Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Aanvoerlucht koelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2011 om 00:20 #17243450
Beste medeweggebruikers,
Even een theoretische vraag… Als de aanvoerlucht koeler wordt, zoals nu in Nederland met 0 a 5 graden, dan werkt dat een stuk beter voor de motor (koude lucht zet verder uit)…
Zou het dan ook werken als je een intercooler op een normale luchtinlaat zet (zonder turbo dus)?En bestaat er eigenlijk eenzelfde systeem voor de auto als wat er in een koelkast zit? Want in dat geval zou je een warmtewisselaar kunnen maken die de lucht nog verder koelt (en anders in warm weer).
Dit zijn vrije hersenspinsels, maar de theorie klopt toch wel enigszins? Graag jullie mening hierover…
18 november 2011 om 00:46 #17944819Een intercooler gaat niet werken… Teveel weerstand + te lange traject wat de lucht moet volgen.
DEI heeft een leuk systeem om de aanvoerlucht te koelen:
http://www.designengineering.com/category/catalog/cryo2-system-components/cryo2-air-intake
Het systeem werkt op co2, dus makkelijk verkrijgbaar en redelijk goedkoop.
Meningen zijn gedeeld, maar ik heb echte resultaten gezien bij verschillende wagens!Kan ook op geblazen motors gebruikt worden!
18 november 2011 om 02:07 #17944820Heftig :wors
18 november 2011 om 08:23 #17944821Ja, dan kun je net zo goed NOS inbouwen. Dat koelt ook de inlaatgassen…
Een intercooler zal inderdaad dusdanig veel weerstand leveren dat de plus aan vermogen door de koelere inlaatlucht teniet wordt gedaan door de lange weg die de lucht moet afleggen.18 november 2011 om 08:49 #17944822En bijv een enkele aanvoerbuis, die ovaal gedrukt is, voor de radiateur langs laten gaan?
18 november 2011 om 08:52 #17944823De rijwind zal die lucht niet doen afkoelen. En de radiateur is ook niet kouder dan de buitenlucht, dus daar zal ook geen effect van zijn.
18 november 2011 om 09:52 #17944824Als je dan toch een heel buizensysteem wil aanleggen, haal dan gewoon direct de lucht van het koudste plekkie. Dit lijkt me efficienter dan proberen die koude lucht te gebruiken om andere warme lucht af te koelen..
18 november 2011 om 10:04 #17944825heeft het geen nut om er een grotere aanzuigbuis op te doen dan?
ik snap dat het meer effect heeft op een turbo motor, maar alsnog..
18 november 2011 om 11:41 #17944826Zat ook te denken aan een buis naar de bumper, maar daar past geen luchtfilter meer tussen :P
18 november 2011 om 11:55 #17944827hoe bedoel je?
ik bedoel gewoon een grotere aanzuigbuis op je luchtfilterbehuizing
18 november 2011 om 19:23 #17944828Koele lucht is enkel groter van dichtheid en staat dus gelijk aan meer lucht en als je de rijwind kan concentreren met een trechtervormige aanvoer zal dit denk ik zeker een positief effect kunnen hebben.
Ik heb zelf in elk geval flinke winst in verbruik/vermogen geboekt door mijn luchtinlaat naar de voorkant van de auto te brengen in plaats van het open lucht filter dat praktisch naast het uitlaat spruitstuk zat….
18 november 2011 om 19:27 #17944829Ja, Ram Air Induction noemen ze dat. Zat vroeger al op een aantal Amerikaanse muscle cars.
Je krijgt dan door de druk van de rijwind een wat hogere atmosfeer richting je motor.
Nu introduceren ze dit ook weer steeds vaker, zo heeft de Ferrari 458 op topsnelheid ongeveer 10 pk meer door die door de rijwind geforceerde inductie.19 november 2011 om 14:20 #17944830Hmm ga ik ook maar eens doen dan… Ff bedenken hoe ik zo’n trechtervorm ga maken…
19 november 2011 om 17:08 #17944831Pijp schuin afslijpen, moeilijker is het niet…
Btw, wat denk je van de Ariel Atom ;) Die heeft ook zo’n leuke happer :P
19 november 2011 om 17:33 #17944832Vergeet de kleine winst die je kan krijgen door de restrictors uit de filterbox te halen niet , heb ik ook gedaan . leverde een mooier geluid en iets meer levendigere motor.
Erg makkelijk te doen zie de howto op deze pagina
http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php?t=96753
Gr paul
20 november 2011 om 12:33 #17944833Wat is beter? De originele astra gsi luchtfilterbak zonder restrictor. Of een BMC look-a-like doortrekken naar voren? Beide met een trechter om wat meer luchtdruk te creëren.
20 november 2011 om 12:40 #17944834Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970je kunt ook water onder hoge druk
injecteren/vernevelen
googlen op “aqua mist”is enkel niet zonder risco,s ;)
te veel water of te grote druppels is kans op gaten in je zuigers ;)wordt tegen woordig meer bij turbo compressor motoren toegepast
maar heb in t vereleden ook wel atmosferische motoren er mee gezien ;)20 november 2011 om 13:28 #17944835Had ik al van gelezen ja, maar vertrouwen doe ik het niet… Water in de compressieruimte? Daar krijg ik kippenvel van ^_^
20 november 2011 om 13:55 #17944836Hmm lucht bestaat ook uit waterdamp, ik zou maar niet meer gaan rijden Klopper :hmmz :jerry
20 november 2011 om 22:32 #17944837De lucht op aarde bestaat voor ongeveer 78% uit stikstofgas, zal ik maar stoppen met ademen dan? -_-
20 november 2011 om 22:47 #17944838Mja zal zo’n vaart niet lopen nee, maar ik denk dat je ook geen pure zuurstof wil hebben, je motortje heeft heel kortstondig het 10 voudige aan vermogen maar daarna eindig je minimaal met gescheurde kop en verbrande zuigers.
20 november 2011 om 23:06 #17944839@Vinci: Heb jij er eigenlijk een standaard filter in zitten? Of een sportfilter (geen open luchtfilter)?
25 november 2011 om 22:38 #1794484026 november 2011 om 08:54 #17944841@louwe 16 klepper wrote:
je kunt ook water onder hoge druk
injecteren/vernevelen
googlen op “aqua mist”is enkel niet zonder risco,s ;)
te veel water of te grote druppels is kans op gaten in je zuigers ;)wordt tegen woordig meer bij turbo compressor motoren toegepast
maar heb in t vereleden ook wel atmosferische motoren er mee gezien ;)Klopt, hadden ze in de 2e wereldoorlog al op sommige gevechtsvliegtuigen, bij gebruik werd de levensduur van de motor uitgedrukt in seconden :D
26 november 2011 om 10:34 #17944842Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970;) @2000 wrote:
@louwe 16 klepper wrote:
je kunt ook water onder hoge druk
injecteren/vernevelen
googlen op “aqua mist”is enkel niet zonder risco,s ;)
te veel water of te grote druppels is kans op gaten in je zuigers ;)wordt tegen woordig meer bij turbo compressor motoren toegepast
maar heb in t vereleden ook wel atmosferische motoren er mee gezien ;)Klopt, hadden ze in de 2e wereldoorlog al op sommige gevechtsvliegtuigen, bij gebruik werd de levensduur van de motor uitgedrukt in seconden :D
paar week later hebben ze het doorontwikkeld ;)
en gaan de motoren veeeeeeel langer meeis wel n mooi systeem mits goed afgesteld
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.