Aaaahh! Roest!!

Forumindex Forums Modellen Kadett Aaaahh! Roest!!

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Rottentweetie
    Deelnemer

Beste mensen,

Mijn Kadett E heeft sinds kort last van beginnende-doorzettende roest aan de wielkast-rand, aan de rechter achterzijde.
      Het verticale randje is al doorgeroest. De gehele binnenkant is al verroest en begint nu ook door te zetten naar de buitenkant toe.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik heb het al behandeld gehad met Anti-roest spray maar hier roest het net zo hard weer doorheen…

Het verroeste stuk eruit slijpen en eventueel een nieuwe stukje erin lassen of iets dergelijks? Maar dit zal nooit meer zo mooi worden denk ik?

Alvast bedankt!
      Kevin :agent

Aapje

Je had alles in de zincspray gezet toch? Ik herinner mij een hoop grijze fotos. Zincspray remt het eventjes af, perfect spul als je blank metaal eventjes wilt beschermen. Maar is geen oplossing.

Nou even een opheldering: anti roestsprays?… Bestaat niet. Als dat bestond deden ze dat wel op elke autosmeren ;)

Beste remedie is alle roest kaal slijpen of met roestomvormer behandelen en daarna in ijzermenie zetten.

asconahobbyist
        Deelnemer

als de roest al zo ver is dan is er inderdaad maar 1 oplossing en dat is nieuwe randen inlassen. een goede plaatwerker kan dat er zeker netjes inlassen haal de bekleding naast de achterbank.er maar eens uit kijk maar eens naar binnen.
          ik vrees dat je gaat schrikken.
          elke kadett roest daar vroeg of laat door.

Vinci
          Deelnemer

Ik zeg ritje Romijn in Renswoude….

Die vent doet dat super netjes en betaalbaar. Kennis van mij heeft daar een dorpeltje laten doen een tijdje geleden en zit er mooier in dan een beginnende hobbyist zou doen… Dit is ook zicht werk, dus ik zeg niet verprutsen!

Het enige middel wat roestig metaal nog vrij goed conserveert is Waxoyl, maar dat is best lastig te krijgen in Nederland. Lees de Oldtimer Markt rostschützmittel test maar eens, staat her en der online…

Wel raad ik aan om een stapje verder te kijken wat roest betreft, onderkant schutbord even via de achterkant tunnel met endoscoopje, kokers voorzijde achter de voorwielen, veerschotels achter boven enz. enz… Want als je eenmaal begint er in te investeren is het belangrijk dat je niet halverwege strandt in een investering die voor niks is geweest.

Raluph
            Deelnemer

Beginnen roest plekken, doe ik eerst met platte schroevendraaier alles afsteken en er rond om(beter net iets te veel lak weg dan te weinig). daarna schuren en roestomvormer erop. Dat minimaal 24 later drogen. Dat weer schuren en zinkspray erop weer, drogen en licht schuren en weer zinkspray erop. dan weer licht schuren en lakstifje het een kleurtje geven. Dit werkt bij mij nog het beste (wat ik geprobeerd heb). Eerst wat het schuren en zinkspray erop of roestomvormer en aflakken maar dan komt de roest weer snel terug….

maar het beste is er nieuwe stukken in later lassen. En dan wat er al gezegd is alles controleren op roest.

asconahobbyist
              Deelnemer

geloof maar dat het van binnenuit komt,dat de binnenrand al helemaal rot is,en dat ie langzaam maar zeker over de hele rand er doorheen gaat komen,hier helpt geen plamuur,roestomvormer,zinkspray of ander wondermiddel meer tegen.
                Uitslijpen en nieuwe stukken erin is echt het enige.
                Al zo vaak gezien en meegemaakt.
                Post anders eens een fotootje van de plek!

Erens

Nieuwe in lassen en volduwen met die witte tectyl lijkt me nog het beste.

litteamerican

als we het dan over lak behoud hebben
                    ze zeggen dat het goed spul is dat waxoil en het kost klauwen met geld
                    zo goed is het niet

mijn mening is wax guard ds goed spul

Rottentweetie
                    Deelnemer

Ik zal morgen is even een fotootje posten. Het valt nog wel mee hoor maar als ik er niks aan doe dan is het volgend jaar wel foute boel.. Dus ik denk inderdaad dat de beste oplossing dan is om een nieuw stuk erin te laten te lassen..

In iedergeval voor zover bedankt voor de tips!
                      Kevin

KadAstra-EF
                      Deelnemer

Zo aan het werk geweest( gezien in je topic) en dan nu de roest.

Ikzeg: zet er maar nieuw plaawerk in want het is nu dweilen met de kraan open.
                        Kun je zien hoe snel het kan gaan he Kevin ?
                        Success met het herstel en mooi dat je hem nog niet wegdoet omdat ie gaat roesten :thumb

Rik ;)

Vinci
                        Deelnemer

@litteamerican wrote:

als we het dan over lak behoud hebben
                          ze zeggen dat het goed spul is dat waxoil en het kost klauwen met geld
                          zo goed is het niet

mijn mening is wax guard ds goed spul

Het is helemaal niet duur, kijk maar eens naar time max of Mike Sanders, en makkelijk aan te brengen en heeft zich in diverse tests wel bewezen, dus als het bij jou niet goed werkte kan de ondergrond misschien niet echt goed geweest zijn. Zag van de week een buurman met tectyl aan de gang zo over de pekel heen bijvoorbeeld. Eerst goed wassen, bladders weg en dan pas spul er op. En uiteraard is het nooit zo goed als echte lak…

Vinci
                          Deelnemer

@Erens wrote:

Nieuwe in lassen en volduwen met die witte tectyl lijkt me nog het beste.

Het is beter dan niks, maar er is geen pro die daar de vingers aan brand hoor…

Kronkels

ff een quote uit een test:

Teleurstellend, maar niet onverwacht! WaxOyl is helaas meer een marketingtruuk dan dat het daadwerkelijk een pantser is. Het lijkt een doodgewone paintsealant te zijn (synthetische wax) die qua duurzaamheid het af heeft moeten leggen tegenover de paint sealant (EX-P) van het merk Poorboy’s World. De dealer koopt een zakje in voor een paar tientjes en verkoopt het voor een veelvoud. Een cash-cow dus.

Vinci
                              Deelnemer

Hoezo een zakje? Waxoyl zit in een blik….

Welke test is dat?

Die Duitse twee tests kwam het bij op een respectabele 3e en meen 5e plaats en is daarmee het beste middel wat zelf aan te brengen is zonder verhitting…

Hier wat links naar tests…

Holle ruimte middelen:
                                http://www.afripix.de/Rostschutz.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

Anti roest verf:
                                http://www.afripix.de/Kram/rostschutzfarben08.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

Nog een anti roest verf:
                                http://www.afripix.de/Kram/rostschutzfarbe05.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

Roestomvormer test:
                                http://www.rostschutz-forum.de/forum46030/messages/19304.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

Rottentweetie
                                Deelnemer

Beste mensen,

Het heeft even geduurd maar bij deze dan de foto’s:

Het is nog maar heel lichtjes, maar jammer genoeg al ver genoeg! Ik moet hier dus snel maar even wat aan doen!

Groeten,
                                  Kevin :agent

saluma
                                  Deelnemer

Oej aan twee kanten dus.Pfffff ik zou daar dan inderdaad maar heel snel wat aan gaan doen.Mijn Kadett begint ook een beetje aan de rechterzijde,bermkant dus.
                                    De linkerkant is gaaf.

Dit waren en blijven altijd hele vervelende dingen van de Kadett.

Succes met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte.
                                    Ben je wel klaar voordat de meeting begint op 28 april in Dronten? Of ga jij er niet heen?

groetjes Marcel.

Jurgen
                                    Deelnemer

Dat binnenscherm is ook verrot kun je vanuit gaan. Mijn Corsa A was nog netter van de buitenkant maar toen ik dat randje wegsleep was er niks meer van over…

Rottentweetie
                                      Deelnemer

@saluma wrote:

Oej aan twee kanten dus.Pfffff ik zou daar dan inderdaad maar heel snel wat aan gaan doen.Mijn Kadett begint ook een beetje aan de rechterzijde,bermkant dus.
                                        De linkerkant is gaaf.

Dit waren en blijven altijd hele vervelende dingen van de Kadett.

Succes met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte.
                                        Ben je wel klaar voordat de meeting begint op 28 april in Dronten? Of ga jij er niet heen?

groetjes Marcel.

De bedoeling is wel om naar de meeting te gaan! Ik ben tenslotte vrij! Ik moet maar even kijken wanneer ik dit ga doen.. Misschien dat ik het deze maand al wel laat doen! Dan zijn we er sowieso op de meeting!

@*Jurgen*: Dat zal ongetwijfeld idd! Ik heb het vanaf begin af aan al wel in de roest-stopper en andere troep gezet dus ik hoop dat de schade beperkt blijft, maar dat zien we pas wanneer dit eruit geslepen word!
                                        Binnekort maar is een afspraak maken bij ‘Romijn’ in Renswoude denk ik…

Vinci
                                        Deelnemer

Nieuw randje, goed in de inox spray zetten waar de lassen komen, gelijk omvouwen omhoog! Dan goed in de ets primer, goed afkitten met soepele naden kit, rubber anti steenslag coating er op (op Ebay heel betaalbaar!) en dan spuiten, binnenkant etsprimer en dan spuiten, dan een goede wax er over, komt het NOOIT meer terug! (niet voor de auto echt einde oefening is)

En voor de overgang van het paneel aan de buitenkant evt. een ervaren schade hersteller laten doen, plamuren is best een kunst. In ieder geval met een ruime boog weg blijven van polyester plamuur!

Al met al best een klusje als je het écht netjes wilt hebben, daarom zeg ik nog steeds Romijn, Renswoude…..

Rottentweetie
                                          Deelnemer

@Vinci wrote:

Nieuw randje, goed in de inox spray zetten waar de lassen komen, gelijk omvouwen omhoog! Dan goed in de ets primer, goed afkitten met soepele naden kit, rubber anti steenslag coating er op (op Ebay heel betaalbaar!) en dan spuiten, binnenkant etsprimer en dan spuiten, dan een goede wax er over, komt het NOOIT meer terug! (niet voor de auto echt einde oefening is)

En voor de overgang van het paneel aan de buitenkant evt. een ervaren schade hersteller laten doen, plamuren is best een kunst. In ieder geval met een ruime boog weg blijven van polyester plamuur!

Al met al best een klusje als je het écht netjes wilt hebben, daarom zeg ik nog steeds Romijn, Renswoude…..

Net het mailtje verstuurd met de vraag of hij hier raad mee weet, en hoeveel dit gaat kosten! ;) Ben benieuwd!

Vinci
                                            Deelnemer

@Rottentweetie wrote:

@Vinci wrote:

Net het mailtje verstuurd met de vraag of hij hier raad mee weet, en hoeveel dit gaat kosten! ;) Ben benieuwd!

Kijk, verstandig! :thumb Zou hem wel vragen om het randje voor je omhoog te vouwen voor het afwerken, want Romijn maakt het gewoon origineel en dan heb je weer dat randje waar alleen maar vuil op blijft liggen en waar alleen maar je band tegen aan kan schuren.

Denk trouwens dat het enige antwoord dat hij zal geven is om er even mee langs te komen, hij zal toch de auto even zelf willen bekijken denk ik… Man van de praktijk heh… :thumbup

anoniem

Randje uitsluitend om laten zetten als daadwerkelijk de banden er tegen aan lopen,
                                                Roest komt namelijk van binnenuit door vocht tussen de delen en zet je het randje om kan het vocht wat er tussen komt er zo ie zo niet meer uit en roest t alleen maar harder.
                                                Wanneer je een nieuwe rand of paneel in zet kan je het beste de naad tussen binnenscherm en buitenscherm lijmen, hier kan dan geen vocht meer tussen komen!
                                                Ik heb hier zelf nog niet echt ervaring mee maar een maat van me heeft het jaren geleden eens gedaan en de randen roesten na 8jaar dagelijks gebruik nog steeds niet.
                                                Ik ga het met mijn kadett zo ie zo wel doen!

Vinci
                                                Deelnemer

Klopt voor een groot deel, maar als je bandje er één keer tegen aan heeft gezeten is het kaal en begint het ook te rotten. Die rand naar binnen is bij heel veel nieuwe auto’s ook omgezet naar boven hoor! Als je het van binnen goed afwerkt en waxt dan druipt het vocht mooi naar de lekbakjes en als die netjes een afwater opening hebben dan loopt het daar keurig weg.

Als je helemaal op safe wilt spelen moet je die naad netjes puntlassen en dan vertinnen, dat is de beste anti roest oplossing die er is, maar dat is wel vakwerk wat niet voor iedereen is weggelegd.

saluma
                                                  Deelnemer

Ik heb het bij mijn Kadett zo gedaan.
                                                    Een rubberen strip met en ijzeren kern erin die je goed aan kan vouwen.Daarna goed afgekit met carrosoriekit en ik moet zeggen dat het goed blijft zitten.
                                                    Ook bij mijn vorige Kadett zo gedaan en er kwam geen roest doorheen.
                                                    Wel heb ik uiteraard de binnenzijde van de wielkast (dus in de auto zelf) goed behandelt.

Het is misschien een ‘lapmiddel’ maar tot nu toe zit het perfect.
                                                    Aan de rechterkant zit er op het rechte stukje een klein scheurtje waar een beetje roest doorheen komt.Dit laat ik ook vervangen.
                                                    gr Marcel.

Johan78

Lasnaden zou ik zelf goed schoonmaken en vertinnen, en dan in de RX 5, RX 7 of RX 10 zetten.
                                                      En lasdraad zal ik Carrost voor gebruiken want die roest namelijk niet.
                                                      En het wielrandje zou ik zelfpersoonlijk om zetten, door de wielbakken uit te rollen.
                                                      Randje goed schoonmaken en vetvrij maken, Zwarte ramenkit op het randje.
                                                      En dan je wielbakken uitrollen, krijg je mooie strakke en omgezette randen van!
                                                      Tot slot nog een dun laagje zwarte auto ruiten kit erop, en het gaat jaren mee.
                                                      Maar goed ieder zn manier van werken toch, ik zou zeggen sucess! :D

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.