Forumindex › Forums › Modellen › Omega › ’97 Opel Omega B MV6 Caravan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2011 om 18:43 #17241560
Ik deed mijn verhaal hier al eens in een mijn voorstellen topic.
@Rik-MV6 wrote:
… Ik was op zoek naar een autootje voor “even” voor om en nabij het maximum van € 500,- omdat ik de motor heb opgeblazen van mijn huidige daily; een Rover 220 Turbo Coupé welke ik omgebouwd heb naar 2.0 Turbo Diesel (140pk/340Nm, 1100kg :D ).
Deze auto stond op speurders voor 500 en woensdag ben ik bij de auto geweest om even te kijken en ‘m direct op te halen. De Omega heeft bijna een jaar stil gestaan, maar het was starten en lopen om vervolgens écht te gaan lopen. De eerste gedacht was een lege tank, maar helaas was het niets meer dan ronddraaien. Even snel gekeken en bleek dat ‘ie geen vonk meer had. We zijn een uutje aan het klooien geweest, af en toe liep ze om vervolgens weer uit te vallen door het gebrek aan een vonk. De koop was echter al gesloten omdat ik voor dag geld eigenlijk géén eisen stel behalve dat we samen duidelijk overeengekomen waren dat ik een rijdende Omega had gekocht. Uiteindelijk scheidde onze wegen, heb ik de Omega achter gelaten, en m’n geld. De oude eigenaar zou kijken wat ‘ie kon doen.Donderdagavond had ik weer contact om aan te geven wat ik die woensdag ook al aangaf: de krukaspositiesensor functioneert slecht. Echter, ik werd overrompelt door de woorden: “Zeg Rik, heb jij wel eens een auto gekregen?” en zodoende heb ik gistermiddag de Omega opgehaald per trailer en m’n centjes netjes teruggekregen. :wors Eenmaal thuis lagen er 2 versies van de positiesensor al klaar en inmiddels zijn we 150km verder! :thumbup …
Inmiddels is de Omega voorzien van een nieuwe waterpomp, distributie set, schokdempers achter, kofferdempers, wat zekeringetjes, een nieuw slot aan de passagierszijde en een oliebeurtje. De teller staat nu op € 545,- (ik wil het onder de 1K houden) maar het is nog niet klaar…
… We zijn vorige week naar Nantes in Frankrijk geweest en op de terugweg gaf het info-display opeens een “koelwater peil” melding. Nu was ik op de hoogte van enig verlies, nog geen 2dl op de 1000km, maar nu flikkert ‘ie alles er gewoon uit ergens achter onder de parafaanbak. Goed, plan was sowieso al om de warmtewisselaar te checken en te vervangen alsmede de driewegklep, maar nu verdenk ik iets anders wat eerder links achter het blok zit dan rechts. Het lekt wel op de uitlaat. Ik zal het wel zien van de week.
Anyhow. Als de Omega zich een beetje goed houd is ‘ie optisch aan de beurt.
Leuke dingen die ik tegenkwam tijdens het vervangen van de schokdempers: alle boekjes incluis het serviceboekje waarin tot en met 2009 alle beurten keurig afgestempeld staan. Daarbij is de historie van de auto sinds 2003 bekend (inzage van facturen; auto is de laatste 5 a 6 jaar bij een dealer in Duitsland in onderhoud geweest welke 6000km nog nieuwe bougiekabels, bougies, en draagarmrubbers heeft vervangen. Daarna heeft de auto wegens “omstandigheden” een jaar stilgestaan waarna ik ‘m kon ophalen.Nog wat foto’s; tijdens de safari(?)
Hier voelde ik me wel heel even héél burgerlijk…
To-do’s voor de enigzins korte termijn:
Koelwaterprobleem oplossen (koppakkingen zijn goed, compressie gemeten);
Uitlaat lekt ietwat te luidruchtigInmiddels toch ruim 4500km gereden en ik moet zeggen, bevalt goed, erg goed!
Trouwens? Heeft iemand ooit gepoogd een Omega op grijs kenteken te krijgen? Ik wil ‘m vooral zakelijk gebruiken en ik heb nu de bank áltijd plat (afgezien van de vakantie)… :D17 september 2011 om 19:19 #17921052succes met de omega
17 september 2011 om 19:48 #17921051mooie omega :thumbup :thumbup en dat voor die prijs :thumb
grijs kenteken , ik weet niet wat de eisen zijn tegenwoordig ???
vroegen moest er een bult op het dak om aan de hoogte maat eis te voldoen
misschien dat ze bij het rdw wat kunnen vertellen :hmmz
17 september 2011 om 20:02 #17921053De belangrijkste eisen ken ik wel…
In de laadruimte moet een blok passen van 125 cm lang, minimaal 20 cm breed en 98 cm hoog, de ramen verwijderd worden en er moeten blindering panelen vast aan de carrosserie gemonteerd worden, het eerste rechter zijraam in de laadruimte mag open blijven. Voor het blok moet een volledig schot komen die vast aan de carrosserie verbonden is tenzij het dak verhoogt is, dan voldoet een schot van minimaal 30cm hoog. Het dak verhogen zie ik niet zitten (vind het vaak lelijk en daarnaast teveel werk).Wellicht is het ook niet deze Omega die ik dan zou willen ombouwen, maar een wat jongere Omega en dan diesel, maar zag al wel dat die veelal minder luxe zijn uitgevoerd. ‘t Was ook maar een brainwave. :afro
18 september 2011 om 11:11 #17921054Mooi station heb je daar ! Lekker houden zo die buitenkant :thumb
Van die Volvo krijg ik het ook wel warm, mooie combinatie met die Omega op de kar :thumbup
Voor het grijs kenteken verhaal, dak verhogen is lijk mij niet nodig. Mijn broer had een oud Polotje op grijs kenteken, zonder verhoogd dak.
Of de regels zijn vervanderd,
Zo heb je ook A Omega’s met gespoten raamdelen op grijs kenteken. Iemand op het forum heeft een Omega A2 2.6 op grijs kenteken met normaal dak.
Ben iig benieuwd naar je voorderingen :thumbup
Gr Colin
18 september 2011 om 11:13 #17921055Kijk voor je koelwaterlekkage even naar de vacuumgestuurde kachelkraan die staat naast de dis achter het blok deze lekken heel vaak!!
Groet Erwin18 september 2011 om 13:02 #17921056De 3 wegklep idd
Komt heel vaak voor
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.