Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › 5-bak achter 1.2 OHV
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 december 2009 om 12:50 #17215402
Hallo allemaal,
Is het mogelijk om een 5-back achter een 1200 OHV te hangen? Ik wil in mijn C Kadett graag een 5 bak maar wil niet af van mijn 1200.
Groetjes,
Guido
24 december 2009 om 13:02 #17574263goede vraag wil ook wel weten denk dat er hier vast wel iemand is die daar meer van weet
24 december 2009 om 13:04 #17574264niet echt. zeg maar niet.
er is wel een duitser die dit ooit gedaan heeft, maar je moet dan de kom om gaan lassen…
allemaal niet echt gemakkelijk. gegoten alu enzo..24 december 2009 om 13:08 #17574265ik hoor het laat maar hangen begin er niet eens aan
24 december 2009 om 13:10 #17574266Zijn er wel bakken waar met een andere bellhousing, je deze wel achter een 1200 kan hangen???
24 december 2009 om 13:18 #175742671200 automaat heeft een losse bellhousing..
maar vind maar eens een 5bak met ook een losse welke daar tegenaan past ;)
auto’s zijn al 30 jaar, ik zeg niet dat alles al geprobeerd is, maar er zijn er al veel die het geprobeerd hebben.tot nu toe “ken” ik alleen een duitser die de tol heeft gezet in een goede 5bak en daar een deel van het koppelingshuis van een 4bak/automaat tegenaan heeft gebakken. was trouwens ook geen kwestie van recht afslijpen/zagen en plakken, was en behoorlijk kunstwerk (maar werkte wel)
je kunt het ook zelf proberen te maken, een 5bak zoeken met een los huis (bmw ofzo) en dan een een voetplaat voor de bak kant en blokkant, en dan opvullen met dikke stalen platen…
lijkt me moeilijk om recht te krijgen… maar het schijnt te kunnen….makkelijk is het allemaal niet ;) en goedkoop ook niet, denk dat als je een 5bak wil om wat minder toeren te draaien je heeeeeel veeel km’s moet rijden om de ombouw kosten terug te verdienen.
24 december 2009 om 19:16 #17574268Ehm… Tipje: even verder kijken dan de Duitse merken!
Jappen zijn ook met achterwielaandrijving gemaakt!
Toyota heeft verschillende bakken gebruikt met los koppelingshuis: bijvoorbeeld in de Celica.
Ik heb er eentje liggen, en heb hier anderhalf jaar geleden al eens naar gekeken, maar door verbouwing van een huis kan ik m’n kadettjes op dit moment wat minder aandacht geven. Ook is zo’n bak goed te delen. Het enigste waar ik nog op stuit is of de prise-as lang genoeg is om in een naaldlager in de krukas te vallen. Je moet wel met een pasplaat gaan werken, maar het is mogelijk.
Ook de laatste RWD Starlet is uitgevoerd met een vijfbak.
Bij de Celica bak (typenummer weet ik zo ff niet T50??) zou je met een achteras van een 1600 en 175/50×13 banden een zeer goede benadering krijgen van de overbrenging van de originele Opel vierbak.
Maar denk nou niet dat het plug-and-play is: zo moet je ook een oplossing verzinnen voor de spiebanen die op een andere manier in de aandrijfas van de Toyota zitten. Maarja: ik hoop dit in de toekomst met wat hulp van een bevriende bankwerker weer op te kunnen pakken en werkend te krijgen, al is het met een compleet nieuwe (langere) prise-as en aangepaste aandrijfas.
Ik ben er trouwens op een andere manier opgekomen: ik wilde een 1.4i uit een Astra inplanteren. Dat kan namelijk ook, want de Manta en Ascona B is (vooral in Belgie) met een 1300n OHC motor geleverd met handgeschakelde vierbak. Deze vierbak heeft ook een los koppelingshuis, vandaar dat ik dus op zoek ben gegaan naar een andere RWD-bak met een los koppelingshuis. En dat zijn er naast de dure Getrag 265 en ZF vijfbak nog best wel wat. Ook kan je eens zoeken op de sites van (voornamelijk Engelse) kitcar-clubs wat voor oplossingen zij bedacht hebben om hun kitcar met soms pittige pk’s en altijd te weinig ruimte een vijf- of zelfs zesbak (van BMW vijfserie 4wd) te voorzien.Groeten, MArk
24 december 2009 om 21:20 #17574269als je een passend los koppelingshuis hebt kun je daar relatief makkelijk een adapter tegenaan maken waar je een andere bak tegenaan kunt schroeven. Op dezelfde manier maken ze de Getrag 265 bakken passend tegen bv een C20LET. Het verschil in spiebaan los je op door de koppelingsplaat te gebruiken die bij de bak hoort. In extreme gevallen kun je bij bepaalde bedrijven het hart van de koppelingsplaat laten omzetten (remmenservice Utrecht)
Toyota bak van een Celica is volgens mij een W55 oid. Heb zelf een W58 van een latere Supra liggen die achter mijn Saab motor komt.
Ford Sierra heb je ook met los koppelingshuis en de oudere Volvo 740 en 240 zijn er ook met losse koppelingshuizen.
De meeste bakken hebben redelijk dezelfde verhoudingen. alleen de 5 is natuurlijk langer als bij de 1200, de 1200 is 1:1 in de 5 de meeste 5 bakken zijn rond de 0,8:1 in de 5.
Een stalen plaat van een mm of 10 dik op de motor schroeven en dan een bak zoeken met een goede lengte priseas en die tegen die plaat aanschroeven is de makkelijkste optie denk ik. neem wel een compacte lichte bak van een licht motortje, je hebt toch nauwelijks vermogen…:)
25 december 2009 om 09:20 #17574270ik denk dat als je het uberhaupt al voor elkaar krijgt dat de 1200 motor het niet trekt en meteen inzakt. aangezien die dingen niet echt koppel leveren.
waarom wil je per see de 1200 behouden?
een cih motor kan toch ook heel mooi zijn.25 december 2009 om 10:58 #17574271voor een cih moet je heel veel aanpassen,
en ik was zowiezo van plan om dat 1200tje te gaan opfokken :angel
25 december 2009 om 21:36 #17574272Dat van de spiebanen bedoelde ik eigenlijk in de aandrijfas vanaf de bak naar de achteras. Je kunt nu eenmaal niet de originele aandrijfas van de 1200 bak gebruiken, je zult dus van twee aandrijfas één passende moeten maken. Bij een 1200 zit de aandrijfas met spiebanen in de bak, maar het kan ook zo zijn dat de auto waar jij de bak van neemt dit niet heeft, maar bijvoorbeeld de spiebanen in de achteras heeft, een schuifstuk in de as heeft of dat de aandrijfas tussen rubber ringen hangt om zo enige werking mogelijk te maken.
De spiebanen waar de koppelingsplaat overheen schuift: als de koppelingsplaat behorende bij de vervangingsbak te groot of klein is zou je zelfs het hart over kunnen zetten. Dit zit meestal geklonken.
Als de vorm van het koppelingshuis van de originele bak en de vervangingsbak redelijk overeenkomt zou je ook kunnen denken aan een pasplaat tussen het blok en de bak. Je moet dan wel een dikker vliegwiel laten draaien, dan zou je ook meteen het probleem van een eventueel te korte prise-as op kunnen vangen.
Voordat ik het 1400 ohc idee had heb ik er ook over gedacht de 1200 van een 5 bak te voorzien. Ik had toen ook het idee om de originele vierbak gewoon recht achter het koppelingshuis door te slijpen en dan gewoon wat gaten te boren om de nieuwe bak aan vast te zetten. Nooit gekeken of dit te doen is, maar je kunt het eventueel als optie openhouden.
Dat van het koppel van de 1200 heeft mij toen ook laten kijken naar een andere motor, buiten CIH, een 1200 opfokken is ook flinke aanpassingen, je behaalt er meestal ook wel meer pktjes mee, maar ik meen dat het met het koppel nou niet zo veel doet, het ging mij er meer om dat als ik kleinere bandjes zou monteren dat det niet zo’n jankertje wordt, maar normale toerentallen kan behouden.
Groeten, MArk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.