Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Abnormaal verbruik?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 april 2014 om 12:06 #17265293
Ik heb de afgelopen keren het verbruik van mijn astra gemeten en ik kom onder de 1:10 uit.
Om precies te zijn de laatste keer dik 18 liter op 163 km, dit is niet normaal lijkt me?
Wel rij ik veel in de stad dus ik weet ook wel dat ik niet extreem zuinig rij maar ik schakel over het algemeen vrij vroeg op.
Iemand suggestie’s hoe ik mijn verbruik kan verbeteren?Groeten Daniel
14 april 2014 om 12:21 #18228895Koude motor verbruikt sowieso veel meer. Dus ik weet niet of je steeds korte ritjes rijdt, als ik korte ritjes rijdt waarbij de motor niet de kans krijgt warm te worden, en dan ook nog eens in de stad, dan kom ik ook uit op 1:9 / 1:10
14 april 2014 om 12:47 #18228896Te vroeg opschakelen veroorzaakt ook hoog verbruik, kapotter termostaat of tempsensor, of lamda.
14 april 2014 om 12:51 #18228897Ik heb ook een 1.6 8V ik rijdt ook veel korte stukken en kom een verbruik uit van 1 op 11 ;) met snelweg stukken er bij kom ik op 1 op 11,5 ;)
14 april 2014 om 12:51 #18228898Mijn temperatuurmeter op het dashboard werkt idd niet, maar wat heeft dit met het verbruik te maken?
Vroeg opschakelen is toch zuiniger? Hoe minder toeren hoe beter?
En hoe kan ik de lambda checken?
Mijn auto is wel net door de apk gekomen trouwens 2 week geleden.14 april 2014 om 13:23 #18228899nou, dat je motor computer aan de hand van de temperatuurmeter berekent hoeveel hij in moet spuiten, hoe kouder, hoe meer hij inspuit.
14 april 2014 om 13:29 #18228900Oh zo net zo iets als een choke zegmaar
14 april 2014 om 13:39 #18228901Te langzaam rijden in een te hoge versnelling zorgt voor meer brandstof verbruik, het duurt langer om de beoogde snelheid te halen dus meer verbruik, las ik ergens op het grote net, dus geen eigen wijsheid
14 april 2014 om 13:45 #18228902Oke, en weet iemand hoe ik de lambda zone kan checken?
En wat er stuk kan zijn aan mijn temp sensor?14 april 2014 om 15:22 #18228903@Andre_Ede wrote:
Te langzaam rijden in een te hoge versnelling zorgt voor meer brandstof verbruik, het duurt langer om de beoogde snelheid te halen dus meer verbruik, las ik ergens op het grote net, dus geen eigen wijsheid
Klopt idd. In een laag toerental kan een benzineauto niet zoveel. Ga je dan dus toch het gas redelijk intrappen, dan ga jij veel brandstof de motor inleiden, maar deze brandstof wordt dan niet optimaal benut.
14 april 2014 om 15:59 #18228904@MrAstra wrote:
Oke, en weet iemand hoe ik de lambda zone kan checken?
En wat er stuk kan zijn aan mijn temp sensor?opcom en daarmee live data uitlezen…. maar als je lambda sensor stuk is krijg je een MM lampje.
Stuk, dan geeft hij verkeerde waardes door. zit achterop het inlaat die je waardes aan je ecu doorgeeft(blauwe sensor). Die voor je dashboard is er zo een:
https://picdb.atp-autoteile.eu/images/tecdoc/img/TD_159-7.3235_1.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
waar die zit, weet ik zo even niet
14 april 2014 om 16:00 #18228905@MrAstra wrote:
Oh zo net zo iets als een choke zegmaar
nee, een choke word al jaren niet meer toegepast.
14 april 2014 om 16:30 #18228906Lamda die stuk is gaat het lampje branden, verkeerde waardes dan niet hoor.
Als je temp niet omhoog komt ga er maar vanuit dat je thermostaat open blijft staan.14 april 2014 om 20:29 #18228907Oke en hoe kan ik mijn termostaat fixen?
14 april 2014 om 20:30 #18228908En wat is opcom?
14 april 2014 om 21:19 #18228909Of stekker los van de sensor…. die aansluiting wil nog wel eens brak zijn.
Thermostaat vervangen bij een 8v is een klusje, nokkenastandwiel moet er dan af.
Opcom is uitleesapparatuur.
14 april 2014 om 21:20 #18228910@Haasje17 wrote:
Lamda die stuk is gaat het lampje branden, verkeerde waardes dan niet hoor.
Als je temp niet omhoog komt ga er maar vanuit dat je thermostaat open blijft staan.Stuk ging over de temp sensor.
20 april 2014 om 09:51 #18228911Even terugkomend op het verbruik en het opschakelen.
Wat is nou het beste toerental om op te schakelen, en op welk toerental rijd je het zuinigste in constante snelheid.20 april 2014 om 10:10 #18228912Toerental om op te schakelen is afhankelijk van wat je aan het doen ben.
Bij een snelwegoprit zal je m even lekker door moeten halen om goed op snelheid te komen. 4a5000 toeren is dan niet eens raar om die aan te tikken
Bij lekker op binnenwegen, en Stad Cruisen is schakelen tussen de 2500 en 3000 toeren wel best zat met een 8kleppertje.Belangrijker is hoe rijdt je, trap je bij lage toerentallen het gas diep in, dan verbruik je meer dan bij een hoger toerental, waarbij de motor makkelijker trekt, met een minder diep ingetrapt gaspedaal.
Willem
20 april 2014 om 10:32 #18228913Meestal als ik in de stad rij schakel ik op bij 2000 toeren.
En dan rij ik 60 op 1500/1700 toeren.20 april 2014 om 18:02 #18228914niet onder de 2000 toeren rijden
20 april 2014 om 20:23 #18228915Onderbouw dit eens?
20 april 2014 om 20:51 #18228916je merkt toch zelf ook wel dat je auto niet soepel optrekt in zulke lage toeren ,auto schud ,trilt en, komt moeilijk vooruit ,in ieder geval een stuk moeizamer dan in wat hogere toeren .
als jij weg rijd in de zwaarste versnelling van je fiets kost het jou ook veel meer inspanning ,je moet dan harder trappen om vooruit te komen dan in een lichtere versnelling waar in je sneller trapt, buiten dat is het ook er slecht voor je lagers ,ze worden zwaar belast op lage toeren, een olie smeert beter in hogere toeren.
20 april 2014 om 20:56 #18228917Maar als ik in een constante snelheid (niet optrek) 1500 toeren blijf rijden is dit toch wel zuiniger?
20 april 2014 om 21:36 #18228918Ik probeer ook een vergelijking: fietsen met zware tegenwind. Je rijdt een constante snelheid. Je moet in de hoogste versnelling van je fiets op je pedalen staan om vooruit te komen, dus schakel je terug. Dat rijdt veel makkelijker want je hoeft per rotatie van je trapperts minder kracht te zetten om hetzelfde koppel/vermogen te krijgen.
Met een automotor net zo. Die moet de weerstand van het rijden (wind, banden, transmissie etc) kunnen opbrengen om op die constante snelheid te blijven. Als het ontstoken brandstofmengsel moet opbeuken tegen een zuiger die heel langzaam beweegt is er meer kracht (=brandstof) op die zuiger nodig om genoeg koppel/vermogen op te brengen.Ik hoop dat ik iets logisch voor je bedacht heb… Dat van de hoge slijtage van de krukaslagers is daarbij zeker waar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.