3.0 zes-in-lijn op gas

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262705
    ErikHard
      Lid sinds:
      19 December 2013

      Hallo,

      Vrienden van mij zijn bezig met een Opel motorblok op gas te laten lopen. Als het goed is komt dit blok uit een Commodore. Heeft iemand een PDF of werkplaatshandboek waarin bijv. de afstelling van de ontsteking in staan en dat soort zaken.

      Bij voorbaat dank.

      Met vriendelijke groet,
      Erik

      #18200880
      kywieman
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 February 2009

        Ik heb niet genoeg webruimte om je een vraagbaak op te sturen.
        Op marktplaats en speurders staan wel advertenties met complete werkplaats handboeken.
        Qua motor zijn alle oude Opels (64-93) het zelfde.

        Als je precies laat weten welke gegevens je nodig hebt kan ik je misschien verder helpen.

        #18200881
        mcc_alive
          Lid sinds:
          31 July 2011

          Hoi

          kan je mij sturen hoe ik mijn 2.5 S uit een commodore C op carb de ontsteking afstel?

          Ik heb hem moeten verdraaien met de hand om hem op de weg(zonder gereedschap) weer aan de praat te krijgen, contactpunten waren iets versleten waardoor ik geen vonk meer kreeg, dus onsteking verdraaid en contactpunten op het oog afgesteld en onsteking daarna weer ongeveer neergezet waar hij aardig op liep, nu thuis alles weer ff goed zetten, maar wat zijn de afstelwaardes

          Mvgr

          #18200882
          kywieman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 February 2009

            Ontsteking afstellen met strob. lamp en eerste bougies kabel naar het merkteken op het vliegwiel.
            Er zijn mensen die mij tegen spreken maar naar mijn mening is dit 5 graden voor BDP.
            Omdat je op gas rijdt kan je hem beter met in instelbare strob. lamp 10 graden voor BDP geven.
            Daarmee strekt hij beter.

            De contact punten gaat door middel van een voelermaat met 5 mm speling.

            Ik raad toch aan om een elektronische ontsteking van een Senator/Monza op te zoeken.
            Nooit geen gezeur meer met contact punten.

            #18200883
            Freestyler
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 January 2006

              Ik ga je niet tegen spreken. Zou zelf afstellen op het viegwiel en daarbij laten.

              Maar euh 5 mm contact afstand???
              Is dat niet wat veel vant goede?

              #18200884
              kywieman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 February 2009

                Vond deze afstand zelf ook al veel maar zo staat het in mijn Duits talige vraagbaak voor KAD B.
                Kan er niets over vinden in de Senator/Monza/Rekord/Commodore vraagbaken.

                #18200885
                kywieman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 February 2009

                  Dit was inderdaad beetje te veel van het goeie.

                  Vraagbaak Rekord:

                  Als de contactpunten open staan moet deze een spelling hebben van 0,4MM en dus niet 5MM. Foutje.

                  #18200886
                  mcc_alive
                    Lid sinds:
                    31 July 2011

                    zou wel willen elektronische ontsteking maar kan er geen vinden, ik heb bij eds classic parts in Zeewolde geinformeerd, voor mijn type was er geen electronische.

                    Ik heb een stroboscoop, hoe doe ik dit, streepje zetten op vliegwiel bij 0 graden, ? of staat er al een streepje of het vliegwiel bij 5 graden voorontsteking, hoe zit het met de ontstekingsvervroeging?

                    groet

                    #18200887
                    Freestyler
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 January 2006

                      mogelijk dat dit een optie voor je is. Dit setje kun je zo 1 op 1 in je verdeler schroeven ter vervanging van de punten.

                      Heb dit ook bij een B kadett gedaan en werkte perfect :thumb
                      Minpuntje, werkt enkel in Bosch ontsteking JFU6 (staat op de verdeler zelf)

                      http://www.ebay.de/itm/FULMAX-Kontaktlose-Zundung-Opel-6-Zylinder-Youngtimer-kleiner-Zundverteiler-JFU-/161041244704?pt=DE_Autoteile&hash=item257ece6220″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                      #18200888
                      mcc_alive
                        Lid sinds:
                        31 July 2011

                        Ik heb geen bosch anders had ik er al 1 gehad, ik dacht zo uit me hoofd delco

                        #18200889
                        kywieman
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 February 2009

                          Gewoon ontsteking set van Senator/Monza pakken.
                          Let wel deze elektronische ontsteking werkt op 12v
                          Contactpunten op 9volt.
                          Dus of een relais er tussen of een kabel van je contact naar de ontsteking trekken.

                          #18200890
                          mcc_alive
                            Lid sinds:
                            31 July 2011

                            complete ontsteking dus vervangen met huis bedoel je?
                            contactdraad is niet zon probleem, bobine ligt er vlak naast, daar zit al een 12v via contact op.

                            #18200891
                            kywieman
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 February 2009

                              Inderdaad een compleet set.
                              Dus:
                              Onderbrekeras, bobine, kabelboompje, computer onder de bobine.

                              Dit is niet veel werkt als je alles in huis hebt.

                              Huidige onderbrekeras er uit.
                              Als je een carburateur hebt ook even de brandstofpomp los halen.
                              Andere onderbrekeras er in let er op dat deze op de zelfde manier gemonteerd wordt.
                              Dus even in de gaten houden hoe de rotor en de verdelerkap staan.

                              Bobine los halen en andere monteren. (denk ook om de massa kabel)
                              Geschakelde plus aansluiten.
                              De groene kabel aansluiten en eventueel naar de gas relais en toerental meter doorlussen.

                              #18200892
                              mcc_alive
                                Lid sinds:
                                31 July 2011

                                ok staat er toevallig 1 op marktplaats, een nieuwe maar ook een delco :-(
                                Advertentie 775038081

                                maar als ik de prijs zie, denk ik dat ik beter af ben met een compleet ander blok daar er nog wel wat dingen beter kunnen aan het blok.(kleine scheur net onder de ontsteking, verliest hier olie)
                                Mischien maar gelijk een 3.0.
                                Nu nog 1 zien te vinden.

                                #18200893
                                mcc_alive
                                  Lid sinds:
                                  31 July 2011

                                  Nog een vraag, voor degene die weet hoe of wat,
                                  Na het afstellen van de contactpunten, krijg ik hem niet meer goed lopend, alles schoongemaakt, maar lijkt erop dat hij maar op 4 poten loopt.

                                  Zodra ik het verdelerhuis aanraak begint hij wel op 6 poten te lopen.
                                  Ik heb hem meerdere malen losgehaald en schoongemaakt contactpunten ook nog eens opnieuw afgesteld, aan de bougiekabels gezeten tijdens lopen. Daar reageerde hij niet op. puur als ik licht tegen de verdelerkap duw, er zit geen voelbare speling op de ontsteking.

                                  #18200894
                                  Ghanz
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 July 2005

                                    uh…
                                    verdelerkap wel juist gemonteerd?

                                    of juiste rotor?

                                    kabels 100% goed gemonteerd? willen wel vaker voordoen dat ze goed zitten..
                                    waar later blijkt van niet

                                    #18200895
                                    mcc_alive
                                      Lid sinds:
                                      31 July 2011

                                      Hoi,

                                      Rotor is juiste, hij heeft hierop gelopen, evenals verdelerkap, deze heeft er ook altijd opgezeten, kabels zijn niet losgeweest voordat hij slecht begon te lopen. Verdelerkap en rotor zijn nog ongeveer 70% kreeg ook geen verbeteringen na het schoonmaken.

                                      Kabels zijn recentelijk wel losgeweest, maar hierna heb ik nog 250 km gereden, hierna heb ik de onsteking zover losgehad dat de contactpunten eruit zijn geweest. deze opnieuw afgesteld. Sindsdien problemen

                                      #18200896
                                      Ghanz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 July 2005

                                        zou nieuwe kap monteren… kost paar euro… weet je zeker dat dat goed zit.

                                        t pinnentje middenin wil wel eens opgeven…

                                        en n setje nieuwe bougies?

                                        voortijd liep ie goed… tja.. dingen gaan nu eenmaal zonder melding kapot….

                                        #18200897
                                        mcc_alive
                                          Lid sinds:
                                          31 July 2011

                                          Ja das waar,

                                          Het rare is alleen hij heeft goed gelopen, ik heb alleen contactpunten afgesteld, daarna op 4 cilinders en als ik hem aanraak weer op 6.
                                          Maar zal morgen nieuwe verdelerkap met rotor halen en.. nieuwe puntjes. Evenals bougies. bougiekabels en bobinekabels moest ik al gaan vervangen

                                          Dat zal in ieder geval een paar problemen uitsluiten

                                          #18200898
                                          Ghanz
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            31 July 2005

                                            helaas is vaak het uitsluiten van dergelijke opties de enige oplossing.

                                            doe het wel stap voor stap… zodat je dan mogelijk ook achter de daadwerkelijke oorzaak komt.

                                            een verdelerkap vast houden, en dan draaid de motor wel goed..

                                            moet toch haast zeker een defecte kap betekenen

                                            #18200899
                                            mcc_alive
                                              Lid sinds:
                                              31 July 2011

                                              zou je wel vermoeden he, al speel ik nu al 20 jaar met auto’s. Heb tot nu toe alleen versleten gezien of afgebroken oortje gezien met te vast draaien.

                                              #18200900
                                              Ghanz
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                31 July 2005

                                                barst in de kap…

                                                geen contact met puntje binnenin en bobine kabel…

                                                geen contact naar rotor…

                                                je kunt soms vreemde dingen treffen

                                                succes ;) :thumb

                                                #18200901
                                                mcc_alive
                                                  Lid sinds:
                                                  31 July 2011

                                                  Maar vaart mee maken, wil ermee naar het big opel voorjaarstreffen in Vessem

                                                  #18200902
                                                  Freestyler
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 January 2006

                                                    van wat ik zo lees, is ook voor mij de kap de primaire verdachte, rotor op plaats 2

                                                    #18200903
                                                    Ghanz
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      31 July 2005

                                                      ach… n rotortje kost paar euro… dus vervang m even mee.. ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.