Aanlopen achterrem Zafira B

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Aanlopen achterrem Zafira B

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    dutch
    Deelnemer

Auto: Zafira B 1.8 uit 2008 met 81 dkm.

Gisteravond hoorden we ineens nadat we al een stuk gereden hadden een fluittoontje. Kwam van achteren en werd na een paar km steeds duidelijker hoorbaar. Met raam open op een gegeven moment best genant hard.

Nu hebben we met de A gehad dat de achterrem aanliep, maakte dan ook geluid en werd flink heet. Eerst rechts, paar jaar later links. Dus op de bestemming uitgestapt en met de hand voor het wiel straalde het linker wiel duidelijk warmte uit terwijl rechts gewoon koud was :(

Toen we een half uurtje later naar huis gingen heeft ie zich goed gedragen, thuis was het linker wiel ook niet warmer dan rechts. Momenteel is de auto weg voor boodschappen, bij thuiskomst maar weer voelen of er temperatuurverschil tussen l en r zit. Al zit de winkel zo dichtbij dat ie wel behoorlijk moet aanlopen om heet te worden.

We houden het in de gaten, ik heb in elk geval weer even m’n hart gelucht ;)

GRSBK

komt bekend voor
        heb het zelf meegemaakt laatst met
        onze ZAFI B links achter
        heb de wielen eraf gehad en de remmen gereinigd
        met remmenreiniger die ze in de garage ook gebruiken
        het kan toeval zijn het heeft geholpen het is niet meer voorgekomen
        het aanlopen was zonder geluid maar het viel op
        bij het uitstappen dat het echt ”verbrand” rook buiten de auto…..
        hopelijk komt het niet meer voor!!!!

dutch
        Deelnemer

Gisteren het korte stukje naar/van supermarkt geen probleem. Kom net terug van 2x 30 km, begon paar km voor ik op m’n bestemming was weer flink te piepen. Links was dus ook weer flink warm (niet roodgloeiend maar je vingers wil je er niet op leggen), rechts ijskoud (maar wat wil je met dit weer).

Met de carnaval alles natuurlijk dicht de komende dagen. Zal de tip van GRSBK maar opvolgen, het wiel eraf halen en kijken in hoeverre ik erbij kom om alles schoon te maken. Hopelijk geen speciaal gereedschap nodig voor torx bouten oid….

dutch
          Deelnemer

Nou lekker, het wiel wil er niet eens af… Toch wel vaker een wieltje omgewisseld maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Zit behoorlijk wat roest op de naaf, en dat is met de pekel van de afgelopen maanden natuurlijk ook niet minder geworden. Daardoor zal wiel er wel strakker dan normaal op zitten. Ga ik in m’n eentje en met de auto op de krik ook geen grof geweld gebruiken. Morgen weer een dag zullen we maar zeggen.

Greetz, Dutch

GRSBK

Bij mij waren de moeren ook flink
              vastgelopen. ben met bruut geweld op de sleutel gaan
              staan om de moeren los te krijgen.
              daarna op de krik en de banden waren eraf
              ik wil niet zeggen dat het helpt maar het kan bij mij ook toeval zijn geweest.
              hopelijk heb jij dan het zelfde toeval.
              Het kan natuurlijk zo zijn dan het mechanisme van de rem vastzit dit kun je losmaken met wd40 (niet op de schijven spuiten!!!) Wat ook nog kan maar het vriest niet noemenswardig hard door het gebruik van de handrem dat deze niet goed loskomt alvorens het wegrijden.

dutch
              Deelnemer

Moeren was geen probleem, die zijn afgelopen herfst (winterbanden) netjes met een momentsleutel vastgezet. Het wiel wilde niet van de naaf glijden. Vandaag maar eens kijken of de plaatselijke garage al van de carnaval bekomen is.

Handrem: we zetten de wagen nauwelijks op de handrem met dit weer, in de versnelling is genoeg (vlak landje hè).

Gezien de pekel en modder (paardrijdende echtgenote) gok ik op vuiligheid, een keer goed schoonmaken zal geen kwaad kunnen. Het aanlopen is ook minimaal, met het wiel van de grond ging ie 1-2x rond na er een slinger aan gegeven te hebben. Maar wel een ietsje schurend geluidje dat er voor zal zorgen dat na een langere rit de schijf toch warm wordt en een lekkere (nou ja, lekker :( ) pieptoon veroorzaakt.

Greetz, Dutch

dutch
                Deelnemer

Vandaag auto op de brug gehad, remklauw eraf en de remblokjes en de plaatjes waar ze in lopen goed schoon gemaakt. Beetje kopervet op de nokjes en nu maar hopen dat het aanlopen is opgelost. Ga er vanuit van wel, kon goed merken dat de blokjes links (en met name de buitenste) vaster zaten dan rechts.

Meteen ook maar even schuurpapiertje over de naaf en daar ook heel dun wat kopervet op gesmeerd. En de lichtmetalen jongens weer teruggezet, ziet er toch wel wat beter uit dan het zwarte staal :D Dutch krijg al weer helemaal de lente in z’n bol :afro

Greetz, Dutch

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.