal op de bodem van een cel een verbinding maakt tussen de + en de – plaat spreekt men van een rotte cel, de cel zal ontladen en uiteraard op termijn problemen geven.
Er zijn testapparaten, broodroosters genoemd, waarmee je de accu kan belasten als of je een zware startstroom gebruikt, doe je deze test met geopende dopjes van de cellen (6 stuks) en begint er één cel te borrelen dan zit daar de sluiting en kun je de accu gaan vervangen.21 januari 2010 om 21:17 #17560905origineel gepost door Simon3009
Kijk eens naar het water in de accu.
Is er een cel met donker gekleurd water en stinkt die cel ook nog eens richting de rotte eieren dan is de accu kapot, heb je de zogenaamde rotte cel.
Een rotte cel is niets anders dan kortsluiting in de accu en kan de accu langzaam ontladen.
De platen in de accu zijn bekleed met geleidend materiaal, het kan gebeuren, ook bij jonge accu’s, dat het geleidend materiaal van een cel los laat van de plaat en zinkt naar de bodem van de accu. Een accu is voorzien van + en – platen in elke cel. Als het geleidend materiaal op de bodem van een cel een verbinding maakt tussen de + en de – plaat spreekt men van een rotte cel, de cel zal ontladen en uiteraard op termijn problemen geven.
Er zijn testapparaten, broodroosters genoemd, waarmee je de accu kan belasten als of je een zware startstroom gebruikt, doe je deze test met geopende dopjes van de cellen (6 stuks) en begint er één cel te borrelen dan zit daar de sluiting en kun je de accu gaan vervangen.tegenwoordig is het niet meer zo simpel, accu’s zijn tegenwoordig onderhoudsvrij, dus niet zomaar open te breken. Beste is de accu door te meten bij een automaterialen zaak kost niks meestal
26 januari 2010 om 18:46 #17560906Nou het probleem is er weer:wtfhet was dus niet de dynamo:mad:
Maar wat is het dus wel? Is er een eenvoudige manier om te meten of ik ergens lekstroom heb?edit:ik lees net hierboven volgens mij wat metodes
26 januari 2010 om 18:48 #17560907meet eerst met ALLES uit de stroom die vanaf de accu de auto ingaat..
dan kan je vervolgens door 1 voor 1 de zekeringen te trekken kijken waar het probleem zit.
Willem
26 januari 2010 om 18:51 #17560908oke, dat kan met de multimeter neem ik aan.
Bedankt wim:thumbup26 januari 2010 om 19:00 #17560909jupzz mits de stroom niet hoger komt dan 10 ampere, anders gaat de multimeter in rook op
26 januari 2010 om 19:36 #1756091010 amp lekspanning is wel erg hoog jongens:jerry zal weinig voorkomen
wel alle deuren dicht en contact uit he
en de sleutel eruit halen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
26 januari 2010 om 19:54 #17560911edit:
moet zeggen dat het bij mij de laatste weken goed gaat ondanks de kou:thumbup
het blijft wel een raar probleem:hmmz
26 januari 2010 om 19:59 #17560912er zal best een stille verbruiker in zitten.
26 januari 2010 om 21:38 #17560913heb je niet pas iets aangepast kwa electra? subwoofer, andere koplampunits etc. etc. ??
27 januari 2010 om 19:23 #17560914origineel gepost door Silverspeed
heb je niet pas iets aangepast kwa electra? subwoofer, andere koplampunits etc. etc. ??nope, herrie genoeg dat standaard systeem:P
27 januari 2010 om 19:24 #17560915heb je je ruststroom al gemeten??
30 januari 2010 om 21:32 #17560916Nou ik heb zo.n meter in huis hoor:angelmorgen maar eens aan de meter rij:agent
Had hem er nu even op gezet en had er 12,69 volt in zitten,doe ik morgenochtend weer en ben benieuwd of het dan nog het zelfde is:hmmz30 januari 2010 om 21:42 #17560917je kan beter even de stroom meten i.p.v. de spanning.
weet je gelijk een stuk meer !
31 januari 2010 om 11:24 #17560918Meisie is net weg met de auto, nog gauw even gemeten van te voren en de spanning was nu 12,44v dus is wel terug gelopen,maar dat doet hij misschien evel.
Eind van de dag maar eens goed gaan meten.31 januari 2010 om 11:36 #17560919met uitstaande motor loopt de spanning zowiezo terug.
na een uur nog op 12,44V is zelfs netjes.
Bij de combo loopt de spanning na een nacht stilstaan terug naar 12,10Volt bij deze buitentemperaturen, deze combo is voorzien van 2x nieuwe accu’s
het beste is lekspanning meten
Willem
1 februari 2010 om 18:21 #17560920Nou ik heb geen lekspanning kunnen meten,alles was oke:hmmz
Ik ga maar afwachten of hij nog een keer leeg staat, dan is er zeker te weten iets mis.
Misschien was er pas iets aan blijven staan dat hij weer leeg stond:sleeping
Ideen blijven altijd welkom.Btw: de spanning stond nu op 12,34 en na 3 minuten lopen op 13, nogwat dus hij laat wel goed bij.
1 februari 2010 om 18:24 #17560921Houd het inderdaad even in de gaten..
We horen het wel.
Willem
1 februari 2010 om 18:25 #17560922origineel gepost door johani500driver
Nou ik heb geen lekspanning kunnen meten,alles was oke:hmmzmeet nou eens lekstroom,als je niet weet hoe dat moet vraag het dan even desnoods per u2u.
we willen je helpen dus kom op met die info !!!!
;)
1 februari 2010 om 19:04 #17560923origineel gepost door 14XE
origineel gepost door johani500driver
Nou ik heb geen lekspanning kunnen meten,alles was oke:hmmzmeet nou eens lekstroom,als je niet weet hoe dat moet vraag het dan even desnoods per u2u.
we willen je helpen dus kom op met die info !!!!
;)
Bedoeld ik dus ook;) heb het alleen verkeerd hier neergezet.
Ik heb de methode van wim v6 gedaan en van 20001 februari 2010 om 20:44 #17560924Je moet toch echt de methode van Jack aanhouden.
Laadspanning is afhankelijk van de toestand van de accu.Ampere meter ertussen, dan pas zie je hoeveel stroom er geladen wordt.
Je kan hiermee ook de afgenomen stroom meten in ruststand.1 februari 2010 om 20:47 #17560925in principe laad je dynamo bij met 14,4 volt,dan is dat wel goed.
(om even vanuit te gaan)als jij zegt joh na zoveel dagen is hij aardig op weg om leeg te raken dan heb je gewoon een verbruiker.
met je ruststroom,post het hier dan kunnen we al wat dingen uitsluiten
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.