4 bak cassette ombouwen naar 5 bak (keuze bak)?

Forumindex Forums Modellen Kadett 4 bak cassette ombouwen naar 5 bak (keuze bak)?

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    alwin19

Ik heb een D kadett met een 4bak en wil `m ook ombouwen naar een 5bak (cassette omwisselen). Nu zag ik op de sloop een B corsa 1.2i ohc uit 1993 staan met een F10 5bak. Weet ook iemand wat de overbrengings verhoudingen zijn van deze 5bak. Is die hetzelfde als de 1.4 corsa`s met een F13 bak of is ie korter en maakt het weinig verschil met mijn 4bak. Ik wil graag niet zoveel toeren maken op de snelweg.

Jurgen
      Deelnemer

er zouden nummers op het dekseltje moeten staan, dan kun je pas vergelijken. Kijk even op http://www.opel-infos.de dan bij technik –> getriebe –> schaltgetriebe –> en dan F10 5 gang kiezen. Dan kun je zien wat de verschillen zijn.

alwin19

ik heb gezocht naar nummers op het dekseltje maar kon niks vinden:(

brobbel1

:hmmz wat wil je besteden aan een 5 bak.
            ik heb een d kadett zonder blok maar met een 5 bak.
            ik wil van de kadett af. liefst kompleet.

Aapje

Een astra-f c1.4nz heeft een F13WR bak. Langste bak die zo kant en klaar te grijpen valt.

Als je een OHC motor hebt kan je de bak 1:1 wisselen zonder de casette te uitbouwen. Als je namelijk het eind-differentieel ook wilt benutten van zo’n F13WR bak zal je deze moeten overbouwen.

Als je alleen een 5de versnelling erbij wilt en niet geeft om 300~400 rpm meer/minder… Dan gewoon de cassette overbouwen.

Het tandwiel wat op het differentieel aansluit kan je wisselen, en daarmee je v-bak cassette laten matchen aan je differentieel.

1.3~1.5L bak olie gaat in zo’n F10/F13 bak.

Ze zijn qua behuizing exact ‘t zelfde formaat ook. Alleen zijn de F13 bakken iets robuster uitgevoerd met wat extra lagertjes. Zodat ze meer kracht kunnen hebben (ze kunnen in elk geval een c16se/17TD hebben).

Je hebt 3 posities op de zijkant van de cassette, een lip, midden op de deksel (maak ‘m effe goed schoon), en de rand van de deksel. De nummers staan nooit echt op een exacte positie, want heb ze op alle 3 de plekken al aangetroffen :)

Ik kan in elk geval een C14NZ auto als donor aanraden als je een OHC motor hebt. De OHC en OHV hebben alleen een verschil in boutposities op de bak, een OHV bak zal je niet kunnen vast bouten op een OHC motor (andersom ook niet). Vandaar de cassette-wissels.

alwin19

Nou F10 bak opgehaald van een e kadett en er vandaag onder gebouwd :D
                Alle versnellings doen het alleen maakt ie een gierend (joelend) geluid bij het gas geven :swear en bij het gas los laten is het geluid weg. Bij stilstand en de versnelling in de neutraal maakt ie geen geluid bij koppelen en wel geluid als je de koppeling los laat.
                Kan het druklager in 1 keer kapot gaan of heb ik nu een gare 5bak gekocht :(
                Nu weet ik wel dat mijn koppeling pas heel laat aan pakt.

Jurgen
                Deelnemer

hoest met de olie in de bak dan?

alwin19

zit nieuwe olie in de bak :D

Jurgen
                    Deelnemer

Druklager overgezet? of zat ie nog in de nieuwe bak?

alwin19

ik heb alleen de cassette over gezet.
                        waar ik gisteravond nog aan dacht is dat ik het laatste tandwiel van de eindoverbrenging niet heb overgezet.
                        reden daarvoor was dat de 5bak een 17/71 verhouding heeft en de 4bak 18/71. nam aan dat, dat niet mocht uitmaken omdat het grote wiel dezelfde aantal tanden heeft maar nu begin ik te twijfelen :???:
                        Ik haal `m vandaag weer los en zet het tandwiel over en kijk als het dan over is.

kan het druklager van het een op het andere moment stuk gaan? want eerder hoorde ik `m totaal niet.

alwin19

Tandwiel over gezet en het nare geluid is gebleven :(
                          Anders de 4bak er maar weer in en kijken als het geluid weg is.

Aapje

Pigeon lager is dan kapot, deze kan je vervangen zijn volgens mij ook los te bestellen bij de dealer.

alwin19

ik heb de 4 bak erweer in gezet en het geluid was weg……5 bak omgeruild bij de sloop en de nieuwe erweer in en wat denk je….loopt geweldig, geen rare bijgeluiden meer en eindelijk met 3100 rpm 120 kmh rijden :thumb

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.