Forumindex › Forums › Techniek › Cih › aanhaal momenten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juli 2010 om 22:46 #17223844AnoniemLid sinds:
1 January 1970wie heeft aanhaal momenten van de drijfstagen van een 2,2 cih?
en voor de cilinderkop? is geen 10kg. deze heeft rekbouten.
dank u23 juli 2010 om 22:53 #17703275drijfstang was 110 dacht ik.
cilinderkop geen idee.
25 juli 2010 om 09:13 #17703276Cilinderkopbouten 100Nm.
Drijfstangbouten 45Nm.4 augustus 2010 om 18:27 #17703277AnoniemLid sinds:
1 January 1970drijfstangen inderdaad 45 nm
maar pas op, de kop heeft bij deze 86er 2,2 rekbouten!
dus nieuwe bouten gebruiken, de aanhaalmomenten heb ik ook die zet ik er van de week wel ff bij.5 augustus 2010 om 18:33 #17703278Bij de recentere CIH blokken:
eerst alles op 6kgm trekken,
dan 90° bijdraaien,
na warmdraaien nog eens 30° bijdraaien.5 augustus 2010 om 22:11 #17703279ik neem aan dat je de kopbouten bedoelt, het is een beetje zeuren als je na het warmdraaien de drijfstangbouten moet natrekken :D
5 augustus 2010 om 22:14 #17703280cih met rekbouten in de kop?
6 augustus 2010 om 05:02 #17703281AnoniemLid sinds:
1 January 1970op 3 verschillende plaatsen hebben ze me verteld dat er rekbouten in zitten, en ik heb de zelfde aanhaalmomenten gekregen als h400 doorgeeft,
er zouden 2 verschillende bouten zijn, de torx en inbus.
1 van de 2 zouden rekbouten moeten zijn?:hmmz6 augustus 2010 om 07:41 #17703282d’r zijn zelfs 3 verschillende, maar geen enkele is een rekbout.
Rekbouten hebben een dunner deel in de lengte van de bout en dat hebben deze niet.maar het is 3 tegen 1 ;) dus kijk maar es.
6 augustus 2010 om 14:57 #17703283AnoniemLid sinds:
1 January 1970bestonden toener tijd wel rekbouten?
ik twijfelde al.6 augustus 2010 om 15:22 #17703284:agentrekbouten bestonden toen wel maar niet in opels
6 augustus 2010 om 15:42 #17703285Ik bedoel inderdaad de kopbouten, en de gegevens zijn voor de latere CIH blokken.
Ik heb steeds de 10kgm toegepast en nog nooit problemen gehad. Over al dan niet
rekbouten in CIH weet ik niet, ik gebruik al meer dan 20 jaar dezelfde 12-kantige ster-
imbussen op m’n motors.6 augustus 2010 om 22:36 #17703286origineel gepost door boyanka
:agentrekbouten bestonden toen wel maar niet in opelszeker wel, de OHC zat al vanaffeeeh..:hmmz 1982? erin met rekbouten in de kop.
Maar goed, lekker belangrijk ;)
7 augustus 2010 om 11:40 #17703287als we toch gaan muggeziften, ELKE bout is een REKBOUT :P
maar zonder gekkigheid, de imbus 12kant was de sterkste voor de cih (oude motoren)
de 2.2 en 2.4 hadden slechtere bouten, en die draaide je zelfs welees af.Let wel op, er zit ook een lengte verschil in ..
een “rekbout” was voor de cih niet van toepassing omdat de kop van gietijzer was.
De uitzettingscoëffiecient van gietijzer is veel lager als van aluminium, waardoor de kopbouten niet zo mee hoeven te rekken als de motor warmer wordt.Dit is tevens ook de oorzaak dat je niet moet gaan trappen met een steenkoude motor met alu kop, dan wil de koppakking er nogal eens uitvliegen :)
7 augustus 2010 om 16:24 #17703288AnoniemLid sinds:
1 January 1970kijk dat is leerzame stof!:thumbup
7 augustus 2010 om 17:57 #17703289origineel gepost door mr-turbo
als we toch gaan muggeziften, ELKE bout is een REKBOUT :Pbeetje “johan Cruijf wijsheid” niet? ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.