Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Aantal vragen Opel Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2010 om 11:14 #17220230
Beste mede opel fan(s),
Op dit moment gebruik ik mijn hobby auto, wat vaker voor mijn studie gezien het feit ik op dit moment aan het stagelopen ben.
Daarom had ik een aantal vragen over het onderhoud en het eventueel vervangen van mijn voorruit.
Vorig jaar heb ik een aantal dingen aan mijn auto vervangen: 4 nieuwe banden, 4 nieuwe remblokken + remschijven, V-snaar, alle vloeistoffen vervangen en het luchtfilter vervangen en mijn totale uitlaat systeem vervangen (de kosten waren ook niet mis en liepen in de honderden euro’s). De auto rijdt op dit moment weer prima, maar helaas heb ik een vrij grote scheur in de voorruit zitten, die in eens van de middelste platen van de ruit zit maar ik vermoet dat ik hier niet mee door de komende APK keuring zal kunnen komen. Foto’s kunnen hieronder worden gezien.
Tweedehands kan ik zo’n autoruit bestellen en plaatsen voor 100 euro per ruit en nieuw kan ik deze verkrijgen (incl. plaatsing) voor zo’n 160 euro. Geen idee of dit een schappelijke prijs is?
Ook heb ik al zo’n 2 jaar een grote deuk in mijn zijkant zitten, had ik de vraag of ik deze eventueel met een hamer wat terug zou kunnen slaan? Hieronder staan de foto’s
Een van mijn linker voorlampen is redelijk zwak, nu had ik op Internet gelezen dat deze makkelijk te vervangen is door dit lampje een kwart slag te draaien. Kan dit kloppen?
Zijn er nog bepaalde voordelen als ik mijn motorblok schoonmaak? Want deze is aardig vies omdat ik deze in 4 jaar nog nooit heb schoongemaakt >:)
20 april 2010 om 12:01 #17659078Ik durf niet te zeggen hoe het met de ruit zit voor de APK aangezien de scheur aan de bestuurderskant zit.
Maar voor 160 euro is het een redelijke prijs, nieuw is het flink duurder.De deuk niet met een hamer terug proberen te kloppen, dit veroorzaakt nog meer schade.
Je zou voorzichtig deze terug moeten kunnen duwen, mogelijk floept ie dan bijna terug naar de originele vorm.
Wel het roest even behandelen met bijv. Novarox. Als je hier niets aan doet gaat het gegarandeert verder.Nee, het dim/groot licht kan je niet los krijgen d.m.v. draaien, dit geld alleen voor het stadslicht.
Het dim licht lampje zit in het midden, eerst de stekker los halen door deze er vanaf te trekken (richting de motor ;) )
daarna kan je het rubber eraf halen en zie je een metalen klemmetje welke het H4 lampje vast houd.
Bij het inbouwen opletten het lampje past er maar op 1 manier in.Tip: vervang beide lampen tegelijkertijd om kleurverschil tegen te gaan (apk afkeur)
BTW, even graag voorstellen zal erg gewaardeerd worden. :thumbup
Tevens graag kleinere foto’s plaatsen op het forum, deze zijn wel heel groot ;)20 april 2010 om 12:04 #17659079motor schoon houden is niet verkeerd hoor..
al dat vuil overal doet een motor echt geen goed..die ruit kan je het beste gewoon vervangen afkeur of niet.. dit word alleen nog maar erger joh.. :S
20 april 2010 om 19:31 #17659080Motortje ziet er opzich nog goed uit hoor.
Klepdeksel vertoont enige lekkage (pakking lek)
Klepdekselpakking is van een Kurken type indien een Alu klepdeksel (op de foto dus)
deze lekken vrij vlot weer na vervangen, bij vervangen nooit vaster dan 8Nm zetten..
dan heb je het langst plezier van je klepdeksel.
Optie tegen het gerhaalderlijk lekken, is het plaatsen van Kustof klepdeksel van eenzelfde type motor.
deze is voorzien van een veel lekvastere rubberen pakking.
Vastzetten op 8Nm max
Deze is te vinden op:
Corsa-B: 1.4 60pk X14SZ (zwart van kleur / tekst OPEL)
Corsa-B: 1.4 82pk C14SE (grijs van kleur / tekst OPEL)
Astra-F: 1.4 82pk C14SE / 1.6 100pk C16SE (grijs van kleur / tekst OPEL)
Astra-F: 1.6 75pk X16SZR (Zwart van kleur / tekst OPEL)
Vectra-B 1.6 75pk X16SZR (zwart van kleur / tekst opel)foto’s Zwart type:
Grijs type:
Willem
20 april 2010 om 19:32 #17659081origineel gepost door Jan Post
Beste mede opel fan(s),Op dit moment gebruik ik mijn ……………………………………………..
kreeg je op het Fok! forum geen goede antwoorden ???
20 april 2010 om 19:33 #17659082ligt er maar net aan waar de kennis zit he..
Willem
20 april 2010 om 19:34 #17659083die zit hier:wors
20 april 2010 om 19:35 #17659084Die ruit is geen afkeur voor de apk
De scheur zit niet in het gezichtsveld en hij heeft geen vertakkingen…..
Dus voor de apk geen probleem.Ik heb een nieuwe ruit klaar liggen voor de mijne…deze kost maar 80 euro…!!!!!!!!..
Ik kan je eventueel wel aan een adres helpen voor een nieuwe ruit, maar dan moet je nog iemand hebben die hem er voor je inplakt.21 april 2010 om 09:24 #17659085Sorry heren, had mij inderdaad even moeten voorstellen!
Ik heb dus een Opel Corsa uit het jaar 1994, aan baby blauwe Opel Corsa! En deze rijdt na al die jaren nog steeds top en wil er daarom voorlopig ook geen afstand van doen.
Ook mijn geschiedenis met de auto en de dingen die eraan verandert zijn. Bestuurderskant deur vervangen omdat iemand het zo leuk vond te proberen door mijn auto heen te rijden in de plaats van te remmen (vandaar de deuk in de zijkant)!
Met de gladheid mijn velg kapot gereden, maar deze weer vervangen door een nieuwe! Gelukkig was de draagarm niet kapot.
Schade door mijn eigen schuld was, dat ik de achterkant kapot had gereden, maar deze heb ik ook vervangen door een nieuwe achterklep en de bumper warm gemaakt met een verfbrander waardoor die weer in de oorspronkelijke vorm sprong! En die zit nu alweer 2 jaar prima!
Motorisch ben ik altijd wat voorzichter met het doe het zelf werk, omdat ik niet heel erg veel van auto techniek weet en meer bouwtechnisch ben aangelegd.
Hebben mensen nog tip(s) over wat de beste, manier is om mijn motorblok te kunnen reinigen? Ik hoorde dat er ook bij een benzinepomp een apparaat staat om het schoon te kunnen spuiten, maar van mensen uit mijn omgeving hoor ik dat je het beter met de kant kan doen.
Mooi aanbod van de ruit, maar dan moet ik nog wel iemand vinden die hem erin wil plakken. En een 2e hands ruit, kan ik erin laten plakken voor tussen de 100 / 110 euro (inclusief ruit) en voor een nieuwe ruit zal dat rond de 160 euro gaan kosten.
Ook zit ik te kijken naar de deuk, wil deze het liefst eruit laten trekken, want ik vermoet dat ik niet zomaar vanuit binnenuit terug kan duwen. Dan wil ik het roest verwijderen en inspuiten met die anti roestspray. Het over laten spuiten van het paneel kost mij teveel geld en dat vind ik zonde, maar zelf spuiten van zo’n paneel lijkt mij niet te doen. Mensen hier nog tips over?
Erg bedankt!
21 april 2010 om 09:51 #17659086Moeten is een groot woord, het is gewenst dat je het even doet
idd. met de hand is beter. Hiervoor kan je remmenreiniger en een doek gebruiken.
Zoals Wim al aangeeft zou ik wel dan eerst het kleppendeksel pakking vervangen, anders is het weer zo vuilEen schade expert zal of het via de buitenkant doen of via de binnenkant, dit hangt van de expertise van de schadehersteller af.
Het paneel kan je nu al voor behandelen, als je het later doet roest het alleen maar verder wat meer schade kan veroorzaken ;)21 april 2010 om 10:12 #17659087Hebben jullie enig idee, wat de kosten zullen zijn van het uitdeuken van dat paneel?
Het hoeft niet perfect te zijn, maar een kleinere deuk ziet er wel beter uit! Want ik neem aan dat, ik dit paneel niet zelf kan terugduwen of met een houtenmal en een hamer dit in de oorspronkelijke vorm zou kunnen krijgen?
Voor de behandeling van de roest kan ik de volgende stappen ondergaan neem ik aan.
Eerst met grof schuurpapier het roest verwijderen en daarna met een lichte korrel het gladmaken van het plaatmateriaal? Of zal het drastisch moeten met een slijpmachine om het roest te kunnen verwijderen?
En daarna het paneel behandelen met een anti roest spray. Moet ik het daarna, ook gelijk in de primair zetten? Of kan ik het nog wel even onbehandeld laten?
Het vervangen van kleppendeksel pakking is dat te doen voor een leek? Ik las op het internet dat je de oude pakking moest verwijderen, daarna het moet insmeren met wat olie en de nieuwe pakking ertussen moet doen en de bouten daarna op mensenkracht moest vastdraaien. Of is dat ook tegen een mooie prijs bij de garage te doen?
Sorry voor al deze lastige vragen, maar mijn budget is nou eenmaal beperkt anders liet ik alles wel bij de erkende Opel dealer doen!
21 april 2010 om 10:29 #17659088hey,
voor de roest zou ik geen schuurpapier pakken maar een dremel, scheelt je heeeel veel tijd! :P
een kleppendeksel pakking vervangen (van crossa B) is goed te doen voor een leek hoor!!
ik heb het toentijds ook gedaan als leek..oude pakking eraf halen, wel voorzichtig wat je moet geen troep naar binnen laten vallen daar, dan de nieuwe erop en wat olie erop smeren meende ik en weer netjes dicht maken.. klaar is kees ;D
misschien vergeet ik wat, maar is al een tijd geleden :P
de pakking is trouwens ook erg goedkoop in aanschaaf meende dat ik hem voor tientje gekocht had! :thumbup21 april 2010 om 10:45 #17659089Pakking is inderdaad erg makkelijk te vervangen, maar je moet wel even opletten met het vast draaien. Dit dien je in een correcte volgorde te doen, anders kan die weer gaan lekken.
Bouten los draaien van het kleppendeksel
Oude pakking verwijderen.
Randen weer netjes schoonmaken, die kan je doen met remmenreiniger
Pakking netjes op z’n plek leggen en het kleppendeksel weer terug op z’n plek
Bouten vast draaien in de correcte volgordeIs uit m’n hoofd, heb hier geen vraagbaak bij de hand liggen
6 1 2 7
5 4 3 8Roest verwijderen:
Met de dremel of met een staalborstel
Schuurpapier kan je alleen bruiken voor oppervlakkige roest, dit ziet er al wat dieper uit.
Doorgaan totdat de roest weg is en dat je op schoon metaal zit (is de beste manier) :thumbup
Direct ook behandelen met zinkspray anders gaat het weer roesten omdat het niet beschermt is.
Indien je het niet ziet zitten om de roest totaal te verwijderen kan je gebruik maken van Novarox, maar dit garandeerd niet dat het roesten totaal stoptVoor de deuk zou ik het binnenpaneel verwijderen en dan rustig in het midden van de deuk naar buiten duwen. Als je veel geluk hebt plopt deze net zoals je bumper naar buiten ;)
22 april 2010 om 15:08 #17659090origineel gepost door Powercorsa
Is uit m’n hoofd, heb hier geen vraagbaak bij de hand liggen
6 1 2 7
5 4 3 8Is het niet juist kruislings?
22 april 2010 om 15:31 #17659091Steekt niet zo nauw die boutjes…..
Niet te vast aandraaien iig.27 april 2010 om 06:43 #17659092Motorblok heb ik gereinigd en ziet er een stuk beter uit! Ook heb ik de 1e start gemaakt met het uitdeuken van de deuk en dat ziet er ook niet verkeerd uit.
Zal binnenkort wat foto’s plaatsen van de vorderingen.
Vorig jaar heb ik groot onderhoud aan mijn auto laten plegen + noodzakelijke reparaties. Maar toen is mijn V-snaar wel vervangen, maar mijn distributieriem niet. Nu weet ik dat mijn distributieriem er ongeveer 4 jaar inzit (met zo’n 50.000) kilometer en toen is ook de waterpomp vervangen.
Nu had ik de vraag, zal ik binnenkort ook mijn distributieriem moeten vervangen en wat zouden de kosten daar ongeveer van zijn?
28 april 2010 om 08:17 #17659093Hierbij de belovende foto’s van het resultaat. Ik heb het paneel zo goed en kwaad mogelijk ontdaan van de deuk, het ziet er wel een stuk beter uit dan eerst!
Wel heb ik een plastic strip verwijderd om alles goed glad te kunnen krijgen. Hoe kan ik deze het beste terugplaatsen, met dubbelzijdig tape of eventueel lijmen? Of zijn zulke lijsten relatief goedkoop te bestellen?
Ook heb ik mijn beschadigingen ontdaan van roest, maar hoe kan ik deze nu het best behandelen dat zij niet verder gaan roesten? De kleine beschadigingen bijspuiten, of behandelen met een ander spul? Ook vroeg ik mij af, of het te doen is het paneel zelf te repareren & uitvullen en daarna over te spuiten? Wij hebben hier op de oude fabriek nog een verf cabine, dus daar kan die eventueel instaan en zou ik hem zelf kunnen spuiten, maar dit lijkt mij toch wel vrij lastig. Mensen nog tips, wat ik met de onbehandelde metaaldelen / beschadigingen zou kunnen doen?
Het motorblok is ook compleet gereinigd en ziet er weer een stuk beter uit. Dit had ik zelf nog nooit gedaan in de 4.5 jaar ik deze auto nu in mijn bezit heb!
Zijn er nog eventuele aandachtspunten, waar ik naar zou moeten kijken op het gebied van onderhoud?
Dingen die recent gedaan zijn in mijn auto:• V-snaar.
• Remblokken.
• Remschijven.
• Uitlaat.
• Vloeistoffen.
• Morgen de distributieriem + waterpomp.
• Handrem kabel.Dingen die op de planning staan om zelf te vervangen:
• Luchtfilter.
• Interieurfilter.Ondanks mijn Corsa alweer een oud beestje uit 1994 is, heb ik zeer veel plezier van en vallen de onderhoudskosten relatief mee! Dus ik wil hier graag nog een paar jaar meer blijven rijden.
28 april 2010 om 08:24 #17659094De foto’s
28 april 2010 om 10:43 #17659095Ziet er weer netjes uit :thumbup
Vergeet niet de vloeistoffen te controleren (liefst vaker dan alleen bij het onderhoud)
Onderhoud bijv voor de APK
Werking en de staat van de remmen controleren
Werking handrem controleren
Alle lampjes controleren op functionaliteit
Staat onder de auto (roest)
Olie + filter vervangen.
Verdelerkap en rotor controleren, indien nodig schoonmaken en als dat niet gaat vervangen.
Bougies en bougiekabels controleren en eventueel vervangen
Luchtfilter
Interieurfilter (aangeraden eens per jaar)Het blanke metaal kan je beschermen met een primer
29 april 2010 om 23:09 #17659096ziet er toch een stuk frisser uit onder de kap zo..
Lekker bezig geweest zo..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.