aanschaf occasion – vraag ivm verbruik

Forumindex Forums Modellen Astra aanschaf occasion – vraag ivm verbruik

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    mri88

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een jonge occasion (2011-2012). De Astra spreekt mij qua interieur en exterieur helemaal aan, eigenlijk de enige auto die mij 100% aanspreekt.
      Maar na veel rondkijken op internet kom ik veel klachten tegen over het verbruik, bijna allemaal rond 1:11. Mijn huidige auto (ibiza-2002) zit op 1:12, zou wel wat progressie willen maken (1:13-16). Dus hoopte ik hier wat wijzer te worden.

Ik rij dagelijks 90km heen en weer, veel autoweg. Vrij vlotte rijstijl, schakelen op 3500-4000 toeren en gemiddelde snelheid van 120-140.

Wat zijn jullie ervaringen wat betreft het verbruik van de Astra 1.4 Turbo?
      Is het verbruik veel te verbeteren met chiptune of raden jullie dit af?
      Of zeggen jullie van, beter kijken voor een andere auto of bv een ouder model (insignia bv, budget +-15.000)?

Oja, waarom zijn er eigenlijk 2 versies (120+140pk)?

In ieder geval al heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp.

Mvg.

Andre_Ede

Weet niet wat jij zuining vindt, maar mijn Astra 1.4T deed afgelopen weekend heen en weer naar Amsterdam 1:17.
        Met gewoon een vlotte rij stijl.

Anoniem

Voor wat betreft het chiptunen, dat is zeker aan te raden. Hij wordt zeker zuiniger, mits je natuurlijk je rechtervoet beheerst. Bovendien rijdt de auto veel lekkerder.. Zie ook de forumsponsor, unlimited tuning.. ben ik zelf ook geweest..

mri88

Dat stelt me al een heel stuk geruster.
            Chiptuning dus ook sowieo in mijn budget opnemen dus.

Meer ervaringen met de Astra J 1.4 Turbo zijn altjd welkom :angel

Interessant forum om in de gaten te houden :thumb

midnight black
            Deelnemer

Welkom! De progressie qua verbruik zal voor een groot gedeelte aan je rechtervoet liggen, de downsize motoren staan er om bekend (in het algemeen, dus niet specifiek Opel) dat ze zuiniger kunnen zijn als de atmosferische motoren met meer inhoud en vergelijkbaar vermogen, maar dat ze als er mee wordt doorgereden zeker niet zuiniger zijn.
              Welke motor ligt in je Ibiza want ik vind 1 op 12 voor een auto uit de B-klasse waar behoorlijke afstanden mee worden gereden bepaald niet zuinig.

mri88

Mijn ibiza is een 1.4 – 75pk uit 2002, momenteel zo’n 245.000km op de teller. Aangeschaft op 150.000km, maar het verbruik is altijd rond 1:12 geweest.

midnight black
                Deelnemer

Ah, dat is ook echt een stokoud 8 klepper blok van VW…(maar wel betrouwbaar en eenvoudig)

opel-mark
                  Deelnemer

met de astra H 1.4 stationwagon (2006) haal ik gemiddeld 1:14 over een jaar bekeken, de turbo versie zou iets zuiniger moeten zijn, maar zoals al geschreven je rechter voet doet een hoop.

Chiptunen zou ik wel aanraden, maar als je je rechter voet niet in bedwang kan houden reken dan maar op iets extra verbruik, het voordeel is wel dat hij soepeler loopt, en meer trekkracht krijgt.

harms

rij nu al jaren een astra j 1.4 turbo 140 pk en als ik 1 op 12 /13 haal mag ik blij zijn.
                      Persoonlijk vind ik deze auto niet echt zuinig en dan rij ik rustig en gebruik de cruise control ook nog regelmatig
                      (rij per dag ongeveer 50 km en zowel snelweg als binnen bebouwde kom)
                      de vorige station een Astra H 1.6 was zuiniger dan de J

Andre_Ede

1:12 a 1:13 is niet zuining, dat deed mijn Astra H 1.8 16v ook.
                        Mijn 1.4T is veel zuiniger zoals gemeld, ik heb de 120Pk versie.

Maar ik heb weleens wat gelezen over Astra’s met een hoog verbruik dat je daarvan de motor(?) zou moeten reseten,
                        ze bedoelen denk ik de computer.

mri88

En heeft het bouwjaar daar iets mee te maken (nieuwere onderdelen e.d.).
                          Ik zou een occasion kopen uit 2012, ook met 120PK.

harms

die van mij uit 2011 140 pk maar verwacht geen super zuinige auto want dat is ie echt niet.
                            hij is ook zwaar dus dat telt ook mee.

Andre_Ede

@mri88,

volgens mij zijn er in 2012 en 2013 geen motoren vervangen.

vla007
                              Deelnemer

@mri88 wrote:

Ik rij dagelijks 90km heen en weer, veel autoweg. Vrij vlotte rijstijl, schakelen op 3500-4000 toeren en gemiddelde snelheid van 120-140.

En hoe zit het met een diesel, als jij per maand alleen al een dikke 2000km woon werk verkeer doet plus nog je prive ritjes dan kan je makkelijke een diesel rijden. Ja wegenbelasting is duurder, maar de rest is goedkoper en je haalt het er echt wel uit zou ik zeggen.

mri88

Ik denk dat ik net niet genoeg kilometers maak voor een diesel, ik gok dat ik op +- 30.000km per jaar zit. Plus ik tank altijd in België, prijs is daar ong. 1,45-1,50.

vla007
                                  Deelnemer

Sorry van mijn late reactie, maar ik denk dat het bij 30000 km zeker scheelt als je diesel rijdt. Ook al tank je in België, daar is de diesel ook goedkoper. Mocht je het willen dan maak ik graag een excel bestandje voor je, maar mijn snelle berekening geeft toch wel als resultaat dat het voordeliger is om te dieselen.

mri88

Moest je dat willen doen, zou dat wel Interessant zijn. Ik heb het al eens proberen uitrekenen op omslagpunt.nl, maar vind het lastig uit te rekenen ivm fabrieksverbruik en praktijkverbruik.

vla007
                                      Deelnemer

Na het weekend zal ik je een berekening sturen. Pm mij even je email.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.