Aandrijfas bottleneck

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Aandrijfas bottleneck

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265577
    RamSwa72
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2014

      Ik hoop stiekem dat er iemand op het forum is die wat meer kaas heeft gegeten dan ik van aandrijfassen

      Door de motorswap ik mijn camper en een langere automaatbak is de afstand tussen mijn bak en het cardan beduidend korter geworden
      In een Opel Omega waar mijn blok uit kwam bestaat de aandrijflijn uit 3 delen (Tussen as / tussen lager / eind as) dit geheel zit met hardey schijven aan bak en cardan vast
      en heeft een totale lengte van 1,70

      Wil ik met een tussen as en tussenlager gaan werken dan wordt de hoek van de aandrijf as nog al scherp en ziet er nog knulliger uit.

      Zou het niet simpeler kunnen doormiddel van een as uit één stuk met twee kruiskoppelingen?

      Ik hoop op bruikbare tip’s

      #18231270
      sjoerdie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 September 2005

        ja hoor dat kan zeker een as uit 1 stuk zijn, zonder ophanging of tussenlager.

        bij mijn gran torino was de as 1.40 ongeveer uit 1 stuk

        #18231271
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Heb je foto’s onder mijn Rekord Olympia zit 1 as met aan de voorzijde en achterzijde en kruis koppeling. (met pen welke in de bak en dif gaat)

          #18231272
          RamSwa72
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 February 2014

            Was vergeten er bij te zetten dat de afstand nu tussen flens bak en flens cardan ca 1,3m is geworden

            Zal er morgen even foto’s van maken

            #18231273
            Fearless
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2005

              Hou je ook rekening met het schuifstuk in de bak?
              Die moet met in en uit veren natuurlijk niet tegen de bak aan komen of er uit floepen :P

              #18231274
              RamSwa72
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 February 2014

                Ja houd idd rekening met het schuifstuk dit zit bij een omega in de as zelf , en op de bak zit een vaste flens , gaat morgen een voorbeeld as in elkaar zetten en daar gaat ik dan mee naar de firma Rietveld

                #18231275
                CarloAstra
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 December 2006

                  Ligt de as in 1 lijn met de bak en cardan?

                  Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

                  #18231276
                  RamSwa72
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 February 2014

                    Ja ligt in 1 lijn

                    #18231277
                    CarloAstra
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 December 2006

                      Dan kan je aan de voorkant toch een hardyschijf gebruiken en achter een kruiskoppeling?

                      Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

                      #18231278
                      modfreak
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        @Fearless wrote:

                        Hou je ook rekening met het schuifstuk in de bak?
                        Die moet met in en uit veren natuurlijk niet tegen de bak aan komen of er uit floepen :P

                        Wilde ik ook naartoe gaan volgens mij wel een goede tent om wat aan te laten passen en pas te maken, behulpzaam ook en mee denkend.

                        was in de planning totdat ik in polen was en bij 180 een tripoide kapot ging, :shock: toen kocht ik het spul weer nieuw

                        #18231279
                        tijs
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 September 2005

                          je kunt niet gewoon maar aan 1 kant de hardy schijf(me kruis koppeling), en aan 1 kant de kruiskoppeling doen. dan rijd je de bak stuk.
                          je moet ergens een schuifstuk hebben. voor het inveren van de achteras (dan wordt de as ruimte korter)

                          #18231280
                          RamSwa72
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 February 2014

                            Dus als ik het goed begrijp eerst hardy schijf dan schuifstuk dan kruiskoppeling pijp en aan het einde weer een kruiskoppeling ?

                            ik ben in deze volgorde een as in elkaar wezen zetten die ziet er als volgt uit



                            Even voor de duidelijkheid deze as ga ik niet gebruiken , Ik ga met deze as naar de Firma Rietveld en laat er een naar deze spec’s na maken
                            Zodat ik veilig de weg op kan!!

                            #18231281
                            sjoerdie
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 September 2005

                              je had deze beter kunnen hechten, dan hadden hun em goed uit kunnen lijnen, lassen en balanceren.

                              dan heb je geen nieuwe/andere as nodig.

                              #18231282
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                Dat draaien ze wel weer los op de draaibank. Niet zo heel veel extra werk voor ze.

                                #18231283
                                RamSwa72
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 February 2014

                                  Ik denk dat ik wel voor een geheel nieuwe as moet gaan want 1 van de kruiskoppelingen is niet helemaal lekker
                                  en aangezien ik best veel kilometers ga maken lijkt een nieuwe gewoon de juiste oplossing ( Bla Bla Bla


                                  > ik had en belasting meevaller )
                                  Dus daar laat ik dan de as van maken dan weet ik zeker dat het goed is , ook twijfel ik aan de plaats waar het schuifstuk nu zit , maar daar laat ik de firma Rietveld over beslissen.

                                  #18231284
                                  Fearless
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 January 2005

                                    Daar kunnen ze nieuwe kruisstukjes in plaatsen, dus geen zorgen king:

                                    #18231285
                                    sjoerdie
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2005

                                      idd, die kruisstukjes zijn niet zo gek duur.

                                      als je een nieuwe as laat maken……das aardig prijzig

                                      #18231286
                                      Mandett
                                        Lid sinds:
                                        18 September 2012

                                        Ik denk dat op deze manier je as nooit lekker stil zal zijn.
                                        Die hardy schijf is flexibel en kan bewegen en zal het schuifstuk (door zijn gewicht) uit balans brengen.
                                        Ben nu ook zelfaan het bedenken hoe ik het maak. :hmmz
                                        Ik denk dat je toch vlakbij het schuifstuk een ophanglager zult moeten gebruiken.

                                        #18231287
                                        Fearless
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          9 January 2005

                                          Is het niet om te bouwen naar een schuifstuk in de bak? Of kan dat deel niet uit de bak?

                                          Ik heb hier een getrag 240 waar een schuifstuk in komt en in mijn automaatbakken ook precies zo.
                                          Makkelijke asjes dus.

                                          Zou een stuk makkelijker zijn dan.

                                          #18231288
                                          Mandett
                                            Lid sinds:
                                            18 September 2012

                                            Het is niet om te bouwen naar bijvoorbeeld een getrag 240.
                                            De as is vast en er zit een soort van kraaiepoot opgeschroefd.

                                            #18231289
                                            giuliettaevo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 November 2006

                                              Die as op de foto is levensgevaarlijk zonder hanglager. De middelste koppeling wordt naar buiten geslingerd en zal de hardy schijf slopen.

                                              Hoe langer je de as maakt hoe sterker hij moet zijn,meestal maken ze dan ook de diameter behoorlijk groter.

                                              As met 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk werkt prima mits aan die sterkte gedacht wordt.

                                              Ook zou je de as zoals op de foto kunnen gebruiken met een hanglager, dan werkt het ook prima.

                                              De volgorde moet dan zijn; hardyschijf, as,hanglager, kruiskoppeling , as,schuifstuk, kruiskoppeling. Het schuifstuk moet in ieder geval in het achterste deel van de as komen,tussen beide kruiskoppelingen in.

                                              #18231290
                                              RamSwa72
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 February 2014

                                                Klopt helemaal in een AR35 automaatbak gaat deze vlieger niet op “Zie foto’s “
                                                Er zit tussen de bak-flens en de aandrijfas een rubberen schijf (Hardy schijf)

                                                Bak-flens

                                                Aandrijfas-flens

                                                #18231291
                                                RamSwa72
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 February 2014

                                                  @giuliettaevo wrote:

                                                  Die as op de foto is levensgevaarlijk zonder hanglager. De middelste koppeling wordt naar buiten geslingerd en zal de hardy schijf slopen.

                                                  Hoe langer je de as maakt hoe sterker hij moet zijn,meestal maken ze dan ook de diameter behoorlijk groter.

                                                  As met 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk werkt prima mits aan die sterkte gedacht wordt.

                                                  Ook zou je de as zoals op de foto kunnen gebruiken met een hanglager, dan werkt het ook prima.

                                                  De volgorde moet dan zijn; hardyschijf, as,hanglager, kruiskoppeling , as,schuifstuk, kruiskoppeling. Het schuifstuk moet in ieder geval in het achterste deel van de as komen,tussen beide kruiskoppelingen in.

                                                  Nee het schuifstuk moet tussen de bak-flens en het lager komen !! Bron Rietveld!!

                                                  Dit klopt ook er van uitgaande de originele Omega as

                                                  #18231292
                                                  giuliettaevo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 November 2006

                                                    Bij een omega beweegt het differentieel niet. Jouw cardanas beweegt met inveren en dan is het wel fijn als het schuifstuk in het laatste deel van de as zit. Anders duw en trek je de hele tijd aan je hanglager.

                                                    Wij hebben een 3.0 met automaat in een vw lt oprijwagen gehangen. As is nu 1 deel maar was eerst 2 delig zoals ik hem beschreven heb, werkte prima.

                                                    #18231293
                                                    Fearless
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 January 2005

                                                      Wanneer word er een hanglager gebruikt?

                                                      Stel je maakt een as, compleet simpel naar achteren…Gaat dat anders niet goed zonder lager?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.