Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Aanschaf van een Vectra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2012 om 12:35 #17250510
Beste allemaal,
Allereerst wil ik mij even voorstellen king:
Ik ben Xander, 29 jaartjes jong, systeembeheerder van beroep en kom uit Papendrecht.Na 2 jaar met grote tevredenheid in een Fiat Stilo te hebben gereden (en nog steeds), zijn we, dankzij gezinsuitbreiding, gedwongen om de Stilo te verkopen en groter te gaan rijden.
Mede door vriendin en schoonfamilie heb ik mijn oog laten vallen op de Vectra.Ik wil graag wat tips vragen als ik hier en daar autoboeren/handelaren/dealers af ga om te kijken en proef te rijden.
Wat voor dingen moet ik op letten, bijvoorbeeld geluiden, distributie, carrosserie etc.
Zijn er bijvoorbeeld bepaalde punten die extra aandacht vragen? Of waar ik extra op moet letten?Mijn voorkeur gaat uit vanaf het bouwjaar 2003, en dan een 1.8 of 2.2 motorblok.
(NU heb ik mij al laten vertellen dat voor een 2.2 de onderdelen duurder zijn in geval van reparatie?)Alvast mijn dank voor de hulp :wors
Xander
13 juli 2012 om 12:40 #18046967M’n ouders hebben een Vec C1 met Z22YH.
Staat bekend als Amerikaanse zuipschuit, maar dat valt wel mee als je er normaal mee rijdt. Motor levert in ieder geval lekker veel vermogen en koppel, dus het rijdt erg prettig.Wel is de distributieketting laatst vervangen, hoewel deze in principe onderhoudsvrij is. Dat is wel een redelijk kostenplaatje (€1200, inclusief kettingen voor de balansassen).
Ik vind persoonlijk de Vectra C met Z22YH heel prettig. De Z18XE is ook prima, maar is naar mijn mening net niet sterk genoeg voor deze auto´s.
Zorg wel dat je de Z18XER op LPG mijdt, dat geeft geheid problemen met de cilinderkop.
13 juli 2012 om 12:53 #18046968Mocht je gaan kijken naar een 1.8 zal ik kijken naar de 140pk versie. Is net iets sterker als de 122pk en ik vind deze persoonlijk lekker rijden.
Geen snelheidsmonster maar komt goed mee met het verkeer en op de snelweg kan je redelijk vlot iemand inhalen.Verbruik ligt bij mij rond de 1:12 / 1:13 maar wel met veel snelweg. ;)
13 juli 2012 om 12:59 #18046969@RISL wrote:
M’n ouders hebben een Vec C1 met Z22YH.
Staat bekend als Amerikaanse zuipschuit, maar dat valt wel mee als je er normaal mee rijdt. Motor levert in ieder geval lekker veel vermogen en koppel, dus het rijdt erg prettig.Wel is de distributieriem laatst vervangen, hoewel deze in principe onderhoudsvrij is. Dat is wel een redelijk kostenplaatje (€1200, inclusief kettingen voor de balansassen).
Ik vind persoonlijk de Vectra C met Z22YH heel prettig. De Z18XE is ook prima, maar is naar mijn mening net niet sterk genoeg voor deze auto´s.
Zorg wel dat je de Z18XER op LPG mijdt, dat geeft geheid problemen met de cilinderkop.
Risl, bedankt voor deze info.
LPG is sowieso niet mijn favoriet (gezien de hoge wegenbelasting en het geringe aantal kilometers dat wij per jaar rijden)
Wat het zuipen betreft… Dat probeer ik ook zo veel mogelijk te vermijden, het hoeft voor mij niet (meer) hard te gaan, als het maar degelijk is :)
(Het zuipen doet de Stilo nu al, en probeer dus toch iets zuinigers te krijgen)@NeonnovA wrote:
Mocht je gaan kijken naar een 1.8 zal ik kijken naar de 140pk versie. Is net iets sterker als de 122pk en ik vind deze persoonlijk lekker rijden.
Geen snelheidsmonster maar komt goed mee met het verkeer en op de snelweg kan je redelijk vlot iemand inhalen. :)En voor een leek.. Hoe kan ik het verschil herkennen tussen een 122 en 140 PK?
13 juli 2012 om 13:08 #18046970@Xander83 wrote:
En voor een leek.. Hoe kan ik het verschil herkennen tussen een 122 en 140 PK?
Tot ongeveer 2005/2006 is de Vectra 1.8 geleverd met de 122pk versie met motorcode Z18XE
De nieuwe 140pk motor heet de Z18XER13 juli 2012 om 13:11 #18046971Juist. En die XER moet je dus niet op LPG willen, maar je geeft al aan dat dit niet rendabel is voor je (overigens speel je op LPG al quitte bij ± 5000 km/jaar, daarboven ben je voordeliger uit).
De Z22YH van m’n ouders verbruikt (gemiddeld) zo’n 1 op 15 op de snelweg en 1 op 12 daarbuiten. Gemiddeld zitten ze rond de 1 op 14 en dat met normale rijstijl.Ga je stampen, kom je al gauw op 1 op 8, ga je heel rustig rijden, is de 1 op 18 zeker mogelijk.
13 juli 2012 om 13:19 #18046972Als ik zo de prijs zie voor bijvoorbeeld al de kettingen voor een 2.2 gaan mijn nekharen al overeind staan :shock: …
Qua verbruik valt het me wel mee (had ook in de buurt een mooie 3.2 gezien maar dan bespaar ik qua verbruik nog niets ;) )Zal me toch even gaan beraden of de 2.2 acceptabel zal zijn mocht er zo’n geintje zich voordoen.
Motorisch is dus een puntje om aandacht aan te geven (vervangingsdatum van riemen, km stand bij vervanging en nu etc)Zijn er bij het kijken voor een vectra C (C is het toch vanaf 2003?) nog andere dingen waar ik op moet letten behalve het motorische gedeelte?
13 juli 2012 om 13:23 #18046973Hmm, let wel, een distributieriem komt om de 60.000
Een ketting (als het al nodig is) gaat veel langer mee. Bij m’n ouders zijn de kettingen vervangen bij (176.xxx km).13 juli 2012 om 13:25 #18046974P.s. de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet iedere ketting het even lang volhoudt: viewtopic.php?f=6&t=166348&p=2149934#p2149934
Dit was nog niet zo lang geleden.
13 juli 2012 om 14:01 #18046975Die kettingen maken me toch een beetje huiverig :shock:
Wellicht toch maar beperken tot een 1.8
Maar heb voorlopig nog voldoende tijd om te informeren en zoeken, aangezien de Stilo toch nog niet is verkocht :)13 juli 2012 om 14:25 #18046976Verbruik en motorinhoud hebben ook niet altijd een bepaalde relatie. Een kleinere motor is niet automatisch zuiniger dan een grote. De Astra F van een vriend van me verbruikt meer met de 1.4 die erin ligt dan de 1.8 in mijn Vectra (die daarnaast ook nog eens 270 kilo zwaarder is). Kleinere motoren moeten nu eenmaal harder werken en dat merk je vroeg of laat ook terug in het onderhoud en gaan ook minder lang mee. Die 1.4 is inmiddels aardig op z’n eind aan het raken met 150 dkm… Dat terwijl de rest van die auto nog prima mee zou kunnen. Mensen schrikken vaak van een motorinhoud groter dan een 2 liter in een gangbare auto omdat dat volgens de eco-lobby “zuipt” en alleen maar milieu-onvriendelijk zou zijn. Pure nonsens. ;)
Mijn tip: kijk even of je een paar 1.8 en een paar 2.2’s kan proefrijden, eventueel ook nog andere motoren. Je merkt snel genoeg het verschil. Kies wat prettiger rijdt, niet wat op papier zuiniger zou moeten zijn. Ik meen dat de Vectra’s C beginnen met een leeggewicht vanaf een kilo of 1400. Als je dan met 122 pk de boel vooruit moet duwen moet dat motortje aardig wat doen voor z’n centen…
De prijs van de kettingen is inderdaad een flink bedrag. Bij andere merken betaal je soms die bedragen voor het vervangen van een distributieriem + bijbehorende zaken. Allemaal relatief dus. :)
13 juli 2012 om 14:28 #18046977Sorry dat ik ook zo inval met een steelactie, maar hoe zat dat nou met een 2.8 V6 is dat ongeveer allemaal hetzelfde wathierboven word genoemd? Ik heb mijn oog laten vallen op een mooie Vec met 2.8 uit 2006 :thumbup
13 juli 2012 om 16:40 #180469783.2 v6 automaat,en daar is 1 op 14 mee mogelijk.
Gr. Gts32v6
13 juli 2012 om 18:49 #18046979@Gts32v6 wrote:
3.2 v6 automaat,en daar is 1 op 14 mee mogelijk.
Gr. Gts32v6
1 op 14
Binnenweg, buitenweg of gecombineerd ???13 juli 2012 om 22:04 #18046980Gecombineerd was dat,let er eigenlijk nooit op maar heb eens een poging gedaan om zuinig te rijden.De meting was over een afstand van 80 km en het resultaat afgelezen op de bc want deze had ik toen gereset.Maar 1 op 5 is ook mogelijk natuurlijk.Rij al 4 jaar met de 3.2 (met zon en feestdagen)en je moet er vanuit gaan dat je ongeveer een verbruik van 1 op 10 hebt,rij je veel buitenwegen zul je zuiniger rijden.In mijn geval is dit 80% binnen de bebouwde kom en dus 1 op 10.En zoals men al eerder aangaf dat een 2.2 rond de 1 op 12 zit,is de keuze snel gemaakt, 3.2 king:
Gr. Gts32v6
14 juli 2012 om 06:00 #18046981wat rij je gemiddeld per jaar, een diesel kan al snel rendabel? ik haal met mijn diesel gecombineerd 19,6 km per liter.
(Z1.9DT 120 pk).
en je blijft fiat rijden :D qua motor dan he.14 juli 2012 om 07:00 #18046982Ik rij nu anderhalf jaar met een 1.8 uit 2003 (Z18XE) en dat bevalt me erg goed. Rij dagelijks 100 km op 80/100km wegen en gemiddeld zo’n 1:13 – 1:14. De motor bevalt mij prima, naarheid is natuurlijk maar met hoe je er zelf mee rijdt. Heb hem wel schoon moeten branden king:
Vervangen van waterpomp en getande riem was volgens mij minder dan € 500,00 (niet bij dealer).
Weet je verder al wat je wilt qua opties en model?
14 juli 2012 om 07:40 #18046983Ik heb de z18xe ook in mijn b’tje liggen.
Beregoed motortje
Al hoeft tie in een B niet zo hard te werken.
@Xander
Neem de 2L turbo ook een op in je optielijst als het in je budget past.
De Z20NET14 juli 2012 om 10:18 #18046984Budget ligt er helemaal aan wat de onze Stilo op gaat leveren, en voorlopig is die nog niet verkocht :???:
25 september 2012 om 08:51 #18046985Is al weer ene poosje terug dat ik iets gepost heb, maar de kogel is door de kerk..
De Stilo is weg, en het wordt geen Vectra…Het is een Zafira geworden king:
Binnenkort foto’s in het Zafira gedeelte :kewlpics
25 september 2012 om 16:46 #18046986Jammer. :cry
25 september 2012 om 19:31 #18046987@GTS Vectra wrote:
Jammer. :cry
Persoonlijk ging ik ook liever voor een GTS, maar de Stilo moest gewoon weg, en de Zafira is qua ruimte toch een stuk beter :) En voor ons toch wat meer betaalbaar in aanschaf…. een kleintje kost veel geld king:
25 september 2012 om 20:24 #18046988Ik vind het al mooi dat het een opel is geworden hoor!!!! :thumb
Gr Jurgen,
27 september 2012 om 10:23 #18046989@RISL wrote:
De Z18XE is ook prima, maar is naar mijn mening net niet sterk genoeg voor deze auto´s.
Ik heb zelf een Z18XE gereden en ben het helemaal eens met RISL in dit geval.
Rij nu een 2.8Turbo V6 Vectra C king:27 september 2012 om 10:27 #18046990Hahaha, Z28NET is dat dan toch? Of Z28NEL?
Is overigens weer een beetje het andere uiterste van de Z18XE. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.