Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › 95 of 98
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2010 om 22:19 #17646997
Hoe slecht kun jij lezen:
De 30E met een compressie verhouding van 9:4,1 loopt aldus opel op 98 en de C30SE met een nog hogere verhouding loopt aldus Opel op 95??????????????????
Raar he
De 25E loopt op 98 en de 25I op 95 zelfde blok raar he
Der is nog niemand die ik ken die schade heeft gehad door op 95 te rijden half DE rijd op 95 en heeft geen schade…
En ik zelf al ruim 20.000km met een nog hogere verhouding als 9,4:1 zonder schade en voorheen zeg je als je onder de 10:1 blijft kun je 95 tanken…..
De CIH blokken blijven dat allemaal……..Wat denk je dan zelf:Opel heeft maar wat tegen de brandstof gezegt in de tijd dat 98 veel verkocht werd heeft Opel dat opgegeven net als het vermogen van de 30E waar ze maar wat tegen zeiden…180pk ahhahahaha
25 maart 2010 om 22:22 #17646998Het verschil tussen RON95 enRON98 zit hem inderdaad in het octaangehalte.
Oude motoren zullen op beide prima lopen indien de ontsteking juist is afgesteld voor het juiste octaangetal.
Later hebben we dit kunnen wijzigen (bv tijdens de vakantie) door dat ze er een octaanstekker aan hingen hierdoor werd dan je ontstekingstijdstip iets verlaat als je 98 naar 95 ging.
Hoe hoger je octaangehalte hoe vroeger we de ontsteking kunnen afstellen voordat “pingelen” optreedt. En dit is wat we willen bereiken.
Nu tegenwoordig werken we met pingelsensoren of overslagdetectie, dat houdt in dat het motorstuurapparaat de onsteking zo optimaal mogelijk bepaald (lees zo vroeg mogelijk) als het pingelen dan optreedt dan stelt hij weer iets later en dat gebeurd continu.
Dus als je bij een monza gse meer vermogen uit 98 dan uit 95 haalt is dat technisch mogelijk alleen dan zal hij geweldig pingelen bij gebruik van 95 (of je komt niet in dat bereik maar danheb je ook geen vermogen nodig). De 3.0 24v is voorzien van een klop/pingelsensor en zal dus daadwerkelijk iets voordeel kunnen halen uit een hoger octaangetal. Maar dit zijn niet de verschillen die door de doorsnee bestuurder gemerkt worden. Het verbruik daarintegen kan daadwerkelijk wel verschillend zijn.25 maart 2010 om 22:24 #17646999AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kheb ook ff gepingeld bij Wiki, gewoon nieuwsgierig :D
hier een regel uit het volgende:
Normale’ benzine met een RON van 95 tanken in een auto
die volgens het instructieboekje op ‘super’ (RON is 98) rijdt kan schadelijk zijn. :P
Andersom is geen enkel probleem maar wel zinloos. :obron:>>> http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
edit: sorry,was net iets te laat met posten :mad::D
maar het was weer boeiend en leerzaam vanavond :thumbup
25 maart 2010 om 22:31 #17647000Ik heb nooit gezegt dat pingelen geen kwaad kan,het kan heel zeker kwaad,het gehele drijfwerk krijgt iedere keer op zijn klote met lagerschade zuigerschade enz vandien…..
Maar een 30E kan niet pingelen op 95 technisch gezien,hoe vaak moet ik dat nog zeggen…
Dan zou een 24V een diesel moeten zijn met die nog hogere compressie…en Soms duwen mensen der een 30E verdeler in met webers en nog gaat het dan goed op 95 rararararaara
25 maart 2010 om 22:36 #17647001Niet in de laatste plaats is de klopvastheid van de getankte benzine van belang. ‘Normale’ benzine met een RON van 95 tanken in een auto die volgens het instructieboekje op ‘super’ (RON is 98) rijdt kan schadelijk zijn. Andersom is geen enkel probleem maar wel zinloos. Daarbij kan opgemerkt worden dat Shell V-Power™ een klopvastheid heeft die lager is (RON is 97) dan het traditionele ‘super’
De 30E loopt op 98 de C30NE op 95 technisch 99% hetzelfde blok op de kop na,die na mijn idee visueel niet kleiner is…
Rarara wat hier dan de conclusie is:Zinloos om op 98 te stoken.
25 maart 2010 om 22:38 #17647002Dan zet je gewoon je ontsteking wat later en dan pingelt ie nie meer maar dan haal je er niet uit wat er in zit.
En alleen met webers komme der nie.25 maart 2010 om 22:40 #17647003hoeveel ken je er dan die volgens het boekje 98 moeten tanken en dan toch maar 95 tanken zonder problemen??
20.000 km is dan toch ook al een hele afstand zeg, wow. hoe lang doe je daar over dan zo’n 20.000 jaar.
ik ben wel benieuwd of je er over 100.000 nog zo over denkt of ben jij meer van het type bij elke 50.000 een andere motor omdat er iets kapot was gelopen??
val me maar aan dan.
want lezen kun je blijkbaar zelf ook niet.
De test tussen de benzines ging niet tussen 95 en 98.
in de test werden de 95 van alle brandstofmerken getest in een motor geschikt voor 95 en alle 98 in een motor voor 98. de test was dus om het al dan niet aanwezig verschil in KWALITEIT VAN DE MERKEN aan te tonen. er is niet getest of er verschil optreedt als ik in DEZELFDE motor 95 of 98 tank,want dan was er wel degelijk verschil gemeten.:vertag25 maart 2010 om 22:52 #17647004Nee dat snap ik maar een C30NE met 30E injectie/ontsteking loopt goed op 95 en niks beter op 98.
De C30NE is technisch op de grotere kleppen/kanalen na hetzelfde als de 30E kwa zuigers slag en boring en verbrandingskamers (ietsje groter) en die loopt op 95 zonder pingel sensors en al gooi je der 98 in en verstelt de ontsteking wat loopt ie niet beter.
Daarom kan ik uit ervaring zegge dat een 30E niet kapot loopt op 95 en wie dat wel beweert die moet eens met bewijzen zoals een kapotte zuiger of wat komen na 20.000km op benzine/LPG te hebben gereden met een verhouding van ongeveer 9:4-9,6:1 te hebben gereden en nog geen schade van 95 durf ik gerust te zeggen der gebeurt niks geks op 95.
25 maart 2010 om 23:05 #17647005AnoniemLid sinds:
1 January 1970Daarin moet ik je gelijk geven MAD-MARC, :thumbup
die testen zijn …….,
hoelang blijft een motor bij zo’n benzine wissel WERKELIJK intact :hmmzDaarom beter voor zeker gaan, en de octaan op peil houden,
dacht ik zo…..:hmmzEn ombouwen is het thema [nog] niet, gaat mij erom om,
de 30E brandstof/technisch goed en intact te houden ;)bedankt voor jullie medewerking en uitleg/meningen:thumbup
25 maart 2010 om 23:23 #17647006Man man man:
Ik heb al meer als 1,5 ton Monza en Senators op 95 van A naar B gekregen dus vertel me niet hoe die 30E,s op 95 reageren..Dat je een mooi verhaal over pingelen hebt ondekt fijn,maar dat je niet kunt uitleggen waarom dezelfde motoren volgen opel op 95 lopen en dan weer op 98 lukt je niet omdat je hebt gelezen dat 95 pingelen kan veroorzaken als je 95 in een 98 motor gebruikt en dat pingelen schade kan veroorzaken is me duidelijk maar bewijzen dat een 30E niet op 95 kan lopen kom je niet mee,wel met verhalen dat je met 12 een motor uit elkaar hebt gehaalt en een grote cat motor en daarmee ook denkt te weten hoe het allemaal werkt,maar der geen ervaring mee hebt….
25 maart 2010 om 23:27 #17647007En weer kan Mad Marc niet lezen in de test van het OHF kwam ook naar voren dat een hoger octaan gehalte brandstof in een motor die voor een lager octaan gehalte brandstof gemaakt was geen invloed had………
Leer eens lezen en rijden in een 30E op Euro 95.
25 maart 2010 om 23:28 #17647008En als ik je niet kan overtuigen:
Ga dan eens naar een testbank en zie eens op je 98 zoveel meer power bij een serie blok opwekt als op 95 dat je van 140 naar 160 gaat :wtf25 maart 2010 om 23:36 #17647009om een motor geschikt te maken van 98 naar 95 kun je door de compressieverhouding te verlagen.
bij voorkeur beneden de 1:10.5Lalalalalalalalala een 30E=9,4:1 ala boeken.
Ruim beneden de 10,5:1Dit zijn jou woorden.
25 maart 2010 om 23:43 #17647010ik heb wel heel wat meer motoren op nieuw opgebouwd dan jij gezien hebt. en als er bij mij in het boek staat super of 98 als opgegeven brandstof dan hou ik me daar gewoon aan. het staat er niet voor niks zo.
wat jij dan doet dat moet je zelf weten. trek je eigen plan maar.meneertje ik weet het veel beter.maar zadel anderen niet op met een onjuist advies knuppel!25 maart 2010 om 23:54 #17647011Hahaha graag een antwoord op het volgende
2500E in de Monza aldus Opel 98 in de Monza hetzelfde blok in de Sennie B aldus Opel 95??????????????????????C30NE 95 en 30E 98 bijna identiek blok inwendig en al zeker kwa verbrandings ruimte..Rarararara
En voordat je ieman knuppel noemt moet je zelf eens met info over de brug komen voordat je mensen knuppel en leugenaar noemt.
Als je 100 euro wilt verdienen en vermogens bank kosten zou ik graag van jou willen zien hoe jij me voordoet hoe een 30E meer als 5Kw haalt uit 98,je krijgt der 100 en de bank kosten betaalt als je akoord gaat,haal je der minder uit als 5KW wil ik er 20 en jij de bank kosten.
En wat een geluk dat je veel motoren los heb gehad,dan weet zeker waar je over praat en durf je mijn weddenschap zeker aan.
26 maart 2010 om 00:03 #17647012Trouwens ik ben je goed gezint vanavond
Elke vermogens bank heeft een berekening derbij wat het vermogen aan de krukas is aldus jou 132KW voor een 30E elke KW meer krijg je 50 euro voor voor een serie blok elke KW minder wil ik 20 hebben egaal waar je um op stookt.Aint that a fair deal je kunt alleen maar winnen en niet verliezen want volgens jou zijn de Opel gegevens altijd goed en al het andere fout.
De 30E pomp ook niet meer als 165-170pk op de testbank maar aldus opel 180pk,maar als je een beetje een man van je woord en je verhaal bent ga je de uitdaging aan.
26 maart 2010 om 08:07 #17647013Ik tank voor de Monza gewoon 2 x 98 en 1 x 95, plus 1 x in de 2 keer tanken een beetje loodvervanger erbij (gewoon voor de zekerheid). Ik rij de tank nooit leger dan half. En 1 keer in het jaar injectiereiniger. Mijn benzinetankstation (Tinq) levert beide benzinesoorten. Zo hou ik het RON gehalte toch in de buurt van de 97 (wat Shell Pura in Nederland ook heeft, in Duitsland trouwens heeft Pura RON 100).
De Kadett en Rekord hebben N motoren, en die zijn geschikt om op 91 te rijden. Dat is niet meer in Nederland verkrijgbaar, maar in Duitsland wel. Ik merkte, dat het blok toch iets minder oppakte, wat minder “mooi” liep en dat het verbruik iets hoger was met 91 dan met 95. Het zijn geen wereldverschillen, maar toch wel merkbaar (en meetbaar). 98 is gewoon onzin in zo’n blokje, maar ze doen het er wel prima op.
Alleen uitkijken bij een blok met mechanische benzinepomp, dan geen Shell Pura tanken, want deze heeft een additief die het membraam van de pomp aantast. Shell weet dit, maar maakt het niet echt wereldkundig. De andere supers (zoals Excellium) hebben daar geen last van.
Bij de Manta’s, die ik in het verleden had, merkte ik gelijk, als ik er 95 erin deed. Het blok werd minder soepel.
Toch zijn er ook moderne motoren, die absoluut 98 of zelfs hoger moeten hebben, zoals de motor van de Nissan Z.
Wat betereft octaanboosters, enz. Bijvoorbeeld Wynn’s levert loodvervanger. octaanboosters en andere middelen voor reiniging, die je bij de brandstof moet toevoegen. Maar ook Shell heeft een loodvervangend additief op de planken, genaamd Millenium.
De Wynn’s loodvervanger is er niet alleen voor je klepjes en zeteltjes, maar gaat ook de veroudering (gummen) van de brandstof tegen. De huidige benzines vergummen al na 3 tot 6 maanden, erg lastig als je auto langere tijd stil staat (bijvoorbeeld tijdens de winterperiode). Ik tank de auto dan altijd af, om roestvorming in de tank tegen te gaan.
Zoals gezegd, gebruik ik 1 maal in het jaar injectiereiniger, en in de Rekord en Kadett heb ik pas benzinesysteem reiniger (speciaal voor carb. motoren) erin gedaan.
Hoe dan ook, mij gaat het niet op PK winst, of what ever. Mij gaat het om de zekerheid, dat alles heel blijft. Ben kan best gelijk hebben, dat alles op 95 en zonder loodvervanger best heel erg lang heel blijft. Maar volgens mij zegt dat meer over de robuustheid van de CIH’s dan wat anders. Ik weet, dat de oudere Ford motoren hier wel gevoelig voor zijn, en die hebben ook zeker loodvervanger nodig. Ford leverde in die dagen de motoren met aparte koppen met geharde zetels, asl deze op gas moesten lopen (ook geen loodsmering).
En daarnaast… Die paar extra euro’s per jaar voor aanschaf van dat spul maakt mij ook niet uit.
26 maart 2010 om 08:08 #17647014AnoniemLid sinds:
1 January 1970gaaap, een zeer goede morgen, heren :D
Is het nu zo moeilijk om te lezen wat er gevraagd wordt :o
Het gaat mij niet om extra power of huppeldepup,
daar zijn zekers andere mogelijkheden/middelen voor…… :wors…..maar het innerlijke van het blok, daar waar wij zogenaamd niets van merken,:hmmz
er komt dan een dag dat we het wel gaan merken,
en daar sta je dan, met je blok in puin, weg is het origineel,
omdat we een paar euro hebben bespaard op een tank benzine,
of omdat er geen ‘toevoeging’ in zit :mad:En als er met een toevoeging, zoals bijv octaanbooster,
het octaangehalte ook het innerlijke op peil zou let op:
kunnen worden gehouden, dan zijn we er toch klaar mee?. :thumbupgrtz :wors
26 maart 2010 om 08:20 #17647015origineel gepost door GSE
Gewoon euro 95 erin,98 met loodvervanger is onzin.Ik kiep overal 95 in,mijn eigen blok dat een hogere compressie heeft als een 30E loopt perfect op 95.
Zolang der niks pingelt heeft 98 geen zin,octaan staat voor de klopvastheid van benzine dzw het punt van zelf ontbranding door hitte vorming van de compressie,als je geen pingelen constateert (wat niet gebeurt bij een 30E) hoef je geen benzine van een hoger octaan gehalte te gebruiken,het heeft 0.0 nut,zelf een 24V heeft een hogere compressie als de 30E en die loopt met dezelfde boring en slag en een kleinere verbrandingskamer op Euro 95.
En loodvervanger…..Haha wat mag dat dan op de kous hebben,ik heb jaren terug bij de motor revisie in Venlo stage gelopen en daar hadden ze nog nooit een motor gezien die kapot was gelopen door geen gelode benzine te gebruiken.
In de 2500E van een Monza behoort men super 98 met loodvervanger te gebruiken en de latere 25I in de Senator B liep op euro 95,en het was technisch kwa draaiend gedeelte hetzelfde blok,alleen had die 2500 van de Monza soms geen geharde klepzittingen,maar daar doet loodhoudende benzine ook niks voor.
Ik heb ook een 2.5Eking: vandaar dat ik 98+loodvervanger tank.
26 maart 2010 om 10:01 #17647016Het 2500E blok werd als 25I verkocht in de Sennie B,en van binnen is het blok hetzelfde gebleven:
zuigers kleppen enz enz en daar schrijft Opel voor Euro 95.Maar mensen jullie tanken maar wat je wilt,zal mij een zorg zijn,de 30E waar het in deze vraag om gaat loopt prima zonder schade op Euro 95,dat sommige mensen vinden dat ie perfect/beter loopt op 98 zal best wezen ik geloof der niet zo in.
Schade krijg je nooit van zijn leven,dan had half DE al schade moeten hebben net als de Omega,s en Sennie B,s met de 3 liter 12V die hetzelfde is als de 30E maar volgens Opel op 95 moet lopen.Ik heb mijn compressie opgevoert naar een niveau wat iets hoger is als de 30E en stook de zaak nog op 95 zonder ooit last van pingelen te hebben gehad,en dan had ik toch wel eerste de zaak kapot moeten hebben…….
En octaan boosters enz hebben 0.000 zin bij een serie blok,je hebt toch geen top fuel dragstar ding.
Loodvervanger heeft ook geen zin bij geharde kleppen,bij ongeharde kleppen zoals de 30E meestal heeft,moet het werken,maar ik heb nog nooit gehoort dat kleppen inslaan bij lopen op benzine (misschien na 4 ton)
Kortom samengevat:
De vraag was wat een 30E moet hebben als saus geef ik als andwoord:Euro 95 is goed,daar loopt ie zonder problemen op en zeker niet op kapot.
Kan dit uit ervaring zeggen ik heb nu 9-10 jaar lang 30E,s gereden en ik tank als ik benzine tank altijd Euro 95 en ook technisch bewijzen wat ik 14x heb gedaan onderhande.En die toevoegingen als loodvervanger en octaanbooster…Zijn leuk voor de verkopers maar bij een serie blok absoluut niet nodig.
26 maart 2010 om 10:05 #17647017Ron:
Wat denk jezelf kapot te draaien door benzine van een lager octaan gehalte te rijden??Ik snap eigenlijk dat ik hier nog op het punt van brandstof tegen zo,n meute in moet gaan die niks weet als in de handleiding staat 98 met lood tanken dus dan doen we dat maar anders gaat der iets kapot….
Als jezelf eens technisch zou zijn op het gebied van motoren dat zou je jezelf ook afvragen wat der kapot gaat??
Het ene moment zegt opel dit het andere moment zegt opel dat en iedereen slikt het en gelooft die bla bla bla.
Zonder zelf na te denken.26 maart 2010 om 10:56 #17647018AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Ron:
Wat denk jezelf kapot te draaien door benzine van een lager octaan gehalte te rijden??Ik snap eigenlijk dat ik hier nog op het punt van brandstof tegen zo,n meute in moet gaan die niks weet als in de handleiding staat 98 met lood tanken dus dan doen we dat maar anders gaat der iets kapot….
Als jezelf eens technisch zou zijn op het gebied van motoren dat zou je jezelf ook afvragen wat der kapot gaat??
Het ene moment zegt opel dit het andere moment zegt opel dat en iedereen slikt het en gelooft die bla bla bla.
Zonder zelf na te denken.:o zeg euh…… nog 1 keer, Ben, nu wel duidelijk lezen, hé ;):D
Let op, ik tank met m’n A1 altijd 98,
maar nu kom ik bij verschillende tankstations tot de ontdekking,
98 foetsie, en er zullen meer gaan volgen.
Nu weer de vraag: wat nu erbij als [extra] toevoeging in de 95 ?En ga me nu niet aanvallen op m’n technische onkunde,
weet gerust wel hoe een blokkie moet lopen,
alleen het innerlijke, daar hou ik me niet zoveel mee bezig :PIk heb ook wel vraagtekens over jou kunde,
volgens eigen zeggen al zoveel aan je Monza hebt liggen sleutelen,
maar er verder niet explosief op vooruit gegaan,
waarom, was er iets misgegaan …………bij het tanken ?? :DMaar affijn, we hebben jullie als technische adviseurs,
en daar zijn we uiteraard wel trots op,
en halen we met ons allen veel bruikbare info uit :thumbup:worshou het antwoord net als alle anderen kort en duidelijk,
en kom niet met een technisch verhaal dat brokkelig en totaal uit de hand loopt. :mad:In het duitse forum weet je wel met respect om te gaan,
daar ben je een brave schooljongen, maar hier schoffel je maar wat raak in je eigen taal :thumbdownIk heb respect voor jou, en alle anderen,
met welk blok of wagen waarmee ze rijden,
het zou fijn zijn dat jij ook meer respect op zou kunnen brengen
voor die users, die volgens jou een …blok in hun wagen hebben liggen:angelzo, nu gaan ik ff bijtanken, grtz ;)
26 maart 2010 om 10:57 #17647019Och Ben, het is niet tegen de meute strijden hoor :D:D:D
Over octaanbooster heb ik ook zo mijn twijfels in een serie blok. Misschien wel handig om bij te voegen, als je eens een keer in een land rijdt, waar men grote kans heeft op inferieure kwaliteit benzine (Oost-Europa comes into mind).
Over loodvervanger kan ik alleen maar zeggen, dat het gemaakt is voor die blokken met koppen met zachte zetels en kleppen. Ik weet dat motoren van Opel met koppen met geharde zetels een P code hebben, dat dat ergens in 1985 is gekomen, maar ik heb de code niet kunnen ontdekken in de kop van mijn motorblok. De N blokjes hebben zeer zeker deze geharde zetels nog niet, dus daar gebruik ik het zowiezo voor.
Daarnaast heb ik wel gelezen, en gehoord, en zeer zeker dan ook in niet-Opel kringen, dat sommigen blokken dus wel te lijden hebben, als er geen loodvervanger wordt gebruikt (Ford, Alfa). Dat kan soms best lang duren ( stel 50.000 DKm), maar dan toch wordt er op den duur (overmatige) slijtage vastgesteld. Met koprevisie als gevolg.
Ik geloof best, dat Opel ook wel dualistische uitspraken deed mbt tot brandstof, etc. En, afgezien even van het technische verhaal, is na het midden van de jaren 80 ook de kat heel langzaam z’n opwachting deed, en ook dat had mede tot gevolg, dat 95 loodvrij de standaard benzinesoort werd.
26 maart 2010 om 11:06 #17647020Trouwens, raar hoor, dat benzinestation 98 of Super niet meer verkopen. Alle auto’s lopen toch echt niet op 95 (zoals de reeds aangehaalde Nissan Z). Bij mij in de buurt, ook langs de snelweg, nog overal 98 te koop. En in Duitsland heb je vaak wel 4 soorten en meer soorten benzine;, 91, 95, 95 super, 98(of wel super aangeduidt) en 98 super plus, en daarnaast ook nog vaak met loodvervanger erin.
26 maart 2010 om 11:46 #17647021AnoniemLid sinds:
1 January 1970woon hier bijna pal aan de grens, dus zou kunnen,
dat de pompen eerder overgaan tot het sluiten van 98.
bij de shell en esso in m’n buurt geen 98.heb wel navraag gedaan, bleek er te weinig ‘animo’
te zijn, kwamen alleen maar oldies tanken,:hmmz
en die rijden niet allemaal het hele jaar, hé.:mad:maar zoals eerder beschreven, ik ga ff 5 km D in,
daar zullen ze wel de 98 hebben
en zo niet, dan doen we er een toevoeging bij :thumbupgrtz ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.