95 of 98

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) 95 of 98

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234721
    kadett4x4
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 July 2004

      wat is nou het beste voor je c20xe, euro 95 of euro 98.
      ik rij met 95, maar denk er over om voortaan 98 te gaan tanken.
      dit omdat er af en toe wat gestotterd word, en op hoge toeren het vermoeden heb dat hij overslaat of doodvalt bij overschakelen.
      ik heb wel een lambda, maar geen kat.
      is het dan gewoon een kwestie van octaanstekker omdraaien, of zit er iets meer aan(heb een bruine octaanstekker)
      is het misschien beter om de lambda door te verbinden, was iets met pin 20 ofzo, dacht ik.

      groeten.

      #17844328
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Bij lage belasting maakt het niet zo veel uit, deze motor is voor beide benzines geschikt. Voor Jan Burgo is het prima rijden op 95, zal er niet of nauwelijks verschil mee merken, maar een C20XE wordt al gauw lekker belast en hoogtoerig mee gereden en dan is 98 zeker beter. Kost vaak een paar keer tanken voor het echt resultaat geeft…

        Zowieso is 98 wel beter trouwens, want je krijgt gewoon minder snel een voorontbranding…

        Als je met 95 namelijk toch stiekum flink (met de hoofdletter Flink!) tekeer gaat dan zal de motor er zowieso warmer door worden dan met 98. Denk bijv aan een 4×4 auto..;) Of een auto die een caravan trekt in de bergen…. Zowieso op vakantie gaan, of lange ritten maken met bagage en dan al door de ardennen heen tuffen…

        Om een paar voorbeelden te noemen…

        Je hoeft enkel de octaanstekker om te draaien, je kan als je zo’n A/B stekker hebt het beste even meten of het wel klopt…

        Lambda staat er verder los van, kun je eens proberen, sommigen zweren erbij, maar anderen zeggen weer dat als je op een te arm mengsel gaat rijden dat het ook zeer schadelijk voor je motor kan zijn. Zou dan denk ik het beste zijn om een gasmeting te doen en het CO goed af te regelen met het potmetertje op de LMM als je van plan bent zonder lambda te gaan cruisen…

        #17844329
        2000
        Moderator
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Niet helemaal on topic, maar hoe zit dat dan bij een CIH 2.4?

          #17844330
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Als zo’n auto geen klopsensor heeft is het nog veel belangrijker.

            Eigenlijk is het best simpel. 98 is ALTIJD beter, tenzij er rubbers of kunststoffen in de inlaat gebruikt worden (pakkingen, stappenmotor etc.) die niet tegen 98 kunnen, want soms worden delen er door aangetast.

            Voor de metalen delen van de motor is 98 ALTIJD beter….

            Ik verwacht eigenlijk zeker dat zo’n CIH 2.4 98 veel lekkerder vindt….:afro

            #17844331
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ok, misschien dat het tanken van 95 het pingelen bij mij veroorzaakte?

              #17844332
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Dat kan heel goed, als hij pingelt dan is het simpelste wat je kan doen ook hoger octaan pakken…

                Las net trouwens dat LPG dus standaard tussen de 108-110 RON is!

                http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

                Best interessant…:hmmz

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.