aanschaf manta a » waar op letten

Forumindex Forums Modellen Manta aanschaf manta a » waar op letten

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    corsasport

Halo allemaal,

Ik ben al 1 1/2 jaar op zoek geweest naar een oldtimer.
      Naast mijn zafira a opc hebben we vorig jaar de knoop doorgehakt en een golf 1 cabrio (uit 1982) gekocht.
      De keus ging toen tussen een manta a, golf 1 cabrio of een porsche 944.

Ondanks dat het een vw was, is cabrio rijden toch erg leuk. Daarnaast is de techniek vrij goed te begrijpen en te onderhouden.

Maar zoals jullie allemaal weten blijft je hart gaan voor een opel.
      Daarom ben ik toch ook naar een manta a aan het zoeken.

Daarom mijn vraag aan jullie waar ik op zou moeten letten bij aanschaf. Dus wat zijn nou echt manta ‘kwaaltjes’??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groeten,
      corsasport

Kermitkiller

als je gelijk een goede koopt zijn er geen kwaaltjes :jerry

roest is op te letten en of ie wel compleet is beste is om eentje mee te nemen die een beetje verstand van de manta heeft je mag me altijd eens bellen of mailen

groet popke

Hulkie
        Deelnemer

Hallo Corsasport,

De techniek van de Manta A is eveneens zeer simpel en gemakkelijk. Het zal vooral aan je budget
          liggen wil je bepaalde punten tegenkomen. Let er vooral op dat het zelfdragende chassis HARD is en
          dus zonder ingevreten roest. Let hierbij vooral op de voorste kriksteunen en de bovenliggende
          bodemplaat waar je met je voeten (en je bijrijdersvoeten) zitten. Ook zijn de voorste bochten
          van de chassisbalken vaak slecht of verrot (achter de kriksteunen) LET HIER GOED OP!!!!!
          Kijk daarna eens goed naar de achterste wielranden en dan vooral aan de onderzijde
          (in de hoeken onderin). Een ander bekend punt bij een A manta is de kofferbak.
          Met name de reservewielbak en de andere kant van de kont natuurlijk ook!. Kijk vooral goed in alle
          naden/hoeken enz.

Ook is het belangrijk om onder de motorkap te kijken. Kijk dan vooral naar het plaatwerk onder de koplampen
          daar willen ze nog wel eens rot zijn of ten hoogte van de accubak (andere kant idem!)

Dat zijn de belangrijkste ”rotte” plekjes van een A-manta. Met wat geluk kun je een goede auto kopen
          met pech koop je de ellende van een ander! Waak hiervoor!!!! Ben zelf van mening dat ”net” klaar of ”net”
          overgespoten erop duidt dat het prutswerk is (uitzonderingen daargelaten)

Een rot spatbord of een rotte deur is geen probleem. (dit kun je gemakkelijk vervangen namelijk!) een
          hard chassis is het belangrijkste.

Daarnaast zou het aardig zijn als hij compleet is, maar mocht dit niet het geval zijn is dat geen probleem.
          Via marktplaats zijn alle onderdelen te verkrijgen in verschillende prijsklasse. Je moet dan ook geen haast
          hebben met het aanschaffen van onderdelen enz., want dat is allemaal duurkoop! Heb geduld en goed zoeken
          is mijn tip. Daarnaast kun je op een A-manta vrijwel alles in/uit bouwen wat je maar wilt. Je budget is dus
          het belangrijkste. Voor een beetje GOEDE basis zit je al snel rond de 3000+ (vergeleken met golf 1 natuurlijk
          niet zo hoog!) Ik zou zeggen hou het aanbod in de gaten en koop niet de eerste beste manta, maar ga
          eerst naar verschillende manta’s kijken!!!!! voor je koop!!!!.

Ook raad ik het je aan om te gaan kijken op meetings (zoals a.s. weekend in Soerendonk kijk hiervoor even
          in het topic van de Manta club!) Hier ontmoet je mensen en kun je verschillende manta’s vergelijken.
          Ook is het raadzaam om bijv. topics in restauratieverslagen te volgen/bekijken (zoals wellicht die van mij ”green dream”)
          Hier komen vaak de belangrijkste rotte stukken enz in terug. Daarnaast plaatsen de meeste verschillende
          techniek onderdelen en uitleg.

Mocht je ergens tegenaan lopen of vragen hebben kun je me altijd een bericht sturen. Ik antwoord dan z.s.m.

Daarnaast is het belangrijk na aanschaf toch de auto goed na te kijken (met name de bodem) en direct bij te werken
          waar nodig. Denk er dan ook eens overna om de auto te tectieleren met bijv. ML. Denk heirbij ook aan de kofferklep en
          motorkap!!!! (in feite alle kieren en openingen)

corsasport

Hey,

Bedankt voor jullie reacties. :thumbup
            Fijn dat je zo veel hebt aangegeven waar ik op moet letten.

Ik heb er eentje op het oog en als ik de tijd heb probeer ik dit weekend te gaan kijken.

Ik ben niet vies van wat gesleutel maar moet natuurlijk niet te veel gaan worden.
            Mijn schoonvader heeft een olieput waar ik vaker in heb gestaan.

Zodra ik wat nieuws heb dan post ik het hier. :thumb

Groeten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.