Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Aanschaf Vectra A of B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2013 om 12:21 #17256383
Beste opelfans,
Ik sta op het punt om mijn eerste wagen te gaan kopen. En dan word het of een vectra A met lage km stand of een vectra B met ongeveer rond de 200,000km op de teller. En nu komt het wat zijn de motoren om links te laten liggen, en welke zijn het betrouwbaarst. Het gaat enkel om de benzine motoren. En dan natuurlijk de vraag waar op te letten? De prijsklasse waar ik in ga shoppen is sowieso haast al vragen om problemen maar goed je kan ook geluk hebben. Ik heb de beschikking over een brug dus eventueel zelf wat doen is mogelijk dus niet alles hoeft een probleem te zijn.
De standaard dingen als remmen en banden dergelijke dat weet ik zelf wel, maar de specifieke dingen zoals bij de vectra b roest bij de passagiers deuren geloof ik? dat soort zaken wil ik graag weten. Alvast bedankt. Mocht je trouwens een vectra A of B hebben staan dan stuur maar een privé bericht.
21 maart 2013 om 14:06 #18118477Als je echt no-nonsense goedkoop wil rijden: pak een Vectra A. Zelfs tot € 400 kun je bijvoorbeeld prima shoppen voor een auto, je moet alleen soms net even wat creatiever zijn in het zoeken en geduld hebben. Roest: hebben ze allemaal wel. Zowel de A als de B heeft zo z’n roestpuntjes. Op zich niks ernstigs, dat is nu eenmaal zo. Als je voor een A gaat, deze roesten doorgaans op iets meer plekken dan de B’s. Al is dat bij de A2 (facelift) al een heel stuk minder. Dat is dus meteen een extra tip: als je kijkt voor een Vectra A, zoek er dan eentje van na 1992. De A(1) is overigens ook nog maar moeilijk te vinden.
Qua motorisering ben ik van mening nóóit het kleinst mogelijke blok te kiezen. In het geval van een Vectra A is dat dus géén 1.6 kiezen, in de B géén 1.6, 8 klepper en geen 1.6, 16 klepper. Voor de rest kan er weinig verkeerd gaan. Een 1.8 of 2.0 8 klepper rijdt prima. Zijn geen racewagens, maar wel oerdegelijk.
Qua onderhoud is een Vectra A doorgaans stukken goedkoper dan een B. Een B heeft meer elektronica aan boord, meer randproducten rondom de motor die kapot kunnen gaan en met name de distributieriem is in dat opzicht een belangrijk punt. Als bij een Vectra A de riem knapt is het een kwestie van de boel op tijd zetten, nieuwe riem erop en gaan met de banaan. Bij een 16 klepper heb je waarschijnlijk wel schade van serieuze aard en kosten…
Ik heb in 2005 m’n Vectra A (nu bijna een jaar weg) gekocht voor € 970 met een no-nonsense 1.8 8 klepper erin. Had toen 158.000 km gelopen en heb ‘m doorgereden tot bijna 230.000 km. Bij sloop op de oprit heb ik het aankoopbedrag bijna eruit gekregen door losse onderdelen te verkopen. In de tussentijd weinig problemen met ‘t ding gehad. Het meest serieuze dat ik heb gehad was een defecte benzinepomp, lambdasonde en twee achterwiellagers. Gedurende die 70.000 km was ik ongeveer 3,8 cent per km kwijt. Dat bedrag bevat zowel aanschaf, onderhoud en reparaties. In dat onderhoud zitten 6 michelin banden, 1 bosch accu twv. € 100. Dus tel uit je winst. Je rijdt bijna voor niks. ;)
Snelle zoektocht op marktplaats levert een paar resultaten op die wellicht de moeite waard zijn, alleen vaak wat te hoog geprijsd… Zijn een deels een beetje de prijzen van 6-7 jaar geleden… Maar goed, misschien nog wat onderhandelingsruimte. ;)
http://link.marktplaats.nl/651230581″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/656279193″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/655455424″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/657134053″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/657575341″ onclick=”window.open(this.href);return false;21 maart 2013 om 14:18 #18118478Hey bedankt voor je reactie! Budget ligt wel iets hoger zo rond de 1500. Dus keuze zat. Over die roest, hebben we het dan over bij de wielkassen of serieuze roest onder de auto? Kijk het hoeft echt geen cosmetische gezien geen mooie auto te zijn. De distributie riem is bij ieder auto toch gewoon een gevoelig puntje. Of is het bij vectras liever 5.000km eerder dan later?
21 maart 2013 om 14:29 #18118479Ooh, in die categorie kun je echt heel veel leuks vinden. Ook cosmetisch in nette originele staat. Voor dat geld krijg je overigens ook een hele nette Vectra B met acceptabele kmstand (maar goed, zie punten hierboven). Dat is dan even een afweging die je moet maken.
Die roest is dan eigenlijk alleen de roest bij de wielranden. De A1 roest wel op meerdere plekken harder, zo was bij mij de kofferbak achter langzaam door aan het roesten. Samen met de noodzaak de hele remmerij rondom eens te gaan vervangen, riem en het feit dat iemand me een deuk in de auto had getrapt, heb ik de keuze gemaakt een andere auto te kopen. Anders had ie nog rustig een ton erbij gedraaid. Een A2 heb ik zelf nooit echt heel hard zien roesten, met uitzondering van de wielrandjes. In dat opzicht verschilt ie niet veel van een B. Waarbij de B specifiek nog wel eens last heeft van roest bij de slotvangers van de achterdeuren. Bij mijn B was dat ook het geval maar dat is letterijk voor een paar euro compleet ontroest.
De riemen zijn een ‘bekend punt’ bij Opel. Bij andere merken gaan riemen vaak veel langer mee, Audi 80 cabrio die we thuis hebben gaat ‘t riempje volgens fabrieksopgave 10 jaar of 120.000 km mee. Voor de Vectra B (4 cilinder) is de termijn maximaal 4 jaar of 60.000 km. Aangezien ik het zelf niet wilde gokken bij mijn auto heb ik er meteen een nieuwe riem op laten leggen incl. waterpomp en spanrollen. Dat kostte me € 450. Voor de Vectra A heb ik dat direct na aanschaf ook laten doen. Dat kostte toen € 190. Dezelfde prijsverschillen zie ik ook terug met ander onderhoud van beide modellen. Natuurlijk geldt: hoe meer je zelf kan, hoe goedkoper het wordt. Dus voor de Vectra B is het liever 5000 km eerder dan later. :)
21 maart 2013 om 14:32 #18118480Hey super bedankt voor je reactie! Het liefst heb ik de 2.0 en dan ook nog met wat opties. Een sedan uitvoering, en het liefst ook nog onder de 200.000km maar goed dat zal wel moeten lukken heb er al een paar zien staan. En die distributieriem heb jij laten vervangen begrijp ik uit je verhaal?
21 maart 2013 om 14:37 #18118481Dat moet zeker lukken. Mijn 98’er Vectra B 1.8 16 klepper met automatische airco, CV op afstandsbediening, LM velgen, elektrische ramen voor, stuurwielbediening, onderhoudshistorie bij de dealer met 165dkm op de klok kostte ook maar € 1250. Qua uitrusting zit er trouwens weinig prijsverschil in de meest kale of dure uitvoeringen.
De riem heb ik inderdaad laten vervangen bij de Opel dealer (in Duitsland) aangezien dat een van de klusjes is die ik zelf nooit heb gedaan en daar ook geen fouten mee wil maken. ;)
21 maart 2013 om 15:01 #18118482Oke, nou wat dat betreft heb ik geluk. Die brug waarvan ik gebruik kan maken is van een van mijn beste maten die zeer goed kan sleutelen dus voor een krat bier doet hij dat wel voor mij. In het verleden ook andere dingen voor hem gedaan wat hij weer niet kan zeg maar. En wat betreft de onderdelen heb ik het voordeel dat die maat ook nog bij een automaterialen zaak werkt en dus de onderdelen voor bijna tegen inkoop kan leveren. Dus dat zal mij ook aanzienlijk schelen bij het vervangen van die riem en dan zal ik bij aanschaf van de auto de riem gewoon direct vervangen. Voorkomen is immers beter als genezen. In ieder geval bedankt voor je reacties!
21 maart 2013 om 15:15 #18118483ik heb een vectra a1 gls sedan gehad met c20ne (2.0 8v)
motorisch heeft hij me nooit laten staan en ging goed van zn plek met bijna 4 ton op de klok
alleen het uiteinde van de kokerbalk was aan de linkerzijde door, in de wielbak
en de rand voor de tank was een stuk uit gerot, boven de brandstofleidingen
rand onder de achterbumper was ook flink aangevreten
als ik toen al had kunnen lassen was hij nooit weg gegaan :wub :crykm standen zeggen niet zo veel, zeker niet bij een 8v
onderhoud is alles!21 maart 2013 om 15:20 #18118484is dit niks voor je king:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m648934943-opel-vectra-2-0-2000-xe-16v-u9-1990-rood-c20xe.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;21 maart 2013 om 20:27 #18118485Wat ik zo hoor is dat de motor en dergelijke wel in orde is, punt van opletten is toch voornamelijk roest als ik het zo op heel internet lees. En inderdaad beter een goed onderhouden exemplaar met wat meer kms dan een slecht onderhouden met weinig km.
Bedankt voor de link dat had iets kunnen zijn jah. Maar hij is al gereserveerd en ik heb geen haast. Ik wil eerst een paar exemplaren gaan bekijken. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit voor de vectra B maar mocht er een mooi A exemplaar voorbij komen dan wil ik daar best naar gaan kijken.
21 maart 2013 om 21:15 #18118486Als je voor een A zou kijken, zou ik een 2.5 V6 pakken met automaat.
Goedkoop in verzekering. :thumb1 april 2013 om 10:30 #18118487Ik heb hier nog een nette B2sedan staan van 1999, geen roest , db vorig jaar gedaan, trekhaakje, 170dkm, mooi donkerblauw. Moet alleen nog even een abs ring en een veer vervangen, maar dat doe ik er nog bij in :D
stuur maar pm bij interesse1 april 2013 om 17:53 #18118488@astraTD wrote:
Als je voor een A zou kijken, zou ik een 2.5 V6 pakken met automaat.
Goedkoop in verzekering. :thumbDuidelijk nooit een Vectra A gehad? Als ik een V6 wil verzekeren kost mij dat bijna 100 euro per maand… Het is maar wat je goedkoop noemt!
1 april 2013 om 18:22 #18118489Als ik een A V6 wil verzekeren kost me dat bij mijn Verzekeraar nog geen 16 euro, toch vreemd deze verschillen.
Heb ook van meerdere gehoord dat dit knap goedkoper en makkelijker te verzekeren is als de meeste Gsi’s
Willem
1 april 2013 om 18:25 #18118490Ach, als beginnend bestuurder is alles wat duurder. Maar wil alleen aangeven dat een Vectra A zeker niet goedkoop is als eerste auto king:
1 april 2013 om 19:07 #18118491Vectra-A 1.8 of 2liter zal zowiezo niet duur zijn, dit zijn namelijk relatief Veile auto’s voor verzekeraars, gebeurt over het algemeen weinig mee..
Mijn Vectra-B1 2.5 V6 Cedan CDX handbak uit 1996 met 170pk was gewoon Flink goedkoper in de verzekering als mijn Astra-F 2.0i caravan CD uit 1993.
Mijn Duurdere Vectra-B2 2,5 V6 caravan CDX Caravan uit 1999 met 170pk is nog goedkoper als de B1 zelfs, dat terwijl de auto nieuw bijna 5000 euro duurder was.Willem
1 april 2013 om 19:57 #18118492Mijn vorige Vectra, een X20XEV CDX uit ’94 was voor mij als beginnend bestuurder ook bijna 90 euro per maand.
1 april 2013 om 20:02 #18118493Het gaat onder andere om vermorgen, nieuwwaarde en gewicht. En zeker voor een beginnende bestuurder zonder schadevrije jaren resulteert dat in een relatief hoge premie, zeker bij een Vectra van 1200 kilo met 180pk en een nieuwprijs van rond de 50.000 gulden.
Leuk en aardig dat anderen weinig premie betalen maar TS is zo te lezen iemand zonder schadevrije jaren en dan is het best een dure hobby. Aan TS de overweging of dat het waard is.
1 april 2013 om 20:05 #18118494Ja zelfs voor een beginnend bestuurder alhier was de Vectra-A V6 170pk / 55.000gulden (25.000) euro een stuk goeiekoper verzekeren als de corsa-B Gsi (109 of 106pk / 15000 euro) die deze jongen al had.
Dat deed ons ook verbazen, maar het is gewoon zo…Dat is wat ik alleen maar duidelijk wilde maken..
Willem
1 april 2013 om 20:07 #18118495Typeaanduidingen als GSi of GTI zijn inderdaad ook dure hobby’s.
Ik wil vooral duidelijk maken dat een Vectra V6 geen goedkope beginnersauto’s zijn. Als je het geld er voor over hebt: zeker doen. Of klein beginnen en dan schadevrije jaren opbouwen.
1 april 2013 om 20:15 #18118496ja een Suzuki knalto, of corsa 1.2 / 1.4 zal goedkoper zijn, en niet persee de GSi / GTi hoor.
Mijn Astra-F 2.0i CD stationwagon 1993 (115pk / 19.900 euro) (Geen GSi GT of andere snelle uitvoering dus, alleen maar luxe), was gewoon dik 25euro duurder in de verzekering per maand, als mijn Vectra-B 2.5 V6 CDX Sedan 1996.
bij deze overstap zat ik nog in mijn Beginnersjaren (toen nog 22jaar oud), Gewicht en pk’s zijn zeker niet alles zeggend..Ik hoor vrijwel veel mensen met ja 170 pk moeilijk dit moeilijk dat, ik had op mijn bijna 20ste probleemloos een 240pk (i3000 24V 1992) Omega verzekerd gekregen, dus ja ik vind dit soort dingen wel vreemd (was niet heel goedkoop trouwens (70euro pm).
Ik denk dat je gewoon PER AUTO type eens een aantal verzekeraars moet aanspreken hoe hun met de kosten gaan zitten.
De een in de andere niet…Ik moet zeggen, ik zit bij een der grotere verzekeraars, en mag kwa prijs niet klagen, zelfs bij de prijs stunters, ben ik meestal duurder uit.
en ik moet zeggen, dat ik daarbij wel uit kan gaan van een Zeer goede service tot nu toe.Willem
1 april 2013 om 20:25 #18118497Ik heb mijn Vectra B 2.5 v6 wel te koop
2 april 2013 om 08:39 #18118498ik was 18 en mijn Corsa B GSi was iets van 38 euro in de maand WA
Clio RSi = 29 euro WA+ [ook al zou je zeggen RSi is ook eng voor verzekeraars ) en die reed toch een stuk minder stabiel dan die corsaEn ben nu 24 en heb mijn rijbewijs 5.5 jaar en betaald voor een Vectra B V6 30 euro WA+
(verzekering ging wel moeilijk doen toen ik hem afsloot want wel 170PK maar dat is ook gewoon een spel dat je moet spelen)Het is ook een even zoeken natuurlijk :) maar het hoeft niet duur te zijn
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.