Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Aanduidingen Cih Seh enz enz
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2008 om 16:27 #17206926
1 Waar staan de aanduidingen voor?
Cih, Seh enz. enz….2 Cih motor, Waaraan kun je nog meer zien wat voor blok het is?
(kan een motornummer er zelf ingeslagen worden?)3 Zoek nog een 2.0n/s of 1.9s met 4bak
10 april 2008 om 13:00 #17399751CIH, OHV, OHC DOHC zijn aanduidingen van een motorserie en slaat op de plaats van de nokkenas of de plaats van de kleppen. zo staat CIH voor ‘Camshaft In Head’ oftewel ‘nokkenas in kop’. (D)OHC staat voor (Dual of Double) OverHead Camshaft.
OHV staat vervolgens voor OverHead Valves (in tegenstelling tot zijkleppers toendertijd). Dit zegt dus iets over de bouwwijze van de motor en verder niets over de specificaties van het blok.
Dat zegt de typecodering wel en dat is dus heel iets anders dan dus de afkortingen van de bouwwijze (niet verwarren dus).Vervolgens heb je dus de typecodering (hier valt o.a. ‘SEH’ onder)
De type codering bestaat uit een letter, vervolgens 2 cijfers en dan weer een reeks letters.Neem bijvoorbeeld de ‘C20LET’
De eerste letter staat voor de euronorm waar het betreffende type voor is goedgekeurd. C staat bijvoorbeeld voor Euronorm I. (Je kan bijvoorbeeld ook nog een X of een Z hebben naargelang de Euronorm). Begint de code met een cijfer dan voldoet de motor aan geen enkele euronorm. Dit geldt voor de meeste CIH’s (enkele uitzonderingen: bijv C24NE en C30NE). Verder staan hier ook wel eens letters die niet Euronorm gebonden zijn, maar land-gebonden. Een A staat bijvoorbeeld voor Oostenrijk en een S voor Zweden.De 2 cijfers die hierop volgen staan voor de cilinder inhoud in deciliters. In het geval van C20LET staat de 20 dus voor 2 liter.
De letter die hierop volgt zegt bij een benzinemotor, wat over de compressieverhouding. N staat bijvoorbeeld voor een verhouding van 9,0-9,5:1 en de L in ons voorbeeld staat dus voor een verhouding van 8,5-9,0:1
Bij een dieselmotor staat hier een ‘D’De letter die hierop volgt staat voor hoe de motor van brandstof wordt voor zien. Dit is dus de ‘E’ in ons voorbeeld. Deze staat voor Einspritz (injectie)
De letter die hierna komt, staat voor een speciale uitvoering. Dit is de ‘T’ in C20LET en dat staat voor Turbo. Zo kan je hier ook een I hebben, die staat voor Irmscher.
De ‘SEH’ die jij bedoelt is een deel van de code ’20SEH’. De motor is dus niet Euronorm gekeurd, heeft een inhoud van 2 liter. De compressieverhouding zou tussen de 9,5 en 10,5 staat tot 1 moeten zitten. Het is een injectiemotor en de H in de code staat voor Hohe leistung (ofwel hoog vermogen)
10 april 2008 om 21:32 #17399752jij mag blijven. ook altijd benieuwd naar geweest. thanks.
16 april 2008 om 17:29 #17399753De letter die hierop volgt staat voor hoe de motor van brandstof wordt voor zien. Dit is dus de ‘E’ in ons voorbeeld. Deze staat voor Einspritz (injectie)
De E staat voor Elektrische inspuiting Z staat voor Centrale inspuiting
C16SE Electrischer Einspritzung
C16NZ Zentral Einspritzung
12SC Carburateur
16 SV Dubbele carburateur (V = Venturie)Willem
21 april 2008 om 08:14 #17399754V staat voor vergaser (carb in het duits)
22 april 2008 om 21:00 #17399755Excuus
JA dan nog wat moois, ik heb ook al opels gehad met andere aanduidingen.
12NC: 1.2 ohv ondernokker met enkele carburateur
12ST: 1.2 OHC bovennokker met enkele carburateurvind persoonlijk die T wel vaag zit geen turbo op in ieder geval :P
Willem
23 april 2008 om 05:32 #17399756en wat te denken van de 13nb :agent is er ook 1
8 mei 2008 om 20:36 #17399757mooie informatie dit:vertag:wors:wors altijd leuk om te weten.
toppie, respect voor de einsteins hiero:P
groeten nick
10 mei 2008 om 21:17 #173997587 juni 2008 om 18:52 #17399759haha geweldige info, thanks :thumbup
25 juni 2008 om 09:45 #17399760even de tekst van de site gekopierd.
BRON: http://www.baarr.nl
Je ziet af en toe wel eens, motorcodes, en dan vraag je je wel eens af wat die nou precies betekenen. Ik ga dit nu ff uitleggen aan de hand van de motorcode van mijn eerste Kadett GSI, de c20ne.
De code is op te delen is 4 stuken, namelijk zo C | 20 | N | EEmissiecode
Het eerste deel geeft aan onder welke emissiecode de auto valt. Andere voorbeelden hiervan zij:= R15.04 of ECE R 83 A
A = Oostenrijk
C = Gerelde Katalysator /US ’83 of EG ’91 / 441 / EEG
E = Europese Norm / Euronorm
EC = Euronorm met ongeregelde katalysator
H = GM Holden ADR 37
S = Zweden, A10
U = US 87 (diesel partikelwaarde)
X = US 93/94, Euro 96Motorinhoud
Het tweede deel staat voor de motorinhoud:20 x 100 = 2000 cc oftewel 2.0 Liter
18 x 100 = 1800 cc oftewel 1.8 LiterCompressiewaarde
De letter die daarna komt geeft aan wat de compressiewaarde is:G = < 8,5 : 1
L = 8,5 – 9,0 : 1
N = 9,0 – 9,5 : 1
S = 9,5 – 10,0 : 1
X = 10,0 – 11,5 : 1
Y = >11,5 : 1Brandstofsysteem
De volgende letter geeft het type brandstofsysteem weer:D = Diesel
E = Meervoudige inspuiting
V = Carburateur
Z = Centrale inspuitingDe uitvoering
De letter daarna geeft (indien nodig) aan wat voor uitvoering het isA = Egytpe
B = Bedford Van (I.B.C.)
C = Corp. ignition system
F = Voertuig van autoriteiten
H = Hoog vermogen
I = Irmscher
J = Verlaagd vermogen
K = Comprex
L = Laag vermogen
M = Midden oosten
P = Heavy duty versie
Q = Colombia
R = Verhoogd vermogen
T = Turbo
U = Uruguay
V = Volume model
W= Venezuela
2 = Fam 2 motorWelke fabriek
Dan staan er nog meer cijfers achters, deze staan voor de volgende zakenDe eerste 2 staan voor de fabriek:
00 = Daewoo
01 = Russelsheim
02 = Bochum
03 = Ellesmere Port
08 = SzentGotthard
14 = Kaisersloutern
19 = Aspern (oostenrij)
20 = Hongarije
25 = Holden
31 = BrazilieSerienummer
De 6 cijfers die daarna nog komen geven het serienummer weer.9 juli 2008 om 20:26 #17399761Toch wel apart.
lees dat als extra letter de J voor verlaagd vermogen staat.
de 20XE/J is anders wel 163pk.
daar staat de J voor Bosch (LE) Jetronic
Willem
15 juli 2008 om 19:36 #17399762Das wel raar ja.
Voor de C30SE/C30SEJ gaat het dan weer wel op (204 vs 200 pk) toch ongeveer hetzelfde tijdperk als de 20XE/J.Wim, is de code ’20XE/J’ of ’20XEJ’ ?
16 juli 2008 om 16:55 #1739976320XE/J volgens kenteken bewijs van de kadett die we hier hadden
(was een kadett 2.0 16V sprint in Opel Motorsport kleuren (Geen digiteller maar normale tellers MET oliedruk en Volt en een snelheidsmeter tot 250km/u)
Deze motor is met een Jetronic inspuiting geleverd (Losse computer voor inspuiten en voor ontsteken (als de E16SE zeg maar)
Willem
31 juli 2008 om 22:23 #17399764Goed, ik ben even op het web gaan snuffelen en kwam hier de ‘motherload’ van motorenafkortingen tegen:
en lees je bij 20XEJ:
Bauform: R4
Steuerung: DOHC
Anzahl der Ventile: 16
Bohrung (mm): 86,0
Hub (mm): 86,0
Volumen (cm³): 1998
Leistung (kW bei min-1): 110 / 6000
Drehmoment (Nm bei min-1): 196 / 4800
Verdichtung: 10,5 : 1
Motormanagement: Bosch Motronic M 2.5
Oktanzahlbedarf: 95 / 98v, klopfgeregelt
Steuerung: Zahnriemen
Abgasanlage: kein Katalysator
Besonderheiten: Na-Auslassventile
Verwendung: Kadett E (F20CR), Vectra A (F20CR)1 augustus 2008 om 13:57 #17399765Dus wel Motronic en 150 pk :hmmz en wat is nou het verschil met de 20XE dan?
1 augustus 2008 om 17:08 #17399766toch vreemd als er dus een LMM (ook brandstof komputer) met de tekst Jetronic erop in zit. en aan het schutbord dus ook zo’n Spark Box hangt.
en er GEEN motorcomputer IN de auto aanwezig was.
is het zelfde systeem als in mijn Corsa A zat, alleen had de LMM meer doorlaat.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.