aansluiting kachel a1+weer geen doorstroming.

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD aansluiting kachel a1+weer geen doorstroming.

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
  • Auteur
    frankycmdr

Hoi Mensen,

Ik heb laatst mijn kachel radiateur vervangen van de a1.
      Half jaar geleden. nu heeft ie weer slechte doorstroming dus weer bevroren tenen en zo.
      Ik twijfel over de slang-aansluitingen wie weet hoe deze origineel zitten aan de kachel radiator?
      de slang die van het motorblok komt zit die links of rechts op dat ding?
      of zou ik nog een ander probleem hebben?

groette frank

noci
      Deelnemer

Frank kijk eens of er genoeg doorstrooming is ?
        Slangen van de kachelradiateur los nemen op 1 de tuinslang vast maken en kijken of het water er goed uitloopt aan de andere uitgang. Als dat goed is zitten de slangen verkeerd aangesloten, maar weet je gelijk of je radiateur niet verstopt zit, kan zijn dat er vuil uit de motor in de kachelradiateur is gekomen deze heeft kleinere openingen dan de voorste radiateur !!!
        Succes !

frankycmdr

na weer flink doorspoelen en de slangen te hebben omgedraaid zit ik er weer lekker warmpjes bij!!!

GSE
          Deelnemer

Warmpje is een groot woord…Ik vind de koel capaciteit van een Monza/Senator A veels te klein,in alle Monza/Senators zonder airco is de kachel inclusief kachel motor erg krap bemeten dwz…tot 0 graden is het wel uit te houden maar bij -10 word het amper 10 graden binnen…

noci
            Deelnemer

@frankycmdr wrote:

na weer flink doorspoelen en de slangen te hebben omgedraaid zit ik er weer lekker warmpjes bij!!!

Fijn om te horen dat het weer werkt, en je weet wat je volgende keer moet doen, als het nog 1 keer voorkomt :thumb

m400

@GSE wrote:

Warmpje is een groot woord…Ik vind de koel capaciteit van een Monza/Senator A veels te klein,in alle Monza/Senators zonder airco is de kachel inclusief kachel motor erg krap bemeten dwz…tot 0 graden is het wel uit te houden maar bij -10 word het amper 10 graden binnen…

Ik heb het lekker warm maar ook enkele probleempjes er mee gehad. Deze lagen alle niet aan de kachel maar aan de motor of een van de slangen. Een keer zat er in een slangaansluit nippel een vernauwing waardoor de doorstroming te laag was. Een andere keer zat de vernauwing in de slang zelf.

GSE
                Deelnemer

Ik ben toevallig net terug met de Monza…Buiten is het rond de 5 graden nu schat ik.

Binnen in de auto werd het mmm goed uit te houden maar met de kachel op vol heet en de blazer op vol heet was dit zeg maar het max…als het onder de 0 graden komt dan word het niet meer lekker warm binnen in..

Hoe je de kachel slangen aansluit maakt geen drol uit of het water nu links of rechtsom stroom,de hitte van de kachelradiateur word aan de luchtstroom afgegeven die de kachelmotor maakt..

Ik heb mijn radiateur al enkele malen met een tuinslang door gespoelt en deze is 100% vrij,ook kokend water met soda brachten geen verandering,het water wat der uitkwam was niet vuil..
                  En toch krijg ik het niet warm binnen in de auto bij temperaturen onder 0…

Motor word tot halverwege temp meter warm..

Geen vervuiling in het koelsysteem dwz:gereviseerde radiateur geplaats 2 maanden terug..gasklephuis verwarming is open en word zo warm dat je de handen der niet aan houd,kachel radiateur is zo open dat met leiding water druk der een straal van meer als een meter uitkomt..Waarom de passiers ruimte niet warm word….na mijn idee vanwege de constructie van de radiateur te grove mazen met te weinig kanalen en een te zwakke kachel motor met belabberde isolatie…

m400

Dan kijk eens of er wel voldoende stroming is van het koelwater tot aan de kachel.

sw16v
                    Deelnemer

Ik heb sinds een paar weken weer een senator A, met natuurlijk ook een belabberde kachel precies zoals GSE het beschrijft (het is wel 1 met airco, en is al stukje beter dan zonder airco voor het gevoel)

moet nog even kijken of de kachel radiateur goed open is. denk zelf van wel.

hoe snel hoort er warme lucht uit de kachel te komen? motor temp komt gewoon netjes tot aan de midden (nu het buiten rond het vriespunt is)

of is de temperatuur van de koelvloeistof die de kachel bereikt bij voorbaat al aan de koude kant? of stroming richting de kachel radiateur te weinig?

GSE
                      Deelnemer

Nou ik durf te zeggen dat mijn kachel systeem goed in orde is dwz:
                        alles open en nergen geen knikken in de slangen enz..

De lucht begint al na 1km warmer aan te voelen,alleen word de lucht nooit zo warm als van bv een nieuwe auto,mede door de kachelradiateurs die een design van niks hebben:
                        grove mazen weing kanalen..De hitte afgifte is veel minder als van bv een nieuwe auto,dan komt nog het feit derbij dat de kachel motor ook maar een zwak motortje is met weinig lucht verplaatsing,dan komt nog de isolatie van de auto derbij en dan….heb je een kachel die gewoon kut te noemen is.

Als het buiten -10 is krijg ik het binnen niet boven de 10 graden in mijn Monza,dat is gewoon onmogelijk..ik heb misschien een stuk of 6 Rekord E/Monza/Senator gehad en alle waren de kachels onderbemeten…

De eerste kachel die het met buiten -10 binnen onder het rijden boven de 15 graden kan krijgen moet ik nog tegenkomen..

Misschien als je de kachelradiateur deruit haalt en een andere zou plaatsen die past en meer kanalen heeft en fijnere mazen en van aluminium is,dat dat enorm zou schelen en dan nog een grotere kachelmotor zou nemen,dan zou je het probleem kunnen verhelpen,denk ik.

Jigsaw
                        Deelnemer

helemaal mee eens, vooral de luchtverplaatsing vind ik een puntje dat echt slecht te noemen is. Ben nog altijd aan het kijken hoe dat op te lossen is, misschien met een sterker motortje voor de ventilator. Een aluminium kachel zou in principe moeten kunnen, ze kunnen bij koelradiators ook het koper/messing net verwisselen met een aluminium exemplaar dus dit zou bij een kachel ook moeten kunnen

m400

Nou weet je wat, kom bij mij in de auto zitten en je gaat gegarandeerd je jas uit doen. Als ie niet warm wordt zit er ergens iets niet goed. Ik ben er ook geruime tijd mee bezig geweest maar bij mij is het opgelost.
                            En goed, het is wel een Rekord maar in m’n Commo wordt het net zo warm……

Wat zeker niet gaat werken is een kachel motor monteren die nog sneller draait want deze koel de kachel nog meer af. Het wordt dan alleen maar kouder…..

Jigsaw
                            Deelnemer

Dat ligt maar net aan hoe de netmazen zijn opgebouwd

sw16v
                              Deelnemer

Waar zat bij jou de oplossing m400? bij mijn commo C had ik toen een nieuwe kachelradiateur geplaatst. werd beter maar nog niet ‘warm’.

heb je of kan je ook een schema tekenen van jou koelsysteem? die op senator-monza.de is nogal schier om duidelijk te zien.
                                twijfel opzich niet aan die van mij gezien deze van oud echtpaar afkomstig is die hem altijd dealer onderhouden had.

sw16v
                                Deelnemer

Hmm had vanavond eerder de kachelradiateur door gespoeld en met kokend water/azijn gespoeld.
                                  kon niet zeggen dat er noemenswaardig viezigheid uit kwam.

resultaat was er wel…. buitentemp was -2graden. (gister kreeg ik m niet warmer dan 9graden interieur temp)

alleen had de sennie nu op de oprit laten warmdraaien ook ivm ontluchten/bevroren ruiten.
                                  zal morgen met koude auto weg rijden en kijken hoelang het duurt tot die het interieur op temp kan krijgen.

m400

De Rekord was een Diesel en daar zat bij de onderste water aansluiting een nippel in het blok. Hier zat de slang overheen maar er zat maar een klein gaatje in die nippel. Er ging dus wel water door de kachel maar gewoon te weinig aangezien het gaatje ook nog eens half dicht zat…. Nu is het een benzine en bij de motorombouw zijn de kachelslangen van die motor gebruikt. Weer koud, en dus gelijk die onderste slang van de nippel afgetrokken. Helaas, nippel open. Maar laat er nu in de slang een vernauwing zitten…. Slang was origineel Opel en voor een B-Sennie. Slang vervangen en weer lekker warm! Ik moet wel zeggen dat ik er een jaar of 5 geleden een nieuwe kachelradiateur in heb gezet. Dus ik wist dat deze goed moest zijn. Je kunt em wel doorspoelen met de tuinslang maar of dan alle kanalen ook open gaan weet je niet, druk genoeg op de waterleiding dus er komt altijd wel water uit. Ook belangrijk, worden de slangen tot aan de kachel goed warm? Beide?

GSE
                                    Deelnemer

M-400 je hebt wel gelijk dat als je meer luchtverplaatsing hebt over je kachelradiateur dat deze in verhouding minder hitte afgeeft ben ik 100% met je eens,maar als je bv een kachelradiateur zou nemen van een huidige auto dan zie je dat der veel meer kleine kanalen inzitten en veel meer lamellen,met andere woorder der is veel materiaal waar de lucht langs komt wat warm is,dan heeft meer lucht verplaatsing wel zin.

Bij al mijn benzine auto,s die ik heb gehad van het type:Monza Senator Rekord E is mijn ervaring belabberde kachels..(diesel is een ander verhaal kan ik niet over mee praten)

Mijn broer heeft en een nieuwe kachelmotor en radiateur in zijn Monza gezet en toen een paar weken later een 24V,en wederom is het gewoon koud in dat ding…

Ik kan de vraag ook anders stellen:
                                      Wie heeft der een benzine motor in een Monza Senator Rekord E Commodore C en zegt mijn kachel is toppie,die moet ik soms kouder zetten als het buiten vriest want het word gewoon te warm..

astraminator
                                      Deelnemer

Ik heb geen klachten over de kachel. (Overigens monza met airco).
                                        Heb ik wel gehad maar na wat zoekwerk op het net kwam ik dit tegen.

http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJyITPElUTT1kJ3MTM9QUSF10UmYDN8lTM9EkUBBVT

Wellicht heb je hier wat aan. Je moet dus een thermostaat van Behr hebben.
                                        De temp meter in de auto wijkt nogal behoorlijk af dus ook als ie boven het blauw staat wil dat niet zeggen dat de temp optimaal is.
                                        Je kan natuurlijk ook nog altijd een thermostaat kiezen die met een iets hogere temp. open gaat.

Anoniem

@ckad :thumb

Zal het verhaal kort samenvatten, ;)

Deze motoren zijn voorzien van de thermostaat met een doorsnee van 29,5 mm,
                                          met deze maat zou het water er langsheen kunnen stromen,
                                          waardoor de temp niet voldoende wordt en de druk verminderd wordt bij de kachel. :thumbdown

Met een thermostaat zoals aangegeven van Behr heb je een totaal andere maat
                                          in je thermostaathuis zitten, namelijk 31mm, die sluit wel voldoende af,
                                          waardoor temp en de druk zal stijgen, en je in de winter er warmpjes bij kan gaan zitten. :thumbup

Volgens het vehaal komt het erop neer dat je je Thermostaat moet wisselen
                                          voor eentje met een doorsnee van 31mm :wors

GSE
                                          Deelnemer

Ik heb zelf een A2 met airco en deze kachel word ook veel warmer als van de A1 zonder airco,maar die verwarmings systeem opbouw van is ook geheel anders,luchtstromen zijn anders en kachelmotor is ook na mijn idee wat krachtiger.

Hier een kachelradiateur voor een auto met ac:
                                            http://www.ebay.com.au/itm/HOLDEN-COMMODORE-VB-VC-VH-HEATER-CORE-/250925565809?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3a6c544771″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Deze is zonder airco:
                                            http://www.ebay.com.au/itm/Vb-vl-Commodore-Heater-Core-/280774028948?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item415f6fae94″ onclick=”window.open(this.href);return false;

En dat thermostaat verhaal:
                                            Ik heb zelf een thermostaat van calgorstat een 87graden derin,en de meter gaat snel naar het midden van de temp weergave..Die thermostaten zijn prima,en ik heb al veel thermostaten geprobeert maar de fout van niet goed warm worden komt echt niet door de thermostaat,als je tempwijzer oploopt tot iets over de helft en dan weer iets terug zakt en zo blijft hangen,heb je zeker een goede thermostaat.
                                            Of een motor nu 75 of 95 graden word,het moet toch zijn dat je het binnen in je passagiers ruimte met -10 buiten toch wel boven de 15 graden binnen moet kunnen krijgen,maar het is eerder:
                                            -10 buiten +5 binnen
                                            -15 buiten vorst vrij binnen…

Het is echt niet zo dat elke thermostaat behalve die dingen van Behr niks waard zijn,ik spreek uit ervaring en calgorstat werken prima,die heb ik al jaren,motor word vrij snel warm en blijft strak ik het midden staan zomer en winter met de A1 de A2 wil wel eens warmer worden in de zon met de ac vol open..

astraminator
                                            Deelnemer

Het hoeft ook niet Behr te zijn. Andere merken leveren ook goeie thermostaten. Als die maar goed afsluit is het OK. Ik had ook eerst een 29 mm thermostaat, wijzer stond ook mooi in het midden maar de kachel werd niet echt warm. Met de nieuwe thermostaat is dat een stuk beter.

Alternatief om het lekker warm te krijgen is een elektrische kachel erbij te zetten maar verwacht daar ook geen wonderen van.

Gubje
                                              Deelnemer

@MonzaRon wrote:

@ckad :thumb

Zal het verhaal kort samenvatten, ;)

Deze motoren zijn voorzien van de thermostaat met een doorsnee van 29,5 mm,
                                                met deze maat zou het water er langsheen kunnen stromen,
                                                waardoor de temp niet voldoende wordt en de druk verminderd wordt bij de kachel. :thumbdown

Met een thermostaat zoals aangegeven van Behr heb je een totaal andere maat
                                                in je thermostaathuis zitten, namelijk 31mm, die sluit wel voldoende af,
                                                waardoor temp en de druk zal stijgen, en je in de winter er warmpjes bij kan gaan zitten. :thumbup

Volgens het vehaal komt het erop neer dat je je Thermostaat moet wisselen
                                                voor eentje met een doorsnee van 31mm :wors

Klinkt interessant. Hier zelfde als GSE zegt. Het is ijskoud als het vriest en als het 10 graden is kan ik de kachel wel zachter zetten.

Wat ik dus niet duidelijk krijg, welke doorsnede is dit? Heb thermostaat er nog niet uitgehaald maar is makkelijker als ik weet wat ik moet meten bij de lokale auto boer. Kan ik het ook eens proberen.

frankycmdr

Nou die van mij wordt nu echt fcking heet hoor, ben benieuwd wat ie bij themperaturen onder 0 doet!!
                                                  maar naar aanleiding van alle verhalen verwacht ik er niet veel van. :???:

GSE
                                                  Deelnemer

Net nog een behoorlijk stuk gereden,en de motor was echt goed warm,en de kachel op max en het was lekker binnen,maar het is nu zo,n 3-5 graden buiten en als het -7 a -10 is dan word je niet vrolijk van de kachel van de Monza/Senators zonder airco,de auto,s met airco worden wel wat warmer..

Goofy44

Is het dan geen goed idee om de radiateur een stuk af te plakken (of zeg ik nu wat heel raars)
                                                      Dat dee ik bij mijn motorfiets ook toen ik nog in de winter maanden er op ree

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.