Forumindex › Forums › Modellen › Astra › aankooptips/ervaringen astra h 1.9 cdti 150pk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 november 2012 om 13:18 #17244176
hallo,
ben van plan een astra h gtc 1.9 cdti te kopen.
maar ik lees er veel slechte ervaringen van op internet, versnellingsbak zou niet lang mee gaan,vliegwiel problemen, eletrische problemen enz.. is dit zo?
kan je dan bv een sterker vliegwiel monteren en sterkere versnellingsbak of deze verstevigen?vind de gtc een hele mooie wagen, maar zoek toch iets wat tegen een stootje kan, (heb soms nogal zware voet) en zou de bedoeling zijn om die te chippen tot zo een kleine 200pk.
dus is die er tegen bestand of gaan de onderdelen mij langs de oren vliegen?
mvg
1 november 2012 om 18:59 #17958969Vliegwiel is idd een bekend probleem, egr gaan vaak dichtzitten even als roetfilters. Ook willen de wervelkleppen vaak stuk gaan, dynamo’s die regelmatig stuk gaan.
1 november 2012 om 19:17 #17958970Mja opzich valt het ook wel weer mee, het is echt niet zo dat iedere 1.9 gegarandeerd kapot gaat. Het voornaamste is eigenlijk de EGR, als die stuk is kan die ook het inlaatspruitstuk en dpf en injectors stuk maken door vervuiling. Als je die afdopt is er niet zo gek veel aan de hand. Verder heb je kans op het vliegwiel maar dit heeft iedere diesel met veel vermogen (ook niet opels).
1 november 2012 om 19:47 #17958971Mwa, ik heb geen EGR, geen inlaat en geen vliegwiel gehad gelukkig, ook geen versnellingsbak, alhoewel die wel begint aan te komen. Heb er nu zo een 40000dkm mee gemaakt. Zoiezo het eerste wat je moet doen is EGR afdoppen. Dat helpt je inlaat schoonhouden.
Galaxy Nexus Tapatalk
1 november 2012 om 21:05 #17958972ok, egr zou ik dan gaan afdoppen, maar is het mogelijk om bv ander vliegwiel te steken een verstevigde ofzo? net zoals je een verstevigde koppeling steekt?
en wat loopt er juist kapot aan de versnellingsbak?
1 november 2012 om 21:08 #17958973De bak komt vaak weer door het vliegwiel, als die kapot is trilt die behoorlijk en dan kan je bak kapot lopen.
De eerste kenmerken van een kapotte bak:
Fluitend geluid in de 5e en 6e versnelling
Als de pook beweegt als je hem in zijn 1 hebt staan en de koppeling laat opkomen is hij ook niet goed. Tevens kan de 3e versnelling ook bewegen als de bak slecht is.1 november 2012 om 21:49 #17958974ah ok dan is er maar eigenlijk 1 probleem het vliegwiel.
maar wat gaat daar aan kapot? verbrand die gewoon door het koppel na tijd of vliegt het huis na loop van tijd in brokken?
1 november 2012 om 21:52 #17958975Het is een “twee massa vliegwiel”, het zijn twee platen met veertjes ertussen die de trillingen wegnemen, die veertjes worden gaar, je kunt er vrij weinig aan doen als stuk is, enkel vervangen voor dezelfde. De oorzaak is “het nieuwe rijden” oftewel te laag in toeren rijden waardoor alles gaat trillen en ook je vliegwiel uit elkaar trilt.
1 november 2012 om 22:18 #17958976Edit: Mijn derde beweegt ook, zeker een 1 cm speling.
Op een of ander manier doet tapatalk raar
Galaxy Nexus Tapatalk
2 november 2012 om 00:04 #17958977heb net wat gelezen op internet :hmmz
het feit dat het vliegwiel veel kapot gaat zou dus kunnen komen door de egr, als die niet goed werkt kan hij zoals spacejam al aangaf de verstuivers stukmaken en vervolgens het vliegwiel.
stukje wat ik van internet gehaald heb:
Het ontstaan van defecten
Zoals gezegd hoort bij elke motor een ander vliegwiel, de samenwerking tussen beiden komt zeer nauw. Wanneer er iets mis is met de motor, kloppen de verhoudingen tussen motor en vliegwiel niet meer. Daardoor is bijvoorbeeld een slecht werkende verstuiver enorm van invloed op de levensduur van een twee massa vliegwiel. De oneffenheden in de motorloop worden in eerste instantie wel opgevangen door de trillingsdempers. Maar zoals gezegd word dit opgenomen vermogen omgezet in warmte en bij dat soort defecten moeten de trillingsdempers zoveel vermogen opnemen dat schade door oververhitting ontstaat. In onze praktijk zien we bijvoorbeeld veel TDCI motoren van Ford met een compleet slijtage beeld, het vliegwiel, de verstuivers en de krukaspoelie zijn dan allemaal stuk. De oorzaak ligt dan in 1 of meer versleten verstuivers, waarmee al een tijd doorgereden is. Het is dus erg belangrijk om de oorzaak van een vliegwielschade te vinden voordat je hem vervangt. Uiteraard kan een vliegwiel ook gewoon versleten zijn, dit kan bij intensief gebruik van een auto al na 50.000 km voorkomen. In de regel kan er van uit gegaan worden dat een vliegwiel na ongeveer 150.000km zijn beste tijd gehad heeft. Bij dergelijke km standen is het vervangen dus onderdeel van het reguliere onderhoud van de auto.
2 november 2012 om 08:56 #17958978@iquick wrote:
Edit: Mijn derde beweegt ook, zeker een 1 cm speling.
Op een of ander manier doet tapatalk raar
Galaxy Nexus Tapatalk
Dan zou ik hem toch maar eens laten maken, beter wordt hij niet meer. Met een beetje pech kom je de lager onder de auto tegen en is hij niet meer te reviseren. Ik heb al bedrijven gezien die ze voor 700 euro reviseren incl uitbouwen.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
2 november 2012 om 11:48 #17958979@Spacejam wrote:
@iquick wrote:
Edit: Mijn derde beweegt ook, zeker een 1 cm speling.
Op een of ander manier doet tapatalk raar
Galaxy Nexus Tapatalk
Dan zou ik hem toch maar eens laten maken, beter wordt hij niet meer. Met een beetje pech kom je de lager onder de auto tegen en is hij niet meer te reviseren. Ik heb al bedrijven gezien die ze voor 700 euro reviseren incl uitbouwen.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Dan moet je die bedrijven maar eens pm’en naar mij. Ik heb laatst dit meegemaakt. Ik stond bij een kruispunt, ik trok uit noodzaak door, deed em snel in twee, alleen ik hoorde een knal. Leek alsof mijn bak eronder vandaan was gevallen. Moest eerst 2 seconden denken van WTF was dat maar de auto trok gewoon soepel door. Tot op heden doet die het gewoon nog. Ik heb wel een nare tik als ik van 1 naar 2 ga. Ik ben van plan om de bak in december te laten reviseren maar iedereen zegt dat mijn koppeling nog zo goed is en goed oppakt. Dus ik twijfel om alles te laten reviseren. :???:
2 november 2012 om 11:54 #17958980@reaceyourfears wrote:
heb net wat gelezen op internet :hmmz
het feit dat het vliegwiel veel kapot gaat zou dus kunnen komen door de egr, als die niet goed werkt kan hij zoals spacejam al aangaf de verstuivers stukmaken en vervolgens het vliegwiel.
stukje wat ik van internet gehaald heb:
Het ontstaan van defecten
Zoals gezegd hoort bij elke motor een ander vliegwiel, de samenwerking tussen beiden komt zeer nauw. Wanneer er iets mis is met de motor, kloppen de verhoudingen tussen motor en vliegwiel niet meer. Daardoor is bijvoorbeeld een slecht werkende verstuiver enorm van invloed op de levensduur van een twee massa vliegwiel. De oneffenheden in de motorloop worden in eerste instantie wel opgevangen door de trillingsdempers. Maar zoals gezegd word dit opgenomen vermogen omgezet in warmte en bij dat soort defecten moeten de trillingsdempers zoveel vermogen opnemen dat schade door oververhitting ontstaat. In onze praktijk zien we bijvoorbeeld veel TDCI motoren van Ford met een compleet slijtage beeld, het vliegwiel, de verstuivers en de krukaspoelie zijn dan allemaal stuk. De oorzaak ligt dan in 1 of meer versleten verstuivers, waarmee al een tijd doorgereden is. Het is dus erg belangrijk om de oorzaak van een vliegwielschade te vinden voordat je hem vervangt. Uiteraard kan een vliegwiel ook gewoon versleten zijn, dit kan bij intensief gebruik van een auto al na 50.000 km voorkomen. In de regel kan er van uit gegaan worden dat een vliegwiel na ongeveer 150.000km zijn beste tijd gehad heeft. Bij dergelijke km standen is het vervangen dus onderdeel van het reguliere onderhoud van de auto.
Het kan kloppen idd, mijne staat nu op 140dkm, dus de tijd is aangebroken bij mij. Het beste is gewoon, als je een astra wilt kopen, letten op speling in de pook. Ga zeker de snelweg op en test de zesde versnelling. Ik heb zelf meegemaakt dat ik tijdens de testrit de snelweg niet ben op gegaan, maar na aanschaf. En dan komt er toch ergens een fluitend geluid vandaan ra ra waar komt het vandaan, tja dan weetje hoe laat het is. Had em dus teruggebracht en laten repareren. Alleen helaas is dat niet goed gebeurd. En als alles goed is met de bak gewoon de EGR afdoppen, dus een tuning erbovenop gooien.
23 februari 2015 om 22:13 #17958981Ik lees dit ff mee omdat ik ook een 1.9cdti uit 06 heb, tot dusver niet echt spelinh in de bak hoor soms wel een lichte fluitin ze 5/6
Vraagje kAn iedere garage de egr afdoppen of is dat een speciaal iets??
Verder dan nog iets afstellen in boordcomputer of is het Alleen mechNisch??Gr
24 februari 2015 om 18:37 #17958982Zo slecht zijn ze nu ook weer niet, mijne staat nu 201000 op
1ste bak
2de vliegwiel
2de dynamo
1ste inlaatspruitstuk
2de EGR klepHeb de auto met 67000 gekocht 3,5 jaar geleden.
Vliegwiel & dynamo was binnen de garantie, dus daar ben ik heel goed mee weggekomen.Vooral niet te laagtoerig rijden. Een z19dth trekt zo weg als je bij 1500 toeren vol gas geeft.. maar schakel gewoon terug en de boel blijft lang heel.
Lekker pas bij 120 naar de 6, dan gaat de boel lang mee. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.