ABS-probleem?

Forumindex Forums Modellen Calibra ABS-probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257448
    BDBN
      Lid sinds:
      2 May 2013

      Hoi, ik heb zopas mijn allereerste Calibra gekocht. Het is een 2.0 8v uit 1997. Het is een projectje en ik hoopte doormiddel van veel zelf te doen zelf iets over auto’s bij te leren aangezien mijn kennis hiervan vrijwel nihil is.

      Toen ik de wagen kocht waren de remschijven al versleten, maar sinds gisteren blijft het lichtje van mijn ABS ook branden. Kan het zijn dat de remschijven hier het probleem van zijn? Of zijn er andere, vaker voorkomende problemen met het ABS-systeem bij een Calibra? Ik kan alle hulp gebruiken want het is vrij handig als je ook kan stoppen als je aan het rijden bent. Nog iemand met ervaringen hiermee?

      Grtz

      #18138391
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Weet je zeker dat het het lampje van de ABS is?
        ABS geeft namelijk niet vaak storingen bij een Calibra.

        Als het goed is, heb twee rijen storingslampjes in je Calibra zitten.
        De bovenste rij aan de linkerkant is het zogeheten “Check Control” systeem. Het zijn er geloof ik een stuk of 7 a 8.
        Die set lampjes is puur een serie sensoren die merkt of iets versleten of leeg is. B.v. zit er een olienivo sensor bij, remmensensor, koelvloeistofsensor, ruitensproeiertank sensor, koplampsensor en achterlicht sensor.

        Als daar een remmen lampje brand, betekent dat niet dat het de ABS is, maar dat de sensoren van je remblokken aangeven dat ze op zijn.
        Die sensoren clip je in het remblok en zodra het blok versleten is, slijten ook de sensoren kapot en maken ze geen contact meer. Dan gaat het lampje branden.

        Als je toevallig je remblokken hebt vervangen, kan het ook dat je de hele sensor niet teruggeplaatst hebt. Dan gaat het lampje ook branden.

        Edit:
        De check control sensoren zijn allemaal vrij veilig afgesteld trouwens.
        Als je even lekker wild doet, zoals hard door een bocht trekken, kan je prima de koelwater en sproeiertank sensoren activeren :P Die gaan een halve kilometer later dan ook weer uit, maar het is wel grappig :P
        Ze triggeren ook al vrij vroeg. Een half leeg ruitensproeiertankje geeft al een lampje. Olie op een kwart boven het onderste streepje op de pijlstok, koelwater ietsjes onder de streep, en je achterlichtsensor staat standaard aan tot je voor het eerst na het starten op de rem trapt. Wel een mooi systeem verder, je bent er in ieder geval altijd optijd bij :)

        Edit2:
        Owjah, als je remblok sensoren stukgesleten zijn, moet je ze vervangen. Mocht je er niet aan kunnen komen of een ongelofeloze knieperd zijn, dan kan je eventueel een paperclip in de stekker steken. Het lampje zal dan uit zijn en ook altijd uit blijven. Je hebt dan dus geen indicatie meer of je blokken op zijn.

        Edit3:
        Ik ratel, ik weet t, maar blaat toch lekker door :P
        Het check control systeem op de koplampen is niet een Canbus systeem en heeft geen problemen met Xenon. Het meet gewoon of er stroom loopt.
        Standaard is de hoeveelheid licht uit de neus van een Calibra ronduit belabberd. Xenon er in zetten is een leuke upgrade en geeft dus geen problemen. Het systeem werkt dan zelfs nog prima. Kapotte xenonlamp triggert dus ook het check control systeem.
        En als ik je wat mag aanraden: koop een xenonset met slimline ballasts (van die dunne) want die kan je tussen de slotbalk en de koplamp (bovenop de koplamp) plakken met dubbelzijdig tape. Precies genoeg ruimte voor en is mooi weggewerkt.

        #18138392
        BDBN
          Lid sinds:
          2 May 2013

          Bedankt voor de vlugge en uitgebreide reactie.
          En het is zonder twijfel het ABS-lampje.. Ik hoop dat het niets te ernstig is, een idee misschien?

          #18138393
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Als het echt het ABS lampje is, dan is het inderdaad een storinkje in het ABS systeem.
            Opzich niet heel gevaarlijk, zolang je geen noodstops maakt. Bij een noodstop kunnen je wielen nu blokkeren en dan verlies je de controle over je auto.

            Het beste is om de ECU even uit te lezen zodat je weet wat het lampje wil zeggen. Het kan namelijk van alles zijn.
            Het handigste om zelf te testen is de Paperclip methode.
            http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
            Daar vind je alles precies uitgelegd. De diagnosestekker waar je de paperclip in moet doen zit onder de motorkap, bestuurderskant tussen het schutbord en de veerpoot.

            De code die hij dan knippert op het dashboard vertelt je precies wat er aan de hand is.

            #18138394
            Pastra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 February 2007

              McKaamos!!!

              Je weet het hè! Ballast horen niet in het zicht :jerry

              Een quote uit mijn workshop:
              De ballasten van de xenon lagen altijd los in de motorruimte, en dat vind ik niet kunnen.
              Daarom een oplossing gezocht, en deze ook gevonden.
              De ballasten passen namelijk precies tussen de bumperbalk, en de beugels passen ook precies zo dat de bout van de bumperbalk ook kan fungeren als montagebout voor de beugel.

              Gr.
              Pastra

              #18138395
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Haha, das helemaal een strak weggewerkte oplossing ja :) maar tussen de koplamp en de slotbalk is ook al erg netjes, en nog fatsoenlijk bereikbaar, mocht een ballast er de brui aan geven ;)

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.