Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › 3 bar MAP / Vuldruksensor Bosch
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 oktober 2010 om 09:56 #17226603
Wat was die gm / bestel code ook alweer? Heeft al es ergens in dit subforum gestaan maar kan t niet vinden..
2 oktober 2010 om 17:14 #17736594Crap , had er 1 liggen maar heb ‘m aan Erwin_Astra meegegeven bij
de verkoop van m’n OPC en heb helaas ook de rekening niet meer.
Ik dacht uit ‘t hoofd dat het er 1 voor een 1.9 diesel T was ,
maar zeker weten doet ik ‘t natuurlijk niet.
Zou nog eens op het engelse forum kunnen neuzen Baas.2 oktober 2010 om 21:44 #17736595ben ik ook wel benieuwd naar…
2 oktober 2010 om 22:00 #17736596Hoe gaat de ecu van z20le. daar mee om dan?
3 oktober 2010 om 08:24 #17736597Weer iets dichter bij een oplossing, MAP sensor is kapot volgens tech2. Geeft allerlei rare waarden en de storing “kortsluiting circuit”.
Waarschijnlijk kapot omdat het de originele variant is die tot 1bar gaat, dan zal ie 1,5 bar niet zo leuk vinden. Dus nu de 3 bar versie maar monteren.Dumpvalve blaast overigens nog steeds niet normaal af. Klinkt meer als een zieke duif.
Hoe de ecu daar mee omgaat check ik maandag even met V-Max.
Ik denk echter dat t niet uitmaakt, deze MAP sensor heeft gewoon een groter bereik, i.p.v. bv. 0-1 nu 0-3. Als dit in de elektronica ook lineair oploopt is er geen probleem.
3 oktober 2010 om 18:30 #17736598De sterkere MAP versie kun je niet zonder (software) aanpassing zomaar monteren
meen ik me te herineren.4 oktober 2010 om 05:20 #17736599Ok guys, think about what your doing fitting one of these without an appropriate map. It explains why cars may ‘hold’ boost better, but what you are also doing is technically overdriving the turbo and sending it to an early grave, plus your fueling is not going to be right so who knows what’s happening inside the block.
Basically the ECU contains a translation table of sensor reading to KPA, this is based on the voltage reading at the sensor. Say the sensor is working on a 0-5V range, this on the translation table is converting the X.XV reading to a KPA reading, this in turn determines when the ECU will add more fuel, pulse the boost solenoid to vent and open the wastegate, etc.
So by changing the MAP sensor for a larger max value sensor(2.5bar to 3bar), this changes how the readings correlate to the translated KPA reading – (i.e if at 2.75V a 2.5bar KPA sensor translates to 1.25bar, with a 3bar map sensor it’s actually reading 1.5bar). So this means your ECU map will think the current boost is lower than is and therefore lower than target boost, and drive the turbo harder by not actuating the waste gate (so technically higher sustained boost), but at the same time it’s only fueling for the boost it thinks it’s reading (i.e. instead of 14psi, your running 16-17psi), so your engine is running much leaner and more prone to detonation, and alot worse.
But hey, you’ve got more sustained boost so it’s good…..
As said before, get the car mapped specifically for the upgraded map sensor if you fit one..
4 oktober 2010 om 08:34 #17736600Weer gevonden ,:D part nr is Bosch nr 0 281 002 437 .:D
4 oktober 2010 om 09:37 #17736601Klopt, had m al.
5 oktober 2010 om 08:06 #17736602the stock Mapsensor is calibrated to messure 250kpa wich is 2,5bar substract the atmosphare of 1bar it can handle 1,5bar boost. Even if the boost is higher then 1,5bar it wouldnt damage the mapsensor as bosch uses the same sensor for every mapsensor they build the messuring range is calibrated by setting resistors inside the mapsensor. The sensor gets damages far above 5bar boost wich no turbo can handle. A bigger mapsensor is not needed to run because the boost shouldnt go over 1,5bar. The z19dt* sensor is a 300kpa one wich can handle 2bar boost. If another mapsensor should be used the software needs to be recalibrated to that mapsensor.
5 oktober 2010 om 13:57 #17736603kunnen jullie mischien hier iets meer over vertellen het nut en wanneer je het zou moeten gebruiken
15 oktober 2010 om 09:42 #17736604Baas j. heeft de uitleg hierboven gepost maar even in het nederlands:de originele map sensor heeft een tekort bereik bij getunede motoren.vooral bij de boost.de map sensor vervangen door een 3 bar exemplaar,software aanpassen en …..opgelost :agent
als er mensen zijn die dit onderdeel bij de plaatselijke opel BOER in blerick willen bestellen…..
bespaar je de moeite,ze weten geneens wat een map sensor is :fy1
toen ik er naar vroeg keken ze me aan als een kudde dronken schapen…..MAP sensor???watdoetie???bosch nummer kenden ze ook niet en toen ik zei dat de Z19dt motoren ze ook hadden werd het hun helemaal te veel!!!!! :thumbdown , :thumbdown , en nog eens :thumbdown15 oktober 2010 om 12:34 #17736605Dat gebeurd zo vaak…. tegenwoordig zoek ik t zelf allemaal wel uit..
15 oktober 2010 om 17:51 #17736606gevonden…en niet al te duur….meteen eentje besteld :thumbup
http://www.ersatzteile-info.de/?OEN=0281002437&show=SearchOEN&referrer=carmio15 oktober 2010 om 21:16 #17736607Zoals je kan lezen maakt t geen bal uit, weggegooid geld.
16 oktober 2010 om 07:27 #17736608ik vervang bij elke aanpassing ALLES.(leidingen,slangen,klemmen,boutjes etc.)
dus bij de ombouw naar FMIC gaat ook de oude map-sensor eruit…..16 oktober 2010 om 17:57 #17736609Yep, ik vervang ook altijd alles…. maar daar ging t niet om.
Zoals je kan lezen is de oem map sensor prima. Deze kan tot 2bar, en dat ga je niet halen.16 oktober 2010 om 23:08 #17736610Dan lees ik zeker iets anders…:(
Die 2 bar is absolute druk, dus maar 1 bar overdruk meen ik daar toch echt te lezen.. En bij Mapsensors wordt dit ook eigenlijk altijd zo opgegeven, het bereik wordt absoluut weergegeven dus met de standaard 1 bar luchtdruk er bij opgeteld.
Alles meer als 1 bar overdruk wordt dan dus niet gemeten. En als je de 3 bar sensor monteert is dat boven de 2 bar overdruk maar dat zal een stuk minder snel gebeuren….:D
17 oktober 2010 om 09:36 #17736611Dan lees je het verkeerd.
Dit staat er “the stock Mapsensor is calibrated to messure 250kpa wich is 2,5bar substract the atmosphare of 1bar it can handle 1,5bar boost”.
17 oktober 2010 om 19:31 #17736612Zoals je kan lezen is de oem map sensor prima. Deze kan tot 2bar, en dat ga je niet halen.
Nu ik de rest van de berichten nog een keer gelezen heb zie ik waar het fout ging. Jij hebt het eerst over de oem sensor en zegt daarna dat hij tot 2 bar kan… daar zat de onduidelijkheid dus;).
Maar de originele sensor kan dus tot 1,5 bar aan. Maar als jij de motor zwaar belast ( bij 120 in V vol op het gas bv) kan jouw piekdruk tijdelijk iets hoger zijn als de druk waar je standaard op draait. Dus als je bv normaal op 1,4 bar draait kan het zijn dat je dan even over de 1,5 bar heen gaat…
Als iemand nu serieuse plannen heeft met zijn motor en toch al wil gaan chippen kan je net zo goed meteen die 3 bar sensor plaatsen en de software erop aan laten passen.;)
18 oktober 2010 om 14:09 #17736613dat is precies wat ik ga doen :agent
18 oktober 2010 om 16:40 #17736614ik heb mijn z20let pas laten chippen en eerst ging het heel goed maar nu is het als ik overboost heb dat de druk wegvalt naar 0,5 bar en dan weer opbouwt en hoe hoger ik in de versnelling ga hoe erger het wordt heeft dit te maken met dit mapsensor of moet ik ergens anders gaan zoeken en als ik van stilstand vol gas wegrij heb ik er minder last van in de eerste en tweede versnelling en daarna wel weer.
heeft iemand misschien een enig idee wat dit kan zijn en even voor de duidelijkheid heb een chip geschreven door xplod,leh turbo,katvervanger,iridium bougies,dumpvalve.
18 oktober 2010 om 18:55 #17736615bij mijn c20let had ik ook ongeveer zoiets. bij mij was het de wastegate actuator die gaar was :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.