Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › 3.0e motoren verschil
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2012 om 15:54 #17252467
Wat zijn nu de verschillen tussen de 3.0e motoren (180PK op papier)
In de Senator A1 en A2 is dit motorblok geleverd, maar is kennelijk anders uitgevoerd in de A2? Wie weet (alle) verschillen? en hoe kan je herkennen welk type je hebt?
23 september 2012 om 16:12 #18068843Opel-infos geeft de volgende 2 .30E motoren met 180 PK
30E
Bauform: R6
Steuerung: CIH
Anzahl der Ventile: 12
Bohrung (mm): 95,0
Hub (mm): 69,8
Volumen (cm³): 2969
Leistung (kW bei min-1): 132 / 5800
Drehmoment (Nm bei min-1): 248 / 4200 – 4800
Verdichtung: 9,4 : 1
Motormanagement: Bosch L-Jetronic, ab MJ83 Bosch LE-Jetronic
Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: kein Katalysator, AGR und ungeregelter Katalysator möglich
Besonderheiten:
Verwendung: Monza (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L), Senator A (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L)S30E
Bauform: R6
Steuerung: CIH
Anzahl der Ventile: 12
Bohrung (mm): 95,0
Hub (mm): 69,8
Volumen (cm³): 2969
Leistung (kW bei min-1): 132 / 5800
Drehmoment (Nm bei min-1): 248 / 4200 – 4800
Verdichtung: 9,4 : 1
Motormanagement: Bosch L-Jetronic, ab MJ83 Bosch LE-Jetronic
Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: AGR, kein Katalysator
Besonderheiten:
Verwendung: Monza (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L), Senator A (Getrag 264, Getrag 265, THM 180, AW 03-71L)Lijkt me een katalisator verhaal.
23 september 2012 om 17:23 #18068844dit staat op senatorman.de:
Der Motor 30E erhielt ab Produktionsbeginn einen Ölkühler und eine neue Kurbelwelle aus Kugelgraphitguß mit 12 Gegengewichten. Diese neue Kurbelwelle verhinderte unerwünschte Vibrationen bei höheren Drehzahlen. Ab Modelljahr 1984 kam eine Abgasrückführung hinzu, um den Motor an die damals aktuellen Schadstoffgrenzwerte anzupassen. Diese Abgasrückführung konnte auch in ältere Modelle nachgerüstet werden. Damit wurde mit dem Kfz-Steuer-Schlüssel “05” eine steuerlich günstigere Einstufung erreicht (gleicher Steuersatz wie Fahrzeuge bis 2 Liter Hubraum und geregeltem Drei-Wege-Kat). Ansonsten blieb der 30E bis zur Produktionseinstellung nahezu unverändert.
Enige verschil is EGR volgens hun (vanaf ’84 standaard) Maar je hebt ook kopverschillen, met geharde klepzittingen etc. te herkennen aan P30E op het blok gestanst. En zo zullen er nog wel meer verschillen zijn??
23 september 2012 om 18:12 #18068845tussen de A1 en A2 30E/30i is het grootste verschil het inspuitsysteem.
bij de A1 de L jetronic en bij de A2 de LE jetronic.
je kunt dit verschil herkennen op verschillende componenten van het systeem.
A1 witte/grijze injektoren A2 gele injektoren
A1 dubbele inspuit relais op het binnenspatbord en de A2 een enkele aan de goot van het schutbord.
de stekker aansluiting van de luchthoeveelheidsmeter heeft bij de A1 een 7 pins aansluiting en bij de A2 5 pins.
en zo zijn er vele verschillen.23 september 2012 om 19:25 #18068846maar het komt er in beide gevallen op neer dat een 30e motor,
ten opzichte van de c30ne motor. een grote verliezer is24 september 2012 om 16:13 #18068847En dan zijn der nog tig kleine verschillen:
Kopcodes
Natrium gevulde kleppen of niet
Klepsteelrubbertjes op de uitlaatklep of zo,n ringetje
geharde klepzittingen of niet
Sommige landen hadden in de A2 moddellen nog een L-jetronic systeemDan is der nog een 30E met de code C30NE die heeft weer andere zuigers en injectie systeem met maar 156pk
Feit is gewoon:
30E is oliedruk en nokkenas problemen en een hoog verbruik en weinig power.
20E is gelijk aan de 30E op 2 cil minder deze hebben 110pk en 110:4=27,5pk per cil dat mx 6=165pk wat een 30E werkelijk heeft plus minusC30NE (mechanisch grotendeels gelijk op de kop na) deze zijn sterker en zuiniger en hebben minder last van kale nokkenassen en al hebben ze op papier minder pk,s in de praktijk voelen ze sterker aan als de 180pk blokken
24 september 2012 om 19:25 #18068848@ gse
:thumb
24 september 2012 om 20:05 #18068849alleen was dat de vraag niet !
hij wilde het verschil weten tussen de A1 en A2 dus welk injektie systeem en waar kun je dat aan herkennen.
hij heeft een zwitserse A2 die hadden nog de oude L jetronic ;)
25 september 2012 om 06:30 #18068850daar had je al reeds op geantwoord ja, Ben voegd enkel wat toe.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.