Forumindex › Forums › Modellen › Omega › aanjager/ecc probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2010 om 12:07 #17221027
Sinds een paar dagen doet de aanjager het niet meer.
Heb dashboardkastje uitgebouwd en rechtstreeks spanning op de aanjager gezet en die draait zonder problemen.
Dus ik dacht aan de regelaar die ernaast zit. Deze regelaar heeft 2 stekkers, 1 waar de aanjager op zit (dmv 2 kabelschoentjes) en een stekkerblok (4 pins) die van de ECC afkomt.
Op dit blok meet ik helemaal geen spanning. Heb gemeten met ECC aan, ontwaseming aan/uit en dat allemaal met motor aan en uit.Iemand enig idee hoe deze te meten en wat er aan de hand is? :wtf
gr Mark
10 mei 2010 om 12:36 #17669462heb je als je de motor uitzet dat de ecc stopt met regelen dan twee streepjes “–” in je schermpjes staan. Dan zit er een storing in je ecc module. Die kun je (laten) uitlezen.
gr jack
10 mei 2010 om 12:47 #17669463Nee Jack, geen streepjes in het display en ecc werkt gewoon met rijwind.
Heb al een reset uitgevoerd maar niets…..10 mei 2010 om 15:28 #17669464Het probleem is opgelost. De stekker aan de regelaar was een beetje gecorrodeerd. Het is ooit een keer nat geweest daar (verstopte drain bij interieur filter).
In elk geval werkt alles weer normaal.10 mei 2010 om 16:18 #17669465weer wat geleerd
13 mei 2010 om 16:33 #17669466Probleem is toch weer terug :hmmz
Iemand enig idee hoe het stekkerblok te meten?13 mei 2010 om 19:07 #17669467Hoe heb je de stekker schoongemaakt???
Misschien eens een iets agressievere reiniger gebruiken.
Gr Jack
14 mei 2010 om 12:08 #17669468Ik heb contactreiniger gebruikt maar ik geloof dat de oorzaak ergens anders ligt dan slechte contacten…
Ik zou graag willen weten hoe ik de 4 draden van het stekkerblok naar de regelaar moet doormeten. Deze geeft nu nl geen spanning op geen van de drie draden (1 is massa)
Zekering is heel en motor draait wel als ik er rechtstreeks 12v op zet… :hmmz14 mei 2010 om 14:29 #17669469Welke kleuren hebben deze draden????
Kan ik in TIS kijken welke dat dat zijn en je vertellen wat je waar moet meten.GR Jack
14 mei 2010 om 17:10 #17669470Jack, ik heb ook in TIS gekeken en zo uit mijn hoofd kloppen die kleuren wel maar weet het niet zeker. De boel zit nog in elkaar. Morgen ga ik weer kijken en meten. Rood en zwart waren in elk geval spanningsloos….:hmmz
14 mei 2010 om 20:47 #17669471Rood moet spanning hebben via Zekering F33 de links boven zekering 30A in de zekeringkast onder het stuur. ALs je met een multimeter tussen zwart en rood meet moet je 12 volt meten.
Zoniet kan het zijn dat de maasa weg is of de zekering van de plus door draadbreuk.
Dit kun je uitsluiten door te meten.Zie op TIS draden kleur
Rood plus 12 volt
Bruin massa
Bruin wit snellheid signaal vanuit de ecc
Zwart blauw snelheids signaal vanuit de eccGr Jack
15 mei 2010 om 09:58 #17669472Nou, weer wat wijzer geworden…. mijn multimeter meette geen gelijkspanning meer. Dan kun je heel erg lang naar spanning gaan zoeken :swear Ik kwam al uit bij de hoofdzekering van 80A en dacht, hier klopt iets niet :sleeping
In elk geval kloppen de kleuren zoals jij (thx jack) en TIS hier beschrijven.
Dus met een andere weer gemeten en op de rode draad staat gewoon 12V. Dus het is de regelaar of de aanjager. Nu werkt alles weer omdat de regelaar weer los is geweest.
Ik vermoed zelf dat de regelaar de oorzaak is.
Als de aanjager weer niet draait ga ik op de + en – op de regelaar meten of deze spanning doorgeeft naar de aanjager.15 mei 2010 om 10:06 #17669473Denk dat bruin wit en zwart blauw een 0 tot 10 of 12 volt signaal uitgeven waardoor de ventilator op een bepaalde snelheid draait.
Gr Jack
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.