Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Acceleratie-probleem Corsa B X16XE (uitgebreid beschreven)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 december 2014 om 08:25 #18264372
Ik zou het zoeken in de ontsteking, dus bobine, bougies of een van de toerental sensoren.
Of distributie een tand verkeerd. Maar dan loopt die vaak onderin beroerd.17 december 2014 om 08:38 #18264373@Haasje17 wrote:
Ik zou het zoeken in de ontsteking, dus bobine, bougies of een van de toerental sensoren.
Of distributie een tand verkeerd. Maar dan loopt die vaak onderin beroerd.De bobine wordt morgen vervangen door een andere (gebruikte). Ook worden morgen de bougies en andere (minder relevante) onderdelen vervangen door nieuwe. De bougiekabels zijn nog niet zo heel lang (sowieso langer dan 1 jaar) geleden vervangen. En deze heb ik ook getest (in hoeverre dat mogelijk is) met een bougiekabeltester (klik hier voor een voorbeeld van zo’n ding).
En stationair loopt ‘ie ook niet heel lekker, dat bevestigen meerdere personen. Het inhouden is ook het ergst bij lagere toerentallen (tussen de 2000 en 5000). Aan het einde van zijn toerenbereik, vlak voor het overschakelen, houdt de auto niet meer in. Dit duurt dus maximaal één seconde (per versnelling), maar wel een seconde waar ik van kan genieten.
Ik ben tegenwoordig al geneigd om elke keer vlak vóór het overschakelen te zeggen “VTEC kicked in yo” :jerry
17 december 2014 om 09:02 #18264374Overigens, is dit gedoe begonnen na montage van katalysator en demper? Uitlaat lengte en diameter maakt ook verschil.
17 december 2014 om 10:19 #18264375X16xe distrubutie kan toch geen tand verkeerd staan dacht ik?
17 december 2014 om 10:34 #18264376@Haasje17 wrote:
Overigens, is dit gedoe begonnen na montage van katalysator en demper? Uitlaat lengte en diameter maakt ook verschil.
Nee, de katalysator + middendemper heb ik eronder laten monteren omdat dit voor de APK moest. Daarvoor (dus vóór de APK) had ik dit probleem al. De katalysator + einddemper lijken weinig tot geen effect te hebben op het acceleratie-probleem. Verder zijn het standaard onderdelen met standaard maten, geen sport-onderdelen o.i.d.
Nogmaals wil ik even aangeven dat het uitlaatspruitstuk (spaghetti) van één of ander “tsjoening”-merk is en dus wellicht van slechte kwaliteit is. Ik las in een PDF-bestand van autodiagnose.be een soortgelijk probleem en daar zat er een scheurtje in het uitlaatspruitstuk. Misschien is de bevestiging voor de lambda niet helemaal goed, het is tenslotte een B-merk uitlaatspruitstuk, maar de lamda zit ook niet echt heel vast bevestigd. Hij zal niet zo 1-2-3 losschieten, maar je kunt de lambda eenvoudig draaien in de bevestiging.
PS. De auto is afgekeurd vanwege de uitstoot, deze voldeed niet aan de eisen. Logisch, want er zat geen katalysator noch middendemper gemonteerd. Om achteraf gedoe te besparen heb ik besloten om deze onderdelen er wél onder te monteren. Enfin, tijdens de keuring probeerde ik dit goed te praten door aan te geven dat de EGR niet werkt (tja, wist ik veel). Ze hebben aangegeven dat ze de waarden ook ergens bij de lambda hebben gemeten en dat was wél in orde. Dus mijn verhaaltje van de EGR was ook “busted”, want bij het uitlaatspruitstuk was het in orde, maar bij de einddemper niet.
@joop1970 wrote:
X16xe distrubutie kan toch geen tand verkeerd staan dacht ik?
Dat weet ik helaas niet.
17 december 2014 om 10:48 #18264377@Kallisto wrote:
@Haasje17 wrote:
Overigens, is dit gedoe begonnen na montage van katalysator en demper? Uitlaat lengte en diameter maakt ook verschil.
Nee, de katalysator + middendemper heb ik eronder laten monteren omdat dit voor de APK moest. Daarvoor (dus vóór de APK) had ik dit probleem al. De katalysator + einddemper lijken weinig tot geen effect te hebben op het acceleratie-probleem. Verder zijn het standaard onderdelen met standaard maten, geen sport-onderdelen o.i.d.
Nogmaals wil ik even aangeven dat het uitlaatspruitstuk (spaghetti) van één of ander “tsjoening”-merk is en dus wellicht van slechte kwaliteit is. Ik las in een PDF-bestand van autodiagnose.be een soortgelijk probleem en daar zat er een scheurtje in het uitlaatspruitstuk. Misschien is de bevestiging voor de lambda niet helemaal goed, het is tenslotte een B-merk uitlaatspruitstuk, maar de lamda zit ook niet echt heel vast bevestigd. Hij zal niet zo 1-2-3 losschieten, maar je kunt de lambda eenvoudig draaien in de bevestiging.
PS. De auto is afgekeurd vanwege de uitstoot, deze voldeed niet aan de eisen. Logisch, want er zat geen katalysator noch middendemper gemonteerd. Om achteraf gedoe te besparen heb ik besloten om deze onderdelen er wél onder te monteren. Enfin, tijdens de keuring probeerde ik dit goed te praten door aan te geven dat de EGR niet werkt (tja, wist ik veel). Ze hebben aangegeven dat ze de waarden ook ergens bij de lambda hebben gemeten en dat was wél in orde. Dus mijn verhaaltje van de EGR was ook “busted”, want bij het uitlaatspruitstuk was het in orde, maar bij de einddemper niet.
@joop1970 wrote:
X16xe distrubutie kan toch geen tand verkeerd staan dacht ik?
Dat weet ik helaas niet.
Lambda 1 zat vast genoeg in je uitlaat. Bovenste deel zat wel los van de sonde zelf.
Je uitlaatspruitstuk leek ook gas dicht te zijn. Is er na afgelopen weekend nog een gaslek volgens jou?
Bij de lamdasonde wel goede waarden en achter de auto niet!? Vaag..
Zat je lamda 1 op 2 cilinders ipv alle 4? Volgens mij wel ofnie?
Een verklaring kan dan zijn dat de andere 2(of 1 daarvan) niet lekker brand ofniet?Eerst de ontsteking maar ff proberen toch? Das makkelijk en goedkoop.
Edit: heb je een foto van je uitlaatspruitstuk met lambda sonde? Kunnen we ff meekijken..
17 december 2014 om 11:39 #18264378Ja in de zin van dat je motor in elkaar draait dan.
17 december 2014 om 11:41 #18264379Als je lamda verhaal klopt is die dus gewoon niet gasdicht. 1tand verkeert gaat er nog niks stuk.
17 december 2014 om 16:29 #18264380Lambda zit niet helemaal lekker, maar een “lekkage” o.i.d. is me (nog) niet opgevallen. Ik zal even kijken of ik ergens een lambda kan regelen. Dan kan ik het eerst testen alvorens ik dit nieuw ga kopen.
19 december 2014 om 23:51 #18264381Update: startpost aangepast (update toegevoegd).
De auto heeft z’n beurt gehad en (zelfs) een nieuw kleppendekselpakking gekregen. Ook hebben we de bobine vervangen door een gebruikt exemplaar. Niets hiervan heeft geholpen, maar hiermee wel wat mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten.
Ik heb ook foto’s gemaakt van de onderdelen (sommige wat minder relevant dan de andere). Ook heb ik meerdere foto’s gemaakt van de lambdasonde. Voor het gemak heb ik hiervoor even een simpele pagina gemaakt met daarop de foto’s. Klik hier voor de foto’s.
Nu heb ik wat vraagjes:
1. Kan de lambda in de huidige staat (zie foto’s) het acceleratie-probleem veroorzaken?
2. Tussen de foto’s staat ook een foto van een smerige (geöliede) stekker, vlak bij de krukaspositiesensor volgens mij. Wat is dat? En kan dat kwaad? Klik hier voor een directe link naar deze foto. Foto is van onder de auto genomen.
3. Wellicht een domme vraag, maar ik stel ‘m toch voor de zekerheid: heb ik nou wél een LMM of niet? Ik heb begrepen dat ik op de luchtslang van de inlaat een inlaatluchttemperatuursensor heb, geen LMM. Echter, hier (op corsa-novatuning.nl) wordt aangegeven dat ik een LMM moet loskoppelen bij het monteren van een powerbox.
4. Tussen de foto’s staan er ook een paar van wat stroomkabeltjes. De laatste foto (waarop duidelijk de witte hendel voor de motorkap te zien is) is genomen aan de bestuurderskant. De andere foto’s zijn van de passagierskant. Weet iemand zo (toevallig) wat dat voor kabels kunnen zijn en of ze niet vast horen te zitten? Note: aan de passagierskant heb ik (vlak na aankoop) één of ander zwart plastic kastje verwijderd. Hier zaten ook stroomdraadjes aan en liepen ook richting het stuur, volgens mij. Dit heb ik in een ander topic (klik hier) ook beschreven.
Alvast (en wederom) bedankt voor het meedenken :thumb
Gr. Kevin
21 december 2014 om 07:25 #18264382Jij hebt geen luchtmassameter, die oliesteker is de oliedruksensor. Je lamda, de staat valt niet via een foto te bepalen, waardes uitlezen en eventueel meten. Hoe zag dat kastje eruit? Zater daar ook slangetjes aan?
21 december 2014 om 09:03 #18264383Volgens mij moet je de oorzaak toch zoeken in de ontsteking en dan met name bougie’s en de bougiekabels. Tijdje terug had ik ook problemen met starten en accelereren (X14XE). Even later reed ik nog maar op 3 cilinders. Toen bleek 1 bougiekabel dood te zijn. Ook al zien ze er van buiten nog gaaf uit, van binnen kunnen ze echt op zijn. En ook met nieuwe kabels kun je pech hebben. Zijn ze trouwens op de juiste volgorde aangesloten op de DIS-module? Misschien klopt de ontstekingsvolgorde niet helemaal.
De X16XE heeft inderdaad geen LMM. Die zat wel op de C16XE. Onze motoren hebben een MAP-sensor. Voor wat betreft de loshangende kabels aan de bestuurderskant ziet het ernaar uit dat iemand extra electra heeft willen aansluiten. Ik vermoed electrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, voor zover deze er bij jou nog niet op zitten.
Sowieso ook brandstoffilter vervangen. Moet eigenlijk elke 2 jaar een nieuwe in.
Overigens mijn complimenten voor de manier waarop je je topics schrijft. Echt helder en overzichtelijk. :thumbup
21 december 2014 om 10:22 #18264384Aan dat kastje zaten geen slangetjes, alleen draadjes.
De bougiekabels zijn getest met een simpele tester, maar ik zal dit nog even uitgebreider laten testen. De volgorde is juist, kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit verkeerd zit. Want de jongen die dit voor me doet is zelf automonteur en dagelijks bezig – zowel hobby als op het werk – bezig met auto’s.
Ik heb wel verwarmde spiegels (en verstelbaar), maar dat is standaard (volgens mij). Dit had ik ook in mijn vorige B Corsa. Er is qua electra wel een en ander gedaan, want we hebben een tijdje geleden ook een zwart plastic doosje verwijderd. Ik kan me niet herinneren of dat die losse kabels verklaart (helaas).
Eerst bougiekabels testen en vervangen, vervolgens de lambda goed nakijken en eventueel vervangen? Is dat de meest logische volgorde?
Bedankt voor jullie reacties :thumbup
@BlackDevil: dankje king: :thumb21 december 2014 om 12:25 #18264385Maar zijn de bougies nu al vervangen / uitgetest zoals axel aangaf.
Neem ook echt de bougies die hij aangeeft. Axel rijdt al jaren lang rond met de mantzel powerbox en goed aangepaste motor.Want dat een bougie 10k km geleden is vervangen zegt helemaal niets.
Ik vervang om de 3-4 wedstrijden mijn bougies.. Die maken nog geen paar km uiteindelijk en zijn toch op..Een ander punt,
de monteurs bij de meeste dealers weten niets van serieuze tuning.
De mannen bij Hartgerink ken ik ook, erg bereidwillig maar dat een EGR noodzakelijk is voor het goed lopen van een motor is niet zo..Het uitprogrammeren bij deze Ecu’s is idd niet zo eenvoudig en een dealer kan dat al helemaal niet.
Mogen ze ook niet wat ook wel verklaarbaar is. Opel heeft de motoren op een bepaalde manier gebouwd en daar levert een dealer service op.
Niet op onze aanpassingen en wensen..Kijk verder even nogmaals goed of je geen lekkages hebt in je vacuum systeem.
En wat er al vaker gezegd is, bougies…. Die kunnen zoveel doen..21 december 2014 om 13:10 #18264386Alles is met de (grote) beurt vervangen, dus ook de bougies (zoals eerder aangegeven). De bougies zijn inderdaad die wat axel aangaf, de Bosch FR6DC(+) voor de winter, de FR7DC voor in de zomer. Lekkages heb ik nog niet kunnen ontdekken, dit zal ik nog even beter uitzoeken.
Kan het niet de gaskleppositiesensor zijn? Kabeltje die slecht is aangelegd/verlegd?
21 december 2014 om 13:17 #18264387Storingen aan sensoren worden altijd via het MM-lampje gemeld. Als de gaskleppositiesensor of een andere sensor en/of de bekabeling daarvan defect is, dan zou dat met uitlezen naar voren moeten komen. Storingen aan de ontstekingsonderdelen meldt het MM-lampje niet, dus die zijn wat lastiger op te sporen, maar kan daarentegen ook een teken zijn dat je daar moet gaan zoeken.
21 december 2014 om 13:21 #18264388Dan ga ik de bougiekabels even goed nakijken/testen en anderen regelen :thumb
21 december 2014 om 13:31 #18264389Misschien ook wel handig om alle massaverbindingen eens te controleren op oxidatie en goede verbinding. Kan soms ook een hoop ellende verhelpen.
21 december 2014 om 14:41 #18264390Ja inderdaad je kan tijdelijk een kabel vanaf je accu min Pool naar je motorblok leggen kijken of dat verschil maakt daar een tijdje mee rond rijden
21 december 2014 om 16:51 #18264391Mijn motor draait beter of ngk bougies, zelfde als wimv6 toen in zijn combo had
30 december 2014 om 17:48 #18264392dis-bobine onderhand al getest ? :jerry
30 december 2014 om 18:10 #18264393Ja, sorry. Helemaal vergeten te melden *schaam*
Heeft helaas geen effect gehad. Ik ga nu voor de lambda, denk ik. Ik moet nog steeds wachten op mijn luchtfilter (DBilas Flowmaster), dat ga ik daarna doen. Intussen loop ik de gratis controles doen (uitlaat controleren op lekken enz).
30 december 2014 om 18:36 #18264394uiteindelijk los je het op ! komt goed :thumb
6 januari 2015 om 07:04 #18264395Op dit moment ligt het nog een beetje stil, ik heb ook wat andere bezigheden die me druk houden.. Maar ik haal waarschijnlijk zaterdag (maar sowieso deze week) mijn DBilas FlowMaster op bij de poedercoater. Waarschijnlijk ga ik dan zaterdag ook even kijken naar een lambdasonde van de sloperij.
Ik ga eerst de uitlaat nogmaals controleren op lekken, dan vervang ik de lambdasonde, dan de bekabeling (misschien is er een kabeltje stuk), vervolgens de inlaatluchttemperatuursensor en tot slot de FlowMaster vervangen. Als ik ergens nog een setje bougiekabels op de kop kan tikken, dan probeer ik dat ook nog. Maar dat laatste lijkt me niet het probleem, de bougiekabels zijn vrij nieuw.Edit: een beetje laat, maar ik wens iedereen nog het beste voor 2015! :D
8 januari 2015 om 09:08 #18264347Update: ik heb de startpost aangepast.
01. Gisteren (07-01-2015) hebben we de uitlaat nagekeken op lekkages, we hebben niets gevonden.
02. Onderweg naar het werk is mijn oliedop alweer losgeraakt. Omdat dit inmiddels vaker is voorgekomen, heb ik besloten hiervoor een topic aan te maken. Klik hier voor dit topic.
03. Enkele dagen geleden wilde de Corsa wéér niet in éen keer starten, dus het startprobleem (beschreven in dit topic) doet zich weer voor.
Gr. Kevin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.