Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Aankoop zafira-B: stuur, onderkant deuren en middenarmsteun
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2011 om 19:49 #17235227
Ik ben op zoek naar zaf-B. Vanwege het budget 2005 of 2006. Het zal een diesel moeten zijn, 120pk en de km stand zal tussen 150 en 200k liggen.
Een aantal heb ik intussen al bekeken en een aantal zaken vallen wel op.
-Stuur is vaak “oud” dit lijkt echt een minpunt te zijn, knopjes van de bediening van de radio weggesleten maar ook min of meer plakkerige (door zuurgraad handen) stuurtjes. Vraag die naar voor komt: makkelijk te vervangen en wat zou dat dan kosten?
-Motorkap is vaak ingedeukt, omdat mensen hem dichtduwen ipv dicht laten vallen.
– middenarmsteun zonder klep erin zijn echt prut, dat is toch wel echt slecht gemaakt zo vastgemaakt aan de stoel, is daar iets anders voor in de handel?Vandaag een zaf op de brug gehad bij de garage waar ik altijd kom, de onderkant van de deuren (beide kanten) waren niet strak meer, bobbelig zelfs, was voor het eerst dat ik daarnaar keek, komt dit vaker voor?
Een Zafira B gaat er wel komen trouwens want het is naar mijn mening de mooiste grotere auto :)
Hoe is trouwens de automaat, kan die een beetje mee tot 300k?
Vragen zat :sleeping
5 april 2011 om 19:54 #17849599Denk dat je bij een automaat beter kiest voor een 150pk ,maarja ligt eraan hoe je rijstijl is ntrl
6 april 2011 om 04:40 #17849600Ik ben een rustige rijder die af en toe een sprintje trekt. Ik neem aan dat de bakken hetzelfde zijn?
Het ging me meer om de kwaliteit van de bak.. een racemonster hoef ik dus niet.6 april 2011 om 07:11 #17849601Even een deel reactie; inzake het stuur. Ik kocht in 2010 onze Zafira uit 2007. Ook hier de knopjes al een beetje versleten… dacht ik. Toen ik het stuur schoonmaakte kwam ik er achter dat het gewoon vuil was dat de versleten-knopjes-look veroorzaakte. Na goed schoonmaken helemaal als nieuw!
6 april 2011 om 09:15 #17849602Onze Zafira van sept. 2006 is gisteren net de 200.000 gepasseerd. Stuur is nog perfect, denk inderdaad dat goed schoonmaken goed helpt. Onderkant van de deuren is bij ons gewoon strak en in de motorkap zit 1 klein deukje door een gevallen boomtak.
Van de ’05 en 1e helft ’06 Zafira’s is de middenarmsteun inderdaad om te huilen. Deze gingen naar verloop van tijd ook doorhangen. Volgens mij was hier ook een gratis modificatie voor (?).
Onze middenarmsteun is dan ook nog perfect.
Over het 120 of 150 PK verhaal. Kies alleen de 150PK variant als je ook van plan bent deze 150 PK’s regelmatig aan te spreken. Wanneer dit niet gebeurd zal het qua onderhoud een dure wagen worden ivm. met het inlaatspruitstuk wat gaat verstoppen.
Vandaar ook dat wij voor de 120PK variant hebben gekozen. Deze komt prima mee in het verkeer, al zou af en toe een beetje extra power niet weg zijn:angel6 april 2011 om 16:01 #17849603Dank!
De knopjes die ik tot nu zag waren echt versleten, dat was geen vuil.. we hebben ook een corsa met hetzelfde stuur overigens. De ribbels waren echt verdwenen.
Bij de halflederen bekleding zag ik ze zonder uitzondering (allemaal boven de 176.000km) dat de zijkant onder wat scheurtjes vertoonde van het in en uitstappen, ondanks dat ik die stoelen het lekkerste vind zitten denk ik niet dat ik daarvoor ga kiezen.
Als een auto harder kan en sneller op kan trekken doe je het ook meestal, ik zou de 150 dan ook wel aanspreken maar het is geen must.. dus 120 kijk ik naar.
Ik moet soms wel lachen om de prijzen voor de zaf-A die ik voorbij zie komen.. maar ja, er moet maar een gek voorbij komen die hem koopt.. al is die kans niet zo groot :)De deuren van de laatste die ik bekeken heb aan de onderzijde is wel een behoorlijk minpunt, je gaat bijna denken dat er schade is geweest en dan met goedkope lak gespoten.. er zat meen ik 10 jaar garantie op lak bij opel?
Jammer dat niemand van hier zijn zaf verkoopt..
6 april 2011 om 18:32 #17849604Morgen afspraak gemaakt om er weer 1 te gaan bekijken. Zit een lederen stuur in, die zien er wel netjes uit. het stuur dat ik bedoelde is van kunststof.
6 april 2011 om 20:52 #17849605Het is trouwens een 100pk die ik ga bekijken.
Chiptunen naar 120 ongeveer moet mogelijk zijn toch? of ook weer niet aan te raden?Ik dacht dat het 1.7 motoren waren maar kennelijk toch 1.9, vandaar dat het me niet gelijk was opgevallen.
Ik ga toch kijken..7 april 2011 om 07:17 #17849606De 100 & 120 PK versies zijn exact hetzelfde blok in het geval van de Zafira. Alleen andere software.
Bij EDS (In Marl, Duitsland) zijn ze beide te chippen naar ongeveer 160 PK. Zie hier.
EDS is gespecialiseerd in chiptunen van met name Opels. In het Vectra subforum is hier een topic over te vinden.Overigens is het lees bij ons overal strak. Geen scheurtjes ed.
7 april 2011 om 15:03 #17849607knopje zijn gemakkelijk te vervangen, schroefje achter het stuur los draaien en uitnemen (is mij verteld)
nieuw set is op marktplaats te koop, zijn de kosten niet.
stuur vervangen weet ik niet, maar nieuw is ook weer te vinden op marktplaats incl. niewe stuurwielbediening.
mijn stuur heeft ook plekjes, maar durf het niet te vervangen. (airbag etc)
1,7 is de “nieuwere”versie, die jij zoekt zal 1,9 zijn.
100 en 120 pk zijn goed te chippen.7 april 2011 om 17:56 #17849608Dezelfde motor.. dat is mooi want dan is het eenvoudig aan te passen. EDS is wel een aardig stukje rijden.. dat moet ook dichterbij huis goed kunnen toch?
De auto die ik vandaag gezien heb mist navi.. dat is wel jammer. Bij het proefrijden stotterde de motor wat rond de 2200 2300 toeren, beetje hikken zeg maar. Luchtmassa meter misschien?
Was ook half leer en niet beschadigd. Stuur was redelijk maar toch niet helemaal super. Vervangen zou ik niet zelf doen :)9 april 2011 om 11:46 #17849609je kunt posten gewoon wissen.
klik op edit en dan onderaan”! verwijder dit bericht !” aanvinken10 april 2011 om 13:26 #17849610De zoektocht gaat natuurlijk gewoon door, er staat een leuke bijautobedrijf Tanghe in IJsselmuiden, een cosmo met opc pakket. mensen ervaring met dit bedrijf?
Die ik eerder zag met het stotteren bleek de egr klep, deze heeft hij laten vervangen. Maar goed, die kocht ik dus niet.
10 april 2011 om 17:11 #17849611Ik heb 150 pk cdti met 210.000 op de teller. Geen last van wervelkleppen of inslaatspruitstuk of iets dergelijks.
Meeste problemen met diesels ontstaan omdat mensen wel erg schakellui rijden. Ik hoor verhalen van mensen dat ze in de 6e versnelling 90 km/u rijden. Dat is niet goed voor de auto. Je moet het af en toe ook lekker door trekken en boven 3000 toeren blijven rijden. Het zogenaamd nieuwe rijden gaat niet op voor nieuwe diesels; daardoor te veel problemen met EGR e.d.
Chiptunen.. neen dankje…Uiteindelijk het beste is toch standaard fabrieksvermogen.10 april 2011 om 17:26 #17849612Ik ben zelf geen nieuwe rijder als we het hebben over schakelen op 2000 toeren.
Chippen als het om de 100pk gaat en er dan 120 pk of iets meer van maken is geen ramp.. dat is wat er ook gebeurd door opel namelijk.
Hoef geen 200pk maar iets meer dan 100 is wel gewenst bij een auto van 1500 kg. Kijk dan ook het liefst naar de 120 versie, ben ik gelijk klaar. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.