95 of 98

Forumindex Forums Modellen Corsa 95 of 98

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 26 tot 47 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Berichten
  • #17967375
    Turill
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 September 2012

      Ik denk dat je met het verhaal van McKaamos wel een heel eind komt.. kan alleen geen bron vinden voor de aanwezigheid van pentaan in benzine, ook de genoemde eigenschap vind ik niet terug. Verder klinkt het wel plausibel en matcht het met wat ik eerder heb gehoord, geschikt voor krachtige motoren met een kleine inhoud..

      #17967376
      corsakupesh
        Lid sinds:
        29 December 2011

        Dus niet voor slappe motoren met weinig inhoud? :hmmz
        Grt

        #17967377
        corsakupesh
          Lid sinds:
          29 December 2011

          Kan zelf ook niet echt meer volgen… De een zegt dit, de ander dat… :wtf

          #17967378
          Looney
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 June 2010

            Probeer het gewoon eens. Het kan in ieder geval geen kwaad voor jouw motorblok..

            Ik merk dat mijn auto zuiniger en rustiger rijdt met 98, en wanneer ik eens het gas intrap hij ‘fijner’ reageert.

            #17967379
            corsakupesh
              Lid sinds:
              29 December 2011

              Voor die van mij kan het zeker kwaad… T is een diesel… Maar jeroen (maatje) rijd benzine… Zal hem eens vragen of hij wil testen… king:
              Grt

              #17967380
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                @Turill wrote:

                Ik denk dat je met het verhaal van McKaamos wel een heel eind komt.. kan alleen geen bron vinden voor de aanwezigheid van pentaan in benzine, ook de genoemde eigenschap vind ik niet terug. Verder klinkt het wel plausibel en matcht het met wat ik eerder heb gehoord, geschikt voor krachtige motoren met een kleine inhoud..

                Wikipedia ;)
                Wel de engelse pakken. Nederlandse is zeer slecht gevuld…

                @Wikipedia wrote:

                Octane rating is measured relative to a mixture of 2,2,4-Trimethylpentane (an isomer of octane) and n-heptane. There are different conventions for expressing octane ratings, so a fuel may have several different octane ratings based on the measure used. Research octane number (RON) for commercially-available gasoline varies by country. In Finland, Sweden, and Norway, 95 RON is the standard for regular unleaded petrol and 98 RON is also available as a more expensive option. In the UK, ordinary regular unleaded petrol is 91 RON (not commonly available), premium unleaded petrol is always 95 RON, and super unleaded is usually 97-98 RON. However, both Shell and BP produce fuel at 102 RON for cars with high-performance engines, and the supermarket chain Tesco began in 2006 to sell super unleaded petrol rated at 99 RON. In the US, octane ratings in unleaded fuels can vary between 86 and 87 AKI (91-92 RON) for regular, through 89-90 AKI (94-95 RON) for mid-grade (European premium), up to 90-94 AKI (95-99 RON) for premium (European super).

                bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#Octane_rating” onclick=”window.open(this.href);return false;
                Ik moet toegeven dat ik ietsjes fout zat. Pentaan is een onderdeel van Octaan, het zelfontbrandende goedje is Heptaan.
                Wat verder natuurlijk niet afdoet aan de validiteit van m’n verhaal. Had alleen de chemie een beetje mixed up.

                Anyway, het verhaal van ComboCTour is ronduit poep.
                98 is bedoeld voor motoren die een hoger risico op detonatie/pingelen/kloppen hebben. De brandstof is gewoon minder gevoelig voor zelfontbranding.
                Gooi je het in een willekeurige andere benzine motor, dan doet dat verder helemaal niets. Het is nogsteeds benzine met exact dezelfde eigeschappen, zoals vlampunt, energie dichtheid, etc.
                Het enige wat veranderd is dat het zich beter gedraagt tijdens de compressie slag van de motor. En dat is wat iedereen wil. Zodra je octaan waarde te laag is, ontbrand de boel te vroeg en worden de zuigers effectief tegen de draairichting van de motor in geklapt. Het uitsterste risico hier aan is dat je mogelijk een zuiger door de zijkant van je blok naar buiten ziet komen…

                Hoog zitten is verder geen risico. Het is zelfs veiliger.
                En als je een slimme ECU hebt, voorzien van een klopsensor, dan kan het zelfs ietsjes vermogenswinst opleveren omdat er dan meer speelruimte is op de ontstekingstiming.

                @*Jurgen* wrote:

                @Carpento wrote:

                @combo c tour wrote:

                ik raad ten strengste aan om euro 95 te tanken.
                – er zit een groot verschil tussen 95 en 98.
                Oh? Anders dan de octaanwaarde is 98 niet anders dan 95. Afgezien van VPower, Ultimate en andere dure geintjes die additieven zouden bevatten. Maar de werking daarvan is door het TV programma Kassa grondig de grond in geboord. Ergo: das ook gewoon 98.

                -als de fabrikant 95 voorschrijft deze dan ook alleen tanken.
                De fabrikant schrijft ook niet voor om je auto schoon te maken… is dat dan ook slecht?

                -95 en 98 hebben een verschillend punt van ontbranden.
                Nee hoor, exact gelijk. Zeflde vlampunt, zelfde energetische waarde, etc. Alleen iets hogere octaanwaarde.

                -dat 98 je motor beter smeerd en dergelijke is het domste fabeltje wat ik ooit gehoord heb.
                Mee eens. Benzine is sowieso geen smeermiddel. Daar heb je olie voor…

                -kijk in je handleiding want daar staat het juiste in. bijna zo wat alle benzine auto’s lopen op euro 95.
                Daar staat een minimum vereiste in, ja. Er staat geen melding dat je geen hogere octaanwaarde mag tanken. Wel dat je niet lager mag gaan dan het voorschrift.

                -98 is nog voor de oudere auto’s en daar valt de corsa-b niet onder.
                Ouder? Echt niet. Hell, voor het tijdperk van de Corsa B bestond Euro98 nog niet eens! Volgens mij denk jij aan brandstof met lood er in, of eventueel een loodvervanger. En dat is inderdaad verplicht voor bepaalde erg oude auto’s, zo’n beetje uit de sixties en vroege seventies.

                -en ja 98 kan schade aanrichten aan je motor.
                Nope, dat kan het niet. loodbenzine in je “moderne” motor, dat helpt de boel naar de gallemiezen. Euro98 niet, das ook gewoon loodvrij.

                -bij twijfel raadpleeg je opel dealer bij jou in de buurt.zij weten het zeker.
                *proest* yeah right… die lezen gewoon de handleiding

                Interessant, onderbouw eens met bronnen ? :angel

                Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing van dit verhaal, want wat betreft dat 98 verhaal klopt er geen :ass van :hmmz

                *grinnik* Ja, daar ben ik ook wel eens naar benieuwd :P

                @corsakupesh wrote:

                Dus niet voor slappe motoren met weinig inhoud? :hmmz
                Grt

                De kracht van de motor komt van de hoeveelheid compressie. Hoe meer compressie je kan maken tijdens de compressie slag, hoe meer effectieve uitzetting van de verbranding er is.
                Als de boel harder uitzet, duwt het ook de zuigers harder naar beneden, dus meer POWERRRRRR!
                Dus voor slappe motoren is Euro95 (of lager zelfs, als de motor zo zwak is) prima geschikt.

                Maar zoals ik al zei, benzine er in gooien die hoge compressie aan kan is verder niet slecht. Je maakt alleen geen gebruik van de mogelijkheden. Verder brand het net zo goed als elke andere benzine.

                #17967381
                Ronald45
                  Lid sinds:
                  12 September 2010

                  Het verhaal dat 98 slecht is voor je motor en/of beter smeert stamt nog uit de tijd dat er in 98 lood zat.

                  Lood smeerde de zachtere klepzittingen beter maar was slecht voor de katalysator.

                  De 95 benzine was vanaf het begin loodvrij, later kreeg 98 een loodvervanger en is intussen ook loodvrij.

                  Het enige verschil is nu nog het octaangehalte, en dat is alleen nog interessant voor hele ouderwetsche motoren die op 95 gaan pingelen.

                  #17967382
                  Jurgen
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 September 2007

                    waarom alleen hele ouderwetse motoren?

                    #17967383
                    Ronald45
                      Lid sinds:
                      12 September 2010

                      Omdat alle moderne motoren geschikt zijn voor 95, voor zover ik weet.

                      #17967384
                      McKaamos
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 December 2009

                        @Ronald45 wrote:

                        Omdat alle moderne motoren geschikt zijn voor 95, voor zover ik weet.

                        Niet als je Jurgen heet, of Freek, of Corsaboy…
                        Die zijn blij dat er 98 is. Geeft een hoop meer speelruimte met turbo’s, superchargers en meer van dat soort leuk speelgoed…
                        Denk niet dat de motoren van hun scheurijzers nog geschikt zijn voor 95 :P

                        #17967385
                        Jurgen
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 September 2007

                          Rij nog wel op 95 maar straks met m’n andere motor niet meer. Met een hogere compressieverhouding of iets dergelijks ontkom je er niet aan om 98 te gaan tanken.

                          #17967386
                          bladluis
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 February 2014

                            Ik heb een Vectra c gts en had ergens gelezen dat euro 98 er ook in kon klopt dat?
                            En wat moet ik er van verwachten met mij auto of ik nou 98 elke x tank kan dat kwaad? Ivb met euro 95

                            Vectra c gts

                            #17967387
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Hoger is altijd goed lager kan bij sommige motoren tot detonatie leiden.

                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                              #17967388
                              trashmetal
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 February 2007

                                Tot nu toe alle opels die ik gehad heb liepen beter op ultimate 98 dan gewone 95
                                Ook die zonder klopsensor, kwestie van octaanstekker omdraaien :D
                                Er van stuk lopen deden ze ook niet, en heb een hele zware rechtervoet :jerry
                                Heb 98 in een c20xe, c20ne, x16sz, c14nz, x16xe mantzel, c16se en x12xe gehad

                                #17967389
                                bladluis
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 February 2014

                                  Ik heb nu 98 power getankt had nie goed gekeken zag daarna pas dat euro 98 was haha
                                  Maar dit kan dus geen kwaad ?

                                  #17967390
                                  trashmetal
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 February 2007

                                    Nope :thumb

                                    #17967391
                                    bladluis
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 February 2014

                                      Is goed bedankt en als ik nu 95 er in wil doen kan ik hem dan beste helemaal leeg rijden?

                                      #17967392
                                      trashmetal
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 February 2007

                                        Hoeft in principe niet
                                        tenzij je zeker wil weten dat er 100% 95 in je tank zit

                                        #17967393
                                        Maurice89
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 October 2009

                                          Waarom zou je 98 tanken met een orginele 1.2 je gaat er echt niet veel mee winnen.
                                          Op 95 loopt een 1.2 gewoon goed zoals het hoort.

                                          En oudere motoren op 98 wat grappig, mijn station is inderdaad oud :jerry 2003 maar rijdt op 98 of 102 :thumb op 95 zit ik met een haperende motor :thumbdown
                                          Dit komt doordat me auto gechipt is en van 200pk na 280 pk met aanpassingen.

                                          Maar ik zou met een 1.2 gewoon 95 tanken het loont niet de moeite om er continu 98 mee te tanken.

                                          #17967394
                                          bladluis
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 February 2014

                                            Ik heb zelf een 1.8 16 v in me Vectra liggen geen 1.2 haha

                                            #17967395
                                            trashmetal
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 February 2007

                                              @Maurice89 wrote:

                                              Waarom zou je 98 tanken met een orginele 1.2 je gaat er echt niet veel mee winnen.
                                              Op 95 loopt een 1.2 gewoon goed zoals het hoort.

                                              En oudere motoren op 98 wat grappig, mijn station is inderdaad oud :jerry 2003 maar rijdt op 98 of 102 :thumb op 95 zit ik met een haperende motor :thumbdown
                                              Dit komt doordat me auto gechipt is en van 200pk na 280 pk met aanpassingen.

                                              Maar ik zou met een 1.2 gewoon 95 tanken het loont niet de moeite om er continu 98 mee te tanken.

                                              Grootheidswaan… :jerry

                                              #17967396
                                              .B4R7.
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2007

                                                Ik tankte voordat de corsa geschorst was altijd 102 in Duitsland (Aral 102)

                                                Niet omdat de auto sneller was (onmerkbaar), maar wel omdat hij er prettiger op liep. Minder trillingen bij stationair e.d.
                                                Het verschil in prijs werd een beetje gecompenseerd door (ietsje) lager verbruik. Uiteindelijk blijft 102 tanken natuurlijk duurder (maar wel goedkoper dan 95/98 in Nederland).

                                              22 berichten aan het bekijken - 26 tot 47 (van in totaal 47)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.