Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › A senator '82 kachel-aanjager
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2010 om 16:45 #17224596
ik heb ff een probleempje met de aanjager van de kachel van de senator..
als ik de schuif omhoog haal gaat de aanjager niet aan..
als ik de airco aan zet komt er wel wind..
waar te zoeken?? schakelaar??
ook krijg k het nog niet voor elkaar om de wind op t voorraam te krijgen… hoe werkt dat bij zo’n ding????11 augustus 2010 om 17:02 #17711124Schakelingen bij een ac systeem zijn op vaccuum aangestuurt door de vacuum tank onder de paravan bij de bijrijders kant,zit zo,n zwart tankje dit is voor de aansturing van je kleppen.
Je kleppen (plekken waar de lucht moet blazen) worden door vacuum gestuurt en zijn een pens werk om te vervangen als ze kapot zijn,teminste een paar 1 of 2 van die vacuum kleppen kun je bij als je plastic afdek kap bij de paravan los haalt de rest zit op je verdamper huis…
Schakelingen in de standen 1-3 zijn mechanisch over de schuif en stand 4 is over een relais geschakelt,je weerstanden zitten op de kachelmotor heel eenvoudig los te halen door 2 schroeftjes los te halen.
Kijk dat eens na en als je weet wat je bevindingen zijn meld je maar dan zal ik je verder helpen proberen te helpen als het dat niet is.
11 augustus 2010 om 18:07 #17711125ik heb in de mijne de draaiknop uiterst naar rechts staan, en zo dus de wind op de voorruit staan
11 augustus 2010 om 21:21 #17711126ik zou willen dat ik je verder kon helpen maar die van mij doet helemaal niets meer:cry
ghanz heeft wel gelijk uiterst rechts is de vooruit,
1tje terug is beneden,
2 terug is console,
3 terug heb ik nooit kunnen proberen en uiterst links ook niet maar de 2e stand links is volgens mij de airco
(weet ik niet meer zeker!)11 augustus 2010 om 21:24 #17711127dat blauwe sterretje is inderdaad de airco aan.
maar er is meer over te vinden op de duitse site`s.
11 augustus 2010 om 21:50 #17711128origineel gepost door Ghanz
dat blauwe sterretje is inderdaad de airco aan.juist en dan gaat mijn aanjager wel aan.. op alle andere standen blijft hij uit..
in me dachboard kastje zit een sticker met de beschrijving en plaatjes van dat paneeltje.. ik zal eens foto maken.. uiterst rechts is (dacht ik uit me hoofd) vloerverwarming….:wtf
maar waarom wel blaast hij op de airco stand en op alle andere standen niet… ??
11 augustus 2010 om 21:53 #17711129op de airco stand draaid dus allen je airco fan.
de kachel fan draaid dus gewoon niet.
vloerverwarming jaja tis wat. maar das gewoon naar beneden toe blazen volgens mij.
dus lekkere zweetpoten creeren zeg maar :D
11 augustus 2010 om 21:56 #17711130ooooooooo dan gaan we dus ff kijken of er wel stroom bij de fan van de kachel komt…
11 augustus 2010 om 22:01 #17711131heb hier anders wel cd-tje met wp handboek,
enkel mijn laptop hier pakt die cd niet
en mijn ouwe klaptop is bij monteur….:thumbdown
helaas… helaas.
11 augustus 2010 om 22:22 #17711132Mmm op alle standen draait de compressor behalve op 0 en op de groene niet en met punt naar beneden.
0 is niks
blauwe ster is max vermogen aanjager en overal lucht
witte ster is regelbaar koude lucht
blauw boven rood onder is koude lucht boven warme onder
groen is pomp uit en handmatig warm koud schuif bedienen
pijl naar boven is koude lucht voorruit
pijl naar onderen is lucht naar benen gericht zelf regelbaar zonder ac.Als je aan je draaischakelaar draait moet je het horen sissen en moet je luchtstromen voelen veranderen.
Bij mij werkt de airco 100% en het is een 100% beter systeem als zonder,je kunt de middenrooster ook warme lucht laten aanvoeren en je hebt na mijn idee veel krachtiger motor + de airco van een Monza heeft super capaciteit.
En wat is een airco fan?????????
Je electrische koelvinnen springen pas aan als je koelwater te heet word en dan word ook je ac systeem lam gelegd door een andere sensor in je radiateur om oververhitting van je motor te voorkomen,en je hebt maar 1 aanjager motor.11 augustus 2010 om 22:30 #17711133misschien weet jij het gse waarom mijn aanjager het niet doet
hij wisselt wel van stand maar de schuif doet niets
kan het aan de relais liggen?11 augustus 2010 om 23:09 #17711134airco fan….
meende dat jij mij op het BOF verteld had dat er een ventilator voor het airco gebeuren was, en een voor
het gewone….of heb ik dat nu weer verkeerd “begrepen” …
12 augustus 2010 om 07:19 #17711135Er is 1 ventilator (aanjager) die de lucht naar binnenblaast en welke vanuit het interieur regelbaar is.
Daarnaast heb je een extra ventilator voor de radiateur zitten.Er zit overigens wel verschil in de schakelaars. Zoals GSE omschrijft heb je een schakelaar van na oktober 1980. Deze heeft 4 steekverbindingen op de achterzijde. Bij de oude uitvoering heeft deze 3 steekverbindingen.
De verschillen zijn:
De oude uitvoering pakt op stand 0 buitenlucht waarbij de nieuwe uitvoering de binnenlucht wordt gepakt. Echter beide zonder het draaien van de aanjager.
Bij het driehoekje naar boven wordt er bij de oude schakelaar lucht langs de voorruit geblazen zonder airco en bij de nieuwe met airco.12 augustus 2010 om 10:53 #17711136Ja wat betreft die schakelaars:dat maakt niks uit het is een A2 dash en die hebben toch een ander formaat als de A1 waar de verandering is toegepast en alle A2 schakelaars zijn hetzelfde.
Ik heb het idee dat jou blower schuif geen + krijgt als je aanjager het niet doet stand 1/2/3 worden nl over de schuif geregeld en stand 4 (volgas) eigenlijk niet deze word over relais geschakelt.
Als stand 1/2/3 het niet doen kan het zijn:
Dat je schuif versleten is (komt soms voor)
Dat je weerstanden kapot zijn.Bij AC systemen is het zo dat je kachelmotor het niet doet als je motor niet loopt der word een relais geactiveerd door een signaal van de dynamo,als dat signaal der niet is werkt de niks,je aanjager doet niks je compressor zal niet lopen.
Als stand 4 het wel doet of de koude ster wil zeggen dat je beide relais in orde zijn.http://www.senator-monza.de/index.php?wM9QUSE1kJxITPElUTT1kJ1MTM9QUSF10UmUDN8lTM9EkUBBVT
Bekijk dit schema eens goed:
Dan zie je dat der een relais word bekachtig door blauw/wit (dynamo afkomstig) dan word er door een 2.5mm dikke groene draad spanning gezet op de draaischakelaar en die geeft weer spanning dmv een 2.5mm dikke zwarte naar je blower fan en die dan afhankelijk van de stand naar je aanjager gaat over relais….Bekijk dit schema ff goed loop punt voor punt ff na met een multi meter,de draai schakelaar kun je zo loswippen en dan kun je ook gelijk het vacuum controleren door aan de slangetjes te zuigen kun je wel horen of de kleppen voor de verstelling van de lucht stromen werken.
De aanjager schuif los halen is ook goed te doen,ook willen die contacten wel een slecht worden,kijk dit ook ff na.
12 augustus 2010 om 17:45 #17711137kijk daar kan ik wellicht wat mee.. ik heb er vandaag geen tijd voor gehad.. rst vd week denk k ook niet.. moet nog andere auto’s ff apk klaar maken.. maar dit ga ik ff uitpluizen..
12 augustus 2010 om 17:46 #1771113812 augustus 2010 om 19:08 #17711139origineel gepost door GSE
Bij AC systemen is het zo dat je kachelmotor het niet doet als je motor niet loopt der word een relais geactiveerd door een signaal van de dynamo,als dat signaal der niet is werkt de niks,je aanjager doet niks je compressor zal niet lopen.
ik vermoed dat ik hier last van heb:cry
voordat hij er helemaal mee ophield bleef de ventilator lopen
ook al had ik de sleutel eruit dit gedeelte haal ik er ook uit
uit die duitse site (relais)hoe krijg ik dat signaal weer terug?
p.s. ik heb heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vroegeh elektrotechniek
gestudeerd maar ben gelukkig alles vergeten:P12 augustus 2010 om 19:41 #17711140origineel gepost door MantaTeamTwello
heb wel ff fototje gemaakt van de stickerorigineel gepost door GSE
Mmm op alle standen draait de compressor behalve op 0 en op de groene niet en met punt naar beneden.0 is niks
blauwe ster is max vermogen aanjager en overal luchtwitte ster is regelbaar koude lucht
blauw boven rood onder is koude lucht boven warme onder
groen is pomp uit en handmatig warm koud schuif bedienen
pijl naar boven is koude lucht voorruit
pijl naar onderen is lucht naar benen gericht zelf regelbaar zonder ac.
Als je aan je draaischakelaar draait moet je het horen sissen en moet je luchtstromen voelen veranderen.
Bij mij werkt de airco 100% en het is een 100% beter systeem als zonder,je kunt de middenrooster ook warme lucht laten aanvoeren en je hebt na mijn idee veel krachtiger motor + de airco van een Monza heeft super capaciteit.
En wat is een airco fan?????????
Je electrische koelvinnen springen pas aan als je koelwater te heet word en dan word ook je ac systeem lam gelegd door een andere sensor in je radiateur om oververhitting van je motor te voorkomen,en je hebt maar 1 aanjager motor.Kijk text en uitleg ! ik was altijd al benieuwd hoe dit nu werkte ! begreep maar weinig van de Monza’s Senator’s mét Airconditionong en die ‘vreemde’ symbooltjes.
Uploaded with ImageShack.us
Maar het is duidelijk ! king:
12 augustus 2010 om 20:41 #17711141Klopt en met die schakelaar worden de standen bedient van de kachel en die werken op vacuum als je achteren op de schakelaar kijkt zitten der een aantal slang aansluitingen en 1 centrale vacuum aansluiting die van die zwarte bol onder de paravan af komt.
Als je die schakelaar verdaait worden de kleppen op de verdamper kachel radiateur doos dmv vacuum geopent zodat je bv koude lucht boven of onder hebt.
Als je die kleppen/membranen kapot hebt heb je een helse klus om ze te vervangen inclusief je airco moet leeg anders krijg je de verdamper der niet uit….
Ook zit der een electrisch gedeelte op die schakelaar wat bv zorgt dat de aanjager niks doet op stand 0 en volgas gaat draaien op stand blauwe ster en de rest regelbaar maakt.
Als je der wat tijd aan besteed is het allemaal vrij eenvoudig gemaakt,maar de voordelen van een ac instaltie zijn na mijn idee:
Je kunt door de rooster in het midden van het dash warme lucht laten stromen wat geweldig is in de winter.De kachelmotor capaciteit is groter,die is bij een gewone aan de krappe kant.
Ook natuurlijk is de airco een geweldig ding opzich dat je super koude lucht hebt op hete zomerdagen,die oude Harrison A6 compressor die op een Monza zit is zelf nu anno 2010 een compressor die veel verplaatsing heeft,en de verdamper in een Monza is dezelfde die een Chevy van zit die kan zo,n Monza wel koel krijgen.
Als je de ac aan het werkt wilt hebben kun je een paar dingen proberen als de pomp er nog opzit en der nog wat freon opzit (dit kun je testen door het ventiel in te drukken op de accumulator die alu pot langs je spruitstukken)
Als daar nog freon opzit kun je deze met de juiste R12 of R134a bij laten vullen en dan moet de compressor weer meelopen als alle sensors in orde zijn:hoge/lage druk koelwater temp en thermostaat,als ie werkt is het geweldig.16 augustus 2010 om 09:09 #17711142zoo de aanjager heeft zich bedacht en is tot de conclusie gekomen dat ook hij aan het werk moet..
dus hij doet het zo ineens weer… alleen op de snelste stand niet..
is het trouwens normaal dat hij traploos harder gaat als ik de schuif omhoog doe..?
alleen op de heat floor.. stand doet hij het niet..
na een beetje schuivendeden steeds meer standen het..
word
nu dat dus redelijk goed is, was ik ook even met de stoel verwarming aan het kijken geweest..
er komen 3 kabels uit de stoel 2 daarvan zitten in een stekker en de 3e (zwarte) is los..?? waar moet die op? als ik die op massa doe gaat t bij mijn rechter stoel niet goed dan word de kabel zo heet dat ik hem niet vast kan houden.. dus weet iemand hoe dat in elkaar hoord???16 augustus 2010 om 10:16 #17711143Meet maar eens of je weerstand hebt in je matje in de stoel van de verwarming heel vaak branden deze door….
En wat betreft je kachelmotor stand 4 word over een relais geschakelt…Verwacht dat dat kapot is,deze hangt tegen je schutbord,probeer die maar eens door te verbinden met de schuif op de hoogste stand…Dan zal ie vast wel gaan draaien.
Nee de kachelmotor is niet traploos deze werkt met 4 standen…
Als je aan de schuif zit kun je um ook opeens een stuk sneller horen draaien. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.