Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Aantal probleempjes: verband?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 september 2014 om 15:39 #17268193
Hallo mede-forummers,
Ik heb bij mijn corsa b (x14xe, 1997, pre-facelift) een aantal probleempjes waarvan ik me afvraag of ze verband met elkaar hebben.
1. Het verbruik is redelijk hoog. Mijn rijstijl lijkt daar weinig invloed op te hebben. Als ik echt goed mijn best doe dan haal k zelfs met lange stukken snelweg 1/12. Als ik stevig rijdt zonder veel snelweg 1/11.
2. De auto schokt en houdt af en toe in. Dit lijkt vooral met nat weer iets erger te zijn maar de bougies en diens kabels zijn reeds vervangen.
3. De temperatuur blijft aan de lage kant. Zelfs na n flink stuk rijden blijft hij net onder de 90 graden. Niet extreem laag maar zou wat hoger mogen. Ik denk hierbij zelf eerder aan een sensor(?) als de thermostaat.
4. Als de auto slechts een uur of 2 stil heeft gestaan gaat bij het starten al de secundaire luchtpomp draaien. De auto maakt dan ook even wat meer toeren (+-1200 t/m) Volgens mij hoort de secundaire luchtpomp eigenlijk pas te draaien als de auto langere tijd stil heeft gestaan, alsin enkele dagen. Ook komt er net na het starten een wat ploffend geluid uit de uitlaat, maar dit is na enkele minuten weer weg.Ik ben van plan mijn gaskleppenhuis en de EGR te reinigen maar ik ben benieuwd of iemand tips heeft als ik één en ander toch al uit elkaar ga halen. Of dat er misschien een link kan zijn tussen de problemen.
Alvast bedankt.
23 september 2014 om 20:40 #18253954Iemand die weet of er nog iets aan de hand kan zijn?
24 september 2014 om 07:31 #18253955Bij punt 3, waarom denk je eerder dat er een sensor kapot is dan de thermostaat? Dit probleem klinkt toch wel behoorlijk thermostaat-achtig. Dat kan ook het hoge verbruik veroorzaken als je motor koud blijft.
24 september 2014 om 08:44 #18253956@TedMechanic wrote:
Bij punt 3, waarom denk je eerder dat er een sensor kapot is dan de thermostaat? Dit probleem klinkt toch wel behoorlijk thermostaat-achtig. Dat kan ook het hoge verbruik veroorzaken als je motor koud blijft.
Omdat ik geen problemen heb met de verwarming. Die werkt nog prima namelijk. Misschien toch eens checken dan.
Is dit de manier?Testje wat je makkelijk zelf kan doen:
– Zorg ervoor dat de motor koud is
– Laat de motor stationair draaien
– Voel aan de kvs-slang die van de thermostaat naar de radiator loopt.
– Wordt deze langzaam warm -> kapotte thermostaat (staat open)
– Wordt deze van het ene op het andere moment snel warm -> thermostaat schakelt prima
– Wordt deze helemaal niet warm -> kapotte thermostaat (staat dicht)24 september 2014 om 11:26 #18253957Als er geen storing is dan zou ik toch de ontsteking maar eens controleren en anders een compressietest (laten) doen.
24 september 2014 om 11:59 #18253958Je zou hem moeten uitlezen wat die temperatuur betreft. De sensor voor het weergeven van de temperatuur in het dashboard is een andere dan die voor de ECU. En die willen nog wel eens ruim afwijken van elkaar. Ik heb altijd 86 graden op het dashboard terwijl de sensor voor de ECU iets boven de 90 zit.
24 september 2014 om 12:06 #18253959Je temperatuursensor (voor het motormanagement) vervangen en je problemen zullen opgelost zijn
24 september 2014 om 12:46 #18253960Het MM management lampje is nog nooit gaan branden.
Waar zit deze sensor ergens en welke moet ik hebben?Deze sensor kan die het inhouden ook verklaren? En het aanslaan van de secundaire luchtpomp?
M.v.g.24 september 2014 om 13:00 #18253961Dit alles hangt met elkaar samen, de sensor heeft een blauw stekkertje en zit in je thermostaathuis.
24 september 2014 om 15:31 #18253962Wat betreft de temperatuur, ik weet niet wat de buitentemperatuur op dat moment dan is?
maar op een redelijk koude dag (zoals vandaag) komt mijn B corsa ook niet echt boven de 90 graden uit hoor..24 september 2014 om 16:03 #18253963@Maik-Corsa wrote:
Wat betreft de temperatuur, ik weet niet wat de buitentemperatuur op dat moment dan is?
maar op een redelijk koude dag (zoals vandaag) komt mijn B corsa ook niet echt boven de 90 graden uit hoor..Ook bij +-20 graden niet na een flink stuk rijden. Als ik stilsta of langzaam door de stad dan loopt de temperatuur redelijk vlot op tot voorbij de 100 en slaat netjes de koelvin aan.
24 september 2014 om 16:07 #18253964@roger rabbit wrote:
Dit alles hangt met elkaar samen, de sensor heeft een blauw stekkertje en zit in je thermostaathuis.
Zoiets als deze dus?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/koeling/koelsysteem-radiateur/watertemperatuursensor/bosch/0280130107″ onclick=”window.open(this.href);return false;Staan enkele verschillende op die site maar dan weet ik in ieder geval wat ik moet zoeken:)
24 september 2014 om 17:21 #18253965@.B4R7. wrote:
Hallo mede-forummers,
Ik heb bij mijn corsa b (x14xe, 1997, pre-facelift) een aantal probleempjes waarvan ik me afvraag of ze verband met elkaar hebben.
1. Het verbruik is redelijk hoog. Mijn rijstijl lijkt daar weinig invloed op te hebben. Als ik echt goed mijn best doe dan haal k zelfs met lange stukken snelweg 1/12. Als ik stevig rijdt zonder veel snelweg 1/11.
2. De auto schokt en houdt af en toe in. Dit lijkt vooral met nat weer iets erger te zijn maar de bougies en diens kabels zijn reeds vervangen.
3. De temperatuur blijft aan de lage kant. Zelfs na n flink stuk rijden blijft hij net onder de 90 graden. Niet extreem laag maar zou wat hoger mogen. Ik denk hierbij zelf eerder aan een sensor(?) als de thermostaat.
4. Als de auto slechts een uur of 2 stil heeft gestaan gaat bij het starten al de secundaire luchtpomp draaien. De auto maakt dan ook even wat meer toeren (+-1200 t/m) Volgens mij hoort de secundaire luchtpomp eigenlijk pas te draaien als de auto langere tijd stil heeft gestaan, alsin enkele dagen. Ook komt er net na het starten een wat ploffend geluid uit de uitlaat, maar dit is na enkele minuten weer weg.Ik ben van plan mijn gaskleppenhuis en de EGR te reinigen maar ik ben benieuwd of iemand tips heeft als ik één en ander toch al uit elkaar ga halen. Of dat er misschien een link kan zijn tussen de problemen.
Alvast bedankt.
1. Kan een oorzaak zijn van de temperatuur die aan de lage kant ligt.
2. Had ik ook, ook bougies + kabels vervangen – maar een nieuwe bobine bood uitkomst
4. Geen idee op basis waarvan deze meedraait. Je kunt ‘m gewoon helemaal afdoppen!24 september 2014 om 17:34 #18253966staat zeker in verband
als de temperatuuur sensor kapot is en geeft een te lage temperatuur aan denkt de ecu dat de motor koud is.
bij een koude motor spuit hij meer benzine in, wat ook je verbruik verklaard.24 september 2014 om 19:16 #18253967Secundaire luchtpomp kun je er inderdaad net zo goed gelijk uitslopen. Bij het startenmaakt die sowieso wat meer toeren, rond de 1200 inderdaad. Die van mij ploft dan ook uit de uitlaat.
Verbruik, tsjah, ik maak me er nooit druk om, rij zelf 1/10 met een x16xe, mn zusje iets van 1/14 met een x14xe.Probeer de dis module is uit te wisselen met iemand op het forum voordat je een nieuwe koopt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.