3 wielbouten afgebroken

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum 3 wielbouten afgebroken

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225605
    de_som
      Lid sinds:
      8 September 2009

      Sinds 1,5 week hoorde ik een bonkend geluid achter. Soms was het er en soms niet. Samen met de monteur gereden en toen was er natuurlijk niets te horen, monteur e.e.a. gecontroleerd en kon geen probleem vinden. Vrijdag was het geluid er weer. Nog maar eens naar de monteur gereden maar toen hij mee reed was het geluid weer weg om gek van te worden. Hij controleerde alles nog een keer en kwam er toen achter dat er 2 wielbouten weg waren, dit was de eerste keer (ook mij) niet opgevallen. De bouten bleken afgebroken. een derde 3 bout zat los en toen hij deze wilde aandraaien brak ook deze bout af. Dus 3 van de 5 bouten afgebroken.

      ik heb lichtmetalen velgen van Opel en ook stalenvelgen voor de winterbanden van Opel. Ik heb echter maar een set bouten (geen andere bouten gekregen van de vorige eigenaar) en dacht op dit forum gelezen te hebben dat op Opel voor beide velgen dezelfde bouten gebruikte.

      Weet iemand hoe het nu zit heb ik andere bouten nodig voor de stalen velgen als voor de licht metalen velgen? Beide zijn Opel velgen.

      Ik heb anders geen idee hou er 3 bouten kunnen afbreken, ik zet ze altijd met een moment sleutel vast. Ik weet niet hoe de vorige eigenaar dat deed. Ik vertrouw de bouten nu niet meer en zit er aan te denken om ze allemaal te vervangen.

      #17725205
      opelvectra
        Lid sinds:
        29 June 2004

        weet wel dat er twee lengtes zijn,

        #17725206
        Hawke
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Het ‘hameren’ met een luchtsleutel op de wielbouten zal volgens mij eerder het schroefdraad slopen dan de bouten. Maar als ze standaard zijn heeft de vorige eigenaar de bouten wellicht mishandeld.

          Ik weet wel dat meerdere wielbouten kapot kunnen gaan als er één of enkele los zitten. Dat kan in het verleden ook een keer gebeurd zijn waardoor ze zijn verzwakt?

          Ik zou ook voor alle wielen nieuwe bouten halen volgens mij :D.

          #17725207
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            inderdaad

            of allemaal even chekken door ze met de hand goed vast te zetten

            knapt er niets dan kun je ze waarschijnlijk wel vertrouwen

            voor stalen velgen heb je vaak iets kortere bouten dan voor lichtmetalen

            omdat het hart van een lichtmetalen velg dikker is;)

            en inderdaad probleem kan ontstaan zijn door dat bouten niet goed vastzaten;)

            #17725208
            sw_reijnders
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 October 2005

              tja . . . wat is niet vast zetten.

              ik rammel ze altijd met de hand vast met de kruis sleutel.
              maar ik verbaasde me laatst toen ik ze met de moment sleutel aandraaide hoe weinig kracht je eigenlijk moet zetten om ze op 110nm vast te zetten.

              ik denk dat ik ze met de kruissleutel wel 3x zo vast zet :angel

              dus als je ze te los zet . . . dan ben je echt wel een waailap en moeten ze die gast verbieden om ook maar ooit bij een autoband in de buurt te komen.

              #17725209
              2000
              Moderator
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Er zijn ook meerdere types: met een bol “vasttrekgedeelte”en een conisch “vasttrekgedeelte” Als dit door mekaar gehaald wordt dan kunnen de bouten ook los gaan zitten. En ik denk dat als je lang genoeg met losse bouten rijd dat ze vanzelf een keer afbreken.

                #17725210
                GTS Power
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 May 2008

                  effe een klein vraagje vanaf mijn kant(sorry voor de vervuiling)

                  hoeveel slagen moet een bout erin zitten voor een degelijke bevestiging?

                  gr Tom

                  #17725211
                  The Undertaker
                    Lid sinds:
                    29 January 2005

                    Koop een moment-sleutel en trek alles 2x na met 110NM

                    #17725212
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      origineel gepost door opelvectra
                      weet wel dat er twee lengtes zijn,

                      Nee opel gebruikt 1 lengte.
                      De originele lichtmetalen velgen zijn daar op aangepast.

                      origineel gepost door gts power
                      effe een klein vraagje vanaf mijn kant(sorry voor de vervuiling)

                      hoeveel slagen moet een bout erin zitten voor een degelijke bevestiging?

                      gr Tom

                      4,5 slagen met de hand.
                      Bij het vast zetten draai je nog een halve slag.

                      #17725213
                      arjontje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 March 2006

                        origineel gepost door de_som
                        Sinds 1,5 week hoorde ik een bonkend geluid achter. Soms was het er en soms niet. Samen met de monteur gereden en toen was er natuurlijk niets te horen, monteur e.e.a. gecontroleerd en kon geen probleem vinden. Vrijdag was het geluid er weer. Nog maar eens naar de monteur gereden maar toen hij mee reed was het geluid weer weg om gek van te worden. Hij controleerde alles nog een keer en kwam er toen achter dat er 2 wielbouten weg waren, dit was de eerste keer (ook mij) niet opgevallen. De bouten bleken afgebroken. een derde 3 bout zat los en toen hij deze wilde aandraaien brak ook deze bout af. Dus 3 van de 5 bouten afgebroken.

                        ik heb lichtmetalen velgen van Opel en ook stalenvelgen voor de winterbanden van Opel. Ik heb echter maar een set bouten (geen andere bouten gekregen van de vorige eigenaar) en dacht op dit forum gelezen te hebben dat op Opel voor beide velgen dezelfde bouten gebruikte.

                        Weet iemand hoe het nu zit heb ik andere bouten nodig voor de stalen velgen als voor de licht metalen velgen? Beide zijn Opel velgen.

                        Ik heb anders geen idee hou er 3 bouten kunnen afbreken, ik zet ze altijd met een moment sleutel vast. Ik weet niet hoe de vorige eigenaar dat deed. Ik vertrouw de bouten nu niet meer en zit er aan te denken om ze allemaal te vervangen.

                        Zijn de bouten roestig?
                        maakt het een krakend geluid bij vast zetten?
                        Roestende bouten zitten nooit goed vast.
                        Door de weerstand krijg je wel een tik in je moment sleutel,maar zitten de bouten niet goed vast.
                        Doe er altijd een beetje keramisch vet aan.


                        Wiel bouten dienen als volgt vast te zetten.

                        Alle bouten hand vast draaien met het wiel in de lucht.
                        Bouten met een moment sleutel of kruis sleutel, met het wiel in de lucht aan zetten. let op IN EEN KRUIS PATROON.!
                        Daarna met het wiel net op de grond na trekken weer in een kruis patroon.
                        Ter controle nog een keer nalopen, Doe dit niet in een kruis patroon en tel de bouten.

                        #17725214
                        GTS Power
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 May 2008

                          origineel gepost door arjontje

                          origineel gepost door opelvectra
                          weet wel dat er twee lengtes zijn,

                          Nee opel gebruikt 1 lengte.
                          De originele lichtmetalen velgen zijn daar op aangepast.

                          origineel gepost door gts power
                          effe een klein vraagje vanaf mijn kant(sorry voor de vervuiling)

                          hoeveel slagen moet een bout erin zitten voor een degelijke bevestiging?

                          gr Tom

                          4,5 slagen met de hand.
                          Bij het vast zetten draai je nog een halve slag.

                          oke thanks:thumbup

                          bij men nieuwe wielen kreeg ik bouten bij die er zo’n 6 slagen ingingen.
                          de bandenboer raadde me aan om vooral met zulke grote wielen wat meer slagen te hebben (7 a 8 slagen)

                          dus ik kan nu wat zekerder doorrijden
                          :hmmz

                          (dit was men laatste vraag hier hoor;))

                          #17725215
                          Marcel70
                            Lid sinds:
                            28 May 2010

                            Bij mij breekt er standaard een van de bouten af bij t wisselen naar zomer danwel wintervelgen. En Ja, ik set ze vast met een momentsleutel……

                            Wel een VOD in de buurt, elke gebroken bout ruilt hij voor een nieuwe want volgens mijn VOD KUNNEN ze niet breken en dat heeft hij nog nooit gezien.

                            :thumbup

                            Marcel

                            #17725216
                            sw_reijnders
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 October 2005

                              ah joh kom op.

                              zet jij die momentsleutel op 1100 nm ofzo ipv 110.

                              als je bouten zo snel breken, zou ik ze toch echt allemaal willen vervangen hoor.
                              ik zou me niet echt gemakkelijk meer voelen op de weg :o

                              #17725217
                              arjontje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 March 2006

                                origineel gepost door Marcel70
                                Bij mij breekt er standaard een van de bouten af bij t wisselen naar zomer danwel wintervelgen. En Ja, ik set ze vast met een momentsleutel……

                                Wel een VOD in de buurt, elke gebroken bout ruilt hij voor een nieuwe want volgens mijn VOD KUNNEN ze niet breken en dat heeft hij nog nooit gezien.

                                :thumbup

                                Marcel

                                Dat vind ik moeilijk te geloven.

                                Op mijn werk is het pas 2 keer voor gekomen dat er een bout/tapeind afbrak.
                                Dit was beiden het geval door slecht monteren. (door derden)
                                Vast zetten met de luchtsleutel.

                                #17725218
                                Marcel70
                                  Lid sinds:
                                  28 May 2010

                                  Ik laat ze wisselen door de plaatselijke bandenboer en die heeft een heel drukke werkplaats dus t zit wel goed….

                                  En de momentsleutel staat op 110 en niet op 1100…..

                                  Denk eerder dat t aan de boutkoppen zelf ligt want die nieuwe zien er ook iets anders uit… maar ach..
                                  Nog 10 maand en dan gaat deze vectra voor een poets en grote beurt en dan incl nieuwe APK eruit….

                                  Deze keer ook zonder enkel probleem bij een opelspecialist door de APK! 9 jaar oud en amper problemen gehad… dus helemaal blij met mn veccie…

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.