Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › 95 of 98
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 november 2012 om 20:34 #17244813
Heb een vraagje, wat is nou beter voor een benzine motor.
euro 95 of 98? T is voor een corsa B 1.4I… Ik kreeg vandaag die vraag, maar wist er niet echt een duidelijk antwoord voor… king: Weet iemand het? :angelGrt corsakupesh.
7 november 2012 om 20:48 #17967351Met 98 schijnt je motor harder te lopen en alles wat lekkerder gesmeerd word.
Je portemonnee loopt er ook sneller van leeg.
Dus bespaard ook weer gewicht.Mijn autootje rijd prima op 95.
7 november 2012 om 20:58 #17967352Oke dat van die portemonnee is idd waar. Ik heb de uitleg gegeven dat 98 geraffineerder is en dus fijner/zuiverder/wat je wilt is. Hij rijd momeenteel ook op 95, maar wilde weten waarom er 98 was en of dat voor speciale motoren was, zo heb je diesel benzine en lpg, dus achteraf gezien was het geen domme vraag… hij heeft de ballen verstand van auto’s, weet zelfs niet waar zijn reservewiel zit.
Bedankt voor de snelle reactie ;)
Grt7 november 2012 om 21:03 #17967353Mijn stiefvader rijd een volvo S80 op 98 en zegt dat mijn motor naar de klote loopt op 98…
Die man weet altijd alles beter….7 november 2012 om 21:05 #17967354Tjah (stief)vaders he ;)
7 november 2012 om 21:23 #17967355Ik tank meestal 98. Is 4 cent per liter duurder bij ons dus 45l x 4 = 180 cent. Dus voor het geld hoef je het niet te laten.
Ik merk wel dat mijn motor ietsjes mooier loopt en vloeiender trekt.Het kan zeker geen kwaad voor jouw corsa 1.4 :)
7 november 2012 om 23:29 #17967356Ga je 50/50 tanken, iedereen tevreden….zit je op 96.5
8 november 2012 om 00:30 #17967357Iedereen behalve de pompbediende :jerry
8 november 2012 om 07:47 #17967358@corsakupesh wrote:
Oke dat van die portemonnee is idd waar. Ik heb de uitleg gegeven dat 98 geraffineerder is en dus fijner/zuiverder/wat je wilt is. Hij rijd momeenteel ook op 95, maar wilde weten waarom er 98 was en of dat voor speciale motoren was, zo heb je diesel benzine en lpg, dus achteraf gezien was het geen domme vraag… hij heeft de ballen verstand van auto’s, weet zelfs niet waar zijn reservewiel zit.
Bedankt voor de snelle reactie ;)
Grt1.4i… 8klepper of 16klepper?
Want de 8kleppers kunnen nog op Euro91 lopen (niet meer te krijgen, maargoed). Euro95 is al overkill, 98 is extreem overkill.En wat nou echt het verschil is, is het octaangetal.
95 en 98 slaat op de hoeveelheid octaan in de brandstof.
Benzine bevat namelijk twee hele belangrijke stofjes, namelijk Octaan en Pentaan.Als je een beetje weet hoe een motor werkt, het viertakt princiepe, heb je ook wel eens gehoord van de zin “Suck, Squeeze, Bang, Blow”.
Dat betekent, lucht aanzuigen (en benzine er in mixen), lucht en benzine mengsel samenpersen, benzine verbranden, uitlaatgassen wegblazen. (en is ook een prima titel voor een pronofilm :P )
Dat samenpersen, ook wel bekend als de Compressie Slag van de motor, doet de motor om het maximale uit de benzine te halen.
Echter, als de motor veel te hard de boel samenperst, vliegt de benzine vanzelf in de fik, nog voordat de motor zelf zegt dat het verbrand moet worden. En dat is schadelijk voor de motor.
Dit is waar Octaan en Pentaan in het verhaal passen. Hoe hoger het Octaan getal, hoe minder Pentaan er in de benzine zit. En Pentaan is het goedje die zorgt dat benzine vanzelf in de fik vliegt als je het samenperst. Hoe minder Pentaan, en hoe meer Octaan, hoe betrouwbaarder de benzine samengeperst kan worden, zonder dat het dus vanzelf in de fik vliegt.Dat vanzelf in de fik vliegen noemt men ook wel Kloppen, Pingelen of Detonatie.
Motoren met veel PK’s en relatief weinig liters inhoud, persen het benzine/lucht mengsel extra hard samen, en hebben daarom b.v. Euro98 nodig. Ook kan het prettig zijn als je in de bergen rijdt met een volgeladen aanhanger, en de motor constant z’n uiterste best moet doen.
Het loont dan om een Euro-soort hoger te nemen dan waarvoor de motor gemaakt is.
Jouw Corsa is waarschijnlijk gemaakt voor 91, maar je tankt al constant 95, dus dan zit je prima ;)8 november 2012 om 08:41 #17967359zo, dat is weer een berg theorie kennis :thumb :jerry
8 november 2012 om 08:43 #17967360Mooi antwoord :)
8 november 2012 om 14:18 #17967361Kijk dat zijn mooie berichten. Alles in 1x helemaal helder :D
Bedankt Mckaamos8 november 2012 om 17:34 #17967362Okeey dus 98 er in gieten is dus eigenlijk niet zo goed… In iedergeval, bedankt voor de duidelijke antwoorden! :thumb
Grt corsakupesh8 november 2012 om 18:11 #17967363Graag gedaan :)
En 98 er in gieten is prima, maar zonde van het geld.
De motor doet niks met de extra octaan, waardoor je meer betaalt voor net zo veel vermogen als je op 95 (of zelfs 91) kan krijgen en er ook net zo veel kilometers mee kan rijden.8 november 2012 om 19:25 #17967364hallo,
ook even voor te antwoorden mijn ma heeft een skoda fabia kocht van 2012 de garage zegt dat er alleen 95 in mag en dit staat ook in de dop en boekje.
vind het raar mja is een nieuwe auto xd
en de leerkracht van school zegt dat 98 zuiniger is en een betere ontsteking geeft meer niet xd8 november 2012 om 21:00 #17967365AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wij hebben een Corsa B 1.2 16V (X12XE) en vrouwlief heeft deze week ook 98 getankt. BP Ultimate, dat schijnt zelfs nog hoger te zitten qua octaangetal, maar wordt iig als 98 verkocht.
Best tricky want ik merk dat het motortje wat soepeler wordt, net wat krachtiger, en zeker bij +3000 toeren sjort ‘ie er echt harder aan. Slecht voor de portomonee dus, en je hebt ook eerder boetes te pakken. Maar het rijdt dus wel lekkerder :wub
8 november 2012 om 21:02 #17967366Oke thanks… ;)
8 november 2012 om 21:38 #17967367Als je auto een klopsensor heeft (zoals een X12XE, 1,2i 16v), kan hij inderdaad iets lekkerder lopen.
De ECU kan de ontstekingsvervroeging dan tot op zekere hoogte aanpassen waardoor het lijkt alsoffie lekkerder loopt.
Effectief doet het geen ene ruk, maar het gevoel kan er wel zijn ja.21 november 2012 om 19:40 #17967368Mijn 1.4cnz trekt wel veel sneller op met 98 en is ietsje zuiniger, toch kies ik voor 95 want het prijsverschil is 20cent of meer ondertussen
21 november 2012 om 19:52 #17967369ik raad ten strengste aan om euro 95 te tanken.
er zit een groot verschil tussen 95 en 98.
als de fabrikant 95 voorschrijft deze dan ook alleen tanken.
95 en 98 hebben een verschillend punt van ontbranden.
dat 98 je motor beter smeerd en dergelijke is het domste fabeltje wat ik ooit gehoord heb.
kijk in je handleiding want daar staat het juiste in.
bijna zo wat alle benzine auto’s lopen op euro 95.
98 is nog voor de oudere auto’s en daar valt de corsa-b niet onder.
en ja 98 kan schade aanrichten aan je motor.
bij twijfel raadpleeg je opel dealer bij jou in de buurt.
zij weten het zeker.21 november 2012 om 20:07 #17967370kan 98 schade aanrichten aan je motor, nee in princiepe niet.
een hoger octaan kan geen kwaad!!! een lager octaan wel..
de Motorregeling kan je octaan gehalte controleren en steld daar de onteking op af, mocht je onverhoopt 91 moeten tanken word de ontsteking veilier afgesteld door de motorregeling, en zal er minder vermogen voorhanden zijn.
Word er 98 getankt, kan er meer gerommeld worden met de ontsteking door de motorcomputer en kan dit een kleine vermogenswinst opleveren
Willem
21 november 2012 om 21:32 #17967371Oke maar hij blijft gewoon 95 erin gooien, dus dan moet ie het zelf maar weten :angel mijn corsatje trekt goed en snel genoeg, dus ik heb er geen last van
Grt21 november 2012 om 21:48 #17967372AnoniemLid sinds:
1 January 1970@combo c tour wrote:
ik raad ten strengste aan om euro 95 te tanken.
er zit een groot verschil tussen 95 en 98.
als de fabrikant 95 voorschrijft deze dan ook alleen tanken.
95 en 98 hebben een verschillend punt van ontbranden.
dat 98 je motor beter smeerd en dergelijke is het domste fabeltje wat ik ooit gehoord heb.
kijk in je handleiding want daar staat het juiste in.
bijna zo wat alle benzine auto’s lopen op euro 95.
98 is nog voor de oudere auto’s en daar valt de corsa-b niet onder.
en ja 98 kan schade aanrichten aan je motor.
bij twijfel raadpleeg je opel dealer bij jou in de buurt.
zij weten het zeker.Interessant, onderbouw eens met bronnen ? :angel
21 november 2012 om 22:00 #17967373een hoger octaan kan geen kwaad, is alleen trefzekerder en minder zelfontbrandend..
een lager octaan zal juist linker zijn ivm detoneren (en daardoor kantelen van de zuigers, met extra slijtage van zuigers, zuigerveren, en cilinderwanden.. en een te hete verbranding veroorzaken..
Willem
22 november 2012 om 12:23 #17967374@Carpento wrote:
@combo c tour wrote:
ik raad ten strengste aan om euro 95 te tanken.
er zit een groot verschil tussen 95 en 98.
als de fabrikant 95 voorschrijft deze dan ook alleen tanken.
95 en 98 hebben een verschillend punt van ontbranden.
dat 98 je motor beter smeerd en dergelijke is het domste fabeltje wat ik ooit gehoord heb.
kijk in je handleiding want daar staat het juiste in.
bijna zo wat alle benzine auto’s lopen op euro 95.
98 is nog voor de oudere auto’s en daar valt de corsa-b niet onder.
en ja 98 kan schade aanrichten aan je motor.
bij twijfel raadpleeg je opel dealer bij jou in de buurt.
zij weten het zeker.Interessant, onderbouw eens met bronnen ? :angel
Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing van dit verhaal, want wat betreft dat 98 verhaal klopt er geen :ass van :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.