60W of 100W speakers verschil

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie 60W of 100W speakers verschil

• Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Leontjuh

Hallo mensuh! :D

Ik heb vorige week 2 hoedeplankspeakers een versterker en een subwoofer gekocht :D :D
      Maar nu had ik speakers gezien met 100 watt RMS.. deze waren niet meer op voorraad en ben uit eindelijk de deur uitgelopen met speakers van 60 watt RMS… De versterker die ik erbij heb gekocht levert 600 watt RMS en 1200 watt piek :D :D de woofer kon ik bridgen zei de verkoper dus die krijgt 300 watt RMS en dan hou je dus 150 watt RMS over voor de speakers (per stuk). Nu zit ik ontzettend te twijfelen om de speakers in te ruilen voor 100watt RMS speakers :hmmz Heeft iemand hier ervaring mee dat je het verschil kunt horen tussen 100 watt RMS en 60 watt RMS speakers?? Als uit ervaring van jullie het verschil goed te horen is haal ik mij deze week alsnog 100 watt RMS speakers op :) :P

Alvast bedankt voor de reacties! :D
      Greetingz Leon

Roelof

Speakers met een zwaarder vermogen hebben vaak een lagere rendement. Dat je versterker meer kan geven dat je speaker aan kan is prima, op vol volume zal de versterker niet vervormen.

Kijk ook even naar de juiste specs an die versterker want als die 150watt bij 2 ohm is zal je bij 4 ohm nog maar 75 watt over houden…..

Leontjuh

Okee bedankt voor je reactie maar hiermee is mijn vraag nog niet benatwoord :P
          Is het de moeite waard om te upgraden naar 100 watt RMS speakers?

Specs versterker:
          CRUNCH BLACKMAXX MXB-4150i 1200 WATT
          4 x 100/150 Watt RMS @ 4/2 Ohm
          4 x 150/300 Watt max. @ 4/2 Ohm
          2 x 600 Watt max

Greetingz Leon :)

Leontjuh

Iemand enig idee? :D :D

Haasje17
            Moderator

Heb je merk type van je speakers en versterker. 100 watt wil namelijk niet altijd zeggen meer geluidsopbrengst.

Roelof

Blijft moeilijk te zeggen, de ene speaker is de ander niet, dan zal je ze alle 2 moeten beluisteren op 1 en dezelfde versterker op een dezelfde volume.

Desperado

[rquote=1863132&tid=142253&author=Leontjuh]Okee bedankt voor je reactie maar hiermee is mijn vraag nog niet benatwoord :P

Specs versterker:
                  2 x 600 Watt max

Greetingz Leon :)[/rquote]

1 ding snap ik niet.

Verkoper geeft aan wanneer je amp brugt krijg je 300 rms voor sub?

Terwijl ik dit nergens terug vind in de spec.

En is het nou een 4 kanaals versterker?
                  Of een 6 kanaals?

Groet,
                  roy

Leontjuh

[rquote=1863227&tid=142253&author=Desperado][rquote=1863132&tid=142253&author=Leontjuh]Okee bedankt voor je reactie maar hiermee is mijn vraag nog niet benatwoord :P

Specs versterker:
                    2 x 600 Watt max

Greetingz Leon :)[/rquote]

1 ding snap ik niet.

Verkoper geeft aan wanneer je amp brugt krijg je 300 rms voor sub?

Terwijl ik dit nergens terug vind in de spec.

En is het nou een 4 kanaals versterker?
                    Of een 6 kanaals?

Groet,
                    roy[/rquote]

Het is een 4 kanaals versterker

Leontjuh

[rquote=1863205&tid=142253&author=Haasje17]Heb je merk type van je speakers en versterker. 100 watt wil namelijk niet altijd zeggen meer geluidsopbrengst.[/rquote]

De specs van de versterker:
                      4 kanaals

En de specs van de speakers:
                      Sony XS-F6926SE
                      6 x 9-inch 2-wegs coax met volledig bereik
                      Grootte (cm)
                      16 x 24
                      Algemene specificaties
                      Piekvermogen, IEC 268-5 (W)
                      280
                      Nominaal vermogen, IEC 268-5 (W)
                      60
                      Frequentiebereik (Hz)
                      40 – 22.000
                      Gevoeligheid (dB/W/m)
                      89

Ik wou onderstaande speakers eigenlijk kopen maar helaas waren deze niet meer op voorraad:
                      JBL GTO938
                      Power Handling, RMS 100 W
                      Power Handling, Peak 300 W
                      Frequency Response 45Hz–21kHz
                      Nominal Impedance 2 ohms
                      Sensitivity (2.83V @1m) 94 dB

Nu zit ik ernstig te twijfelen om de sony speakers terug te brengen en toch iets soortgelijks als de JBL speakers uit te zoeken… Zal dit de moeite waard zijn voor een beter geluid? :D :P

MVG Leon

Leontjuh

kunnen jullie iets met de specs? :D

Desperado

Speakers van sony zullen het prima doen op de amp!.
                          Ik denk niet dat het een enorme meerwaarde geeft als je ze gaat terug brengen en ruilen voor de JBL.
                          Maar wat het belangrijkste is is de inbouw daar staat en valt het geluid mee!.

En wat voor subwoofer is het dan ?.

Ik denk zowieso dat de amp de opgegeven waarde nooit zult halen

Leontjuh

[rquote=1863536&tid=142253&author=Desperado]Speakers van sony zullen het prima doen op de amp!.
                            Ik denk niet dat het een enorme meerwaarde geeft als je ze gaat terug brengen en ruilen voor de JBL.
                            Maar wat het belangrijkste is is de inbouw daar staat en valt het geluid mee!.

En wat voor subwoofer is het dan ?.

Ik denk zowieso dat de amp de opgegeven waarde nooit zult halen [/rquote]

De subwoofer is:
                            Cerwin-vega vmax122
                            12″ subwoofer
                            500 watt RMS
                            1000 watt max

Kheb de sony speakers inmiddels al ingeruild voor de JBL :D kan deze helaas nog niet testen maar ik denk niet dat ik hier spijt van krijg :D toch bedankt voor het advies :)

Greetingz Leon

Vinci
                            Deelnemer

Speakers zijn geen gloeilampen, en ook geen straalkacheltjes (als het goed is;)) En het vermogen wat ze aan kunnen (volgens de fabrikant) is totaal geen kwaliteits kenmerk.

Vermogen en rendement hangen trouwens geheel niet samen.

Rendement en lage resonantiefrekwentie wel, als het rendement heel hoog is is de resonantiefrequentie meestal niet heel laag. Als dat wel het geval is vergeleken met een andere speaker dan is de kwaliteit dus zeker hoger.

Maar hoe betrouwbaar is de opgave van het rendement van de fabrikant?

Rendement is de gemiddelde output op een bepaald vermogen en met een meetmicrofoon op een bepaalde afstand gemeten. Als een speaker dus een paar flinke (lelijke) bulten vertoont in het frequentie/output verloop stijgt uiteraard het gemiddelde rendement ook, maar niet ten goede van de kwaliteit.

Veel fabrikanten geven het rendement ook op een manier op waardoor het veel gunstiger lijkt dan het werkelijk is.

Voorbeeld:

Een rendement van 94db bij een 2 ohm speaker waarbij de test sinus 2,83 volt RMS is is dan bij 4 watt op een meter! (opgave van bijv. Infinity Kappa 50.7) Dat lijkt heel wat! Maar als je het met de meer gebruikelijke 1 watt op 1 meter vergelijkt kom je op een rendement uit van slechts 88db!!!!! Daarbij is de resonantiefrequentie ook niet al te laag, dus praten we over kwalitatief een best wel slechte speaker!

Je moet dus niet blind gaan op één mooi getal!

Zo is het ook met het vermogen, 100 watt bij 1Khz lijkt heel wat, maar is bij 60 hz misschien nog maar 10 watt!

Dan de impedantie, 2 ohm speakers zijn razend populair, maar dit getal is een gemiddelde. In werkelijkheid slingert die waarde alle kanten op over het hele frequentiegebied. Kan best 20 ohm zijn bij 3Khz, en dan is het vermogen wat jou versterker levert ineens nog maar heel weinig!

Goede kwaliteit speakers laten zich nog het best herkennen als de fabrikant zogenaamde “Thiele en Small” parameters opgeeft bij de specificaties. En een meting van het impedantieverloop en frequentie/output curve.

Voorbeeld:

Fs = Resonantiefrequentie*
                              Qts= Totale dempingsfactor*
                              Qes= Electrische dempingsfactor*
                              Qms=Mechanische dempingsfactor
                              Xmax= De maximale slag die de conus kan maken*
                              VAS= Het equivalent volume*
                              Pmax= De maximale belastbaarheid in Watt*

Gegevens met een * zijn essentieel om een speaker te kunnen simuleren en om inzicht te krijgen in de werkelijke prestaties en toepassingsmogelijkheden.

Om de frequentiecurve en belastbaarheidscurve te kunnen simuleren kun je keurige software (freeware!) downloaden, gegeventjes even inkloppen en je weet eigenlijk precies wat je te wachten staat.

Zo ziet dat er dan uit:

Dit is een simulatie van een Monacor SP60/4, een 10cm bas-midden speakertje van ongeveer €15 die verbluffende prestaties neer kan zetten als je er een goede behuizing voor kan maken.

Rechts staan dan de resultaten van de simulatie aangegeven, hoe laag de bas reikt, en bij welke behuizings afmetingen. Voor basreflex de diameter en lengte van de baspijp…

En er zit een knopje voor de power curve, die laat keurig zien hoe hoog de belastbaarheid is over het gehele frequentiegebied.

Hier te downloaden:
                              http://image.ajdesigner.com/vc/ajvented.exe
                              http://image.ajdesigner.com/vc/ajsealed.exe

Kortweg raad ik aan om alle speakers waarbij deze gegevens angstvallig door de fabrikant verscholen worden gehouden links te laten liggen. Veelal zijn dat van die glimmende doosjes bij de Mediamarkt met zeer ‘blingbling’ uitziende speakertjes, meestal coaxiaal uitgevoerd zonder een echt filter (nee, een zielig condensatortje) die zeer onprettig klinken en al gauw pijn doen aan je oren.

Er zijn volgens mij best serieuse autospeakers te krijgen, composets waarbij de hele winkel aan nodige gegevens op de site van de fabrikant te downloaden zijn.

Elke speaker die je koopt zonder is een waardeloze investedering, het alom bekende ‘goedkoop is duurkoop’ is hier dan ook sterk van toepassing…..

Dan nog iets, ik las hierboven dat de inbouw van speakers het geheel maakt of kraakt. Niets is minder waar! Als je gewoon in je lekkende deurpanelen zonder enige versteviging een speakertje hangt dan zal het resultaat altijd tegen vallen tegenover een in een goede behuizing geplaatste speaker. Je kan de duurste speakers verschrikkelijk slecht laten klinken met een slechte inbouw, en ook menige goedkope speaker uitmuntend laten klinken bij een goede inbouw… Als je eens een woofer zo oningebouwd neerlegt met muzieksignaal er op krijg je overdreven gezien een heel goed voorbeeld van wat ik bedoel. Er zal totaal geen bas hoorbaar zijn, de speaker zal zeer ver uitslingeren en vervormen, en snel kapot kunnen gaan.

Speakers kiezen is eigenlijk helemaal niet zo eenvoudig…:hmmz

Roelof

Kijkend naar de specs en merken van je speakers zou ik eerder geneigd zijn om voor de JBL te gaan, in algemeen opzicht worden die als meer kwaliteit beschouwd. Ik verwacht ook dat de Sony’s 4 ohm zijn terwijl de JBL als 2 ohm zijn aangegeven. Gevoelsmatig zou ik voor de JBL gaan.

Leontjuh

Bedankt voor de reacties :D special thank for Vinci :P

Heb de Sony’s toch maar ingeruild voor de JBLtjes :D ben hier erg blij mee en krijg der vast geen spijt van :)

Greetingz Leon

PS: Kun je een topic ook sluiten ofzo? :P geen idee of dit nodig en of dit kan xD

Vinci
                                  Deelnemer

[rquote=1865619&tid=142253&author=Roelof]Kijkend naar de specs en merken van je speakers zou ik eerder geneigd zijn om voor de JBL te gaan, in algemeen opzicht worden die als meer kwaliteit beschouwd. Ik verwacht ook dat de Sony’s 4 ohm zijn terwijl de JBL als 2 ohm zijn aangegeven. Gevoelsmatig zou ik voor de JBL gaan.[/rquote]

2 ohm speakers zijn alleen interessanter als rendement bij gelijk vermogen dan ook wezenlijk hoger is. Zo niet, dan kun je voor de levensduur van je versterker juist beter 4 ohm speakers kiezen.

Ik kies persoonlijk juist niet de speakers die over het algemeen als hogere kwaliteit worden beschouwd door het merk, althans, als er geen bruikbare specificaties worden opgegeven is het nog steeds een blindelingse keus die tot een grote teleurstelling kan leiden.

Over het algemeen is de concurrerende partij juist de betere keus. en zit men bij gevestigde merken op een gegeven moment vaak een beetje te slapen.

Zelfs gaan luisteren naar speakers in de winkel is best nutteloos, want dat garandeert geheel niet dat het in jou auto ook goed gaat klinken. Wat dat betreft blijven de definitieve prestaties altijd nog een gok, ook al ben je nog zo goed voorbereid door de specificaties na te gaan.

Helaas koopt bijna iedereen auto speakers omdat ze er wel vet uit zien, de buurman ze ook wel goed vind, iemand op internet roept dat het wel een goed merk is, de verkoper zegt dat iedereen die kiest….:thumbdown

Powercorsa

[rquote=1865662&tid=142253&author=Vinci]

2 ohm speakers zijn alleen interessanter als rendement bij gelijk vermogen dan ook wezenlijk hoger is. Zo niet, dan kun je voor de levensduur van je versterker juist beter 4 ohm speakers kiezen.
                                      [/rquote]

En toch is het vaak dan nog niet interessant, het is net wat je er mee wilt gaan bereiken. Als je echt op wedstrijdniveau of heel kritische luisteraar bent wel, maar voor de gemiddelde consument niet echt ;)

Vinci
                                      Deelnemer

Nee, da’s waar, de gemiddelde consument luistert namelijk gewoon naar de speakers die de autofabrikant er in heeft geschroefd. Die zijn momenteel trouwens niet eens zo gek, daar niet van….

Leontjuh

[rquote=1870092&tid=142253&author=Vinci]Nee, da’s waar, de gemiddelde consument luistert namelijk gewoon naar de speakers die de autofabrikant er in heeft geschroefd. Die zijn momenteel trouwens niet eens zo gek, daar niet van….[/rquote]

De standaard installatie is idd meestal goed naar te luisteren :)
                                          Maar ben super blij met het setje wat ik heb gekocht :D Dit kan teminste een beetje knallen :D :D

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.