Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › 95 of 98
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 maart 2010 om 12:00 #17647022
Waarom doe je er een toevoeging of 98 in??????????????????????????????????????????????????????????????????????
Der zal niks kapot lopen,van gewone euro 95.
Waarom doe je geen 98 in de 24V of loodvervanger??
26 maart 2010 om 13:56 #17647023Originally posted by GSE
om een motor geschikt te maken van 98 naar 95 kun je door de compressieverhouding te verlagen.
bij voorkeur beneden de 1:10.5Lalalalalalalalala een 30E=9,4:1 ala boeken.
Ruim beneden de 10,5:1Dit zijn jou woorden.
Dat is een vuistregel. kloppen of pingelen is van meer factoren afhankelijk dan alleen de compressieverhouding. Nog erg belangrijk factoren zijn onstekingstijdstip, temperatuur en mengselverhouding.
Een c30ne/c30se/c25ne kan op 95 draaien omdat een lambda sensor z’n mengsel kan aanpassen.
Een 30E kan dat niet (geen lambda sensor) die heeft 98 nodig, om klopvast te blijven.
26 maart 2010 om 14:20 #17647024AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ok dan, kheb hier nog een ‘opelblokkie’, in een Deawoo :D
tis dan bijna niet te vergelijken met onze blokken,
maar gehoorsmatig kwam er met die octaan of toevoegingen wat aan het licht. :agentHet blokkie loopt op 95, en zoals vaker bij dit soort blokkies,
beginnen op den duur de kleppen te spreken,
vooral bij kou weer heb ik ut mee mogen maken :D
Niets ersntigs, kweet dat het een vorm van slijtage of schrale benzine is,
anders kan ik het niet benamen, dat laat ik maar over aan de ‘professionals’.
Voorheen waren er nog geen klepperige geluiden te waarnemen :hmmzDus ik ff wat anders getankt, die met toevoegingsmiddelen erin,
denk baat het niet schaadt het ook nie, toch.
en je wil dit zeker niet geloven, de volgende dag,
bij koude start, kleppies redelijk stil :oIk ben geen automonteur, maar m’n oortjes werken goed,
volgende keer weer vol 95 getankt, en toen kwamen de
klopgeestjes weer zachtjes naar boven tikken.
ben dus tijdens de winterperiode mooi dat andere spul blijven tanken :DTis niet zo dat ik hier appels met peren wil gaan vergelijken,
maar het geeft wel aan dat er verschillen zijn,
zoals ook leesbaar in andere topics,
En met zo’n klein blokje met dun plaatwerk eromheen is het
beter hoorbaar dan bij een dikhuid 6cil, met stevig plaatwerk eromheen.Dus het ocaan of de toevoegingen tonen wel hun waardes/krachten binnen het blok. :thumbup
[let op: dit zijn dan mijn bevindingen en ook nog waar gebeurd :P]
Zo, dat was het dan, ik wil voor zeker gaan,
en de A1 met z’n kleine kleppies geven wat ie nodig heeft
nl 98 of………95 met een toevoeging.;)Nu ging het om de A1, ahum,
wat betreft de A2 24V, daarvan moet ik de voorschiften nog even doorlezen :D:D:Dgrtz :sleeping
26 maart 2010 om 19:34 #17647025Okay als jij dat het beste vind,moet je dat doen als je je daar prettig bij voel,persoonlijk geloof ik niet in die dingen en raad ik mensen aan gewoon Euro 95 te tanken,doe dit al jaren zonder schade.
26 maart 2010 om 22:11 #17647026AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door DevilraY
Dat is een vuistregel. kloppen of pingelen is van meer factoren afhankelijk dan alleen de compressieverhouding. Nog erg belangrijk factoren zijn onstekingstijdstip, temperatuur en mengselverhouding.Een c30ne/c30se/c25ne kan op 95 draaien omdat een lambda sensor z’n mengsel kan aanpassen.
Een 30E kan dat niet (geen lambda sensor) die heeft 98 nodig, om klopvast te blijven.
Nu ben ik met de 24V ook klaar, scheelt weer een topicje, thnx :D
26 maart 2010 om 22:39 #17647027C30NE heeft Motronic zonder klopsensors ontsteking word niet verstelt enkel de hoeveel brandstof lucht verhouding word optimaal gehouden….Als ie zou pingelen merkt de motor niks,en die lambda sonde heeft niks te maken met pingelen die lambda sonde meet enkel de onverbrande deeltjes benzine/lucht om zodoende meer of minder in te spuiten….En dat heeft geen gevolgen voor pingelen tegen te gaan.
C30SE/J Heeft 2 klopsensorsaan de bestuurders zitten die registreren of ie pingelt en verstelt hier door de ontsteking wat zodat het pingelen op moet houden.
25NE heeft Jetronic systeem en geen kats in de Sennie B net als de 30NE en loopt gewoon op euro 95.
26 maart 2010 om 23:06 #17647028AnoniemLid sinds:
1 January 1970Welke invloed heeft het octaangetal op je motor?
Huidige benzinemotoren zijn voorzien van een klopsensor
die afhankelijk van de klopvastheid van de benzine het ontstekingstijdstip aanpast. :oTank je benzine met een lagere klopvastheid dan verlaat de
motor het ontstekingstijdstip waardoor je wat aan rendement (vermogen of verbruik) moet inboeten.
Ga je hier iets van merken? Indien je geen performante motor hebt zul je hoogstwaarschijnlijk geen verschil voelen. ;):vertag Let wel op, sommige motoren zijn ontworpen met het gebruik
van een brandstof met hoog octaangetal in gedachte!
Neem hiervoor even een kijkje in de handleiding van je auto.:thumbuplees hier het hele verhaal, zeer boeiend en duidelijk,over octaan, blabla
bron >>>> http://www.autoforum.be/showthread.php?t=27623grtz :wors
26 maart 2010 om 23:16 #17647029Alle auto’s die ik had die reden op 95.
In de zoveel tijd tankte ik eens 98.
Dan kreeg de moter even wat meer power.
Maar ik zeg er wel bij eens in de zoveel tijd dus niet iedere keer.
Want een moter die afgesteld is voor 95 is uitsluitend afgestemd op 95 en niet op 98.
En ik heb nooit problemen gehad, nooit een sleutel op de moter geweest.
Dit is mij ervaring.Mvg Rebel
7 april 2010 om 22:29 #17647030denken jullie nou werkelijk dat alle 98 octaan brandstof ook echt 98 octaan is als ie in je tank komt ?
en denken jullie nou ook dat 98 octaan ook 98 octaan blijft als ie een tijdje in je tank zit ?de ontstekingstijdstippen zijn zo ingesteld dat ie ook bij 30+ graden buitenlucht temp en hoge luchtdruk, met een kar erachter en redelijk oude benzine , hij ook nog niet moet pingelen.
dan kan je prima 95 tanken als je dat niet doet :P8 april 2010 om 07:34 #17647031AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door mr-turbo
denken jullie nou werkelijk dat alle 98 octaan brandstof ook echt 98 octaan is als ie in je tank komt ?
en denken jullie nou ook dat 98 octaan ook 98 octaan blijft als ie een tijdje in je tank zit ?de ontstekingstijdstippen zijn zo ingesteld dat ie ook bij 30+ graden buitenlucht temp en hoge luchtdruk, met een kar erachter en redelijk oude benzine , hij ook nog niet moet pingelen.
dan kan je prima 95 tanken als je dat niet doet :PDus je weet ook niet zeker of je 95 tankt, [lees je vraagstelling] ?? :hmmz ;)
8 april 2010 om 07:49 #17647032Ik heb daar eigenlijk niet zo’n twijfel over. daar wordt in Nederland streng op gekontroleerd, of 98 ook daadwerkelijk 98 is als dat van de pomp je tank in gaat. Daar heb ik per ongeluk nog niet zo heel lang een gesprek overgehad met iemand, die voor Gulf rijdt.
In andere landen buiten de EU, vaak Oost-Europese landen, kan de kwaliteit van de benzine nog wel een fluctueren. Vaak worden daar ook mindere kwaliteit benzines gemengt met betere kwaliteit, hoewel deze praktijken ook daar steeds minder voorkomen, want ook in die landen wordt het wagenpark steeds moderner.
Vroeger was daar de kwaliteit benzine van minder belang, want bijvoorbeeld de motoren van de Russische Ladas konden zowat op alles draaien, tot op kerosine toe. Dat was anders bij de export Lada’s, die voor de buitenlandse markt bestemd waren.
Anderzijds is het wel zo, dat de hedendaagse benzine veel minder houdbaar is. Het “vergummingsproces” treedt al op rond de 6 maanden.
8 april 2010 om 09:38 #17647033Ik ben het voor een keer eens 100% met MR-Turbo eens,op het moment dat der getankt word is het octaan veel hoger dan bv 3 weken in je tank.
Ik heb al zeker 5 maanden dezelfde benzine in de tank omdat ik alleen op benzine start en na 50 meter overschakel op LPG en al vergeet ik soms om de schakelaar om te zetten en kom ik er bv na 4km achter dan loopt ie nog prima op die Euro 95 die ik het laatst heb getankt..
9 april 2010 om 12:31 #17647034AnoniemLid sinds:
1 January 1970hier een kleine berekening betreft 98 of 95
===========================
(uitgaande dat de fabrikant 98 voorschrijft op ‘onze’ motoren):hmmzlees hier veel over dat 95 goedkoper is dan 98 bij het tankstation
en daar ben ik het uiteraard met jullie eens. :DWe weten ook dat rijden met 98 zuiniger is dan met 95
tis niet veul, maar die kleine beetjes ‘betalen’ zich wel uit :Ddaarom hier een voorbeeld berekening: :thumbup
=========================
affijn, we rijden 1000 km met 98 in een wagen
die rijd op 1:10, de benzine kost dan 1.60
ons kostenplaatje zou dan uitkomen op 160euries.:thumbupNu gaan we 1000 km rijden met 95 in onze tank,
nu rijdt de wagen 1:9 tegen een kostprijs van 1.50 per liter
het kostenplaatje komt nu dan op iets meer dan 166 euries. :onogmaals, dit is maar een rekenvoorbeeld,
kan er misschien een paar centen naast zitten
qua verschil met 98 of 95 benzine of je werkelijke verbruik,
maar het eindverschil is miniem te noemen.:thumbupDus, buiten het hele technische priet-praat om,
wat ook wel interessant is om te lezen:thumbup
heb je met 95 voor je 98 motor geen winstpakker binnen gehaald :mad:of heb ik iets over het hoofd gezien ????
Ik wilde ff uitrekenen of het idd Super rijden is met 95 :hmmz
Dus, wie rijdt er nu zuiniger of misschien beter ???;)
[buiten de slimmerds die op lpg of de wagen op stalling hebben]:D:D
grtz :wors
12 april 2010 om 06:40 #17647035Leuke rekensom, Ron. Ik geloof idd best wel, dat het financieel gezien, lood om oud ijzer is. En het is en blijft een feit, een Monza (of Sennie) is geen economisch zuinigheidswonder, daar moet je de auto niet voor rijden.:):):) Voor die paar duizend km per jaar die ik er mee rij…… Vorig jaar nog geen 7000 mee gereden, en het wordt alleen maar minder, nu ik de Monza alleen nog maar voor toerritten enzo gebruik.
12 april 2010 om 17:16 #17647036Ach jongens bereken je rijk en voel je gelukkig als je 98 hebt,maar het haalt bij een serie CIH geen drol uit…Spreek zelf uit ervaring en als der hier iemand is die schade heeft gekregen door Euro 95 te tanken mag die zich wel ff melden…
12 april 2010 om 17:44 #17647037Toch, ik ga 98 blijven tanken hoor, als ik aan de stoplichten sta te wachten dan schud de motor minder hard dan als hij op 95 draait. Voor de rest heb ik nog niet echt verschil gemerkt.
12 april 2010 om 17:54 #17647038Dan trek de motor maar een uit elkaar,want dat klopt der iets niet,ik zal je wel eens een filmpje maken hoe ik een euro munt op zijn kant op de klepdeksel zet lopend op 95,die al zeker 5 maanden oud is.
12 april 2010 om 18:22 #17647039Met schudden bedoel ik niet, dat hij echt ligt te bokken. Je kan erbij mij ook een euro op rechtzetten als je wilt. Maar je voelt toch dat ie op 98 zoeter draait.
12 april 2010 om 19:26 #17647040AnoniemLid sinds:
1 January 1970D’r heeft hier niemand over schade aan of in het blok,:hmmz
wel de onzekerheid van de werking in een 98 blok :sleepingJe leest nu, door ervaringen van users,
dat het 98 blok idd rustiger loopt op 98 dan op 95,
ok, zonder ook maar aan je techniek te piemelen:DHet belangrijkste is, dat het totaal NIET goedkoper rijdt,
dus waarom 95 in een blok, daar waar 98 voorgeschreven staat :hmmzmisschien is het iets psychisch bij de pomp, goedkoper 95 tanken.
95 voor een 98 blok is naar mijn mening pure onzin, en nogmaals duurder :o :mad:Veel 95 of 98 tank en rijplezier gewenst:jerry
Zo, ik ga nu ff rondkijken voor een LPG installatie :o
grtz:D
12 april 2010 om 19:30 #17647041http://www.youtube.com/watch?v=YMlWGNE3HG8
Net gemaakt,met de telefoon.
Op Euro 95 die al zeker 4 maanden oud is…
12 april 2010 om 19:48 #17647042AnoniemLid sinds:
1 January 1970mooi filmpje, Ben, welke kop zit er op het blok? :hmmz
12 april 2010 om 20:03 #1764704330E onderblok met 12 gewichten aan de krukas van een A2,
cilinderkop is van een C30NE 177pk 0,4mm gevlakt en injectie systeem is van een A1 en de olie pomp is een 30% meer volume.12 april 2010 om 20:06 #17647044AnoniemLid sinds:
1 January 1970Na also, dan kun jij gewoon 95 tanken ;):jerry
12 april 2010 om 20:22 #17647045Nope compressie is hoger als van een 30E…
En ik tank het toch.:hmmz27 juni 2010 om 19:51 #17647046maar ik zeg de gek heb een vraag over het “duitse” 100 octaan (v-power)
kan dat kwaad in de 30E? ongeacht dat het duurder is!en hoe lang blijft dit goed?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.