Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Aankoopadvies Astra H GTC
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2014 om 11:29 #17267917
Hallo allemaal,
Ik had graag eens gevraagd welke motorisatie jullie me aanraden in de Astra H GTC.
In België bestaat het grootste deel van het wagenpark uit diesels, maar ik twijfel sterk om een bezine te kopen.Enkele mogelijke keuzes:
1.4i
1.6i1.3 cdti
1.7 cdtiDe 1.8i en 1.9 cdti laat ik buiten beschouwing, omdat ik geen nood heb aan zoveel vermogen.
Welke van deze motoren hebben bekende gebreken? Van de 1.3 cdti heb ik al gelezen dat de EGR-klep een serieus probleem is (vooral bij korte afstanden). Graag geef ik ook mee dat ik dagelijks tussen de 30 en 40 km afleg.
Met een 1.4i heb ik al eens een testrit gedaan. Aangezien ik een diesel gewoon ben, is het gebrek aan een turbo wel wennen. Al bij al vond ik dat deze genoeg pit had.Nog een bijkomende vraag: tot welke km-stand zouden jullie deze kopen? Ik weet dat het onderhoud van de wagen heel belangrijk is, maar er moet toch ongeveer een richtlijn zijn.
Alvast bedankt!
5 september 2014 om 09:32 #18251402de benzine versies heb ik geen ervaring mee.
Maar de 1.3 diesel raadt ik af. Vind deze motor te licht.
de 1.7 is normaal een motor waar geen miserie met hebt.5 september 2014 om 10:16 #18251403Bedankt voor uw reactie!
Dan zoek ik vooral naar de 1.7 diesels met 110pk.5 september 2014 om 10:42 #18251404Tja zoals je al aangeeft onderhoud is heel belangrijk. Meeste problemen komen vaak tussen de 1.5 a 2 ton. De 1.3 raad ik zoiezo af, EGR problemen hebben all diesels, als je zuinig rijd tenminste. Moderne diesels moet je soms flink doortrappen zodat ze van binnen schoon branden. De 1.7 is een aanrader maar ook deze heeft zijn kwaaltjes waar je rekening mee moet houden o.a. EGR, startmotor, slangen die wel eens lek kunnen raken, M32 6 bak, injectoren. Problemen hoeven niet altijd het geval te zijn, er zijn forumleden die gewoon probleemloos tonnen rijden met een 1.7. Als ik jou was zou ik kijken naar een 1.7 met 5 bak. Dan heb je gelijk 1 probleem minder want de M32 6 bak is zoiezo niks.
5 september 2014 om 11:20 #18251405Ik had een mooie 1.7 met 6bak op het oog.
68.000km gelopen, bij 2009. Deze 6bak dus zeker vermijden?5 september 2014 om 12:13 #18251406Er is een uitgebreide topic aanwezig hier op het forum in de Astra gedeelte. Neem die eens door dan heb je veel meer informatie. Als het een mooi auto is die je wilt kopen is de 6 bak dus wel een aandachtspunt. Link naar het topic:
5 september 2014 om 12:26 #18251407Bedankt om me hiervan op de hoogte te brengen. Van dit probleem had ik nog nooit gehoord…
Dan zal het waarschijnlijk toch een benzine worden.5 september 2014 om 12:37 #18251408en de 1.7 met 100pk heeft nog geen roetfilter ;)
5 september 2014 om 17:48 #18251409Het wordt waarschijnlijk een 1.6i met 87.000 km op de teller. Goed onderhouden en rijkelijk uitgerust, kan hopelijk niets mee misgaan.
5 september 2014 om 18:40 #18251410@iquick wrote:
Dan heb je gelijk 1 probleem minder want de M32 6 bak is zoiezo niks.
Bullshit !!! Prima bak. Rijd al meer dan 2 ton 1.9 CDTI 150pk probleemloos.
Probleem gevallen zijn de opgefokte, gechipte motoren, die bereden worden door mensen die denken dat een chip sessie hun Astratje verandert in een rally auto die als zodanig bereden moet worden. Als je normaal met het materiaal omgaat dan is er niets aan de hand. Wil je racen, koop dan een raceauto en geen Diesel……Sent from my iPhone using Tapatalk
5 september 2014 om 19:43 #18251411Bullshit? Er zijn ook M32 bakken die gewoon goed zijn maar 9 van de 10 keer gaan ze gewoon stuk, het is en blijft een aandachtspunt die M32. Deze bak staat gewoon bekend om zijn zwakke lagers. Als jij dit niet hebt gehad, zal je het nog krijgen of de bak is al eerder gereviseerd bij die van jou met sterkere lagers, ik weet niet op welke stand jij je auto hebt gekocht, ik heb mijn auto bij 105000km aangeschaft, bij aankoop lag lager 6 er uit (bijna), deze maakte geluid, na revisie heb ik NOOIT meer een probleem gehad, tot 150000km, hierna lag mijn DMF er uit, bak was nog perfect, helemaal niks mis mee, maar toch preventief gereviseerd, je weet maar nooit, want die monteur had destijds alleen lager 6 vervangen, daar kwam ik dan ook later pas achter, het probleem zit in lager 4, 5 en 6. Een M32 bak ligt er al vroeg uit, er zijn mensen die na 16000km al problemen hebben gehad met hun bak, meestal tussen de 20000km á 160000km. Pas na 2014, zo even uit mijn hoofd, zijn de bakken aangepast met sterkere lagers.
En oh ja, ik ga gewoon normaal om met mijn auto hoor, ik trap deze zoiezo niet af, de M32 bak kan prima 430nm aan, staat allemaal vermeld in de link die ik eerder heb gegeven. Als je die topic doorleest, heb je genoeg informatie. De TS vroeg om informatie over de gebreken bij de genoemde motorisatie, en die info geef ik door aan hem zodat hij er wat aan heeft.
@Bjornn wrote:
Het wordt waarschijnlijk een 1.6i met 87.000 km op de teller. Goed onderhouden en rijkelijk uitgerust, kan hopelijk niets mee misgaan.
Bjorn, als je een 1.6 neemt, hou er rekening mee dat de Twinport modellen, Z16XEP 105pk, bekend staan om de inlaat problemen, meestal rond de 120000km á 130000km. De Z16XER 115pk staat bekend om de bobinebrug die wel eens stuk kan gaan. Voor de rest is de XER een prima blok.
5 september 2014 om 19:46 #18251412Z16XER ook de nokkenas verstellers die kapot gaan door het niet demonteren van de filtertjes.
De Z4XEP: distributie ketting is een probleem, en de nokkenassen willen wel eens breken(zijn hol)
6 september 2014 om 12:45 #18251413@iquick wrote:
Bjorn, als je een 1.6 neemt, hou er rekening mee dat de Twinport modellen, Z16XEP 105pk, bekend staan om de inlaat problemen, meestal rond de 120000km á 130000km. De Z16XER 115pk staat bekend om de bobinebrug die wel eens stuk kan gaan. Voor de rest is de XER een prima blok.
Het gaat weldegelijk om een Z16XER met 115pk (niet het Twinport model).
Kan ik op één of andere manier merken dat deze bobinebrug aan vervanging toe is?
Alvast bedankt!6 september 2014 om 13:36 #18251414@iquick wrote:
Bullshit? Er zijn ook M32 bakken die gewoon goed zijn maar 9 van de 10 keer gaan ze gewoon stuk, het is en blijft een aandachtspunt die M32. Deze bak staat gewoon bekend om zijn zwakke lagers. Als jij dit niet hebt gehad, zal je het nog krijgen of de bak is al eerder gereviseerd bij die van jou met sterkere lagers, ik weet niet op welke stand jij je auto hebt gekocht, ik heb mijn auto bij 105000km aangeschaft, bij aankoop lag lager 6 er uit (bijna), deze maakte geluid, na revisie heb ik NOOIT meer een probleem gehad, tot 150000km, hierna lag mijn DMF er uit, bak was nog perfect, helemaal niks mis mee, maar toch preventief gereviseerd, je weet maar nooit, want die monteur had destijds alleen lager 6 vervangen, daar kwam ik dan ook later pas achter, het probleem zit in lager 4, 5 en 6. Een M32 bak ligt er al vroeg uit, er zijn mensen die na 16000km al problemen hebben gehad met hun bak, meestal tussen de 20000km á 160000km. Pas na 2014, zo even uit mijn hoofd, zijn de bakken aangepast met sterkere lagers.
En oh ja, ik ga gewoon normaal om met mijn auto hoor, ik trap deze zoiezo niet af, de M32 bak kan prima 430nm aan, staat allemaal vermeld in de link die ik eerder heb gegeven. Als je die topic doorleest, heb je genoeg informatie. De TS vroeg om informatie over de gebreken bij de genoemde motorisatie, en die info geef ik door aan hem zodat hij er wat aan heeft.
@Bjornn wrote:
Het wordt waarschijnlijk een 1.6i met 87.000 km op de teller. Goed onderhouden en rijkelijk uitgerust, kan hopelijk niets mee misgaan.
Bjorn, als je een 1.6 neemt, hou er rekening mee dat de Twinport modellen, Z16XEP 105pk, bekend staan om de inlaat problemen, meestal rond de 120000km á 130000km. De Z16XER 115pk staat bekend om de bobinebrug die wel eens stuk kan gaan. Voor de rest is de XER een prima blok.
Ja de m32 gaat vaker kapot dan gemiddeld, maar echt bij lange na niet 9 van de 10.
6 september 2014 om 23:29 #18251415Het is maar hoe je de inschatting bekijkt, ik bedoel, als je de M32 topic doorleest, dan hebben veel forumleden het probleem. Misschien is 9 van de 10 keer hoog ingeschat, wellicht zal je dan op 6 of 7 van de 10 keer zitten. Zoals ik al eerder zei, het is een aandachtspunt.
@Bjorn, meestal als de auto stottert. Je krijgt dan een van deze foutcodes:P0301 Cylinder 1 Misfire Detected B-045
P0302 Cylinder 2 Misfire Detected B-045
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected B-045
P0304 Cylinder 4 Misfire Detected B-0457 september 2014 om 08:14 #18251416Alles kan kapot, het gaat er om hoe de vorige eigenaar/eigenaren er mee omgegaan zijn.
als ik zelf zou moeten kiezen zou ik ook voor de 1.6 gaan.8 september 2014 om 16:56 #18251417Het is uiteindelijk een 1.6 GTC Sport geworden (Z16XER)
Bedankt voor jullie advies, hopelijk kom ik er nog jaren probleemloos mee door.8 september 2014 om 21:33 #18251418Veel plezier en veel storingsvrije jaren ermee gewenst
10 september 2014 om 08:49 #18251419@iquick wrote:
@Bjorn, meestal als de auto stottert. Je krijgt dan een van deze foutcodes:P0301 Cylinder 1 Misfire Detected B-045
P0302 Cylinder 2 Misfire Detected B-045
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected B-045
P0304 Cylinder 4 Misfire Detected B-045Ik heb ondertussen enkele keren met de wagen gereden en ik voel niets van gestotter. Is het raadzaam om de bougies en de bobinebrug eens laten na te kijken bij een Opel-garagist? Of moet ik me pas zorgen beginnen maken indien de motor stottert of het managementlampje begint te branden? Ik ben er liever preventief bij dan dat ik ergens in panne sta.
10 september 2014 om 09:29 #18251420Dat is een keus die jij zelf moet overwegen. Ik zou ook liever preventief gaan vervangen maar wat nou als de boel blijft werken en niet kapot gaat. Als er niks aan de hand is op dit moment, dan zou ik deze zo laten en pas vervangen als de wagen stottert. Misschien krijg je helemaal geen problemen. Dan vervang je het dus voor niks. En met wat Mark schrijft ben ik het ook wel eens, alles kan kapot, het hoeft niet. Veel fijne en probleemloze km’s toegewenst met je nieuwe aankoop.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.