ABS lampje brand + kilometerteller valt uit

Forumindex Forums Modellen Astra ABS lampje brand + kilometerteller valt uit

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240975
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Hallo,

      ik kwam al wel veel soortgelijke problemen tegen, maar niet precies in deze combinatie (ABS, snelheid + auto type) dus ik kan jullie ervaringen/advies goed gebruiken.

      ik heb in mei mijn astra G 1.7 cdti uit oktober 2003 gekocht en de vorige eigenaar gaf aan dat af en toe het ABS lampje aansprong. Het gebeurde niet vaak, maar de frequentie nam wel toe.
      Nu rijd ik inmiddels een poos met de astra en in eerste instantie brande het ABS lampje af en toe. Inmiddels is de situatie echter verslechterd. Na een tijdje ging het ABS lampje altijd branden.
      Volgens de vorige eigenaar was het de ABS sensor rechtsvoor (had hij laten controleren bij een dealer/garage).

      nu is echter kort geleden ook de kilometer teller raar gaan doen. Als de auto op contact staat, dan zie je de teller af en toe licht uitslaan. Ook valt hij weg tijdens het rijden. Eerst heel af en toe, nu steeds vaker. Als ik nu weg rijd staat de meter vaak een tijdje op 0 en naar verloop van tijd doet hij het weer (wel met regelmaat haperingen dat hij even wegvalt).

      Nu las ik ergens dat van een astra G de snelheid afkomt van de ABS sensor van het linker voorwiel? klopt dat?
      Ook heb ik begrepen dat de ABS sensoren in het wiellager zitten en dat je de hele wiellager moet vervangen. Nu ben ik dus wel benieuwd of ik links/rechts of allebij moet vervangen. (Zag dat de lagers in Duistland zo’n 120 euro per stuk zijn dus vervang liever niet overbodig).

      alle hulp is welkom,

      Roel

      #17914022
      AG-B
        Lid sinds:
        12 March 2011

        @gizmo_astra wrote:

        Nu las ik ergens dat van een astra G de snelheid afkomt van de ABS sensor van het linker voorwiel? klopt dat?

        Ja, dat klopt. Je problemen zijn waarschijnlijk gerelateerd en de kans is groot dat het met je ABS sensor te maken heeft. Krijg je ook foutcodes? Anders wellicht een keer bij de dealer laten uitlezen?

        #17914023
        mrmonkey
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 February 2006

          Even de stekker van je ABS sensor in je wielkuip inspuiten met WD40 wil ook nog wel is helpen :thumbup

          #17914024
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            @mrmonkey wrote:

            Even de stekker van je ABS sensor in je wielkuip inspuiten met WD40 wil ook nog wel is helpen :thumbup

            bedankt voor de tip. Al ben ik wel benieuwd waarom dit zou kunnen werken. Zodat de contactpunten beter contact maken?

            #17914025
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              @AG-B wrote:

              @gizmo_astra wrote:

              Nu las ik ergens dat van een astra G de snelheid afkomt van de ABS sensor van het linker voorwiel? klopt dat?

              Ja, dat klopt. Je problemen zijn waarschijnlijk gerelateerd en de kans is groot dat het met je ABS sensor te maken heeft. Krijg je ook foutcodes? Anders wellicht een keer bij de dealer laten uitlezen?

              Dat is toch wel handig om te weten, want vermoedelijk is in elk geval de ABS sensor links voor niet lekker vanwege de snelheids meter, terwijl volgens de vorige eigenaar de sensor rechtsvoor niet in orde was.

              kunnen ze met uitlezen zien welke sensoren er precies allemaal kaport zijn?
              Nadeel vind ik dat garages vaak vrij veel geld vragen voor het uitlezen. althans voor mijn vorige auto een passat was het bij enkele gardages ronde de 30 euro enkel voor het uitlezen.

              Roel

              #17914026
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Je snelheidsignaal komt van je abs sensor links voor wat ik zou doen is links en rechts deze controleren op kebelbreuken. En stekkers schoonmaken en dan nog eens proberen werkt dat niet.

                Dan gewoon beide vervangen.

                #17914027
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Zo vandaag eindelijk tijd om aan de wagen te sleutelen. Had eerder al de stekkers gecontroleerd, maar kon daar niets vreemds aan ontdekken. Aangezien ik sinds 3 maanden vader ben, mijn vrije tijd krap is en ik wel gewoon kon rijden met de auto, heb ik er lang mee door gereden. Vandaag eindenlijk het wiellager/naaf links voor vervangen aangezien de falende snelheids meter het meest storend was. Ik had twee SKF wiellagers besteld want volgens de vorige eigenaar was rechtsvoor ook stuk (brandend ABS lampje). Na het wiellager linksvoor vervangen te hebben blijkt de ABS storing dus ook opgelost te zijn. De vorige eigenaar had dus blijkbaar links voor en rechts voor door elkaar gehaald? Scheelt mij weer in tijd, maar zit nu wel met een SKF lager wat ik over heb :evil:.

                  De sensor bleek volkomen kapot geroest te zijn en vermoedelijk is dat de reden waarom ze allemaal zo vaak stuk gaan. Ik heb de buitenkant van de ring met sensor nu dus ook in de tectiel gezet, dus die gaat voorlopig niet roesten. Zonde om zo’n duur onderdeel om zoiets onbenulligs kapot te laten gaan en dan de complete naaf te moeten vervangen. Of heet dat commercieel rendabel ontwerpen?

                  Gelukkig zijn de problemen dus opgelost!

                  Roel

                  #17914028
                  jackster
                    Lid sinds:
                    2 January 2011

                    Bij mijn Opel Astra – G – CC hatchback type Z1.6XE van 2001 (astra sport) zit ik dus ook met het probleem met de achter wiellagers.
                    Deze moeten bij de volgende APK vervangen worden en kosten +/- 250 euro per stuk?
                    Klopt dit en zo ja, zijn er nog site’s o.i.d. waar je deze onderdelen een stuk goedkoper kunt verkrijgen want ik vind 500euro voor 2 achter wiellagers persoonlijk erg veel geld.

                    Mvg,

                    Jacky

                    #17914029
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      http://www.gm-tuningparts.nl/opelparts.php” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Daar kun je ze krijgen voor 170 euro per kant.

                      #17914030
                      arjontje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 March 2006

                        http://www.allautoparts.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                        Deze zijn ook redelijk met de prijs.
                        Had daar mijn thermostaat vandaan gehaald.

                        #17914031
                        jackster
                          Lid sinds:
                          2 January 2011

                          Dus ((bestel.nr. WL-16-003) ACHTERWIELLAGER- NAAF ASTRA-G origineel / met ABS sensor / gebruikt bij 4-gaats velgen) dit past op mijn opel astra?
                          Want ik hoorde ook iets vallen met SKF wat er op moet zitten of iets?

                          Mvg,

                          Jacky

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.