Aanzet wieldoppen?

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Aanzet wieldoppen?

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244078
    RonRacer
      Lid sinds:
      29 March 2010

      Hallo mensen,

      Ik wil mijn velgen eens een keer goed schoonmaken en oppoetsen. Nu vraag ik me af bij het terug opzetten van de wielen; is het niet belangrijk dat de wieldoppen met een bepaald moment worden teruggedraaid? Ik heb namelijk geen momentsleutel.
      Het gaat om een astra h uit 2006.

      Hoor het graag!

      Groetjes Ronnie

      #17957057
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Ik ga er vanuit dat je niet wieldoppen, maar wielbouten (of moeren) bedoeld.

        Vooral bij lichtmetaal is het belangrijk dat je ze op 110 Nm aandraait. Draai je ze te vast dan heb je kans dat ze krom trekken, zeker als het gaat om nieuwe lichtmetalen velgen.
        Bij staal komt het iets minder nauw, maar ook die moeten eigenlijk gewoon op het juiste moment worden aangedraaid, zodat je de velgen/naven/wielbouten gewoon op de juiste manier belast.

        De wieldoppen zelf klik je gewoon op de stalen velg.

        #17957058
        GS2.6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 March 2011

          ALTIJD met momentsleutel nadraaien en na 50-80 km. natrekken!

          En niet luisteren naar iemand die zegt, gewoon strak aantrekken zonder moment en misschien nog eens natrekken na zoveel km’s.

          #17957059
          black champion
            Lid sinds:
            18 July 2004

            ik trek lichtmetaal altijd op 130nm
            staal op 140nm

            #17957060
            soepkiepe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2010

              heb geen moment sleutel :P
              heb ze er gewoon op gedraait met dat ding wat achter in de auto ligt.
              zitten denk ik iets te vast, met aandraaien (gewoon met de hand dus niet trappen of zo) kraakten ze wat net zoals staal vaak doet.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.