Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Aanjager probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juli 2011 om 11:28 #17239922
Astra G 1.6 16V Sport uit 2000
Ik heb een vaag probleem met mijn aanjager waar ik geen touw aan vast kan knopen. Ik dacht dit verholpen te hebben met contactpunten op mijn aanjager opnieuw te solderen maar het volgende probleem doet zit nu steeds weer voor.
De aanjager doet het in iedere stand prima (1 t/m 4) en dan maakt het ook niet uit in welke stand hij verder staat (warm/koud of voorruit/voeten/gezicht e.d.), hij doet het dan gewoon naar behoren. Maar dan op bepaalde momenten stopt de aanjager ermee. In geen een combinatie van knoppen doet hij het dan. Als ik dan de knop van 1-4 in bijvoorbeeld 4 laat staan, gaat de aanjager na een bepaald moment gewoon weer aan(soms na 5 minuten, soms na 1 minuut) zoals het hoort, en reageert hij ook op de knop van 1-4, zoals het hoort. Ik kan ook niks bedenken waar het mee te maken kan hebben.
Dus wie-o-wie kan mij vertellen waar het probleem ligt, en wat ik dan eventueel moet vernieuwen..
Alvast bedankt voor de hulp!
19 juli 2011 om 21:27 #17903539Na mijn mening zou het 2 dingen kunnen zijn als ik jouw verhaal goed heb gelezen,
1. De ventilator kan een loscontact hebben. Heb ik zelf ook gehad.
2. De ventilator weerstand niet helemaal goed meer.20 juli 2011 om 20:52 #17903540Ik zeg dat de kachelweerstand niet helemaal fris meer is.
Rik ;)
26 juli 2011 om 07:47 #17903541Hoi, Remi91
Dit lijkt op het probleem wat ik zelf eens heb gehad, met mijn Mercedes toen, als ik even een vergelijking mag maken.
Ik had het zelfde heuvel, het is namelijk zo, een weerstand op stand 4 is kapot of niet, want bij stand vier zit geen weerstand meer tussen. en ik heb het idee als ik soms zo lees over de kachelweerstand, dat dit bij Opel ook het geval is.
Ik heb toen de ventilator motor gedemonteerd, en open gemaakt (of dit ook kan bij Opel weet ik niet) en wat was er aan de hand.
Er zitten 2 koolborsteltjes (koolborsteltjes waren overigens goed) in die aangedrukt worden door veertjes op het spil, en die waren door geroest door hitte en vocht.
Ik heb toen een setje koolborsteltjes gehaald bij de dealer, ik hem in elkaar gemonteerd, en draaide weer als een tierelier en ook harder als daar voor, dus het speelde al een poosje.
MAAR!!, het kan gewoon ook zijn dat je koolborsteltjes versleten zijn.Dat eventueel de andere standen defect zijn kan ik niet uitsluiten, want de piekstroom, kan klappen geven zodat de veiligheidsweerstand door fikt. en als ik het zo allemaal lees hier en daar is de veiligheidsweerstand bij Opel best gevoelig.
Van de fabriek uit misschien net (per ongeluk Expres) iets te lichte veiligheidsweerstand geplaatst heb ik het idee.Ik wil wel eens kijken, of er een plaats vervanger is voor de weerstand, want dit kan ten alle tijden vervangen worden, je moet dan eigenlijk de waarde van de orginele veiligheidsweerstand weerstand weten.
Zit er een bruin gaatje in de weerstand, dan is deze niet meer te repareren, want dan heeft de veiligheidsweerstand waarschijnelijk niet gewerkt en is de gehele weerstand door gefikt.Want het hoeft maar een ohm te schelen, dat de kachel weerstanden net iets meer kunnen hebben, en een veiligheidsweerstand moet er echt tussen!!, anders KAN je auto uit fikken, inplaats van de veiligheidsweerstand en dat willen we dus niet.
Deze veiligheidsweerstand zit waarschijnlijk vast gelast of geklemt, solderen kan eigenlijk niet, want de weerstanden kunnen heel veel hitte ontwikkelen, zo dat de soldeertin smelt.
Dat is eigenlijk het enige waar rekening gehouden mee moet worden.
Jongens als dit niet zo is laat het mij dan weten, want dat zou repareren vereenvoudigen.Even in het kort samen vatten.
Je schrijft: dat De aanjager doet het in iedere stand prima (1 t/m 4) af en toe.
Een defecte weerstand in stand 1 2 3 kan het niet af en toe doen, hij is defect of niet. (veiligheidsweerstand)
In stand 4 zit er geen weerstand tussen, dus als hij het af en toe wel werkt!! zit er naar mijn mening een storing in de motor.
Koolborstels storing zoals boven geschreven of versleten, want de contacten heb je immers opnieuw gesoldeerd.Ok, ik weet niet of je er wat aan hebt, want electronica kan een doffe ellende zijn, ik weet het uit ervaring.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.