Aansluiting minder bij nieuwe starter

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Aansluiting minder bij nieuwe starter

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Opel_Bjorn
    Deelnemer

Na 2 lange jaren van stilstand ben ik men Monza weer aan het opstarten. Vandaag de motor weer opgebouwd omdat ik eerst alles had afgebroken om een nieuwe motor te plaatsen, maar door plaats gebrek is dit er niet van gekomen. Alles zit weer op de originele plaats maar hij weigert te starten. Ik heb wel per ongeluk eventjes kortsluiting gemaakt met de starter waardoor deze defect was. Maar ik had er nog een andere liggen dus binnen de 5 minuten stak die er op. Enkel bij deze starter is er een aansluiting aan het relais minder. De motor draait nu wel rond maar hij slaat niet aan. Als ik de aansluiting die ik nu over heb tegen de + van de batterij houd dan hoor ik de 1 van zilveren kastjes (voorschakel weerstand denk ik) klikken. Moet deze weerstand continu + krijgen?

De aansluiting bij de rode pijl ontbreekt bij de nieuwe starter

GSE
      Deelnemer

Ik kan je zo 1 2 3 ook niet helpen of ik moet ff in mijn werkplaats boek kijken hoe het precies zit bij een A1 met 30E met dat out type onsteking,kan zijn dat der wat is met die 9v weerstanden..

Maar normaal komt der op je startmotor 2-3 draden namelijk de dikke rode voor constant plus hier sluit je ook je de voeding van je injectie op aan,en 1 draadje van je contact slot wat het start relaise activeert zodat je motor gaat draaien en inslaat,dit is bij de eerste 30E,s met de 3 hoekige stekker bij de rembekrachtiger de latere 25E en sommige latere 30E met L jetronic hadden nog een extra draad nl een zwart rode deze kwam bij de zwarte op het startrelais te zitten zodat je brandstofpomp werd aangestuurt zodra der gestart werd,met als functie de zaak sneller te laten starter.

Probeer eens de auto op contact te zetten en dan ff de luchtslang van de luchthoeveelheids meter af te halen en dan de klep in de meter te bewegen,dan moet je brandstofpomp relais klik zeggen en je pomp beginnen te lopen,je hoort de benzine dan door de slangen op gaan…Brandstof slangen niet verkeerd om aangesloten?

Ook moet je dan 12V op de injectoren meten als je de auto op contact hebt staan,als je de stekker los hebt…

Maak eens wat foto,s van de draden die je overhebt bij je startmotor,anders sluit ze maar allemaal op de stekker op het relais aan,kan niks fout gaan..

Opel_Bjorn
        Deelnemer

De draad die ik nu over heb aan de starter is een fijne zwarte draad. De foto laat zien hoe de oude starter was aangesloten. De meest linkse draad heb ik nu over. Als ik deze tegen de + houd klikt de weerstand, dus volgens mij moet die toch continu + hebben

GSE
          Deelnemer

Die zwarte komt van je contactslot en zorgt voor bekrachtiging van je startmotor,de zwart rode is voor je injectie systeem,teminste zo zit het bij mij..

Samen voegen en op 1 stekker zitten is geen probleem…Heb ik zelf nl ook

Opel_Bjorn
            Deelnemer

Dacht het ook al dat ze samen mogen. Maar moet ik die dan bij de continu 12V aansluiten? want anders krijgt die weerstand enkel stroom als het contactslot bediend wordt

opelgteetje

zou misschien ook de draad naar de bobine kunnen zijn
                had ik bij men cqp los liggen na rijden en wou daarna ook niet meet starten.

Opel_Bjorn
                Deelnemer

Voor de ontsteking af te stellen moet je je vliegwiel toch draaien tot het merkteken gelijk staat met het streepje op het blok hé. Vervolgens is de ontstekings volgorde toch 1-5-3-6-2-4 als ik me niet vergis.

Opel_Bjorn
                  Deelnemer

@opelgteetje wrote:

zou misschien ook de draad naar de bobine kunnen zijn
                    had ik bij men cqp los liggen na rijden en wou daarna ook niet meet starten.

Als ik een bougie verwijder en deze tegen het blok houd da vonkt hij, dus de ontsteking is in orde. Ik ruik enkel geen benzine als ik doorstart dus wss krijgt hij geen benzine.

GSE
                    Deelnemer

Probeer eens op je relais werkt:

Neem de luchtslang van je inlaat,en beweeg de klep in je luchtweger met de hand doe dit met de auto op contact,dan moet je relais klikken en de pomp aanspringen (ga dervan uit dat je grijze injectoren hebt)

Zwarte draad activeert startmotor zwart/rood zorgt dat je pomp gaat lopen en druk opbouwd zodra je gaat starten…

Als je de zaak op contact hebt staan moet je ook 12V meten bij je injectoren als je het stekkertje eraf trekt,de computer schakelt ze naar -.

Wat je ook kunt doen:
                      Leg ff een lange kabel van je accu naar je pomp op de plus (groot stekkertje als aansluiting op de pomp) en start um dan..Dan moet ie lopen.

Opel_Bjorn
                      Deelnemer

De benzinepomp doet het want de benzine spoot er uit toen ik hem de eerste keer op contact zetten (blijkbaar was ik dat slangetje vergeten vast te zetten :D) Ik zal van de week nog eens gaan proberen want de Monza staat bij men ouders nog :| Ik heb idd de grijze injectoren

Klopt de ontstekingsvolgorde 1-5-3-6-2-4? Hoe stel je de ontsteking juist af?

rekordherm

Fout de rood-zwart zorgt ervoor dat de startmotor rond draait en de zwarte is voor het oud type injectie systeem en dit zijn gewoon de basis stroomdraad kleuren in een Opel zoals bruin is masse rood is constant stroom zwart is stroom na contact p zwart rood is startmotor deze wordt bij een automaat ook zo onderbroken. en ga zo maar door.

Opel_Bjorn
                          Deelnemer

Ja de startmotor die ik nu heb komt van een automaat. En idd ik denk dat jij het juist hebt rekordherm, want als je de zwarte draad tegen de batterij houd dan klikt de weerstand. Dus dan zalik deze ergens tussen een geschakelde + moeten zitten, want als ik hem continu 12V geeft dan zal die de batterij wel leegtrekken

GSE
                            Deelnemer

Der zit geen verschil in automaat en handschakel startmotors,de stuurstroom bij de automaten loopt door de keuze schakelaar P R N D 2 1,en komt dan bij de startmotor uit..

En je weerstanden klikken niet je relais klikt.

Die 2 draden rood/zwart en zwart horen + te krijgen als start via het contactslot,als je het pomp relais hoort klikken als je de draden samenvoegt als je start is dat in orde..

Probeer eens wat startpiloot in je inlaat te spuiten en dan te starten,als ie dan wil lopen zit de fout niet in je ontsteking,maar in je brandstof systeem

Opel_Bjorn
                              Deelnemer

goed plan! Zal me eens een fles start piloot aanschaffen

Freestyler
                                Deelnemer

@Goossens Bjorn wrote:

goed plan! Zal me eens een fles start piloot aanschaffen

Remmenreiniger werkt net zo goed, en is iets goedkoper.

Opel_Bjorn
                                  Deelnemer

Dan vliegt er even remmenreiniger door :D Die heb ik nog staan :D THX voor de tip!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.