Forumindex › Forums › Techniek › Cih › aansluiten van de startmotor, dynamo en olie lampje.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2012 om 22:38 #17249087
ik heb even een vraagje over mijn start motor.
je hebt op zo’n ding 3 aansluitingen.
1 is de + vanaf de accu
2 is het startsignaal vanaf je contacten dat is er nog een stekkertje?? waar is deze voor???
en dan heb ik ook gelijk een vraag over de dynamo. is een normale cih dynamo
hoe sluit je deze aan?
hier kunnen 2 draden aan.
1 is een rode die je om een boutje drukt gaat meende ik naar de + van de startmotor = dus de accu.en dan de 2e
dat is een stekertje die zit zegmaar in de dynamo.
hier kan je een amp stekertje (wijfje) omheen drukken. en dan ?? waar is deze voor???
het zit allemaal wel op mijn kadett. maar ik vraag me af waar het voor is?moet het namelijk bij mijn manta opnieuw aanleggen.
iemand die me dit kan uitleggen? king:
31 mei 2012 om 21:31 #18031348De andere kleine aansluiting op de startmotor is de hulpstartspanning voor de ontsteking.
Dit is alleen van belang bij een contactpunt-ontsteking.
Normaal krijgt deze bobine spanning vanaf het contactslot via een weerstandsdraad.
Tijdens het starten komt de spanning vanaf de startmoter en dan zal er dus een hogere spanning beschikbaar zijn voor de bobine op dat moment.De andere kleine aansluiting op de dynamo is voor de veldbekrachtiging.
De voeding hiervoor komt vanaf het dynamolampje in je dashboard.Meet maar eens de spanning op die draad als je je contact aanzet.
Als je de draad nu tegen een massa-punt aanhoudt, dan gaat het lampje in je dashboard branden.
31 mei 2012 om 21:44 #18031349@postbusmanta wrote:
De andere kleine aansluiting op de startmotor is de hulpstartspanning voor de ontsteking.
Dit is alleen van belang bij een contactpunt-ontsteking.
Normaal krijgt deze bobine spanning vanaf het contactslot via een weerstandsdraad.
Tijdens het starten komt de spanning vanaf de startmoter en dan zal er dus een hogere spanning beschikbaar zijn voor de bobine op dat moment.De andere kleine aansluiting op de dynamo is voor de veldbekrachtiging.
De voeding hiervoor komt vanaf het dynamolampje in je dashboard.Meet maar eens de spanning op die draad als je je contact aanzet.
Als je de draad nu tegen een massa-punt aanhoudt, dan gaat het lampje in je dashboard branden.
Bedankt :thumb
dus die 2e aansluiting op de startmotor hoe ik niks mee te doen ;)
startmotor probleem opgelost :thumbup :thumbupdan heb ik gelijk nog een vraagje king: , wat is de “veldbekrachtiging”??
31 mei 2012 om 21:54 #18031350De dynamo bestaat uit een rotor en een stator.
Als de rotor in het rond draait, maar er is onvoldoende magnetisch veld in de stator, dan is de opbrengst van de dynamo minimaal. Als we het magnetisch veld sterker willen maken, zal dit electrisch bekrachtigd moeten worden.
Door een klein stroompje te laten lopen, kunnen we dit bewerkstelligen.
Dit verklaart ook waarom het dynamolampje in het dashboard altijd gemonteerd moet zijn en waarom deze de juiste waarde moet hebben.
Als de dynamo eenmaal draait, wordt het contact op de dynamo een plus 12v. Dan is het spanningsverschil over het dynamolampje 0 volt en gaat deze dus uit.
1 juni 2012 om 15:00 #18031351dus als ik het goed begrijp.
zonder het kleine stekkertje laat je accu niet goed. daar komt het op neer?1 juni 2012 om 16:20 #18031352Ja, dat klopt……………………maar dan moet er wel spanning op dat draadje staan……………en dus een juist lampje in je dashboard gemonteerd zitten.
Als jij het draadje niet aangesloten hebt, zal het dynamolampje ook niet branden als je je contact aanzet.
13 juni 2012 om 22:05 #18031353nog even een vraagje,
kan hier mooi bij..
is het ook zo, dat als je je draad van de olie sensor tegen een massa punt aanhoud, dat dan je olie lampje gaat branden??
of werkt zo’n sensor weer anders??15 juni 2012 om 22:55 #18031354iemand?? king:
16 juni 2012 om 07:23 #18031355daar kon je inderdaad nog wel eens gelijk aan hebben
18 juni 2012 om 16:30 #18031356@sh93 wrote:
nog even een vraagje,
kan hier mooi bij..
is het ook zo, dat als je je draad van de olie sensor tegen een massa punt aanhoud, dat dan je olie lampje gaat branden??
of werkt zo’n sensor weer anders??Ja, dat klopt.
Het werkt hetzelfde als je handrem-lampje-schakelaar……………je binnenverlichting-schakelaar………..of je kofferbakverlichting-schakelaar……..
Alleen dan op oliedruk. ;)18 juni 2012 om 20:06 #18031357:thumb dankje, dan is dat pitje stuk o.i.d.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.