Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › 3 liter turbo
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2011 om 18:32 #17242924
Hoi
Wie heeft er wel eens een 3 liter v6 turbo van een saab 9-5 [bj 1999] in een calibra of omega gehangen.
Ik heb redelijk wat opel en saab v6en gesloopt en vandaag werd mij een turbo aangeboden heb nu een 3 liter in mijn calibra liggen maar een turbo lijkt mij ook wel wat.Wie heefd het al eerder gedaan en tegen welke problemen kan ik aan lopen.gr Berry
2 november 2011 om 19:17 #17937730Wat ik weet is dat de 3.0 turbo meer een soort soft turbo is, hij levert in de saab ook minder pk’s dan de atmosferische Opel versie, alleen hebben ze wel meer koppel wat ook sneller beschikbaar is, daardoor waren de 9-5 en de Omega, die ongeveer hetzelfde wogen ongeveer even snel. Nu weet ik niet wat het effect is van een turbo op een Opel blok, de Saab heeft ook een andere cilinderkop met een lagere compressie. Dus wellicht is het grootste probleem dat je die zou moeten vervangen en je moet ook nog ergens een plekje vinden voor de intercooler die erbij hoort.
2 november 2011 om 19:24 #17937731Ja ik weet dat het een soft turbo is ,de turbo zit ook maar op 1 cil bank ,heb er in gereden maar je heb echt veel meer trekkrackt ,de pk’s zijn minder op papier [ongeveer 10]maar daar merk je niets van.
En ik wil niet alleen de turbo omzetten maar de complete motorgr Berry
5 november 2011 om 00:23 #17937732@Astraman wrote:
Wat ik weet is dat de 3.0 turbo meer een soort soft turbo is, hij levert in de saab ook minder pk’s dan de atmosferische Opel versie, alleen hebben ze wel meer koppel wat ook sneller beschikbaar is, daardoor waren de 9-5 en de Omega, die ongeveer hetzelfde wogen ongeveer even snel. Nu weet ik niet wat het effect is van een turbo op een Opel blok, de Saab heeft ook een andere cilinderkop met een lagere compressie. Dus wellicht is het grootste probleem dat je die zou moeten vervangen en je moet ook nog ergens een plekje vinden voor de intercooler die erbij hoort.
Dit is gewoon de Laag Compressie motor van Opel..
X30SE / Y30SE..
daar kan deze turbo veilig op gemonteerd worden.
Op een X30XE zou ik het niet doen, die heeft van zichzelf al 15bar Compressie.
deze mogenlijkheid is er dan ook voor de andere laag cxompressie V6en (Y26SE Y32SE Z32SE)
Willem
5 november 2011 om 07:59 #17937733AnoniemLid sinds:
1 January 1970mischien lees ik t wel verkeerd??
maar dit is volgens mij niet de info die de topic starter zoekt ;)hij wil n complete motor overhangen
dus dan is de compressie verhouding geen probleem ;)zo ik het leez gaat het meer om het inbouwen
dus of de motorruimte groot genoeg is
de steunen op de zelfde plek
het uitlaat traject in z,n calibra gaat passen enz ;) ;)5 november 2011 om 08:04 #17937734Juist Louwe ;)
Het gaat mij of er ruimte is om alles zo over tezetten,en of iemand het al een keer heeft gedaan.Kan de complete auto kopen voor weinig dus ik heb alles dan compleet.
gr Berry
5 november 2011 om 08:27 #17937735De Turbo zit aan de voor (radiateur) zijde, of achter (schutbord) zijde.
aan de radiateurzijde kan je nog wel rommelen, achterzijde zou erg krap worden, zeker voor zo’n hitte kanon…
willem
7 november 2011 om 21:01 #179377367 november 2011 om 21:28 #17937737Dat is wat ik zocht ,enkel als ik het door lees is alles van een saab 2.8 turbo,zou het hetzelfde systeem zijn als van de 3 liter turbo?
7 november 2011 om 22:46 #17937738De 2.8 motor is een HELE andere motor, dat is een USA motor met ketting, en de 3.0 is een Ellesmere (built in Ellesmere port UK) V6 (met distri riem).
denk eigenlijk alles wel anders is aan deze motoren onderling..
De 2.8T V6 (9-5) van saab is gelijk aan de 2.8T V6 van Opel (Vectra-C / Insignia)
De 3.0 V6 van saab staat als basis op de Ellesmere V6en voor de Amerikaanse markt (Caddilac Catera, Caddilac CTS, Saturn Vue), en deze motor staat op basis van de Opel 2.5 V6, 2.6 V6, 3.0 V6, 3.2 V6.
Willem
7 november 2011 om 23:01 #17937739mijn fout, dacht dat het aardig hetzelfde was,
maar is dit kwa opbouw en vooral ruimte niet te vergelijken? systeem draait ook op 1 turbo op de voorste bank.7 november 2011 om 23:05 #17937740Effe opgezocht, de 2.8 V6 word door bijde cilinderbanken aangedreven…
Willem
8 november 2011 om 16:51 #17937741kleine correctie, het gaat in dat topic om een enkele turbo op de voorste bank; staat zelfs nog een discussie onder dat dit mogelijk slecht is voor de motor en dat ze daarom ook het achterste spruitstuk hebben omgewisseld met de saab versie ;)
denk dat het kwa ruimte tog wel overeenkomt
9 november 2011 om 23:48 #17937742de V hoek is al groter van de 2.8 (60graden voor de USA 2.8, en 54graden voor de Ellesmere UK) V6, verder hebben de motoren TOTAAL NIKS met elkaar gemeen..
De een is in een geheel andere fabriek ontwikkeld ontworpen en gebouwd als de andere, geen enkel overeenkomst met elkaar, echt een GEHEEL andere motor..
Dus Plug and play is het totaal niet…
Willem
15 november 2011 om 23:17 #17937743Om hier even op in te haken. Is er eigenlijk verschil tussen de X30SE en de X30XE behalve de compressie? Kortom; is een X30SE makkelijk in te bouwen in een ruimte waar oorspronkelijk een X30XE heeft gezeten?
16 november 2011 om 14:39 #17937744ja kan, mits de motorsteun bevestiging op het onderblok overeen komt of overeenkomstig gemaakt kan worden….
er worden ook NIEUWE Y30SE motoren aangeboden, waarbij dus aangepast moet worden (heb zo’n motor in de Vectra liggen)
Willem
19 november 2011 om 20:22 #17937745Kleine update, ik heb de Saab gekocht. Voor de liefhebbers post ik een paar foto’s.
Ik heb een Calibra V6 staan zonder kenteken en blok dus we gaan het proberen. Ik heb totaal geen ervaring met Turbo inbouw dus we zien wel waar het schip strandt. Het zal waarschijnlijk wel een tijd duren voordat het klaar is. Mocht het mij niet lukken dan heb ik altijd nog een aluminium kleppendeksel. :jerry
Gr Berry
19 november 2011 om 20:33 #17937746Dat ECO power, dat maakt m echt af!!!! haha…..
Willem
20 november 2011 om 11:26 #17937747ondanks dat de basis aardig hetzelfde is zijn het geen mooie motoren om te zien :-P
maar het inlaatspruitstuk lijkt een stuk krapper als een calibra, als de ruimte het toelaat zou ik die inlaat erop schroeven (moeten alleen al je slangen etc aangepast worden)
is zoiezo geen overbodige luxe om een paar pijpen wijder te maken (wat ik zo zie inlaat turbo) hier kan je al best een paar pk’s mee winnen denk.anyway, succes :thumbup en hou ons op de hoogte ;)
20 november 2011 om 13:33 #17937748Ik ben het helemaal met je eens het is geen indrukwekkende motor om tezien,het zal nog wel effe duren voor dat het klaar is , de winter komt er ook weer aan en dan is het er koud in mijn boerenschuur ,het word spannend want er zit zeer weinig ruimte tussen het uitlaatspruit stuk en de radiateur.Dus alle tip en info zijn welkom.
Gr berry
20 november 2011 om 16:39 #17937749ben ongeveer met hetzelfde idee bezig geweest, alleen dan twin turbo. (is uiteindelijk single boven de versn bak geworden ivm 4×4 )
maar met een beetje creativiteit kan de radiator tussen de balken in ipv erachter, gewoon een iets dikkere kleinere nemen en deze op de voorbalk pasmaken. hierdoor kan je makkelijk cm of 5 winnen ;)24 november 2011 om 14:29 #17937750Ik snap best dat je V6 wilt rijden, maar een LET erin is makkelijker en en denk ik goedkoper te tunen.
24 november 2011 om 21:24 #17937751het rijgedrag van een v6 is uniek; kan je nog zoveel power erin hebben, je mist tog net dat beetje wat een v6 wel heeft ;)
en “let” calibra’s bestaat al en is dus plug en play, wat is de lol daarvan :angel
25 november 2011 om 17:22 #17937752Ja Drakos je hebt helemaal gelijkt ik ben ook helemaal 6 cil verslaafd
een 2 liter turbo is fantastisch maar niet voor mij.gr b
26 november 2011 om 12:34 #17937753Ach heb ze allebei voor de deur staan (Vectra V6 en Corsa Turbo), dus vind het allebei wel wat hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.