Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Acceleratie-probleem Corsa B X16XE (uitgebreid beschreven)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2015 om 09:09 #18264346
en kleur van de bougies ?
kan je wat vertellen over de verbranding8 januari 2015 om 10:12 #18264396Volgensmij heb je verstopte carter ontluchting als je oliedop er steends af vliegt. Zou dat eerst maar eens controleren.
8 januari 2015 om 10:31 #18264397@theunm wrote:
en kleur van de bougies ?
kan je wat vertellen over de verbrandingDe kleur van de bougies zijn prima, ik heb 19 december het volgende vervangen: bougies, oliefilter, olie, brandstoffilter, luchtfilter, bobine en kleppendekselpakking.
Wat ik kan vertellen over de verbranding? Geen idee. Ik vermoed dat het met de verbranding/ontsteking heeft te maken, maar ik weet niet wat het precies is.
Zijn er bepaalde waarden/gegevens (die een Op-Com kan weergeven) die ik moet nakijken? En wat zouden de waarden moeten zijn? Want dan kan ik dat misschien nakijken met Astra_R.@Haasje17 wrote:
Volgensmij heb je verstopte carter ontluchting als je oliedop er steends af vliegt. Zou dat eerst maar eens controleren.
De carterontluchting is toch die dikkere slang aan de rechterkant van het blok/kleppendeksel (bij de bobine en peilstok in de buurt), die eigenlijk naar de inlaat moet?
Zo ja, dan is deze bij mij afgeknipt en hangt deze los (naar beneden gericht) aan het blok. Die slang is aan het uiteinde (aan de binnenkant van de slang) een beetje nat van de olie.
Hoe kan ik dit controleren en eventueel reinigen/ontstoppen?8 januari 2015 om 10:36 #18264398afgeknipt werkt die dus ook niet. Maak eens een foto van dat blok en loshangende slang enzo. Volgensmij is er heel wat mis met dat blok.
8 januari 2015 om 10:39 #18264399de kleur is prima :hmmz
nou vraag ik zijn ze wit koffie bruin of zwart.
dat jij niet weet wat dit inhoud ok maar geef dan antwoord op de vraag.
je rijd met een motor waar het nodige aan veranderd is en denkt dat dit met een standaard programma goed draait.mijn 16v met nokkenassen lexmaul en uitlaat wilde ook niet op een standaard computer draaien.
ik heb er een dta aan gehangen :D8 januari 2015 om 10:58 #18264400@Haasje17 wrote:
afgeknipt werkt die dus ook niet. Maak eens een foto van dat blok en loshangende slang enzo. Volgensmij is er heel wat mis met dat blok.
Je kunt er een beetje lastig bij met een foto-camera, maar ik zal zometeen even wat foto’s proberen te maken.
Ik weet ook niet of het mogelijk is, maar ik zal eens kijken of ik een complete “uitdraai” van de Op-Com kan maken. Dus dat ik alle gemeten gegevens/waarden kan opslaan en hier even posten. Want ik weet niet waar ik precies op moet letten en wat de waarden (zouden) moeten zijn.@theunm wrote:
de kleur is prima :hmmz
nou vraag ik zijn ze wit koffie bruin of zwart.
dat jij niet weet wat dit inhoud ok maar geef dan antwoord op de vraag.
je rijd met een motor waar het nodige aan veranderd is en denkt dat dit met een standaard programma goed draait.mijn 16v met nokkenassen lexmaul en uitlaat wilde ook niet op een standaard computer draaien.
ik heb er een dta aan gehangen :DOké, laat ik het zo zeggen: bij aankoop en het vervangen waren de bougies wit, ik heb ze nadien niet meer gecontroleerd. Hoe de oude bougies eruit zagen toen ik ze ging vervangen, kun je terug zien op de foto’s die ik eerder heb geplaatst (klik hier voor die foto’s). Volgens mij zagen die oude bougies er nog wel oké uit, maar ik weet niet precies wat voor kleur ze moeten hebben.
De motor is inderdaad niet helemaal standaard, deze aanpassingen zijn gedaan door de vorige eigenaar. Echter, de problemen deden zich pas voor ná aankoop. De vorige eigenaar (een vriend) heeft geen (soortgelijke/gerelateerde) problemen gehad.Edit: Ik weet niet of ik het eerder al heb vermeld, maar ik zag dit topic (klik hier) en de genoemde “symptonen” komen allemaal overeen met de mijne. In dat topic wordt aangegeven dat de bougiekabels mogelijk het probleem veroorzaken. Zal dat het probleem bij mij kunnen zijn? Ik heb het dusver uitgesteld omdat ik eerst goedkopere mogelijke oplossingen wilde proberen, maar als de bougiekabels (hoogst)waarschijnlijk het probleem zijn, dan regel ik ze vandaag nog.
8 januari 2015 om 11:04 #18264401die zijn best wel wit motor loopt te arm.
http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougies/diagnose/mogelijke-beschadigingen/
misschien wel ergens valse lucht.
niet veel mee rijden kan je uitlaat kleppen kosten !!8 januari 2015 om 11:13 #18264402@theunm wrote:
die zijn best wel wit motor loopt te arm.
http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougies/diagnose/mogelijke-beschadigingen/
misschien wel ergens valse lucht.
niet veel mee rijden kan je uitlaat kleppen kosten !!De slang van de luchtfilterbak naar het inlaatspruitstuk is ooit een beetje lek geweest, hier is toen (door de vorige eigenaar) stevige tape overheen geplakt. Ik zal zo even snel kijken of die slang toch nog ergens lekt. Die lek zit overigens ná de inlaatluchttemperatuursensor, op de plek waar de slang “over” het inlaatspruitstuk gaat. Klik hier voor een oude foto waar de slang op te zien is. Ook is op de foto een kleine “knik” in de slang te zien, ook die “knik” zit ná de inlaatluchttemperatuursensor.
Edit: Ik heb mijn vorige reactie ook aangepast, maar mocht het ontgaan zijn:
Ik weet niet of ik het eerder al heb vermeld, maar ik zag dit topic (klik hier) en de genoemde “symptonen” komen allemaal overeen met de mijne. In dat topic wordt aangegeven dat de bougiekabels mogelijk het probleem veroorzaken. Zal dat het probleem bij mij kunnen zijn? Ik heb het dusver uitgesteld omdat ik eerst goedkopere mogelijke oplossingen wilde proberen, maar als de bougiekabels (hoogst)waarschijnlijk het probleem zijn, dan regel ik ze vandaag nog.8 januari 2015 om 11:44 #18264403@Haasje17 wrote:
Volgensmij heb je verstopte carter ontluchting als je oliedop er steends af vliegt. Zou dat eerst maar eens controleren.
Zal wel meevallen. Een oliedop hoor je niet zo met je pinkje eraf te kunnen draaien toch?
Aan de topicstarter: denk er wel bij na, dat als je al je verschillende problemen benoemt, de meeste mensen denken dat het bij elkaar hoort.
Het kan zomaar zijn, dat het alle 3 NIETS met elkaar te maken heeft ;)Wat betreft je acceleratie-probleem, ga maar eens een volledige data-check laten maken bij de dealer of iemand met een TECH. Dan zie je gelijk welke waardes er allemaal niet goed zijn en met een beetje geluk ga je dat dan de goede richting op zoeken :D
8 januari 2015 om 12:15 #18264404@pascal1109 wrote:
@Haasje17 wrote:
Volgensmij heb je verstopte carter ontluchting als je oliedop er steends af vliegt. Zou dat eerst maar eens controleren.
Zal wel meevallen. Een oliedop hoor je niet zo met je pinkje eraf te kunnen draaien toch?
Aan de topicstarter: denk er wel bij na, dat als je al je verschillende problemen benoemt, de meeste mensen denken dat het bij elkaar hoort.
Het kan zomaar zijn, dat het alle 3 NIETS met elkaar te maken heeft ;)Wat betreft je acceleratie-probleem, ga maar eens een volledige data-check laten maken bij de dealer of iemand met een TECH. Dan zie je gelijk welke waardes er allemaal niet goed zijn en met een beetje geluk ga je dat dan de goede richting op zoeken :D
Ik ben al wel bij Opel dealer/garage Hartgerink geweest en zij hebben de Corsa uitgelezen. Ik heb zelf de waarden niet gezien, maar die monteur zei dat er geen vreemde waarden waren (behalve de fouten voor de EGR).
8 januari 2015 om 12:49 #18264405Een uitgebreide datacheck is niet hetzelfde als even uitlezen he ;)
Het lijkt me namelijk stug dat als er geen vreemde waardes zijn, voor wat dan ook, dat de motor toch niet doet wat die moet doen.
8 januari 2015 om 20:19 #18264406Hij is wel even langs de waarden gelopen maar natuurlijk niet uitgebreid geanalyseerd.
12 januari 2015 om 10:09 #18264407Hoi,
Ik heb inmiddels wat foto’s gemaakt, met name van de slang van de carterventilatie.
Klik hier voor de foto’s.
Gr. Kevin
Edit: ook is op de foto’s te zien hoe de dop nu (tijdelijk) vast blijft zitten. Dat is met het elastiekje van mijn broodtrommel :angel
21 januari 2015 om 09:31 #18264408Update:
Samen met Astra_R ben ik bij een Opel-monteur geweest. Deze heeft even snel (doch goed) gekeken wat de mogelijke oorzaak van het probleem zou kunnen zijn. Deze jongen kwam goed en betrouwbaar over. Hij kan de Corsa waarschijnlijk volgende week even meenemen naar zijn werk (een Opel-garage dus). Daar kan hij enkele punten nakijken, de auto uitlezen met een Tech2 en (hopelijk) mogelijke oorzaken uitsluiten en/of het probleem oplossen.
Hij gaf tevens aan dat het misschien wel mogelijk is om de EGR-functionaliteit uit de ECU te programmeren (door er andere software op te zetten, meen ik). Maar dat wist hij niet zeker en dus kon hij dit niet garanderen. Het zou een hele leuke “bonus” zijn als dit mogelijk is. Vandaag komt hij misschien met meer informatie over de EGR.24 januari 2015 om 18:55 #18264409Andere software op een x16xe ECU vanuit de dealer waardoor de EGR eruit wordt geprogrammeerd.
In al die jaren nog nooit van gehoord.
Maar goed als jij het nog steeds op je EGR wilt gooien :shock:Witte bougies is gewoon niet goed.
Ze moeten gewoon koffie bruin te zijn..Je bent van alles aan het proberen en vervangen, maar een fatsoenlijke mapping is nog steeds niet gebeurd met deze motor.
Op de bank met dat ding om te zien wat er gebeurd..24 januari 2015 om 19:46 #18264410@corsaboy wrote:
Andere software op een x16xe ECU vanuit de dealer waardoor de EGR eruit wordt geprogrammeerd.
In al die jaren nog nooit van gehoord.
Maar goed als jij het nog steeds op je EGR wilt gooien :shock:Witte bougies is gewoon niet goed.
Ze moeten gewoon koffie bruin te zijn..Je bent van alles aan het proberen en vervangen, maar een fatsoenlijke mapping is nog steeds niet gebeurd met deze motor.
Op de bank met dat ding om te zien wat er gebeurd..Ik gooi het niet op de EGR, als deze eruit kan worden geprogrammeerd (op welke manier boeit me niet), dan heb ik wat foutcodes minder. Simpel.
Deze monteur gaat ‘m uitlezen en testen, geen idee of ‘ie op de bank gaat daarvoor. Maar als deze jongen er niet uit komt, wil jij me dan niet helpen? Je klinkt erg zeker van je zaak (positief) en je woont in Twente :hmmz Dat kan uiteraard tegen betaling (en/of een kratje Grolsch ;))
26 januari 2015 om 10:34 #18264411Bij z’n werk heeft hij geen bank. Alweer wat gehoord of nieuws?
26 januari 2015 om 11:08 #18264412Deze monteur heeft door omstandigheden helaas geen tijd om naar de auto te kijken :(
26 januari 2015 om 11:18 #18264413Wat corsaboy bedoel is zet hem op de rollerbank, laat lamda waarde meten en dan zie je precies waar die te arm en te rijk loopt en laat hem dan chippen. Oja ga niet naar Unlimited Tuning, maar een echte tuner die weet wat die doet! Dus ook kennis van motoren heeft en niet enkel van mapjes aanpassen.
26 januari 2015 om 13:12 #18264414@Haasje17 wrote:
Wat corsaboy bedoel is zet hem op de rollerbank, laat lamda waarde meten en dan zie je precies waar die te arm en te rijk loopt en laat hem dan chippen. Oja ga niet naar Unlimited Tuning, maar een echte tuner die weet wat die doet! Dus ook kennis van motoren heeft en niet enkel van mapjes aanpassen.
Begrijp ik het goed? Ik moet ‘m dus laten chippen om het probleem op te lossen?
Is er iemand in (de buurt van) Overijssel die mijn Corsa op de bank kan zetten en deze waarde(n) uitlezen? Of iemand die kan achterhalen wat de mogelijke oorzaak van dit probleem is? Mijn voorkeur gaat toch uit naar een Opel-liefhebber of kenner (al dan niet via dit forum).
Ik zou het jammer vinden als ik de Corsa moet verkopen.
Overigens gaat de Corsa vanavond weer op de brug, aandrijfas is inmiddels twee keer losgeraakt waardoor ik niet meer kon rijden. Na de eerste keer hebben we deze hoes provisorisch met tie-wraps vastgemaakt. Dat gaat vaak aardig lang goed, maar hij is kort daarna toch weer losgeraakt. Zo’n montage-set (hoes, vet enz.) is inmiddels binnen en wordt vanavond gemonteerd.
26 januari 2015 om 14:37 #18264415Je hoeft hem niet te laten chippen, maar de kans is groot dat hij gewoon op bepaalde momenten te arm loopt. En dat kan daar geconstateerd en aangepast worden.
26 januari 2015 om 18:21 #18264416ok,
ik wil je het volgende voorstellen.Aangezien de corsa van 1999 is moet deze voorzien zijn van een 16polige uitleesstekker.
Je komt binnenkort even langs bij onze werkplaats, neemt een kratje grolsch mee.We gaan dan even de volgende zaken nalopen:
– Compressietest;
– Controle bougies;
– andere bougiekabel erop;
– aansluiten aan de laptop dmv mijn opcom, stuk rijden met datalogging actief;Zorg ervoor dat je remmen goed zijn, en dan bedoel ik echt goed dus geen remblokken die bijna versleten zijn ofzo.
Anders kan ik de motor niet echt belasten op de weg. Door deze echt te belasten kunnen we aan de hand van de waardes die we kunnen loggen met de opcom zien of er wat geks gebeurt.Laat maar weten of het je wat lijkt.
Normaal doe ik dit niet snel maar je maakt best veel werk van dit topic dat ik er wel een keer naar wil kijken..
king:26 januari 2015 om 20:13 #18264417@corsaboy wrote:
ok,
ik wil je het volgende voorstellen.Aangezien de corsa van 1999 is moet deze voorzien zijn van een 16polige uitleesstekker.
Je komt binnenkort even langs bij onze werkplaats, neemt een kratje grolsch mee.We gaan dan even de volgende zaken nalopen:
– Compressietest;
– Controle bougies;
– andere bougiekabel erop;
– aansluiten aan de laptop dmv mijn opcom, stuk rijden met datalogging actief;Zorg ervoor dat je remmen goed zijn, en dan bedoel ik echt goed dus geen remblokken die bijna versleten zijn ofzo.
Anders kan ik de motor niet echt belasten op de weg. Door deze echt te belasten kunnen we aan de hand van de waardes die we kunnen loggen met de opcom zien of er wat geks gebeurt.Laat maar weten of het je wat lijkt.
Normaal doe ik dit niet snel maar je maakt best veel werk van dit topic dat ik er wel een keer naar wil kijken..
king:Bedankt voor jouw reactie, corsaboy.
De Corsa is inderdaad voorzien van een 16-polige uitleesstekker.
Ik heb de remmerij eind 2014 laten vervangen (klauwen, schijven en blokken), deze zijn nog prima.
Klinkt goed, ik accepteer het aanbod daarom graag!
Heel erg bedankt alvast! :wors :thumb24 februari 2015 om 16:31 #18264418Let op:
Deze Corsa mag verkocht worden. Ik zet de Corsa binnenkort op advertentie-sites, maar ik wil jullie eerst de mogelijkheid geven.
Reden van verkoop: ik ben al te lang bezig met het verhelpen van het technisch mankementje en ik heb al iets anders op het oog.
Als je wilt weten wat er gedaan/vervangen is, dan raad ik je aan dit topic helemaal door te lezen.
Ik heb ook nog extra onderdelen (zie hier en hier).
De velgen (Ronal Turbo’s) zijn inmiddels verkocht, de Corsa staat nu op stalen velgen.
Proefrit is uiteraard mogelijk.Lederen interieur
Het volledig lederen interieur (origineel Corsa B 3drs) mag ook los verkocht/verruild worden, onder voorwaarde dat ik een degelijk interieur terug krijg.Op de foto’s is te zien dat het onderste gedeelte van deur ook van leer is. Dit is destijds bekleed en – naar mijn mening – slecht afgewerkt.
Daarnaast is het niet meer origineel. Dus tegenwoordig zitten hier gewoon zwarte deurbakken in.Klik hier voor foto’s van de Corsa.
Opties en bijzonderheden
- 01. Het origineel inlaatspruitstuk is vervangen door een van Crooke Tuning.
- 02. Het origineel uitlaatspruitstuk is vervangen door een spaghetti uitlaatspruitstuk (goedkoop “tsjoening” merk).
- 03. Volledig lederen interieur, origineel uit een Opel Corsa B (uniek!).
- 04. De Corsa is voorzien van een schroefset van Weitec (vrij prijzig!).
- 05. De remmen hebben een upgrade gehad (ik vroeg om de remmerij van een 2L, maar ik weet niet zeker of deze van een 2L afkomstig zijn).
- 06. Verlichting van het dashboard is vervangen door blauwe LEDs.
Vernieuwde/vervangen onderdelen
- 01. Middendemper, katalysator en uitlaatpijp (nieuw).
- 02. Bougies (Bosch FR6DC+, nieuw).
- 03. Standaard luchtfilter (nieuw).
- 04. Standaard brandstoffilter (nieuw).
- 05. Standaard oliefilter (nieuw).
- 06. Kleppendekselpakking (nieuw).
- 07. Bobine (gebruikt).
- 08. Nieuwe remschrijven, nieuwe remblokken en gebruikte remklauwen.
- 09. TID (gebruikt).
- 10. Dashboard-verlichting (door LEDs, nieuw).
Graag PB als je interesse en/of vragen hebt.
Biedingen zijn ook welkom. Graag wel naar waarde (ook even aangeven of dit mét of zónder het interieur is).
Een richtprijs heb ik (nog) niet, jullie weten waarschijnlijk beter wat alles waard is.
Ik hoef niet de hoofdprijs voor, ik verkoop ‘m liever iets sneller voor iets minder.
Dan bespaar ik maandelijkse kosten (wegenbelasting, verzekering, beetje brandstof) en kan ik eerder een andere auto kopen.Ergens deze week plaats ik even een uitgebreid verkoop-topic, niet veel later zet ik ‘m op advertentie-sites.
24 februari 2015 om 17:09 #18264419komt toch zeker wel een opel terug he ! ? :vertag :argue
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.