Acceleratie-probleem Corsa B X16XE (uitgebreid beschreven)

Forumindex Forums Modellen Corsa Acceleratie-probleem Corsa B X16XE (uitgebreid beschreven)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 83)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269514
    Kallisto
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 September 2012

      Beste mede Opel-liefhebbers,

      Hieronder volgt een aardige lap tekst. Daarom heb ik alles een beetje verdeeld. De vetgedrukte teksten zijn de “titels” voor de tekst die eronder staat.
      Heb je weinig tijd (of geen zin om dit door te lezen), dan kun je ook alleen lezen wat jij denkt wat belangrijk is (bijv. de korte omschrijving).
      Als er iets onduidelijk of incorrect is, of als je op- en/of aanmerkingen hebt, dan hoor ik het graag.

      Korte beschrijving:
      Sinds enkele houdt mijn Corsa B GSi (X16XE, bouwjaar 1999) heel erg in tijdens het accelereren. Ik heb de Corsa enkele maanden gekocht van een vriend van me (zit ook op dit forum) en toen had ik er nog geen last van. Met accelereren bedoel ik zowel van 0-100 km/h als van 100-140 km/h. Het inhouden lijkt steeds erger te worden en vaker voor te komen.

      Uitgebreidere beschrijving:
      Het inhouden begint meestal ergens onderin de toeren (bijvoorbeeld bij het overschakelen). Zodra ik boven de 5000 toeren kom is het inhouden vaak weg (of veel minder). Het is ook goed hoor- en voelbaar als de auto stopt met het inhouden. Vlak voor het overschakelen (dus bij een hoger toerental) word ik meer in mijn stoel gedrukt en de auto (einddemper) klinkt ook beter/soepeler.

      Tijdens het inhouden lijkt de motor te “twijfelen” of een beetje te “stotteren”. Normaal gesproken (bij volgas accelereren) gaat je uitlaat anders klinken naarmate je hoger in de toeren komt, dit geluid verandert gelijkmatig, zeg maar. Maar bij mij, als de auto inhoudt, klinkt de uitlaat heel schokkerig (of “twijfelachtig”). Het geluid verandert niet gelijkmatig. Het is dus zowel hoor- als voelbaar. Ik heb vroeger een aantal Puchjes gehad en een soortgelijk probleem had ik zodra ik de carburateur had afgesteld waardoor hij “verzoop”. Met de auto lijkt het ook alsof de auto verzuipt.

      Tevens is me laatst opgevallen dat de auto laatst véél meer/erger inhield na de APK. Voor de uitstoot-test moest de auto een bepaald toerental bereiken terwijl ‘ie stil stond. Dit duurde even, waarna de waaier/ventilator (koeling) aansloeg, het blok was dus warm. Vlak nadat die test klaar was, kon ik wegrijden (met een nog warme motor). Toen hield ‘ie duidelijk veel meer in. Of het toeval is, dat weet ik niet. Maar het inhouden lijkt ‘s ochtends (bij koude motor) ook minder te zijn. Maar dat kan tussen mijn oren zitten en bovendien accelereer ik niet volgas met een koude motor.

      Ook is het file-rijden een stuk moeilijker. Alsof de auto ineens gevoeliger reageert op het gaspedaal. Dus als je constant 5 km/h of 10 km/h probeert te rijden, dan kan het zomaar zijn dat de auto sneller of langzamer vooruit wil. Daardoor begint de auto te schokken. Een vriend van me (tevens automonteur) gaf aan dat je dit probleem (met het schokken tijdens file-rijden) ook vaak hebt zodra je een scherpere nokkenas hebt gemonteerd. Dan is het lastiger om constant op een vaste snelheid in (voornamelijk) de 1e (maar ook de 2e) versnelling te rijden. Ik heb nog nooit gereden met een scherpere nokkenas, maar misschien dat iemand op dit forum dit probleem dan wel herkent. Het probleem met het file-rijden komt minder vaak voor dan het inhouden en is mede daarom ook minder ernstig/vervelend. Ik weet niet of beide problemen een verband hebben, maar het lijkt me wel mogelijk.

      Mogelijk handig om te weten:
      Sommige zaken die hieronder worden genoemd zullen misschien niets met het probleem te maken hebben, maar het leek me handig om toch te vermelden.

      • 01. Het originele inlaatspruitstuk is vervangen door een van Crooke Tuning (klik hier voor een foto).
      • 02. De luchttoevoer van het inlaatspruitstuk is – volgens mij – niet helemaal optimaal. De luchtstroom wordt een beetje “geknepen” door de rare hoek van de slang (zie foto).
      • 03. Er zit een spaghetti uitlaatspruitstuk gemonteerd (zo’n goedkopere van een of ander tjoening merk).
      • 04. De EGR is afgedopt (hoe en hoe goed weet ik nog niet, is door de vorige eigenaar gedaan).
      • 05. Eerder heb ik ook een topic gestart i.v.m. een startprobleem (klik hier). Ik weet niet of dit verband kan hebben. Maar het startprobleem doet zich (nog steeds) zelden voor.
      • 06. Mijn TID knipperde tot voor kort ook de hele tijd, ook tijdens het rijden. En als ‘ie aan stond (licht gaf) en ik deed mijn lampen aan, dan ging het TID uit of knipperen. Mogelijk geen verband, heb al een nieuw TID die ik nog even moet inbouwen.
      • 07. De uitlaat “ploft” zodra ik hoger in de toeren zit en het gas los laat (afremmen op het blok). Soms gaat het TID knipperen op (ongeveer) de maat van de plofjes. Sowieso gaat bij het afremmen op het blok mijn motormanagement lampje branden (i.v.m. de EGR). De uitlaat ploft nu niet meer, want er zit nu een katalysator + middendemper tussen.
      • 08. Punt verwijderd.
      • 09. Ergens deze maand geef ik de auto een beurt (oliefilter, olie, brandstoffilter, luchtfilter en bougies vervangen). Note: het brandstoffilter lijkt nog nooit te zijn vervangen en is echt aan vervanging toe.
      • 10. Het kleppendekselpakking is lek, deze wordt waarschijnlijk tegelijk met de beurt vervangen. Maar omdat de lek minimaal is, is het nog niet zeker wanneer deze wordt vervangen.
      • 11. Ik heb een tijdje zonder oliedop gereden (ik schat ca. 20-30km), voornamelijk op snelweg. Toen ik stil stond merkte ik pas dat het rookte en ik vond mijn oliedop los op het kleppendeksel. Dit heeft voor een enorme bende gezorgd natuurlijk. Dit is echter pas gebeurd nádat ik het acceleratieprobleem al had. Doordat ik geen afdekplaat heb, klemt de oliedop nagenoeg niet vast. Mogelijk is de dop er onder druk vanaf gesprongen of losgetrild. Ook kan het gewoon simpelweg zijn dat iemand de oliedop is vergeten.
      • 12. Ik kreeg van een forum-gebruiker via PM te horen dat het van alles kan zijn, mogelijk de map- en/of tempsensor. Dit heb ik nog niet nagekeken (hoewel de data van de Op-Com geen vreemde waarden toonden), maar dat is – na de EGR – het eerste wat ik dan na ga/laat kijken.
      • 13. De auto wordt eigenlijk altijd warm gereden. Ik rijd elke doordeweekse dag ca. 25km heen (naar mijn werk) en 25km terug (naar huis). Het komt weinig voor dat de auto voor kortere afstanden (lees: minder dan 3km) wordt gebruikt, daar heb ik een Alto voor.
      • 14. Volgens mij gaf de software aan dat het om een Tigra ging toen we de Op-Com hebben aangesloten. Hier kan ik me in vergissen.
      • 15. Er zit dus een spaghetti uitlaatspruitstuk gemonteerd, maar de lambdasonde zit niet heel goed vast. Hij zal niet losschieten, maar hij is wél “draaibaar”.

      Wat heb ik gedaan/geprobeerd om het probleem te verhelpen?
      Goede vraag! Ik heb meerdere mensen gevraagd om advies en om hulp/ondersteuning, waaronder Astra_R en een goede vriend (de automonteur) van me. Hieronder een overzichtje. Let op, er staan ook dingen tussen die mogelijk niets met het probleem te maken hebben. Ik ben van mening dat ik jullie (de hobbyisten, de experts, de liefhebbers, de monteurs) van zoveel mogelijk informatie moet voorzien. Goed, hier volgt een overzichtje (niet in de juiste volgorde).

      • 01. We hebben een compressietest gedaan op alle 4 cilinders (klik hier voor de resultaten, we hebben de 4e cilinder niet met olie getest).
      • 02. We hebben met de Op-Com van Astra_R de gegevens uitgelezen. Op de EGR-foutcodes na, hebben we niets bijzonders opgemerkt.
      • 03. Ik heb de uitlaat vervangen voor standaard uitlaatdelen. Ik had geen katalysator, nu wel (een nieuwe). Ik heb nu ook een middendemper (nieuw). Einddemper is gelijk gebleven omdat de nieuwe (standaard) einddemper niet goed in de uitsparing van de bumper pastte. Dus kortom: (nieuwe) katalysator + (nieuw) middendemper + oude einddemper.
      • 04. Het gasklephuis is een beetje schoongemaakt (niet volledig, we hebben het inlaatspruitstuk verder ook niet gedemonteerd). Note: het klepje ging een beetje stroef open en dicht, maar niet ernstig. Nog een note: de pakking is volgens mij (door de vorige eigenaar) gemaakt van een maandblad ofzo, maar lekt niet.
      • 05. We hebben de bougiekabels getest (werkten prima).
      • 06. We hebben de bougies bekeken. Deze mochten wel vervangen worden, maar ze waren nog prima.
      • 07. We hebben (de bougies?) getest door 40km/h te rijden in de 5e versnelling.

      Dus wat moet/wil ik nog gaan doen?
      Wat ben ik van plan aan te (laten) pakken wat mogelijk te maken heeft met het probleem? Hieronder een overzichtje, maar niet per se in de juiste volgorde:

      • 01. De EGR(-functionaliteit) eruit laten programmeren door Hartgerink (heb voor vanmiddag al een afspraak staan). Dan kunnen problemen m.b.t. de EGR worden uitgesloten.
        Resultaat: De EGR kan er niet uit worden gehaald, volgens de monteur van Opel-garage Hartgerink. Zie de updates (van 12-12-2014) hieronder voor meer informatie.
      • 02. De auto een beurt geven (oliefilter, olie, brandstoffilter, luchtfilter en bougies vervangen). Kan sowieso geen kwaad en moet toch gebeuren.
        Resultaat: Afgerond, maar helaas geen oplossing geboden. Tevens is ook de kleppendekselpakking vervangen.
      • 03. De temperatuursensor (laten) nakijken en indien nodig vervangen.
        Punt uitgesteld: Deze is, volgens de vorige eigenaar, nog niet zo heel lang geleden (max. 3 jaar geleden) vervangen.
      • 04. De MAP-sensor (laten) nakijken en indien nodig vervangen.
        Punt uitgesteld: Deze is, volgens de vorige eigenaar, nog niet zo heel lang geleden (max. 3 jaar geleden) vervangen.
      • 05. Luchtmassameter (laten) nakijken en indien nodig vervangen.
        Punt vervallen: Ik was me er niet van bewust dat de Corsa geen luchtmassameter (LMM) heeft.
      • 06. Luchtfilter (en de slangen e.d.) vervangen door een DBilas Flowmaster (reeds in bezit) of zo’n Green filter van K&N.
        Resultaat: Luchtfilter en meer onderdelen gekocht, moeten alleen nog gemonteerd worden. Zie de updates (van 13-12-2014) hieronder voor meer informatie.
      • 07. Uitlaat luchtdicht maken (misschien niets met het probleem te maken, maar dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten).
        Resultaat: Uitlaat is luchtdicht gemaakt. Zie de updates (van 13-12-2014) hieronder voor meer informatie.
      • 08. De bobine even vervangen door een andere (werkende) bobine.

      Kan iemand me hiermee helpen?
      Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?
      Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
      Heeft iemand tips over de volgorde van de zaken die ik nog na moet kijken?

      Ik kan volgende week na kantooruren wat zaken nakijken. Simpele zaken kan ik thuis nakijken, maar als de auto op de brug moet of als er speciaal gereedschap gebruikt moet worden, dan kan ik waarschijnlijk ook wel terecht bij een vriend van me. Hij heeft een eigen garage met brug en speciaal gereedschap, hij heeft uiteraard niet altijd tijd.

      De week daarop (de week van maandag 22 december) ben ik vrij en heb ik ook meer tijd om zaken na te kijken. Maar omdat mijn kennis van motoren beperkt is, ben ik meer afhankelijk van vrienden/bekenden. Deze vrienden en bekenden (met meer verstand van auto’s dan ik) moeten dan wel gewoon werken, dus een brug is dan alleen ‘s avonds mogelijk een optie.

      Ik ben bereid om er een stuk voor te rijden zodat iemand daadwerkelijk naar een oorzaak kan zoeken. Dus als er iemand bereid is om mij fysiek (niet via het forum) te helpen, zoals Astra_R, dan hoor ik het ook heel graag.
      Het lijkt me logisch, maar toch zeg ik het even: voor niets gaat de zon op. Ofwel, ik ben bereid om voor de diensten te betalen (in de vorm van een vergoeding).
      Ik woon zelf in Almelo, maar zoals aangegeven, ben ik bereid om ervoor te rijden (als daarmee mogelijk de oorzaak kan worden achterhaald).

      Alvast bedankt voor de moeite!

      Gr. Kevin

      ==================== UPDATES ====================

      Update 12-12-2014:

      • 01. Ik ben vandaag bij Opel-garage Hartgerink in Hengevelde geweest. De EGR kan er niet uit worden gehaald, volgens de monteur. Hij vond dat de auto niet inhield en zag ook geen vreemde waarden op z’n Tech2. Maar de waarden kunnen incorrect zijn omdat de carterventilatie niet zit aangesloten, maar is afgeknipt. Deze slang kan niet op het huidige inlaatspruitstuk worden bevestigd en is toen maar afgeknipt. Het feit dat de EGR is afgedopt is ook niet goed, volgens hem. Want andere onderdelen “rekenen” erop dat de EGR aanwezig is en dat deze functioneert. En dat is nu niet het geval, maar andere onderdelen rekenen er wél op.
      • 02. Ik heb de vorige eigenaar gebeld en gevraagd of hij motor-mankementen had en of hij onderdelen heeft vervangen. Hij heeft ook een soortgelijk probleem gehad, maar dan minder erg. Hij heeft de MAP-sensor vervangen, krukas-sensor (ofzo?) en de tempsensor. Het vervangen van de tempsensor heeft bij hem het probleem verholpen. De bougies en bougiekabels zijn inmiddels zo’n 10.000km oud. Hij gaf aan dat hij nog wel een bobine had die werkend van een andere Corsa is gehaald. Deze konden we zaterdag (13-12-2014) waarschijnlijk testen. Dit is helaas niet doorgegaan en is dus nog een openstaand punt.

      Update 13-12-2014:

      • 01. Ik ben vandaag bij PrettyCars geweest (meest bekend van o.a. uitlaatsetje.nl) om mijn uitlaat luchtdicht te laten maken. Bleek dat de persoon die dit deed hiervoor 5 jaar bij Opel-garage Hartgerink heeft gewerkt. Ik heb dus gelijk om advies gevraagd, hij wilde er wel even naar kijken. Ik heb het probleem vluchtig beschreven en hij zei gelijk dat hij aan de ontsteking dacht. Aangezien meerdere mensen dit vermoeden, is dit goed nieuws, denk ik.
      • 02. Betreft de afgeknipte (carterventilatie)slang gaf die jongen aan dat dit niet echt veel kwaad kon. Hij adviseerde wél een ventiel te kopen voor de carterventilatieslang. Dit ventiel lijkt op een open lucht (power)filtertje en kost niet zoveel. Dit ga ik gelijk maar even doen.
      • 03. Ook gaf hij aan dat de EGR er waarschijnlijk wel uit kon worden gehaald bij FastTech. Daar ben ik geweest en zei gaven aan dat dit moeilijk was, maar niet onmogelijk. Het kon waarschijnlijk wel, maar dit zou dan ca. € 300,00 kosten als het mee zou zitten. Dit heb ik er (sowieso nu) niet voor over, dus dit heeft nog niets opgeleverd.
      • 04. Autoschadebedrijf Benno Bellers Autoschade (bedrijf naast PrettyCars) doet blijkbaar aan poedercoaten. Ik breng mijn DBilas Flowmaster hier vanmiddag (15-12-2014) naartoe en deze zal deze week ergens klaar zijn. Dan kan deze ook gemonteerd worden, dit laat ik door een bekende van mij doen. Deze persoon is druk, maar de Flowmaster heeft niet de hoogste prioriteit, dus ik heb geen haast. Bovendien heb ik al wél een nieuwe luchtfilter.
      • 05. Tot slot heb ik nieuwe bougies, een nieuwe luchtfilter, een nieuwe brandstoffilter en een nieuwe oliefilter gekocht (gewoon bij de Brezan). Bougies zijn van Bosch, de FR6DC+ (zoals aangeraden door axel). Zie foto van de onderdelen.

      Update 17-12-2014:

      • 01. Ik heb zojuist nog even nagevraagd en bevestigd gekregen dat de inlaatluchttemperatuursensor, de MAP-sensor en de nokkenassensor door de vorige eigenaar zijn vervangen.
      • 02. Vanavond krijg ik – als alles goed verloopt – een (gebruikte doch werkende) bobine. Deze vervang ik dan om te kijken of ik de bobine kan uitsluiten als mogelijke oorzaak.
      • 03. Ik heb te horen gekregen dat mijn goede vriend (en automonteur) morgen (donderdag 18 december) tijd heeft voor de beurt (kleppendekselpakking, bougies, oliefilter, olie, brandstoffilter, luchtfilter).

      Update 19-12-2014:

      • 01. Gisteren heeft de auto een (grote) beurt gehad. Dus nieuwe bougies, oliefilter, olie, brandstoffilter en een luchtfilter. Lijkt – zoals verwacht – geen effect te hebben, maar kan geen kwaad. Brandstoffilter was nodig aan vervanging toe. Luchtfilter was eigenlijk ook nog prima (sportfilter van K&N).
      • 02. Gisteren ook de bobine vervangen door een gebruikte (maar werkende) bobine. Ook dit lijkt geen effect te hebben, helaas.
      • 03. Vandaag de kleppendekselpakking vervangen. Ook deze was nodig aan vervanging toe. Bij het minimaal “buigen” van de oud (rubberen) pakking, hoorde (en zag) je het al scheuren.
      • 04. Gisteren ook even foto’s gemaakt van o.a. de lambdasonde (zie voor alle foto’s onderin deze post).
      • 05. Vandaag ook het TID vervangen, de vorige knipperde vaak (soms ook op een bepaalde handeling). Misschien vergezocht, maar als dit verband kan hebben met het acceleratie-probleem, dan kan dit nu uitgesloten worden. En nu knippert ‘ie ook niet meer. Ik heb echter nog maar 10 kilometer gereden sindsdien, dus het kan nog mis gaan.

      Update 08-01-2015:

      • 01. Gisteren (07-01-2015) is de uitlaat nagekeken op lekkages, we hebben niets gevonden.
      • 02. Onderweg naar het werk is mijn oliedop alweer losgeraakt. Omdat dit inmiddels vaker is voorgekomen, heb ik besloten hiervoor een topic (klik hier) aan te maken.
      • 03. Enkele dagen geleden wilde de Corsa wéér niet in éen keer starten, dus het startprobleem (beschreven in dit topic) doet zich weer voor.

      Note: ik ben bij PrettyCars geweest omdat ik snel een degelijke uitlaat moest hebben i.v.m. de APK. Zij hadden mij de eerste keer niet alle montagematerialen meegegeven, waardoor de uitlaatpijp te kort was en we zelf wat hebben geknutseld. Ik heb ze de volgende dag opgebeld om dit even te melden. Zij hebben aangegeven dat dit hun schuld was en dat zij de uitlaat luchtdicht zouden maken en (beter) zouden monteren. Goede service en goede montage! Mag toch wel even gezegd worden, daar veel mensen hun twijfels hebben over dit bedrijf.

      Foto’s van de beurt (18-12-2014 en 19-12-2014) en van enkele onderdelen:
      Klik hier om een pagina te openen met daarop de foto’s van de beurt en wat onderdelen. Er staan foto’s tussen van (op de genoemde volgorde):
      – Oude bobine
      – Oude bougies
      – Carterventilatie
      – Injectoren
      – Losse (afgeknipte) kabeltjes
      – Kleppendekselpakking (vóór vervanging en tijdens vervanging)
      – Lambdasonde
      – Oude luchtfilter
      – Een slangetje ofzo (weet niet of dat belangrijk is)
      – Een smerige (geöliede) stekker bij de krukaspositiessensor (volgens mij?)
      – Twee slangen met een tie-wrap vlak bij de geöliede stekker
      – Zekeringkastje

      #18264348
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        hoe heb je de bougiekabels getest??
        en hoelang zitten de bougies erin?? en welke??

        #18264349
        Kallisto
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 September 2012

          @corsaracer wrote:

          hoe heb je de bougiekabels getest??
          en hoelang zitten de bougies erin?? en welke??

          Ja, zie punt 5 van de zaken die ik al heb nagekeken ;)
          De bougiekabels werken prima. Ze zien er ook aardig goed uit, alsof ze vrij recent zijn vervangen.
          De bougies zagen er ook wel oké uit, maar ik ga ze sowieso vervangen (met de beurt). Ik weet zo niet welke bougies het zijn, ik zal dat vandaag nog even nakijken.

          #18264350
          axel
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Heb je al een ander setje bougieslabels geprobeerd. Mijn kabels waren ook niet goed, onderin prima, maar tijdens het accelereer stotteren! Met een powerbox/crooke heb je wel de juiste bougies nodig, Bosch fr6dc in de winter en Fr7dc in de zomer! Originele bougies zorgen ook voor een hikkend gevoel tijdens het acceleren rond de 4000rpm en boven de 5000rpm was het voorbij!

            #18264351
            Kallisto
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 September 2012

              @axel wrote:

              Heb je al een ander setje bougieslabels geprobeerd. Mijn kabels waren ook niet goed, onderin prima, maar tijdens het accelereer stotteren! Met een powerbox/crooke heb je wel de juiste bougies nodig, Bosch fr6dc in de winter en Fr7dc in de zomer! Originele bougies zorgen ook voor een hikkend gevoel tijdens het acceleren rond de 4000rpm en boven de 5000rpm was het voorbij!

              Ik heb nog geen bougiekabels vervangen, mede omdat de kabels er prima uitzien en ook functioneren. Of ze functioneren zoals ze zouden moeten, dat weet ik niet. Ik zal hier ook eens naar kijken.


              @axel
              : Het probleem wat jij beschrijft komt wel aardig overeen met mijn probleem. Ik zal even het internet afsnuffelen naar de bougies + kabels. Thanks!

              Update: startpost aangepast.
              Ben net bij Hartgerink geweest (Opel-garage) om te kijken of de EGR eruit kon worden gehaald. De EGR kan er niet uit worden gehaald, volgens de monteur. Hij vond tevens dat de auto niet inhield en zag ook geen vreemde waarden op z’n Tech2. Maar de waarden kunnen incorrect zijn omdat de carterventilatie niet zit aangesloten, maar is afgeknipt. Deze slang kan niet op het huidige inlaatspruitstuk (Crooke) worden bevestigd en is toen maar afgeknipt.
              Het feit dat de EGR is afgedopt is ook niet goed, volgens hem. Want andere onderdelen “rekenen” erop dat de EGR aanwezig is en dat deze functioneert. En dat is nu niet het geval, maar andere onderdelen rekenen er wél op.

              #18264352
              Corsa_B_66
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 February 2007

                Nou, dat de EGR er perse moet zijn is volgens mij overdreven… Er zijn genoeg mensen die afgedopt met een pakking rijden die geen problemen ondervinden.

                Zelf had ik bij mijn ex GSI ook een crooke box erop met een onderste inlaat gedeelte van een C16XE op een X16XE… Maar een C16XE heeft geen gat op het onderste inlaat voor een EGR, dus heb ik de EGR maar gewoon ergens aan vastgeschroefd… Deze werkte dus ook niet, wel aangesloten maar hing los ergens… Nooit problemen mee gehad. Probeer indien er iemand in de buurt is om ff snel de bougie kabels te wissel om zo zaken uit te sluiten.

                #18264353
                Corsa_B_66
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 February 2007

                  Hier nog oude foto van mijn blokkie.. Je ziet de EGR zitten, deze heb ik destijds gewoon met 1 bout vastgezet tegen het inlaat aan… Voor de rest had ie geen functie meer :D

                  #18264354
                  Kallisto
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 September 2012

                    @Corsa_B_66 wrote:

                    Nou, dat de EGR er perse moet zijn is volgens mij overdreven… Er zijn genoeg mensen die afgedopt met een pakking rijden die geen problemen ondervinden.

                    Zelf had ik bij mijn ex GSI ook een crooke box erop met een onderste inlaat gedeelte van een C16XE op een X16XE… Maar een C16XE heeft geen gat op het onderste inlaat voor een EGR, dus heb ik de EGR maar gewoon ergens aan vastgeschroefd… Deze werkte dus ook niet, wel aangesloten maar hing los ergens… Nooit problemen mee gehad. Probeer indien er iemand in de buurt is om ff snel de bougie kabels te wissel om zo zaken uit te sluiten.

                    Ja, de EGR moet uit de ECU worden gehaald, ofzo. Dus dan is het alsof EGR er nooit is geweest, zeg maar. Standaard is de EGR aanwezig, maar nu is deze afgedopt. Dus er wordt geen rekening gehouden met het feit dat de EGR is afgedopt. Dat kan foutieve waarden opleveren, lijkt me. De mensen die de EGR er gewoon op hebben zitten, krijgen ook mankementen zodra deze niet werkt. Dus dan zijn de waarden incorrect en daardoor gaat de motor misschien beroerd lopen. Deze mensen vervangen de EGR en het probleem is (vaak) opgelost.
                    Dus kortom: de EGR is nog altijd aanwezig, daar is ‘ie op gebouwd. De EGR afdoppen is in feite hetzelfde als het stuk maken van de EGR.

                    Heb je voor de rest geen problemen met jouw Crooke gehad? En hoe heb jij dat met die carterventilatie opgelost? Ik heb nu gewoon een afgeknipte slang los hangen.

                    #18264355
                    Corsa_B_66
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 February 2007

                      Heb jaren met de crooke rond gereden nooit problemen ondervonden… Ik heb hem gewoon, je ziet het ook op de foto gewoon langs de DIS onsteking laten hangen ook gewoon los. Heb hem niet geknipt maar gewoon in zijn geheel daar tussen gelaten haha. Nooit problemen mee gehad.

                      #18264356
                      ivartje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 December 2010

                        bij mij stotterde die ook soms en naarmate werd het steeds erger en hij deed het ook niet als ie koud was alleen als ie warm was,bij mij was dat de DIS-bobine deze vervangen en hij liep weer als een trein,je zou dit ff na kunnen kijken

                        #18264357
                        ivartje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 December 2010

                          Tevens plofte deze OOK uit de uitlaat!

                          #18264358
                          corsaracer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 January 2005

                            @Kallisto wrote:

                            @corsaracer wrote:

                            hoe heb je de bougiekabels getest??
                            en hoelang zitten de bougies erin?? en welke??

                            Ja, zie punt 5 van de zaken die ik al heb nagekeken ;)
                            De bougiekabels werken prima. Ze zien er ook aardig goed uit, alsof ze vrij recent zijn vervangen.
                            De bougies zagen er ook wel oké uit, maar ik ga ze sowieso vervangen (met de beurt). Ik weet zo niet welke bougies het zijn, ik zal dat vandaag nog even nakijken.

                            de vraag was niet of je ze gecontroleerd had maar HOE

                            en ze kunnen er idd als nieuw uitzien en toch stuk zijn zoals Axel zegt.

                            ik zou idd ook beginnen met een setje nieuwe bougies en bougiekabels.

                            #18264359
                            Kallisto
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 September 2012

                              Excusé moi, heb het verkeerd gelezen :angel :sleeping

                              Ehm, ik heb de bougiekabels getest door o.a. een bougiekabeltester. Maar dat is niet meer relevant door het volgende: ik heb de vorige eigenaar gebeld en gevraagd of hij motor-mankementen had en of hij onderdelen heeft vervangen. Hij heeft ook een soortgelijk probleem gehad, maar dan minder erg. Hij heeft de MAP-sensor vervangen, krukas-sensor (ofzo?) en de tempsensor. De bougies en bougiekabels zijn inmiddels zo’n 10.000km oud. Morgen wordt mijn uitlaat luchtdicht gemaakt (behalve het gat bij de einddemper :jerry ) maar nog belangrijker: we vervangen de bobine door een andere. Deze is gebruikt, maar werkt wel. Dat gaan we morgen dus ook ondervinden.

                              Ik houd jullie op de hoogte. :thumb

                              En @ivartje: dezelfde problemen heb ik ook – daarom ga ik morgen de bobine vervangen. Het ploffen deed de Corsa ook steeds vaker, zelfs bij bijna elke keer als ik overschakel. Nu ploft ‘ie niet meer of heb ik het niet meer gehoord (sinds het plaatsen van de kat + einddemper).

                              #18264360
                              Astra_R
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 September 2011

                                Sorry dat ik er zo ff ongeorganiseerd tussendoor kom.. tapatalk..

                                Ik ben mee geweest naar de opeldealer en over de carterventilatie heb ik zelf de volgende mening: als de carterventilatie op een zelfde manier werkt als de mijne zou er op de dikke slang atmosferische druk moeten staan/ komt de carter en dunne afzuiging via die weg aan z’n verse lucht. M.a.w. het nirt aangesloten zijn is misschien niet chique maar zou toch niet bij moeten dragen aan het probleem? Dat kan ik natuurlijk in dit geval mis hebben. Dan hoor ik het graag.

                                Verder heb ik met de op-com nog het volgende geconstateerd:
                                Woensdag stonden er 2 fuotcodes in over dat de spanning van de ontsteking te laag was. P0351 en p0352. Deze heb ik gewist en stonden er vandaag niet weer in.
                                Kan dit eventueel verband houden mer de compressietest?

                                Daarnaast komt de egr foutcode constant terug en ik hoorde vanavond dat die daadwerkelijk afgedopt was met een metalen plaatje.

                                Tot zover mijn aanvulling. Ik ben helaas geen monteur maar hopelijk komen we er met onze gezamenlijke inspanning en suggesties wel uit.

                                Mvg,

                                Astra_R

                                #18264361
                                Kallisto
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 September 2012

                                  Wat ongeorganiseerd van je, Astra_R :jerry

                                  Bedankt voor je toelichting. Hopelijk wordt de mogelijke oorzaak gevonden.

                                  #18264362
                                  Kallisto
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 September 2012

                                    Update: startpost aangepast.

                                    Note: Ik heb de updates verwerkt in de startpost. De updates staan helemaal onderin de startpost vermeld op datum.

                                    #18264363
                                    Kallisto
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 September 2012

                                      Update:

                                      Toen ik vanavond naar de wascabines wilde rijden om de auto even snel te wassen, wilde de Corsa niet meer starten. Dit lijkt een beetje op een probleem wat ik eerder heb gehad, beschreven in een ander topic (viewtopic.php?f=8&t=187291).

                                      Na een paar keer proberen lukte het uiteindelijk wel, maar leek de auto op drie cilinders te lopen. Dus heb ik even het gaspedaal ingetrapt en hij kwam heel moeilijk en traag op gang. Heel moeizaam liep het toerental op, ook een beetje schokkerig.

                                      Toch de gok gewaagd en weggereden naar de wascabines. Daar eenmaal aangekomen, heb ik besloten een video te maken.

                                      Klik hier voor een video van het TID wat knippert (lijkt te reageren op het gaspedaal/toerental). In dit filmpje leek de auto minder moeilijk hoger in toeren te komen. De eerste keer was dit vele malen erger, maar natuurlijk heb ik het toen niet gefilmd.

                                      Klik hier voor een video van de mapsensor en wat er gebeurt als ik deze eruit trek.

                                      Klik hier voor nog een video van de mapsensor en wat er gebeurt als ik gas geef.

                                      Klik hier voor een eerder gemaakte video m.b.t. het startprobleem (wat toentertijd magisch was verholpen).

                                      Misschien handig om te weten: ik heb dit probleem dus eerder gehad en – voor zover ik weet – zijn er twee overeenkomsten tussen beide situaties:
                                      1. De auto was nat omdat het heeft geregend (echter, ik heb dit probleem ook gehad toen het droog was).
                                      2. Ik moest tanken omdat mijn tanklampje begon te branden (ik heb van iemand gehoord dat ook zijn Opel beroerd loopt als het tanklampje begint te branden, is dit mogelijk?).

                                      Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en of dit verband kan hebben met het acceleratie-probleem?

                                      Alvast bedankt :thumb

                                      Gr. Kevin

                                      Note: donderdag hoop ik de bougies, oliefilter, brandstoffilter, olie, kleppendekselpakking en de bobine te hebben vervangen.

                                      #18264364
                                      Kallisto
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 September 2012

                                        Update: Ik heb de startpost aangepast.
                                        Ik heb een punt onder “Misschien handig om te weten” toegevoegd, namelijk punt 15 “Er zit dus een spaghetti uitlaatspruitstuk gemonteerd, maar de lambdasonde zit niet heel goed vast. Hij zal niet losschieten, maar hij is wél “draaibaar”“.

                                        Ik heb even op het internet rondgekeken naar mogelijke oorzaken en ik heb de volgende links gevonden. Weet iemand zo of ik in de goede richting zoek?

                                        Link 1: Een PDF-bestand van de diagnose van een Peugeot 307 Break (klik hier)
                                        In dit PDF-bestand (bron: autodiagnose.eu) wordt een soortgelijk probleem beschreven. Volgens mij komt – op enkele puntjes na – alles overeen met het probleem van mijn Corsa. Hierin wordt geadviseerd een nieuw uitlaatspruitstuk te monteren. Daarnaast is bij deze auto het gasklephuis gereinigd, waarna de auto beter stationair liep.

                                        Link 2: Een topic op clioclub.nl waarin een soortgelijk probleem wordt beschreven (klik hier)
                                        Op deze pagina wordt een soortgelijk probleem beschreven + alle zaken die de topicstarter al heeft nagelopen en/of vervangen. Volgens mij komt ook hier vrijwel alles overeen met het probleem van mijn Corsa. Hierin wordt helaas geen oplossing genoemd.

                                        Link 3: Een topic (van bdb12) op dit forum waarin mogelijke oorzaken worden beschreven (klik hier)
                                        In dit topic worden andere problemen en mogelijke oorzaken beschreven, maar uiteindelijk bood het vervangen van de LMM (luchtmassameter) de oplossing. Nu heeft mijn Corsa geen LMM, maar kan de inlaatluchttemperatuursensor niet defect zijn? Deze schijnt al eerder te zijn vervangen. Wanneer en of dit een nieuwe is, dat weet ik nog niet.

                                        Link 4: Een topic op meganeclub.nl waarin een soortgelijk probleem wordt beschreven (klik hier)
                                        Op deze pagina wordt een soortgelijk probleem beschreven + meerdere mogelijke oplossingen. Ook hier wordt de lambda genoemd.

                                        Tevens hoop ik dat de auto deze week zijn beurt krijgt (nieuwe bougies, oliefilter, olie, brandstoffilter, luchtfilter en kleppendekselpakking) en dat ik een andere bobine heb kunnen testen. Ik kan van iemand een (gebruikte, maar werkende) bobine gebruiken om te kijken of de bobine de boosdoener is. Deze jongen heeft – als het goed is – morgen (woensdag 17 december) tijd voor mij. En donderdag of vrijdag hoop ik de beurt te hebben uitgevoerd.

                                        Als het probleem zich dan alsnog voordoet, wat kan ik dan het beste testen/vervangen en in welke volgorde? Ik dacht zelf:

                                        • 01. Inlaatluchttemperatuursensor vervangen
                                        • 02. Lambdasonde vervangen
                                        • 03. MAP-sensor vervangen

                                        Voor de bovenstaande punten geldt: of kan ik de waarden via de Op-Com uitlezen en eventueel vergelijken vóórdat ik iets ga vervangen?

                                        Alvast (en nogmaals) heel erg bedankt voor het meedenken! :thumb

                                        Gr. Kevin

                                        #18264365
                                        Astra_R
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 September 2011

                                          Uitlezen is geen probleem.. moet wel zeggen dat de drie punten in orde leken hoor. Lamda fluctueerde redelijk zoals het hoort, inlaat temp leek te kloppen en de map sensor gaf bij stilstaande motor een realistische waarde. Hoe het draaiend hoort weet ik niet..

                                          #18264366
                                          joop1970
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 September 2010

                                            Die van mij liep ook heel lang beroerd, inhouden enz.
                                            Bleek dat er 2 gaatjes in het spaghetti spruitstuk zaten, allebei op dezelfde cilinder. Later scheurde de complete pijp af bij de kop en toen was het helemaal feest. Dit vervangen (door een friedrich motorsport spruitstuk) en sindsdien is de uitlaat weer luchtdicht en loopt de motor stukken beter. (Trekt ook een stuk soepeler door)

                                            Sowieso is de combo powerbox en spruitstuk nog niet optimaal, voor het mooie moet je de chip aanpassen. Vaker gelezen dat hij dan een stuk beter loopt.

                                            #18264367
                                            Kallisto
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 September 2012

                                              @joop1970 wrote:

                                              Die van mij liep ook heel lang beroerd, inhouden enz.
                                              Bleek dat er 2 gaatjes in het spaghetti spruitstuk zaten, allebei op dezelfde cilinder. Later scheurde de complete pijp af bij de kop en toen was het helemaal feest. Dit vervangen (door een friedrich motorsport spruitstuk) en sindsdien is de uitlaat weer luchtdicht en loopt de motor stukken beter. (Trekt ook een stuk soepeler door)

                                              Sowieso is de combo powerbox en spruitstuk nog niet optimaal, voor het mooie moet je de chip aanpassen. Vaker gelezen dat hij dan een stuk beter loopt.

                                              Ja, dat las ik ook in de eerste link (PDF). Het uitlaatspruitstuk is niet helemaal “je-van-het”, ofzo. Grote kans dat die kapot is. De waarden van de lambda waren volgens mij nog wél in orde.

                                              Ik wil ‘m wel laten chippen, maar dat doe ik pas als de problemen zijn verholpen en nadat mijn Flowmaster is gemonteerd. Eventueel dus ook eerst de spaghetti vervangen.

                                              #18264368
                                              joop1970
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 September 2010

                                                Sowieso zijn x16xe’s niet echt soepel met deze setup. Als je continu gas geeft voel je hem (bij mij) bij 1500 toeren inhouden. Soort schokje voel je. Maat van mij heeft het ook. Is alleen niet merkbaar in de acceleratie.

                                                Overigens de EGR: Pakking ertussen en uitprogrammeren is niet nodig, motorstoringslampje gaat dan aan (bij mij altijd als ik hem uit laat rollen voor een stoplicht en de koelvloeistof is warm). Motor gaat NIET in noodloop en je merkt helemaal NIETS van het storingslampje. Dat onderdelen hiervan kapot gaan in onzin, rij zelf al heel lang zo rond en ken meer mensen die dat doen zonder enig probleem.

                                                Carterventilatie kun je heel fancy mee gaan kloten, als je motor weinig olie gebruikt gewoon een stuk slang aan je kleppendeksel en ergens neer flikkeren. Nog nooit problemen mee gehad voor de apk en werkt prima. Cartenventilatie moet wel goed open zijn (ook dat kleine slangetje op je kleppendeksel, die heb ik wel is verstopt gezien)

                                                Check ook de bedrading van de MAP sensor, heb bij een maat wel is een halve middag gespendeerd aan een heel raar lopende x16xe terwijl 1 van de draden van de mapsensor slecht contact maakte in de stekker zelf. Staat vaak veel spanning op de draad.

                                                Die knik in je inlaat lijkt me niet echt een probleem, voor het gevoel kun je op de sloop een slang van een combo diesel halen, is zon geribbelde stofzuiger slang als het ware.

                                                Zorg dat je nergens valse lucht trekt, bij een maat was de mantzel box slecht gegoten waardoor hij niet goed aansloot.

                                                Qua sensoren: Ga naar de sloop en ruk van 15 corsa’s alle sensoren en ga testen/meten enz. Dat is het eerste wat ik altijd doe.

                                                #18264369
                                                Kallisto
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 September 2012

                                                  @joop1970 wrote:

                                                  Sowieso zijn x16xe’s niet echt soepel met deze setup. Als je continu gas geeft voel je hem (bij mij) bij 1500 toeren inhouden. Soort schokje voel je. Maat van mij heeft het ook. Is alleen niet merkbaar in de acceleratie.

                                                  Overigens de EGR: Pakking ertussen en uitprogrammeren is niet nodig, motorstoringslampje gaat dan aan (bij mij altijd als ik hem uit laat rollen voor een stoplicht en de koelvloeistof is warm). Motor gaat NIET in noodloop en je merkt helemaal NIETS van het storingslampje. Dat onderdelen hiervan kapot gaan in onzin, rij zelf al heel lang zo rond en ken meer mensen die dat doen zonder enig probleem.

                                                  Carterventilatie kun je heel fancy mee gaan kloten, als je motor weinig olie gebruikt gewoon een stuk slang aan je kleppendeksel en ergens neer flikkeren. Nog nooit problemen mee gehad voor de apk en werkt prima. Cartenventilatie moet wel goed open zijn (ook dat kleine slangetje op je kleppendeksel, die heb ik wel is verstopt gezien)

                                                  Check ook de bedrading van de MAP sensor, heb bij een maat wel is een halve middag gespendeerd aan een heel raar lopende x16xe terwijl 1 van de draden van de mapsensor slecht contact maakte in de stekker zelf. Staat vaak veel spanning op de draad.

                                                  Die knik in je inlaat lijkt me niet echt een probleem, voor het gevoel kun je op de sloop een slang van een combo diesel halen, is zon geribbelde stofzuiger slang als het ware.

                                                  Zorg dat je nergens valse lucht trekt, bij een maat was de mantzel box slecht gegoten waardoor hij niet goed aansloot.

                                                  Qua sensoren: Ga naar de sloop en ruk van 15 corsa’s alle sensoren en ga testen/meten enz. Dat is het eerste wat ik altijd doe.

                                                  Ik wilde de EGR er niet uit laten programmeren omdat het misschien schade kan doen, maar omdat het lampje bij mij altijd brandt. Als er écht wat (anders) aan de hand is, dan kan ik dit niet zien aan de hand van het lampje. Maar dit laat ik sowieso voor wat het is, ik betwijfel of dit namelijk het probleem is.

                                                  Ik wacht de beurt af (donderdagavond wordt dit gedaan) en als het probleem zich dan nog voordoet, zal ik de bedrading even nakijken. Indien nodig zal ik daarna naar de sloop gaan voor die sensoren.

                                                  Bedankt voor het meedenken, joop1970 :thumb

                                                  #18264370
                                                  Astra_R
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    26 September 2011

                                                    @joop1970 wrote:

                                                    Sowieso zijn x16xe’s niet echt soepel met deze setup. Als je continu gas geeft voel je hem (bij mij) bij 1500 toeren inhouden. Soort schokje voel je. Maat van mij heeft het ook. Is alleen niet merkbaar in de acceleratie.

                                                    Overigens de EGR: Pakking ertussen en uitprogrammeren is niet nodig, motorstoringslampje gaat dan aan (bij mij altijd als ik hem uit laat rollen voor een stoplicht en de koelvloeistof is warm). Motor gaat NIET in noodloop en je merkt helemaal NIETS van het storingslampje. Dat onderdelen hiervan kapot gaan in onzin, rij zelf al heel lang zo rond en ken meer mensen die dat doen zonder enig probleem.

                                                    Carterventilatie kun je heel fancy mee gaan kloten, als je motor weinig olie gebruikt gewoon een stuk slang aan je kleppendeksel en ergens neer flikkeren. Nog nooit problemen mee gehad voor de apk en werkt prima. Cartenventilatie moet wel goed open zijn (ook dat kleine slangetje op je kleppendeksel, die heb ik wel is verstopt gezien)

                                                    Check ook de bedrading van de MAP sensor, heb bij een maat wel is een halve middag gespendeerd aan een heel raar lopende x16xe terwijl 1 van de draden van de mapsensor slecht contact maakte in de stekker zelf. Staat vaak veel spanning op de draad.

                                                    Die knik in je inlaat lijkt me niet echt een probleem, voor het gevoel kun je op de sloop een slang van een combo diesel halen, is zon geribbelde stofzuiger slang als het ware.

                                                    Zorg dat je nergens valse lucht trekt, bij een maat was de mantzel box slecht gegoten waardoor hij niet goed aansloot.

                                                    Qua sensoren: Ga naar de sloop en ruk van 15 corsa’s alle sensoren en ga testen/meten enz. Dat is het eerste wat ik altijd doe.

                                                    Carterventilatie moet naar mijn idee wel op orde zijn. Doel ervan is het goed houden van je olie/ voorkomen van sludge gerelateerde problemen. Hiervan zijn bronnen op internet en ik heb de gevolgen van een slecht werkende carterventilatie zelf waargenomen bij mijn eigen auto en de atos van mn moeder.

                                                    De dikke slang kan inprincipe los(mooi vind ik het niet en wat is je garantie dat er geen zooi door komt) beter is de dikke slang in de rijwind hangen als je hem niet aansluit. Dit werd vroeger gedaan en zuigt de dampen tijdens het rijden actief af.

                                                    Bij deze en de z16xe is het wel van belang dat de dunne slang vrij is. Dit is de onderdruk kant van het ventilatiesysteem en icm met een vrije andere opening zoals de dikke slang zuigt het systeem frisse lucht door je carter(kop) en worden carterdampen afgezogen.

                                                    Onderschat het nut van een goed werkende carterventilatie niet voor het behoud van een gezonde motor.
                                                    Ik heb dus zelf het mayo effect(zou tot black sludge leiden? Dat weet ik niet zeker) en een onder geoliede gasklep mee gemaakt.

                                                    Houd het verband met je acceleratie probleem? Zeer waarschijnlijk niet.
                                                    De dikke slang zit in ieder geval bij mijn motor voor de gasklep(atmosferische druk) zoals je hebt gezien.

                                                    Edit: joop, sorry iets te snel gelezen. Dacht dat je bedoelde dat de dunne slang dicht kon blijven en je het belang van de carterventilatie ondermijnde. Later zag ik dat dat niet het geval is en je verhaal volgens mij klopt. Omdat ik het toch een mooi betoog vindt hierboven laat ik het wel staan:P

                                                    #18264371
                                                    Kallisto
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 September 2012

                                                      Ik ben ervan overtuigd dat de carterventilatie weinig tot geen impact heeft op de acceleratie. Het acceleratie-probleem doet zich sinds enkele weken voor en de vorige eigenaar heeft er jaren mee gereden.

                                                      Tevens moet ik even vermelden dat ik nog steeds “plofjes” in de uitlaat hoor. Minder erg dan voorheen, maar dat is logisch, er zit nu ook een katalysator en middendemper tussen.

                                                      Maar die “plofjes” worden toch gecreëerd door onverbrand brandstof in de uitlaat? Ik hoor die plofjes alleen als ik gas heb gegeven en vervolgens het gas loslaat. Vaak moet ik – nadat ik het gas heb losgelaten – heel zachtjes op het gaspedaal trappen om die plofjes te krijgen. Heel zachtjes, te weinig gas om te accelereren, genoeg gas om in ieder geval brandstof in te spuiten en te ontsteken.

                                                      Dus, zodra ik het gaspedaal dus heb losgelaten, blijft er óf A) onverbrand brandstof in de cilinder, of B) er wordt/blijft alsnog brandstof ingespoten. Als ik het gaspedaal dan weer intrap, wordt dit brandstof (+ nieuwe brandstof) verbrand.

                                                      Klopt mijn gedachtegang die ik hierboven heb uitgelegd? En kan dit verband hebben met het acceleratie-probleem? Want ivartje heeft in een reactie (klik) aangegeven dat ook bij hem de uitlaat plofte.

                                                      Note: ik heb net nog even nagevraagd en bevestigd gekregen dat de inlaatluchttemperatuursensor, de MAP-sensor en de nokkenassensor door de vorige eigenaar zijn vervangen.

                                                      Edit: Ik heb een update van vandaag (woensdag 17 december) toegevoegd aan de startpost.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 83)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.