3.0e motoren verschil

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252467
    infineonz
      Lid sinds:
      21 November 2007

      Wat zijn nu de verschillen tussen de 3.0e motoren (180PK op papier)

      In de Senator A1 en A2 is dit motorblok geleverd, maar is kennelijk anders uitgevoerd in de A2? Wie weet (alle) verschillen? en hoe kan je herkennen welk type je hebt?

      #18068843
      Andre_Ede
        Lid sinds:
        16 June 2006

        Opel-infos geeft de volgende 2 .30E motoren met 180 PK
        30E
        Bauform: R6
        Steuerung: CIH
        Anzahl der Ventile: 12
        Bohrung (mm): 95,0
        Hub (mm): 69,8
        Volumen (cm³): 2969
        Leistung (kW bei min-1): 132 / 5800
        Drehmoment (Nm bei min-1): 248 / 4200 – 4800
        Verdichtung: 9,4 : 1
        Motormanagement: Bosch L-Jetronic, ab MJ83 Bosch LE-Jetronic
        Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
        Steuerung: Steuerkette
        Abgasanlage: kein Katalysator, AGR und ungeregelter Katalysator möglich
        Besonderheiten:
        Verwendung: Monza (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L), Senator A (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L)

        S30E
        Bauform: R6
        Steuerung: CIH
        Anzahl der Ventile: 12
        Bohrung (mm): 95,0
        Hub (mm): 69,8
        Volumen (cm³): 2969
        Leistung (kW bei min-1): 132 / 5800
        Drehmoment (Nm bei min-1): 248 / 4200 – 4800
        Verdichtung: 9,4 : 1
        Motormanagement: Bosch L-Jetronic, ab MJ83 Bosch LE-Jetronic
        Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
        Steuerung: Steuerkette
        Abgasanlage: AGR, kein Katalysator
        Besonderheiten:
        Verwendung: Monza (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L), Senator A (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L)

        Lijkt me een katalisator verhaal.

        #18068844
        infineonz
          Lid sinds:
          21 November 2007

          dit staat op senatorman.de:

          Der Motor 30E erhielt ab Produktionsbeginn einen Ölkühler und eine neue Kurbelwelle aus Kugelgraphitguß mit 12 Gegengewichten. Diese neue Kurbelwelle verhinderte unerwünschte Vibrationen bei höheren Drehzahlen. Ab Modelljahr 1984 kam eine Abgasrückführung hinzu, um den Motor an die damals aktuellen Schadstoffgrenzwerte anzupassen. Diese Abgasrückführung konnte auch in ältere Modelle nachgerüstet werden. Damit wurde mit dem Kfz-Steuer-Schlüssel “05” eine steuerlich günstigere Einstufung erreicht (gleicher Steuersatz wie Fahrzeuge bis 2 Liter Hubraum und geregeltem Drei-Wege-Kat). Ansonsten blieb der 30E bis zur Produktionseinstellung nahezu unverändert.

          Enige verschil is EGR volgens hun (vanaf ’84 standaard) Maar je hebt ook kopverschillen, met geharde klepzittingen etc. te herkennen aan P30E op het blok gestanst. En zo zullen er nog wel meer verschillen zijn??

          #18068845
          HAICO
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 January 2005

            tussen de A1 en A2 30E/30i is het grootste verschil het inspuitsysteem.
            bij de A1 de L jetronic en bij de A2 de LE jetronic.
            je kunt dit verschil herkennen op verschillende componenten van het systeem.
            A1 witte/grijze injektoren A2 gele injektoren
            A1 dubbele inspuit relais op het binnenspatbord en de A2 een enkele aan de goot van het schutbord.
            de stekker aansluiting van de luchthoeveelheidsmeter heeft bij de A1 een 7 pins aansluiting en bij de A2 5 pins.
            en zo zijn er vele verschillen.

            #18068846
            Ghanz
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 July 2005

              maar het komt er in beide gevallen op neer dat een 30e motor,
              ten opzichte van de c30ne motor. een grote verliezer is

              #18068847
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                En dan zijn der nog tig kleine verschillen:
                Kopcodes
                Natrium gevulde kleppen of niet
                Klepsteelrubbertjes op de uitlaatklep of zo,n ringetje
                geharde klepzittingen of niet
                Sommige landen hadden in de A2 moddellen nog een L-jetronic systeem

                Dan is der nog een 30E met de code C30NE die heeft weer andere zuigers en injectie systeem met maar 156pk

                Feit is gewoon:
                30E is oliedruk en nokkenas problemen en een hoog verbruik en weinig power.
                20E is gelijk aan de 30E op 2 cil minder deze hebben 110pk en 110:4=27,5pk per cil dat mx 6=165pk wat een 30E werkelijk heeft plus minus

                C30NE (mechanisch grotendeels gelijk op de kop na) deze zijn sterker en zuiniger en hebben minder last van kale nokkenassen en al hebben ze op papier minder pk,s in de praktijk voelen ze sterker aan als de 180pk blokken

                #18068848
                Ghanz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2005

                  @ gse

                  :thumb

                  #18068849
                  HAICO
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 January 2005

                    alleen was dat de vraag niet !

                    hij wilde het verschil weten tussen de A1 en A2 dus welk injektie systeem en waar kun je dat aan herkennen.

                    hij heeft een zwitserse A2 die hadden nog de oude L jetronic ;)

                    #18068850
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      daar had je al reeds op geantwoord ja, Ben voegd enkel wat toe.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.