Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › aansluiting kachel a1+weer geen doorstroming.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 november 2011 om 12:22 #17939168
Nee radiateur afplakken is zinloos:
Je thermostaat regelt de bedrijfstemperatuur dwz:
Als de motor op bedrijfs temp is en warmer word,laat de thermostaat warm water ontsnappen dat dan afgekoelt moet worden,dwz als je thermostaat goed is blijf ie het water in de motor constant op dezelfde temp houden.Als je motor loopt hoort je radiateur geen doorstroming te hebben en hoort het water door je blok en kop te circuleren word het warmer als de openings temp van de thermostaat word het door de radiateur gestuurt om af te koelen.
Dus al is het -60 zoals in noord syberie kan voorkomen zal de motor toch pas water vrijgeven als het blok op bedrijfstemp is..
19 november 2011 om 17:45 #17939194@Gubje wrote:
@MonzaRon wrote:
@ckad :thumb
Zal het verhaal kort samenvatten, ;)
Deze motoren zijn voorzien van de thermostaat met een doorsnee van 29,5 mm,
met deze maat zou het water er langsheen kunnen stromen,
waardoor de temp niet voldoende wordt en de druk verminderd wordt bij de kachel. :thumbdownMet een thermostaat zoals aangegeven van Behr heb je een totaal andere maat
in je thermostaathuis zitten, namelijk 31mm, die sluit wel voldoende af,
waardoor temp en de druk zal stijgen, en je in de winter er warmpjes bij kan gaan zitten. :thumbupVolgens het vehaal komt het erop neer dat je je Thermostaat moet wisselen
voor eentje met een doorsnee van 31mm :worsKlinkt interessant. Hier zelfde als GSE zegt. Het is ijskoud als het vriest en als het 10 graden is kan ik de kachel wel zachter zetten.
Wat ik dus niet duidelijk krijg, welke doorsnede is dit? Heb thermostaat er nog niet uitgehaald maar is makkelijker als ik weet wat ik moet meten bij de lokale auto boer. Kan ik het ook eens proberen.
Niemand een antwoord op? Heb zo even geen thermostaat voorhanden om even te verifieren.. In ieder geval niet van CIH
19 november 2011 om 18:36 #17939195Geen drukte maken,om die thermostaat als je temp meter richting midden staat of net der overheen dan is het goed,ik heb al tig thermostaten geprobeert en alle met hetzelfde verhaal..
Kachel vermogen is ruim onder de maat
Wie denkt dat de thermostaat de oplossing is:Be my guest maar veel warmer zal het niet worden..
19 november 2011 om 20:11 #17939196AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Gubje wrote:
Niemand een antwoord op? Heb zo even geen thermostaat voorhanden om even te verifieren.. In ieder geval niet van CIH
Hou wel rekening bij demontage oude thermostaat, dat er een boutje moelijk kan gaan doen,
zorg voor de zekerheid dat je een tapsetje bij de hand hebt voor evt calamiteiten ;)Voor die van Behr, probeer deze eens,
denk dat je deze moet hebben, voor ong 2 tienen ben je de man :thumb
http://www.ebay.de/itm/BEHR-THERMOSTAT-OPEL-OMEGA-A-2-3-2-4-2-6-3-0-/260746234303?pt=DE_Autoteile&hash=item3cb5afc9bf” onclick=”window.open(this.href);return false;20 november 2011 om 12:38 #1793919720 euro en nog eens 11 euro verzendkosten is veel te duur Ron.
Gubje zoek eens bij een automaterialen zaak bij je in de buurt ( Heijl automaterialen )
Die heeft ze zo liggen voor ongeveer 15 euro en anders hebben ze het de volgende dag !Succes.
20 november 2011 om 13:01 #17939198AnoniemLid sinds:
1 January 1970@noci wrote:
20 euro en nog eens 11 euro verzendkosten is veel te duur Ron.
Gubje zoek eens bij een automaterialen zaak bij je in de buurt ( Heijl automaterialen )
Die heeft ze zo liggen voor ongeveer 15 euro en anders hebben ze het de volgende dag !Succes.
Als je een postadres in Duitsland heb , [zoals ik], is de verzending gratis ;)
weet ook niet zo of die ‘Behr’ hier wel zo makkkelijk ‘om de hoek’ te verkrijgen zijn :hmmz
20 november 2011 om 16:53 #17939199Ha Ron,
We hebben niet allemaal een adres in het buitenland :thumb
Ik weet niet of hij dicht bij jou in de buurt woont en of jij dat voor hem wilt doen ?20 november 2011 om 21:03 #17939200Bespaar dat geld en die omstanden,als je motor snel warm word en de temp meter in het midden gaat staan,is het goed…Dan helpt die thermostaat verwisselen geen drol..
Heb thermostaten gewisselt bij het leven bij mijn A2..wel 3 of 4 verschillende in 2 weken en allen werkte prima…Later kwam ik der achter dat de fout in de viscofan zat,die was van een B-Omega waarvan de vinnen waren afgesneden en in een Monza werd geplaatst met als gevoel over verhitting tijdens stationair rijden.
Als je motor gewoon warm word binnen 2-3km en de temp meter in het midden staat met deze buiten temperaturen dan maak je maar geen zorgen dat de thermostaat niet goed is…En die dingen van Calgorstat hebben dezelfde maat als die van Behr…
Of ga naar de Volvo garage en haal der 1 van een 850 die zijn gelijk aldus die link,waarom een thermostaat uit het buitenland laten komen als der hier ook genoeg zijn die hetzelfde doen en 1/3de kosten…
Maar nogmaals die thermostaat zal echt geen wonderen verrichten…Die kachel zijn gewoon slecht en een thermostaat zal de kachel constructie/werking niet veranderen het is en blijft koud in de winter in een Monza Senator Commodore Rekord E met een benzine motor zonder airco..
23 november 2011 om 14:49 #17939201Als ik er vanavond aan toe kom zal ik eens bij de lokale automaterialenzaak vragen of ze zo’n behr aan kunnen komen. Hoop dat ze de maatvoering erbij hebben staan in de catalogus.
@GSE niet geschoten is altijd mis. Koukleumen ben ik ook zat. Heb het op de motor warmer dan in de auto met dit weer.23 november 2011 om 15:26 #17939202AnoniemLid sinds:
1 January 1970hier heb je de maten van een Behr thermostaat
en kijk hier bij onderstaande link
ik ken deze toko niet, heb er nooit iets besteld,
miss dat anderen er wel ervaringen mee hebben :hmmzdeze thermostaat schijnt de maatvoering en graden [92] als die van Behr te hebben,
en dat voor heel weinig euries :thumbupsucces ermee ;)
25 november 2011 om 14:37 #17939203Oh die afstand moet 31 zijn.. Tnx voor het plaatje. Praat wat makkelijker. Is inderdaad wel heel goedkoop 2,95 euro exclusief 6,00euro verzending ;)
Ben nog niet geweest bij de autoboer..26 november 2011 om 12:38 #17939204Toevallig dat ik met mijn injectoren aan de haal ben geweest dacht ik ik ruk ook eens mijn thermostaat los en de mijne is ook 31mm..van het merk calgorstat en die werkt perfect en het is een 92 graden thermostaat en nog blijft de kachel koud.
Heb tevens 4L antivries in het systeem gekiept is nu tot -26 beveiligd..
28 november 2011 om 19:10 #17939205Zo, heb de thermostaat van Behr gemonteerd. Wel fucking duur zo’n thermostaat 15 euro tegenover ander 7 euro voor andere.
Het water wordt in ieder geval een half streepje warmer. Staat nu in het midden.Hij stond eerst tussen het midden en het streepje eronder. Het lijkt warmer te worden maar zal hem morgen mee naar het werk nemen om te voelen of het echt zo is. Was redelijk afgekoeld door het buiten sleutelen.
28 november 2011 om 20:40 #17939206AnoniemLid sinds:
1 January 1970:thumb
schijnt niet extreem veel te helpen, een half streepje schat ik op ongeveer een paar graden hoger,
tenzij je de wagen nog niet vol op bedrijfstemp heb gehad. :hmmzheb hier nog een plaatje zoals op de site, maar nu aangepast in het nederlands ;)
btw: heb bij de A1 van mij de kachelmotor helemaal uit elkaar gehaald,
schoongemaakt, ingevet waar nodig, een warempel, hij blaast veel harder,
de temp binnen is hoger als voorheen. Kan alleen geen eerlijk vergelijk aangeven,
omdat er voorheen een 30E was ingebouwd en na kachelrenovatie werken moest met aanvoer water van een 24V ;)wens je succes morgen, voor de zekerheid jas ennuh ……..een 80s sjaal meenemen :mrgreen:
28 november 2011 om 21:08 #17939207Overdag met de zon op de ruit krijg je wel aangenaam in de auto,maar als de zon weg is en het rond 0 is,krijg je het amper boven de 10 graden…
En Ron vertel eens hoe je een kachelmotor uit elkaar haalt en smeert?
En een 24V word niks warmer in een Monza als een 30E,ze hebben dezelfde waterpomp thermostaat enz als alle CIH 6 cil in grote lijnen en de kachelmotor en radiateur zijn hetzelfde gebleven,dus ook jou A1 heeft een waardeloos kachel systeem,als ik het zo mag zeggen..
Ook mijn broer zijn GSE met 24v is maar een koude bedoeling..Daar zit een gloednieuwe kachelmotor in…en ook in die auto is het maar koel…
28 november 2011 om 21:12 #17939208de kachelmotor is in ieder geval niet al te fanatiek. Vind het wel idioot van opel dat het vlaggenschip, de senator, een slechte kachel heeft en de C-kadett, de instapper, je uit de auto kan stoken..
Maar het scheelt wel als je de 2 thermostaten langs elkaar houdt, die maat van 31 mm. Ik zal morgen wel even vertellen of ik het warmer krijg.
28 november 2011 om 22:16 #17939209AnoniemLid sinds:
1 January 1970@GSE
de details over hoe en wat heb ik van het net gehaald, van een kachel revisie ofzo,
kheb de handel op een andere comp staan, nie in mn buurt nu,
ben met huis bezig, hoopjes werk hiero, moeders wil andere huislook, miss heb jij nog een linkje ,Ben :worsKachel uit elkaar halen is nie veel werk, tis datgene wat er omheen zit [dash enzo]
Werk valt mee en stelt verders niet veel voor, :D
maar schijnbaar wel nodig voor een betere warme luchtcirculatie in de bolide.
Als je kachel warmwater doorstroming krijgt aangevoerd, ook al is de druk dan iets minder,
maar wel [normaal] op bedrijfstemp, dan zou het, met een goede ventilator toch warm of op temp moeten komen ?Het voelt in ieder geval warmer aan als voorheen, de winter is nog niet begonnen,
dus weet nog niet wat het zal gaan brengen bij stevige winter :hmmz
Ast dan zover is, dan zet ik hem in de garage….bij de kachel :mrgreen:Nee, serieus, ben zekers benieuwd, hoe het probleem grotendeels opgeheven kan worden,
en met een goede/betere ventilator zal het een stuk aangenamer worden in onze bolides,
mits er warm water aangevoerd wordt. :wors29 november 2011 om 11:53 #17939210Standkachel monteren ? Alleen lastig dat die meestal op diesel werken of electrisch !
op benzine ben ik ze nog niet tegen gekomen :(29 november 2011 om 12:37 #17939211Ik ben vrijdag en zaterdag met die injectors bezig geweest en toen heb ik gelijk de thermostaat ff nagekeken en der 4L antivries ingekiept,toen heb ik ook:
(A1 koelsysteem) De slang van waterpomp naar de kachel radiateur los gehaalt ter hoogte van het gasklephuis (bij dat T-stuk voor de gasklep voorverwarming) en ook bij de LPG verdamper dat is die slang die van de kachel radiateur komt,toen heb ik deze doorgespoelt met leiding water en der kwam niks geks uit,en 100% doorstroming water spoot der met een straal van 30cm uit en zag gewoon helder.
Maar het feit dat de kachelradiateurs wel de maat hebben maar niet de mazen en kanalen en gemaakt zijn van materiaal dat niet echt goed hitte geleid,heb je al een slecht presterende kachel radiateur tel daar nog een kachelmotor bij op,die net zo veel lucht verplaatst als een tekkel die buiten adem is..
Dan kom je vanzelf op een systeem uit wat waardeloos is…Voor de prijs van die auto..
Ik kan me niet voorstellen dat een gloednieuwe Monza/Senator/Commodore C die in 1980 is verkocht in noord zweden/finland/noorwegen met buiten -25 een plezier was om in te zitten..
Durf zelf te zeggen dat het met die kachel systemen die standaard op een Monza/Senator zitten het niet mogelijk is om het als het kouder is als buiten -15 om het binnen boven de 5 graden te krijgen..29 november 2011 om 18:03 #17939212Wat ik overigens nog van niemand gehoord heb is dat de mengkleppen niet goed afsluiten door veroudering van de afdichtingen. Hierdoor krijg je natuurlijk ook minder warme lucht door de roosters.
Bij de nieuw geleverde auto’s was dit nog niet het geval waardoor waarschijnlijk de verwarming wel goed was.29 november 2011 om 19:32 #17939213Ik snap van deze verhalen helemaal niks,krijg het uitstekend op temperatuur in mijn Monza ,heb nog nooit problemen gehad met de kachel van ‘n Opel en ik heb er toch al ‘n
paar gehad,vandaar dat ik niet snap.
m.gr. Jan29 november 2011 om 23:23 #17939214AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Jantjemonza> het probleem schijnt idd wel vaker voor te komen,
die van mij wordt wel warm, maar die heb in mijn aanwezigheid nog geen winter meegemaakt [op straat],
dus kan er eerlijk gezegd geen mening over geven :worsben wel weer even aan het zoeken geweest, en wat hebben we nu gevonden,
een forum over Omi’s [Omega], die blijken ook regelmatig ‘koud’ te zijn.
Dus ik denk, zet het er hier even bij, kan een ieder doen wat ie ermee wil gaan doen :hmmzbron: http://www.omega-senator.net/forum/showthread.php?t=18673″ onclick=”window.open(this.href);return false;
hierboven een linkje naar het forumgedeelte over die koeler bij je kachelventilator,
de koeler en kachelmotor is een beetje anders dan bij een Senator A/Monza etc etc.
maar het probleem zou hetzelfde zijn, bij een aantal niet optimaal warmpjes in de koude maanden. :D
========================================================================Misschien dat je met deze optie, die in dit duitse forum wordt aangegeven,
het wel warmer kan krijgen in je bolide,
het kost niet veel, alleen een beetje werk en geduld . ;)Heb het onderste naar NL vertaald, dus mochten er fouten in zitten, gaarne aanpassen :wors
op dit forum wordt door een user aangegeven om de koeler eerst schoon te spoelen
koeler demonteren, om dan pas met de echte ‘schoonmaak’ te beginnen,
na demontage nogmaals schoonspoelen, dan de gehele koeler in pure Azijn dompelen, desnoods een hele dag laten ‘trekken’ :D
volgende dag wederom spoelen, en daarna een mix van azijn, zitroen-zuur en een paar scheutjes zout aanmaken,
daar de koeler nogmaals indompelen, en een nachtje over laten staan.
dan als laatste nogmaals spoelen en dan zou je koeler-kanalen schoon zijn van de evt aanslag.
de temp zal na wederopbouw moeten stijgen naar ongekende hoogtes………volgens deze user. :afroMisschien dat deze optie ook van toepassing kan zijn op onze bolides :hmmz
30 november 2011 om 07:50 #17939215Dit gaat vooral werken als er in het verleden leidingwater als koelmiddel is gebruikt. Je krijgt dan ketelsteen (kalk) afzetting in de warmtewisselaar en dat geleid natuurlijk niet zo goed.
Ik zou wel oppassen met azijn of citroenzuur want het koper kan daar ook niet zo heel goed tegen. Dus goed naspoelen met water is aan te bevelen.30 november 2011 om 12:44 #17939216Volgens mij…..vergeet iedereen waar die kachelradiateur zit….
Om dat ding ff in je handen te krijgen ben je wel langer als 10min aan het werk…
Wat wel zou kunnen is dat goed via de slangen naar binnen te schudden en dan een nacht te laten staan..
Maar persoonlijk zou ik liever iets nemen van een nieuwe auto met meer kanalen en fijnere mazen van bij aluminium,en dit dan plaatsen..
Maar ik ga die radiateur der niet uithalen…
Punt 2 waar ik me enorm aan erger is:kachel motor…heeft een capaciteit van niks als die nou eens wat harder blies dat scheelde ook enorm,dan had je wel wat koelere lucht maar die komt dan verder in je auto,want als ik nu bv op stand 3 blaas en heb de luchtstroom op de vooruit en dashbord staan (voeten ruimte gaat geen lucht heen) dan voel je amper dat der wat uit de roosters komt..
De motoren bij airco auto,s blazen stukke harder en verzorgen ook het midden console (boven je radio) van warme lucht iets wat niet mogelijk is bij een auto zonder ac,die airco auto,s krijgen het wel warmer binnen in als niet airco auto,s.
30 november 2011 om 13:22 #17939217AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dan zou je toch een een poging moeten wagen om die motor
te reinigen en opnieuw in te vetten, Ben
Dat heeft mijn A1 zekers goed gedaan, hij blaast weer fatsoenlijk.
alleen de temp bij winterse temperaturen, daar ben ik me nog niet zeker van. :hmmz-offtopic Maar daar gaat misschien binnenkort verandering in komen,
mn huidige wagen heeft gisteren een behoorlijke motorische ‘scheurbuik’ opgelopen. :shock:
Vandalen hadden op een donkere plek op straat een betonnen straatband gelegd,
en ik was waarschijnlijk de eerste, die het te laat zag, en eroverheen mocht,
de schade is nog niet te overzien, waarschijnlijk wel dramatisch voor de auto
dus dat wordt eventjes afwachten :swearachteraf mag ik blij zijn dat me dit niet overkomen is met de A1, pfff :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.