4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt,

Forumindex Forums Modellen Ascona 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt,

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266937
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      http://www.bedfordspeedway.com/toolbox_4link.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

      zat dit te lezen en kwam er achter dat een verkeerde 4 link toch wel veel invloed op stuuren heeft bij bocht werk van het overhellen van de carroserie,
      bij overhellen kan het linkse wiel naar voor bewegen en het rechter naar achter,
      oftewel een mee of tegenstuurende achteras.
      had er zo nog niet over nagedacht

      #18242514
      henk 400rr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Klopt..

        #18242515
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          Interessant! Eens kijken hoe mijn setup hier ‘scoort’. Dat van het ‘indexing’ had ik al wel in de peiling. Zal het een naast elkaar gaan leggen. Mooi dat je dit hier deelt.

          #18242516
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            zat er aan te enken alleen voor mij gaat t over, wil de carroserie niet verzagen.

            #18242517
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Zie dat bij een 400 de bovenste stangen ook korter zijn,
              waren ze toen nog niet zo ver met techniek of was het te arbeids intensief of te duur de carrosserie verder aan te passen.

              #18242518
              Ben_M
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 January 2010

                Zeer waarschijnlijk was dat kostentechnisch interessanter ;)

                #18242519
                RacesconaB204
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 December 2009

                  De straatversies moesten een achterbank hebben en met de verlengde bovenste draagarmen (die de wedstrijdauto’s wel kregen) past een achterbank niet. De behuizingen waar de bovenste draagarmen in zitten, zijn hoger dan een achterbank; niet echt comfortabel achterin. Ze wisten toen ook al wel dat dit te prefereren is als het puur om weggedrag te doen is.

                  #18242520
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    Zou t heel veel schelen, mijne is ook voor straat gebruik, mischien is het toch wel een vooruitgang op de orginele as, ga eens kijken of ik t een beetje kan kopiëren,

                    #18242521
                    Transeurope
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Belangrijk is ook om het center of gravity te bepalen. Dit punt is denkbeeldig:
                      http://www.how-to-build-hotrods.com/tuning-4-link.html
                      http://www.how-to-build-hotrods.com/parallel-4-link.html
                      http://www.how-to-build-hotrods.com/center-of-gravity.html
                      Eveneens belangrijk:
                      Driveline angle http://www2.dana.com/pdf/J3311-1-DSSP.pdf

                      Nuttige paperback en niet te duur:
                      http://www.amazon.com/Door-Slammers-The-Chassis-Book/dp/0963121707

                      OP het forum http://www.turbosport.co.uk” onclick=”window.open(this.href);return false; ook veel te lezen over ford escorts met 4 en 5 link
                      http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=142676

                      mvg,

                      Kris

                      #18242522
                      Tomvt
                        Lid sinds:
                        2 July 2004

                        ben er ook een beetje theoretisch mee bezig om het op de manta te bouwen(heb echt de ballen verstand van ophangingen en werking) was er al achter dat je het beste van een andere auto kunt kopieren, is voor toch niet voor profesioneel gebruik.
                        Die eerste link liet een beetje de moed in m’n schoenen zakken, werd iets teveel info met dat de as meestuurde naar de verkeerde kant enzo, maar de links van transeurope geeft me weer een beetje moed om het wat professioneler te doen, om iig de stangen een beetje in de goede hoek te plaatsen.

                        enkel een beetje jammer dat je de centre of gravity niet helemaal kunt vinden omdat ze van de de nokkenas uitgaan bij de meeste dragracers, weet niet of ik daarvan uit kan gaan heb ook een andere motor dan origineel in liggen. Misschien iemand die het weet??

                        Als ik dan zijn tweede link lees is het voor mij (gewoon straatgebruik en af en toe circuit gebruik) beter om een parallel systeem te maken. Maakt het al een stuk makkelijker kan met de waterpas zonder hoeken berekenen.

                        Lees ik ook goed in t dana linkje dat de kruiskoppelingen niet recht mogen gaan maar een hoek van minimaal 1 graad moeten hebben?? Bij mij is de hoek vrij klein nl.

                        Ook die link naar die escort is wel mooi, die maakt echt een mooi escortje!! Zie je ook mooi duidelijk hoe hij het 4 link maakt.

                        Thnx voor die links Transeurope!!! Krijg gewoon zin om het nu al eronder te gaan bouwen!!

                        denk dat ik voor de onderste armen de originele ophangpunten gebruik dmv de veerschotel door te lassen naar het originele ophangpunt.

                        #18242523
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          Mijn 4-link achterwielophanging: bovenste en onderste langsdragers in lengterichting van de auto exact even lang (540 mm) en ze liggen in het horizontale vlak ook exact parallel (195 mm boven elkaar). Als de auto op z’n wielen staat staan alle 4 draagarmen nagenoeg waterpas/horizontaal (het is ook geen dragster). Ik heb voor de onderste langsdragers exact de geometrie/bevestigingsdelen van een Rekord-E genomen. Ik heb alleen de bovenste langsdragers veel langer gemaakt.

                          Wat schetsen:

                          Meer details pag. 5-7 in mijn topic “mijn Saabscona-B 400RR”

                          Op het circuit werkt het prima denk ik wel te kunnen zeggen; anders zou ik er niet zulke rondetijden mee kunnen rijden en de auto voelt goed aan.

                          Niet te veel laten ontmoedigen door te veel theorie….want het is wel theorie (zoveel merken/type auto’s zoveel verschillende wielophangingen; fabrikanten komen ook niet allemaal op het zelfde uit – met alle theorieën).

                          #18242524
                          Tomvt
                            Lid sinds:
                            2 July 2004

                            :thumb

                            waarom eigenlijk de onderste armen schuin naar binnen tov origineel? is dit zodat ie wat meer ‘onafhankelijk’ zal ik maar zeggen kan bewegen?? en stel dat de bovenste armen kort zouden blijven zodat ik niet zover de cabine in hoef, maakt dit veel uit of is dat alleen van belang bij grotere veerweg en verschillende afstellingen mbt rijhoogte?

                            #18242525
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              Zoals ik de onderste draagarmen heb (en ook getekend) is zoals het origineel bij een Rekord-E zit. Bij een Ascona/Manta-400 zitten ze nog verder naar het midden onder de carrosserie / onder nog grotere hoek. Een Rekord-E heeft aan de bovenkant korte armpjes die recht naar voren zitten (en onderling zijn verbonden met een stabilisatorstang). Bij een Ascona/Manta-400 gaan de bovenste draagarmen juist uit elkaar naar de carrosserie. Bij de straatversies zijn dit relatief korte armpjes die onder de bodem blijven; wedstrijdauto’s kregen lange bovenste draagarmen die naar binnen kwamen (waar normaal de achterbank zit).

                              Dus tja, wat bij de één origineel/standaard is, kan bij een ander model weer totaal anders zijn.

                              Ik denk indrdaad wel dat toelopende onderste draagarmen maken dat de as makkelijker wil kantelen.

                              #18242526
                              Ben_M
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 January 2010

                                En daardoor wordt ie natuurlijk zijdelings stabieler. Denk aan de vierkant vs. driehoek theorie.

                                #18242527
                                Tomvt
                                  Lid sinds:
                                  2 July 2004

                                  en als ik nou alleen de bovenste al schuin zet, zit te denken aan schuin naar binnen, zal dit ook dit effect opleveren?
                                  volgens mij hoef je ook, als je onder schuin hebt en boven in tegenstelde richting schuin hebt, geen panhard stang meer te hebben, kan niet snappen waarom die bij 4 link er nog op zit, heb je stabiel systeem en dan een stang die alles probeert te vervringen door de as van links naar rechts te douwen.

                                  #18242528
                                  giuliettaevo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2006

                                    Hoe ver denk je dat die panhardstang jouw as opzij gaat drukken dan?als die stang zo lang mogelijk gehouden wordt is het verschil nauwelijks te meten. Zeker aangezien de meeste verlaagde auto’s en raceauto’s een dermate kleine veerweg hebben.

                                    #18242529
                                    Transeurope
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004
                                      #18242530
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        @Tomvt wrote:

                                        en als ik nou alleen de bovenste al schuin zet, zit te denken aan schuin naar binnen, zal dit ook dit effect opleveren?
                                        volgens mij hoef je ook, als je onder schuin hebt en boven in tegenstelde richting schuin hebt, geen panhard stang meer te hebben, kan niet snappen waarom die bij 4 link er nog op zit, heb je stabiel systeem en dan een stang die alles probeert te vervringen door de as van links naar rechts te douwen.

                                        denk dat je een iets verkeerde kijk hebt op de situatie
                                        maar probeer het eens uit zou ik zeggen ;) ;)

                                        #18242531
                                        pierrekrik
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          6 November 2010

                                          Heb een filmpke gevonden met simpele visuele uitleg over lengte van armen bij 4-link:

                                          https://www.youtube.com/watch?v=YoAu-gPPktQ” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                          Nu kan je goed zien wat de neus doet bij in- en uitveren. Ik meen dat de neus altijd 1 a 2 graden naar onder moest blijven staan.
                                          Hierdoor wordt de achterkant naar onder getrokken ipv naar boven geduwd zoals bij een originele achteras.

                                          #18242532
                                          Tomvt
                                            Lid sinds:
                                            2 July 2004

                                            haha, das leuk, ben afgelopen weekend ook zo met dat karton bezig geweest.. :D
                                            conlcusie is voor mij dat t niet uitmaakt dat de bovenste bij mij veel korter word, heb immers toch bijna geen veerweg, wel opletten met opkrikken want dan kantelt t dif de verkeerde kant op tov de cardan as. Ook dat reverse forward systeem werkt wel leuk maar dan voor de lowriders, kennissen van mij rijden hier allemaal lowriders en klagen dat ze niet kunnen rijden op hoogste stand, is dat toch de oplossing!

                                            #18242533
                                            Tomvt
                                              Lid sinds:
                                              2 July 2004

                                              @louwe 16 klepper wrote:

                                              @Tomvt wrote:

                                              en als ik nou alleen de bovenste al schuin zet, zit te denken aan schuin naar binnen, zal dit ook dit effect opleveren?
                                              volgens mij hoef je ook, als je onder schuin hebt en boven in tegenstelde richting schuin hebt, geen panhard stang meer te hebben, kan niet snappen waarom die bij 4 link er nog op zit, heb je stabiel systeem en dan een stang die alles probeert te vervringen door de as van links naar rechts te douwen.

                                              denk dat je een iets verkeerde kijk hebt op de situatie
                                              maar probeer het eens uit zou ik zeggen ;) ;)

                                              is ook precies waar ik mee bezig ben: een goeie kijk erop krijgen ;)
                                              dussss…. Leg maar eens uit!

                                              #18242534
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                wat moet ik uitleggen dan :???:

                                                jij bent van mening dat n panhard stang overbodig is bij een 4 link ;)

                                                daarom post ik ook als je er zo cker bent dat de panhard overbodig is
                                                laat hem dan maar eens weg ;)

                                                zul je snel merken dat dat niet goed gaat ;)

                                                #18242535
                                                Fearless
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 January 2005

                                                  Als je je zon 4 link systeem maakt, maak je toch ook een watt-stangen stelsel ipv een panhard stang?

                                                  #18242536
                                                  henk 400rr
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Een Watt-stangen stelsel heeft alleen zin bij hele grote veerwegen, dan is het pas een merkbaar verschil tov. de vaste panhardstang.

                                                    Onder een straatwagen is het een leuk detail, maar qua functie weggesmeten geld.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.