Abnormaal verbruik?

Forumindex Forums Modellen Astra Abnormaal verbruik?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265293
    MrAstra
      Lid sinds:
      4 April 2014

      Ik heb de afgelopen keren het verbruik van mijn astra gemeten en ik kom onder de 1:10 uit.
      Om precies te zijn de laatste keer dik 18 liter op 163 km, dit is niet normaal lijkt me?
      Wel rij ik veel in de stad dus ik weet ook wel dat ik niet extreem zuinig rij maar ik schakel over het algemeen vrij vroeg op.
      Iemand suggestie’s hoe ik mijn verbruik kan verbeteren?

      Groeten Daniel

      #18228895
      Firezi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 May 2011

        Koude motor verbruikt sowieso veel meer. Dus ik weet niet of je steeds korte ritjes rijdt, als ik korte ritjes rijdt waarbij de motor niet de kans krijgt warm te worden, en dan ook nog eens in de stad, dan kom ik ook uit op 1:9 / 1:10

        #18228896
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Te vroeg opschakelen veroorzaakt ook hoog verbruik, kapotter termostaat of tempsensor, of lamda.

          #18228897
          AstraF23
            Lid sinds:
            10 January 2013

            Ik heb ook een 1.6 8V ik rijdt ook veel korte stukken en kom een verbruik uit van 1 op 11 ;) met snelweg stukken er bij kom ik op 1 op 11,5 ;)

            #18228898
            MrAstra
              Lid sinds:
              4 April 2014

              Mijn temperatuurmeter op het dashboard werkt idd niet, maar wat heeft dit met het verbruik te maken?
              Vroeg opschakelen is toch zuiniger? Hoe minder toeren hoe beter?
              En hoe kan ik de lambda checken?
              Mijn auto is wel net door de apk gekomen trouwens 2 week geleden.

              #18228899
              koenelsenaar
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 April 2010

                nou, dat je motor computer aan de hand van de temperatuurmeter berekent hoeveel hij in moet spuiten, hoe kouder, hoe meer hij inspuit.

                #18228900
                MrAstra
                  Lid sinds:
                  4 April 2014

                  Oh zo net zo iets als een choke zegmaar

                  #18228901
                  Andre_Ede
                    Lid sinds:
                    16 June 2006

                    Te langzaam rijden in een te hoge versnelling zorgt voor meer brandstof verbruik, het duurt langer om de beoogde snelheid te halen dus meer verbruik, las ik ergens op het grote net, dus geen eigen wijsheid :-)

                    #18228902
                    MrAstra
                      Lid sinds:
                      4 April 2014

                      Oke, en weet iemand hoe ik de lambda zone kan checken?
                      En wat er stuk kan zijn aan mijn temp sensor?

                      #18228903
                      Firezi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 May 2011

                        @Andre_Ede wrote:

                        Te langzaam rijden in een te hoge versnelling zorgt voor meer brandstof verbruik, het duurt langer om de beoogde snelheid te halen dus meer verbruik, las ik ergens op het grote net, dus geen eigen wijsheid :-)

                        Klopt idd. In een laag toerental kan een benzineauto niet zoveel. Ga je dan dus toch het gas redelijk intrappen, dan ga jij veel brandstof de motor inleiden, maar deze brandstof wordt dan niet optimaal benut.

                        #18228904
                        koenelsenaar
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 April 2010

                          @MrAstra wrote:

                          Oke, en weet iemand hoe ik de lambda zone kan checken?
                          En wat er stuk kan zijn aan mijn temp sensor?

                          opcom en daarmee live data uitlezen…. maar als je lambda sensor stuk is krijg je een MM lampje.

                          Stuk, dan geeft hij verkeerde waardes door. zit achterop het inlaat die je waardes aan je ecu doorgeeft(blauwe sensor). Die voor je dashboard is er zo een:

                          https://picdb.atp-autoteile.eu/images/tecdoc/img/TD_159-7.3235_1.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                          waar die zit, weet ik zo even niet

                          #18228905
                          koenelsenaar
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 April 2010

                            @MrAstra wrote:

                            Oh zo net zo iets als een choke zegmaar

                            nee, een choke word al jaren niet meer toegepast.

                            #18228906
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Lamda die stuk is gaat het lampje branden, verkeerde waardes dan niet hoor.
                              Als je temp niet omhoog komt ga er maar vanuit dat je thermostaat open blijft staan.

                              #18228907
                              MrAstra
                                Lid sinds:
                                4 April 2014

                                Oke en hoe kan ik mijn termostaat fixen?

                                #18228908
                                MrAstra
                                  Lid sinds:
                                  4 April 2014

                                  En wat is opcom?

                                  #18228909
                                  koenelsenaar
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 April 2010

                                    Of stekker los van de sensor…. die aansluiting wil nog wel eens brak zijn.

                                    Thermostaat vervangen bij een 8v is een klusje, nokkenastandwiel moet er dan af.

                                    Opcom is uitleesapparatuur.

                                    #18228910
                                    koenelsenaar
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 April 2010

                                      @Haasje17 wrote:

                                      Lamda die stuk is gaat het lampje branden, verkeerde waardes dan niet hoor.
                                      Als je temp niet omhoog komt ga er maar vanuit dat je thermostaat open blijft staan.

                                      Stuk ging over de temp sensor.

                                      #18228911
                                      MrAstra
                                        Lid sinds:
                                        4 April 2014

                                        Even terugkomend op het verbruik en het opschakelen.
                                        Wat is nou het beste toerental om op te schakelen, en op welk toerental rijd je het zuinigste in constante snelheid.

                                        #18228912
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Toerental om op te schakelen is afhankelijk van wat je aan het doen ben.

                                          Bij een snelwegoprit zal je m even lekker door moeten halen om goed op snelheid te komen. 4a5000 toeren is dan niet eens raar om die aan te tikken
                                          Bij lekker op binnenwegen, en Stad Cruisen is schakelen tussen de 2500 en 3000 toeren wel best zat met een 8kleppertje.

                                          Belangrijker is hoe rijdt je, trap je bij lage toerentallen het gas diep in, dan verbruik je meer dan bij een hoger toerental, waarbij de motor makkelijker trekt, met een minder diep ingetrapt gaspedaal.

                                          Willem

                                          #18228913
                                          MrAstra
                                            Lid sinds:
                                            4 April 2014

                                            Meestal als ik in de stad rij schakel ik op bij 2000 toeren.
                                            En dan rij ik 60 op 1500/1700 toeren.

                                            #18228914
                                            Martijn17
                                              Lid sinds:
                                              16 January 2013

                                              niet onder de 2000 toeren rijden

                                              #18228915
                                              MrAstra
                                                Lid sinds:
                                                4 April 2014

                                                Onderbouw dit eens?

                                                #18228916
                                                b07
                                                  Lid sinds:
                                                  24 February 2009

                                                  je merkt toch zelf ook wel dat je auto niet soepel optrekt in zulke lage toeren ,auto schud ,trilt en, komt moeilijk vooruit ,in ieder geval een stuk moeizamer dan in wat hogere toeren .

                                                  als jij weg rijd in de zwaarste versnelling van je fiets kost het jou ook veel meer inspanning ,je moet dan harder trappen om vooruit te komen dan in een lichtere versnelling waar in je sneller trapt, buiten dat is het ook er slecht voor je lagers ,ze worden zwaar belast op lage toeren, een olie smeert beter in hogere toeren.

                                                  #18228917
                                                  MrAstra
                                                    Lid sinds:
                                                    4 April 2014

                                                    Maar als ik in een constante snelheid (niet optrek) 1500 toeren blijf rijden is dit toch wel zuiniger?

                                                    #18228918
                                                    gose91
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      13 November 2013

                                                      Ik probeer ook een vergelijking: fietsen met zware tegenwind. Je rijdt een constante snelheid. Je moet in de hoogste versnelling van je fiets op je pedalen staan om vooruit te komen, dus schakel je terug. Dat rijdt veel makkelijker want je hoeft per rotatie van je trapperts minder kracht te zetten om hetzelfde koppel/vermogen te krijgen.
                                                      Met een automotor net zo. Die moet de weerstand van het rijden (wind, banden, transmissie etc) kunnen opbrengen om op die constante snelheid te blijven. Als het ontstoken brandstofmengsel moet opbeuken tegen een zuiger die heel langzaam beweegt is er meer kracht (=brandstof) op die zuiger nodig om genoeg koppel/vermogen op te brengen.

                                                      Ik hoop dat ik iets logisch voor je bedacht heb… Dat van de hoge slijtage van de krukaslagers is daarbij zeker waar.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.