aankoop Tigra

Forumindex Forums Modellen Tigra aankoop Tigra

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 26 tot 40 (van in totaal 40)
  • Auteur
    720511650

De afgelopen dagen veel advertenties bekeken, kilometers gereden om Tigra`s te proberen en uiteindelijk kwam ik een hele mooie tegen voor een schappelijke prijs. :jerry

Een goud-bruine uit `95 met 172000 km, nieuwe Apk en geen roest te vinden :wub . Alleen een grote beurt mocht ik voor de prijs zelf doen, ook het dakraam blokkeerd bij het openen, dat mag ik ook zelf nakijken. Maar dat zal het werk niet zijn.

Morgen kan ik `m halen omdat ik gisterenavond het kenteken niet meer kon overschrijven.

Zodra ik `m heb komen de foto`s……….. (maar ik moet nog uitvogelen hoe ik die hierop krijg)

gertjuh1968

:thumb

720511650

Vandaag mijn Tigra opgehaald en meteen aan een ritje onderworpen………en ik denk dat ik het niet heel erg slecht heb getroffen. De volgende dingen heeft echter wel de aandacht nodig:
          – Het dakraam gaat idd niet open, het lijkt alsof de kant aan de bestuurderszijde op slot zit. Aan de linker kant gaat het raam omhoog meer rechts niet.
          – Een klein roestplekje aan de binnenzijde van de achterklep.
          – Het knopje van de spiegelbediening is eraf
          – De linker deurhandel flapperd op en neer tijdens het rijden
          Allemaal dingen die eenvoudig op te lossen zijn (hoop ik).

Alleen na een kleine 3 minuten, na het starten van de motor gaat het welbekende lampje branden. Hij rijd overigens 100 % en trekt goed op maar stationair loopt hij wat onregelmatig. Ook zit er in het bochtenwerk af en toe een zacht knokig “plokgeluidje” wat ergens van achter komt (lijkt op een versleten stabatisatortstang).

Ik zal proberen hier wat foto`s erbij te zetten. Anders staan ze in:
          http://www.mijnalbum.nl/Album=XVLJ73V7″ onclick=”window.open(this.href);return false;

gertjuh1968

ziet er goed uit. als je een beetje handig bent dan lukt het allemaal wel om wat er in jou lijstje staat te maken.
            het welbekende lampje. toen ik onze tig ophaalde hadden wij het zelfde probleem. ook na een paar min ging de mm branden, maar ging ook weer uit, ik heb toen de welbekende paperclip methode gebruikt om de cpu uit te lezen.
            bij ons was de lambdasonde kapot.

Gert

Ps wel ff die gele NL sticker verwijderen

720511650

VETTE PECH…… :swear …… gisterenavond merkt ik voor het eerst bij het inhalen dat het toerental sneller omhoog ging dan m`n snelheid. En ook vanochtend op de snelweg maakte ie bij het versnellen ineens een 1500 toeren meer zonder dat de snelheid omhoog ging. Lijkt mij een versleten koppeling.

Ik heb gebeld en de verkoper gaf aan de de koppeing misschien gesteld moest worden????? Als de koppeling versleten was wilde hij even met me praten om een oplossing te vinden. In het gesprek haalde ik (denk ik) dat hij mij wel een setje koppelingsplaten en een drukgroep wilde geven maar (omdat hij momenteel geen monteur had) mocht ik ze dan zelf bij hem op de brug vervangen. Ik hoop dat het te doen is om zelf koppelingsplaten te vervangen. Eens in het forum snuffenen wie er al eens dit werk heeft gedaan aan z`n Tig.

wim-v6
              Deelnemer

Koppeling versleten, bij opel gaat de koppeling niet slippen ivm stellen, het pedaal kan namelijk nog een heel eind omhoog, is dus echt versleten.

met het juiste gereedschap is het wel te doen hoor…

Willem

720511650

enig idee hoe lang dat ik erover zou doen. Ik heb gelukkig wel twee rechter handen en een brug ter beschikking.

wim-v6
                  Deelnemer

ja paar uurtjes is echt goed te doen.

makkelijkste methode is:

eerst boven het nodige los halen:

– wielen eraf
                    – Asmoeren los draaien
                    – Secundaire luchtpomp verwijderen
                    – koppelings kabel los halen
                    – stekker achteruitrijlicht los halen
                    – bovenste bakbouten er uit draaien.
                    – Motorbeugel over de motor heen en daar de motor aan de bakzijde aan vasthangen.
                    – motorsteun (zit aan de bak) rechts los draaien

auto omhoog:

– Trekstangen los halen
                    – draagarmen los halen
                    – assen demonteren (bak eronder voor de versnellingsbak olie)
                    – achterste motorsteun los halen
                    – bak eraf halen
                    – koppeling compleet met drukgroep en druklager vervangen.

kan zijn dat ik wat over het hoofd zie hoor.

Willem

720511650

Hallo……………… :cry

Ik had iets anders in gedachte maar dan zal ik er wel helemaal naast zitten.

-Ik dacht dat er een klep onder het blok zat die ik eraf kon draaien.
                      -Dan een bout aan de zijkant van de bak eruit moest draaien om bij de pri-as te komen.
                      -In de pri-as een bout draaien en die een stuk eruit trekken.
                      -Met een stukske speciaal gereedschap de drukgroep tegenhouden.
                      -Iemand de koppeling in laten drukken, vervolgens zouden dan de koppelingsplaten eruit te halen zijn.
                      -Terugbouwen vise-versa.

Maar dat zal dan dus wel niet…………….. :( :(

wim-v6
                      Deelnemer

gaat niet lukken ivm Dik (Kom) vliegwiel

gertjuh1968

@720511650 wrote:

-Dan een bout aan de zijkant van de bak eruit moest draaien om bij de pri-as te komen.
                          -Iemand de koppeling in laten drukken, vervolgens zouden dan de koppelingsplaten eruit te halen zijn.
                          -Terugbouwen vise-versa.

dit had ik eerst ook in gedachten, ik heb gisteravond nog ff onder m,n tig gekeken,
                          het valt mij toch wel een beetje tegen van opel dat ze dat klepje weg hebben gehaalt.
                          het was er wel een stuk gemakelijker met dat klepje.

Gert

wim-v6
                          Deelnemer

@gertjuh1968 wrote:

@720511650 wrote:

-Terugbouwen vise-versa.

dit had ik eerst ook in gedachten, ik heb gisteravond nog ff onder m,n tig gekeken,
                            het valt mij toch wel een beetje tegen van opel dat ze dat klepje weg hebben gehaalt.
                            het was er wel een stuk gemakelijker met dat klepje.

Gert

Als je dat klepje wel hebt (bij de F13bakken op de X14XE zit deze er wel) kan je nog niks, zit een te diep vliegwiel op.

Willem

720511650

Wim-v6 heeft gelijk……… :wors ……

Dat wordt sleutelen. Vanochtend heb ik even een verkennende blik genomen onder het blok….. geen luik of klep te vinden. Het koppelingspedaal zit in ruststand ook er laag, ik had begrepen dat hij even hoog moet zitten als het rempedaal. Om het pedaal hoger te krijgen moest de kabel wat strakker maar dat maakte niets uit op het slippen………. Wim-v5 had weer gelijk…… :wors :wors

Dat wordt idd de versnellingsbak demonteren en 217 euries ex btw armer.

Daarom vandaag maar wat minder belangrijke dingen gedaan zoals m`n dakraam weer gangbaar gemaakt, de gootjes van het dakraam en de achterklep leeg geschept en de stickers van het kontje gepeuterd. Wassen had geen nut met al die regen.

Zoals er was afgesproken ben ik vanochtend naar de garage geweest waar ik `m gekocht heb. Iedereen was het er over eens dat het erg lullig was dat ik na een kleine 100 km al met een versleten koppeling stond maar gezien de betaalde prijs “geen garantie” :vertag . Voor 250 euries wilde ze wel de koppling repareren. De enige kostenloze oplossing was dat zij de koppelingset regelen en dat ik het zelf eronder moet zetten. Helaas konden ze vandaag geen onderdelen regelen dus wordt het morgen weer bellen. Hopelijk houd ie het nog een kleine 240 km vol want ik heb eigenlijk pas volgende week woensdag tijd om`m te vervangen.

720511650

Vanochtend een telefoontje gekregen dat de pokkelingsplaten samen met het druklage binnen zijn.

De planning om `m te vervangen staat voor woensdag a.s. Mocht de koppeling het eerder begeven wordt het zondag sleutelen.

Als ik klaar ben laat ik het weer weten.

720511650

Nou…………. vandaag mijn koppelingsplaten vervangen……..

Wat zal ik er van zeggen…… ik ben blij dat ie eronder zit en dat ik hoop dat ik het nooit weer hoef te doen.

Vanochtend om 09:30 begonnen en om 18:30 weer klaar. Het was meer werk als dat ik dacht. De koppelingsplaten eruit was redelijk rap gebeurt. De versnellingsbak kwam er moeilijk van af maar toen bleek dat ik de bovenste bout was vergeten los te maken. Die had ik niet zien zitten omdat ie achter de waterslang zat. Om die los te maken moest ik een of andere behuizing van de versnellingsbak (overbrenging vanuit de pook) losmaken (dat had ik achteraf ook beter niet kunnen doen )Ook de voortse motorsteun zat nog in de weg, die moest ook in zijn geheel worden weggehaald.

Echter de versnellingsbak weer terughangen was andere koek. Na een 1.5 uur wringen en porren zat ie pas op z`n plek. Vooral door een bevestigingspunt van een waterslang was ie erg moeilijk op z`n plek te brengen (uiteindelijk deed een hamer en koevoet het werk ). Toen alles vastzet heb ik ruim een uur lopen kl..ten om dat overbrengingshuis van de pook weer terug te zetten.

Al met al wat het een uurtje of 5 sleutelwerk maar ik heb tussendoor een kleine 2.5 uur niets gedaan omdat de geleverde onderdelen niet goed waren. De nieuwe koppelingsplaten waren kleiner in diameter, ook de drukgroep en druklager waren anders. Het was wachten op nieuwe onderdelen dus. In die tijd maar wat roest verwijderd, geprimert en gebitakt.

Het resultaat is wel dat ie weer perfect rijd, hij terkt op als een tierelier.

Helaas wel een hele dag kwijt met sleutelen maar wel weer een ervaring rijker (en de nodige euro’s bespaart).

Misschien is het wat om stap voor stap in de How-To-Do rubriek te zetten?????????? Voor de liefhebbers.

15 berichten aan het bekijken - 26 tot 40 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.