Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Aandrijfas bottleneck
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 april 2014 om 17:13 #17265577
Ik hoop stiekem dat er iemand op het forum is die wat meer kaas heeft gegeten dan ik van aandrijfassen
Door de motorswap ik mijn camper en een langere automaatbak is de afstand tussen mijn bak en het cardan beduidend korter geworden
In een Opel Omega waar mijn blok uit kwam bestaat de aandrijflijn uit 3 delen (Tussen as / tussen lager / eind as) dit geheel zit met hardey schijven aan bak en cardan vast
en heeft een totale lengte van 1,70Wil ik met een tussen as en tussenlager gaan werken dan wordt de hoek van de aandrijf as nog al scherp en ziet er nog knulliger uit.
Zou het niet simpeler kunnen doormiddel van een as uit één stuk met twee kruiskoppelingen?
Ik hoop op bruikbare tip’s
28 april 2014 om 17:21 #18231270ja hoor dat kan zeker een as uit 1 stuk zijn, zonder ophanging of tussenlager.
bij mijn gran torino was de as 1.40 ongeveer uit 1 stuk
28 april 2014 om 17:24 #18231271Heb je foto’s onder mijn Rekord Olympia zit 1 as met aan de voorzijde en achterzijde en kruis koppeling. (met pen welke in de bak en dif gaat)
28 april 2014 om 17:28 #18231272Was vergeten er bij te zetten dat de afstand nu tussen flens bak en flens cardan ca 1,3m is geworden
Zal er morgen even foto’s van maken
28 april 2014 om 17:54 #18231273Hou je ook rekening met het schuifstuk in de bak?
Die moet met in en uit veren natuurlijk niet tegen de bak aan komen of er uit floepen :P28 april 2014 om 18:41 #18231274Ja houd idd rekening met het schuifstuk dit zit bij een omega in de as zelf , en op de bak zit een vaste flens , gaat morgen een voorbeeld as in elkaar zetten en daar gaat ik dan mee naar de firma Rietveld
28 april 2014 om 20:00 #18231275Ligt de as in 1 lijn met de bak en cardan?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
28 april 2014 om 20:06 #18231276Ja ligt in 1 lijn
29 april 2014 om 05:06 #18231277Dan kan je aan de voorkant toch een hardyschijf gebruiken en achter een kruiskoppeling?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
29 april 2014 om 07:03 #18231278@Fearless wrote:
Hou je ook rekening met het schuifstuk in de bak?
Die moet met in en uit veren natuurlijk niet tegen de bak aan komen of er uit floepen :PWilde ik ook naartoe gaan volgens mij wel een goede tent om wat aan te laten passen en pas te maken, behulpzaam ook en mee denkend.
was in de planning totdat ik in polen was en bij 180 een tripoide kapot ging, :shock: toen kocht ik het spul weer nieuw
29 april 2014 om 11:06 #18231279je kunt niet gewoon maar aan 1 kant de hardy schijf(me kruis koppeling), en aan 1 kant de kruiskoppeling doen. dan rijd je de bak stuk.
je moet ergens een schuifstuk hebben. voor het inveren van de achteras (dan wordt de as ruimte korter)29 april 2014 om 15:26 #18231280Dus als ik het goed begrijp eerst hardy schijf dan schuifstuk dan kruiskoppeling pijp en aan het einde weer een kruiskoppeling ?
ik ben in deze volgorde een as in elkaar wezen zetten die ziet er als volgt uit
Even voor de duidelijkheid deze as ga ik niet gebruiken , Ik ga met deze as naar de Firma Rietveld en laat er een naar deze spec’s na maken
Zodat ik veilig de weg op kan!!29 april 2014 om 17:00 #18231281je had deze beter kunnen hechten, dan hadden hun em goed uit kunnen lijnen, lassen en balanceren.
dan heb je geen nieuwe/andere as nodig.
29 april 2014 om 17:11 #18231282Dat draaien ze wel weer los op de draaibank. Niet zo heel veel extra werk voor ze.
29 april 2014 om 17:13 #18231283Ik denk dat ik wel voor een geheel nieuwe as moet gaan want 1 van de kruiskoppelingen is niet helemaal lekker
en aangezien ik best veel kilometers ga maken lijkt een nieuwe gewoon de juiste oplossing ( Bla Bla Bla
> ik had en belasting meevaller )
Dus daar laat ik dan de as van maken dan weet ik zeker dat het goed is , ook twijfel ik aan de plaats waar het schuifstuk nu zit , maar daar laat ik de firma Rietveld over beslissen.29 april 2014 om 17:30 #18231284Daar kunnen ze nieuwe kruisstukjes in plaatsen, dus geen zorgen king:
29 april 2014 om 17:56 #18231285idd, die kruisstukjes zijn niet zo gek duur.
als je een nieuwe as laat maken……das aardig prijzig
29 april 2014 om 18:14 #18231286Ik denk dat op deze manier je as nooit lekker stil zal zijn.
Die hardy schijf is flexibel en kan bewegen en zal het schuifstuk (door zijn gewicht) uit balans brengen.
Ben nu ook zelfaan het bedenken hoe ik het maak. :hmmz
Ik denk dat je toch vlakbij het schuifstuk een ophanglager zult moeten gebruiken.29 april 2014 om 18:22 #18231287Is het niet om te bouwen naar een schuifstuk in de bak? Of kan dat deel niet uit de bak?
Ik heb hier een getrag 240 waar een schuifstuk in komt en in mijn automaatbakken ook precies zo.
Makkelijke asjes dus.Zou een stuk makkelijker zijn dan.
29 april 2014 om 18:29 #18231288Het is niet om te bouwen naar bijvoorbeeld een getrag 240.
De as is vast en er zit een soort van kraaiepoot opgeschroefd.29 april 2014 om 18:37 #18231289Die as op de foto is levensgevaarlijk zonder hanglager. De middelste koppeling wordt naar buiten geslingerd en zal de hardy schijf slopen.
Hoe langer je de as maakt hoe sterker hij moet zijn,meestal maken ze dan ook de diameter behoorlijk groter.
As met 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk werkt prima mits aan die sterkte gedacht wordt.
Ook zou je de as zoals op de foto kunnen gebruiken met een hanglager, dan werkt het ook prima.
De volgorde moet dan zijn; hardyschijf, as,hanglager, kruiskoppeling , as,schuifstuk, kruiskoppeling. Het schuifstuk moet in ieder geval in het achterste deel van de as komen,tussen beide kruiskoppelingen in.
29 april 2014 om 18:42 #18231290Klopt helemaal in een AR35 automaatbak gaat deze vlieger niet op “Zie foto’s “
Er zit tussen de bak-flens en de aandrijfas een rubberen schijf (Hardy schijf)Bak-flens
Aandrijfas-flens
29 april 2014 om 18:45 #18231291@giuliettaevo wrote:
Die as op de foto is levensgevaarlijk zonder hanglager. De middelste koppeling wordt naar buiten geslingerd en zal de hardy schijf slopen.
Hoe langer je de as maakt hoe sterker hij moet zijn,meestal maken ze dan ook de diameter behoorlijk groter.
As met 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk werkt prima mits aan die sterkte gedacht wordt.
Ook zou je de as zoals op de foto kunnen gebruiken met een hanglager, dan werkt het ook prima.
De volgorde moet dan zijn; hardyschijf, as,hanglager, kruiskoppeling , as,schuifstuk, kruiskoppeling. Het schuifstuk moet in ieder geval in het achterste deel van de as komen,tussen beide kruiskoppelingen in.
Nee het schuifstuk moet tussen de bak-flens en het lager komen !! Bron Rietveld!!
Dit klopt ook er van uitgaande de originele Omega as
29 april 2014 om 19:22 #18231292Bij een omega beweegt het differentieel niet. Jouw cardanas beweegt met inveren en dan is het wel fijn als het schuifstuk in het laatste deel van de as zit. Anders duw en trek je de hele tijd aan je hanglager.
Wij hebben een 3.0 met automaat in een vw lt oprijwagen gehangen. As is nu 1 deel maar was eerst 2 delig zoals ik hem beschreven heb, werkte prima.
29 april 2014 om 19:46 #18231293Wanneer word er een hanglager gebruikt?
Stel je maakt een as, compleet simpel naar achteren…Gaat dat anders niet goed zonder lager?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.