Forumindex › Forums › Modellen › Astra › 5w30 of 10w40???????????
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juli 2009 om 15:11 #17210854
Opel Astra 1999 c20xev km 225000
Ik ga a.s zondag met de auto naar spanje. Ongeveer 3500km heen en terug. Ik wil voor de zekerheid nog effe mijn oli verversen. Nu zit er volgensmij 5w30 in.
Op dit forum wordt ook gezegt dat 10w40 beter is voor lange stukken rijden. Maar er heb altijd 5w30 ingezeten.
Welke olie kan ik het beste gebruiken?23 juli 2009 om 15:59 #17503307doe dan gewoon wat er altijd in heeft gezeten.
Maar volgens mij heb je geen C20XEV maar een X20XEV en zelf doe ik daar ook altijd 5w30 op.groeten Twan
23 juli 2009 om 16:38 #17503308ik heb net mijn auto gedaan (astra g )
en heb er Specialsynth 5w40 in gedaan van kroon olie
loopt weer als een zonnetjegr jacob
p.s. een prettige vakantie in spanje
23 juli 2009 om 18:05 #175033095w40 volsynthetische motor olie is prima voor deze motoren.
5w30 ook wel, alleen bij langdurig vol belasten van de motor is het beter voor 5W40 te gaan.Willem
23 juli 2009 om 18:23 #175033105W40 altijd voor mijn opeltje!!!
23 juli 2009 om 18:26 #17503311Jupzz voor mij ook. ik vul altijd met Valvoline Synpower Volsynthetische 5w40 olie.
gaat al jaren goed zo.
Willem
23 juli 2009 om 18:41 #17503312Bedankt.
Ik zal er dan gewoon 5w40 ingooien. Hoeveel liter moet ik dan bijvullen?
23 juli 2009 om 18:43 #17503313origineel gepost door IMpY
doe dan gewoon wat er altijd in heeft gezeten.
Maar volgens mij heb je geen C20XEV maar een X20XEV en zelf doe ik daar ook altijd 5w30 op.groeten Twan
Klopt je heb gelijk. X20xev
23 juli 2009 om 18:45 #17503314ehm meen iets van bijna 4,5 liter als je je olie filter ook mee vervangt.
eventjes bij 3,5 liter momentje wachten en dan je peilstok controleren dan zie je het vanzelf eh.groeten Twan
23 juli 2009 om 20:21 #17503315Wij doen op het werk altijd 5W30 long life (dat is wat Opel voorschijft en dat zit dus bij ons in de bulk)
Het nadeel van de 5W30 olie is dat het sterker reinigend werkt dan de “oude” 10W40 waardoor aanslag aan pakkingen en keringen oplost en die van oude auto’s dan kunnen gaan lekken/zweten… daarom doen wij in oudere auto’s of auto’s die wat zweten of olie gebruiken altijd wel 10W40
Op deze manier werken wij al een aantal jaren en de ervaringen zijn goed.
Als een auto altijd met een bepaalde olie is onderhouden is het het beste om altijd weer dezelfde te gebruiken, en motor reageerd sterk op verschillende oliën en waarom iets veranderen als het altijd al goed gaat???
Ik hoop dat iedereen hier slim genoeg is om te beseffen dat van die hele dure exclusieve oliën aan een standaard motor niks toevoegen? who cares als een motor 400.000 i.p.v. 450.000 km mee gaat als en geen “super” olie wordt gebruikt???
Als je een apart ding hebt (bijvoorbeeld een opgefokte turbo) dan kan ik me wat voorstellen bij aparte olie… bij standaard spul is het onzin…
Nog even een link:
Kan je kijken welke olie en hoeveel erin moet (mijn ervaring is dat het altijd klopt wat ze daar zeggen)
23 juli 2009 om 20:30 #17503316Op kroon oli wordt als eerste aangegeven 0w40?
2de en derde optie is 5w30 en 5w40.
Welke kan ik nu het beste nemen??
23 juli 2009 om 20:37 #17503317In theorie de eerste… maar dat zegt een universsel merk… ik werk bij de Opel dealer en wij vullen ze allemaal met 5W30 omdat Opel dat voorschrijft en we hebben er nog nooit één gehad die daarom kapot liep, eerder hadden we 0W30 en voor oudere auto’s 10W40.
Opel schrijft 0W30 – 5W30 – 10W40 voor. je kan kiezen…
Ik gooi in mijn eigen OPC (zie onderschrift) 5W30 uit de bulk en dat gaat al 115.000km. zonder problemen… dus een relatief simpele X20XEV kan dat ook prima hebben.
Wij vullen alles normaal gesproken met 5W30 (en dat doet 90% van de dealers) dus dat kan zonder ening probleem.
23 juli 2009 om 20:39 #17503318Ok bedankt!!! Ik zal dan 5w30 gebruiken
8 november 2011 om 13:36 #17503319Ik heb een astra f, en heb er 10w40 half synthetische bij gegooid. Maar nu weet ik niet of dit wel of niet goed is voor mijn rubbers. Kan dit kwaad bij een astra f uit 1995 ?? Ben zelf niet zo’n goeie monteur, heb er wel wat verstand van maar niet optimaal. Kan het kwaad als 2 verschillende oliën worden gemixt ?
Groetjes rick
8 november 2011 om 14:09 #17503320Die olie indicatie 5w30 of 10w40 hebben heeft te maken met de viscsiteit van de olie. het eerste met nummer met koude en de tweede met warmte. De letters (ik meen dat ze dat Api index noemen) staat voor de kwaliteit, bv sg/cd. Mindere kwaliteit als de norm van de fabrikant zou ik er niet in kiepen. Olie mengen (dwz minerale en synthetisch) zou ik achterwege laten. Mengbaarheid is hier oa een issue. Vlokken van olie heb ik zelf al eens meegemaakt, omdat ik per ongeluk het verkeerde blik uit de schuur pakte. Op het filter en die extra liter olie zou ik niet bezuinigen, filters zijn er niet voor niets. In de zeescheepvaart wordt smeerolie van de voortstuwing over het algemeen gecentrifugeerd en gefilterd, bijvullen is daar het moto en niet vervangen. maw longlife. Hoe eea met normering zit, schooltje is een tijd geleden…..
8 november 2011 om 17:01 #17503321om het even duidelijk te houden voor de niet automonteurs even een duidelijk vraag:
zit er nu verschil in de hema/aldi/huismerk tankstation olie en de merk olie zoals kroon etc?
ik vergelijk het altijd met verf, goedkope verf is ook troep :jerry maar is dat bij olie net zo?bij mij heeft er jaren lang 10w40 in gezeten, en in de winter werd deze ververst naar 5w30
nu rijd ik 2 jaar rond met 10w40. en pas geleden is het weer ververst naar 5w40 uit mijn hoofd. moet ik even nakijken.
z16se.8 november 2011 om 21:07 #175033225w30, 10w40, 15 w40 is de vloeibaarheid bij normering afgesproken temperatuur. 10w in de zomer en 5 w in de winter is niet raar. 5w vloeit beter in kou. Voorbeeld van stroop uit een pot en schenkstroop. Bij dezelfde temperatuur is het 1 vloeibaarder dan het andere. De toevoegingen/dopes verschillen per merk. Als je het verschil boven wilt krijgen is het bijna wetenschappelijk onderzoek. De api code, ook op het blik is een kwaliteitnorm. Als het huismerk hema, aldi of whatever dezelfde code heeft als een oliemerk als kroonolie, shell helix oid. Voldoet het aan dezelfde norm. Ik ben geen automonteur, maar scheepswerktuigkundige en kies voor de merkolie. Mijnervaring is oa dat het verbruik van smeerolie een fractie lager is. Kort gezegt: olie 10w40 van de aldi smeert volgens mij net zo goed als die van een duurder merk. De zgn dopes maken het verschil. Zonder verder blikken en datasheets naast elkaar te houden, mijn mening. Ja er is verschil in prijs, waarvan een deel omdat er een gerenormeerd merk opstaat en en een deel omdat het een andere kwaliteit is. In aanvulling hierin… Ook brandstof per aanbieder verschilt
9 november 2011 om 05:29 #17503323oke, dat is dus duidelijk. verschil in benzine geloof iik niet in. het enige wat ik belachelijk vind is dat als ik in het dorp tank (grote total) betaal ik 1.59. ga ik de snelweg op en tank ik 5 km van mn huis af betaal ik ineens 1.71 :wtf
dat mag wel eens recht getrokken worden,-offtopic
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.