Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › 20xe revisie voor motorsport
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2009 om 11:57 #17559870
@corsaboy : als jij met 1.5 en 1.45 mm zit
op BDP hoe ddiep zijn dan jouw pockets in de zuiger al?
of kan ik mijn zuigers met de jouwe niet vergelijken vanwege
de lagere CV?10 december 2009 om 12:26 #17559871ik heb er wossner zuigers inzitten.
en heb een dikkere koppakking geplaats.
stalen cometic 1.7mm compressed pakking17 december 2009 om 22:04 #17559872Als ik nu gewoon 1.5mm dieper in de zuigers maak
nodig of niet zal dat beetje teveel niet merkaar zijn
dacht ik.
Ik bedoel moest er nu maar 1 mm dieper nodig zijn
dat die 0.5 extra zeker geen kwaad kan.Nu zegt men mij wel dat bij een atmo het meeste
voelbaar de compressie verhogen is en ik op zo een
20xe gerust naar 12/1 CV kan gaanDan toch maar andere zuigers….
Ik kom er niet uit!!!
zal men geldboom wel voor me beslissen….18 december 2009 om 16:32 #17559873een hoge cv is natuurlijk altijd gunstig als je je motor goed wilt tunen (bij atmo welteverstaan).
Maar dan zou een setje stalen drijfstangen ook een goeie upgrade zijn.dit weer icm acl drijfstanglagers…
Kun je iig toeren draaien…
19 december 2009 om 21:16 #17559874Ik moet je wel vertellen dat het budget beperkt is
en dus bij de originele drijfstangen blijf want deze
kunnen echt wel die 200 Pk aan.
Voor de zuigers zal ik na nieuwjaar beslissen
want inmiddels de koppeling en arp bouten besteld
het blokje laten contolleren bij de rivisieboer zoals
jullie dat zeggen (boring is goed, krukas slijpen)
eerst even dit allemaal betalen en dan zien we verder
voor eventueel toch nog andere zuigers erin20 december 2009 om 07:55 #17559875je moet niet alleen kijken naar het aantal pk’s hé.
zaken als toerental zijn natuurlijk ook erg belangrijk.en een setje stalen drijfstangen heb je al voor iets meer dan 350 euro hie rop het forum…
Budget zijn altijd lastig zaken, persoonlijk zou ik er dan een maandje of 3 langer over gaan doen en zaken compleet aanpakken..
Maar goed dat is persoonlijk… Heb eerst ook veel op low budget getracht te doen..Maar nu is dat toch niet meer mogelijk haha :angel
22 december 2009 om 17:38 #17559876Ik kan begrijpen met drukvulling dat de drijfstangen
belangrijk zijn , niet dat het van minderbelang is bij atmo
en hoge toeren.
Als ik het goed gelezen heb is de olie pomp ook niet de sterkste bij meer dan 8000 tr/min dus wil dat zeggen:
ofwel bouw je der ééntje op en top +240 pk
ofwel stel je het met minder en ga je voor de betrouwbare +200 pk met nog wat standaard materiaal erin niet?
Voor een amateurke zoals ik kan ik die +240 PK toch niet
de baas en wie weet is dat na enkele jaren opnieuw een
uitdaging om en nog betere motor te bouwen.
Als ik nu de reserve opgebouwd heb dan is er natuurlijk
de huidige motor nog om rustug verder ….. en toen werd ik wakker!3 januari 2010 om 19:52 #17559877Ondertussen ook het nieuwe blokje open gemaakt en laten
opmeten.
Zelf ben ik de drijfstangen aan het bewerken.
Ik kocht me een klein digitaal waagschaaltje (voor koks)
die precies tot 1g weegt. Althans dat beweerde de verkoper.
Als ik de originele drijfstangen woog zat er slecht 2 gram
verschil op de drijfstangen.
Voor een gegoten onderdeel vind ik dit best goed binnen
de tolerantie’s.
Met het polijsten zal er niet zoveel gewicht af gaan maar toch
wil ik de moeite eens doen.Kan ik de toppic titel wijzigen dan blijf ik hier over mijn
project posten4 januari 2010 om 20:20 #17559878ze worden bij de fabriek gesorteerd op gewicht, en setjes van 4 worden gemonteerd :thumbup
4 januari 2010 om 20:37 #17559879Ik probeer ze allemaal precies gelijk te krijgen
en alles word nog een gebalanceerd
Dan moet hij super lopen.
Ik heb gelezen dat zowel het totale gewicht
als beide kanten gewogen worden.
Iemand een idee hoe dan?
Iemand al eens zien uitvoeren?9 januari 2010 om 20:21 #17559880De originele zuigers van een C20XE schijnen toch best sterk te zijn… In Zuid-Afrika weet ik iemand die een setje van deze zuigers gebruikt in een Alfa 2.0 Turbo motor en die heeft meer als 400 pk erop staan.:)
Mahle zuigers zijn volgens een vriend van mij die bij een revisiebedrijf werkte zo ongeveer de beste zuigers die er origineel in je motor gemonteerd kunnen zitten. Ook de BMW E30 M3, Audi RS2, verschillende Mercedessen en nog veel meer (veelal Duitse) auto’s gebruiken ze. Zijn vaak inderdaad wel aan de dure kant…
9 januari 2010 om 23:28 #17559881Van de sterkte ben ik vast overtuigd maar voor
hogere prestaties te berijken (+220Pk) denk ik
dat je een hogere compressieverhouding nodig hebd
en je best andere zuigers plaatst en drijfstangen.Zelf hou ik voorlopig bij de originele stuf die aangepast
word en hoop 200 Pk min te behalen.13 februari 2010 om 20:55 #17559882Vandaag het blok terug gehaald.
Hij is opgemeten en alles valt nog binnen
de tolerantie dus cilinders opnieuw gehoond
en krukas gepolierd.
Nieuwe schelpen en zuigerveren erop
en dan is hij zo goed als nieuw.Eerst ga ik een proefmontage doen met de
coscast cilinderkop en de nieuwe catcams
nokkenassen om zeker te zijn van de speling
tussen de kleppen en de zuiger.
Ik was ook begonnen aan mijn drijfstangen om
deze te behandelen maar overweeg om er toch
gesmede in te plaatsen. Volgens mij zijn deze
de zwakste schakel voor hogere toerentallen
te draaien.14 februari 2010 om 11:09 #17559883Je zit met de ” pomp benzine ” hier als je veel hoger in compressie wilt gaan met een atmo blokje zonder detonatie. Maar brandstoffen zoals de verschillende soorten avgas 115 of 145 octaan zijn denk ik ook niet toegestaan op circuit?
14 februari 2010 om 11:26 #17559884Inderdaad enkel normale brandstof toegelaten.
Controle op dit word er nooit gedaan in klimwedstrijden
omdat er gewoon geen middelen zijn denk ik.
Ik heb anders wel rare geurtjes opgemerkt bij bvb een
corolla WRC die meerijd en gewoonweg verplicht is op
speciale brandstof te rijden.Ik ben nu ook niet van plan een heel hoge compressie
te gebruiken zodat de normale brandstof geen probleem
geeft.Door enkel de drijfstangen te vervangen en met
originele zuigers te gebruiken zal er geen compressie verhoging zijn behalve het minime extra van het vlakken
van zowel blok als cilinderkop.24 februari 2010 om 14:35 #17559885Setje JE zuigers met coating hoeft niet de wereld te kosten.
Was voor iets van 500 euri klaar direct uit de USA. :P28 februari 2010 om 13:23 #17559886Setje drijstangen aangekocht van forumlid maar moeten nog
toekomen.
Wat zouden jullie doen met de timing schijf op de krukas
als je die sensor niet gebruikt.
Ik heb een uitwendige schijf geplaatst op de krukaspolie
om dat de ecu 36-1 tanden nodig heeft.
Dus de schijf heeft geen nut in de motor, er uit gooien ???Ivan
8 april 2010 om 20:41 #17559887Bij het overbouwen van de kleppen uit een KS kop
naar de coscast ben ik op het volgende probleem
gelopen.
De schotels onder de veren die over de klepgeleiders moeten
passen niet. Namelijk de buiten diameter van de klepgeleiders is bij de coscast kop groter en de gaten in de schotels niet groot genoeg dus uitboren tot ze er over gaan.
Nu pas ik toch voor de zekerheid ook eens de nieuwe dubbele klepveren van cat cams die bij de nokkenassen horen en ik vind dat deze er maar net in of toch spannend in passen. Is dit normaal of moet de veren netjes in het schoteltje vallen?
Indien er iemand een setje schotels van de coscast over heeft laat maar weten want het zijn verdomd harde om in te boren.Ivan
9 april 2010 om 00:08 #17559888Ik heb die schotels er niet onder met mijn dubbele klepveren
9 april 2010 om 18:28 #17559889Ik geloof dat dat niet de bedoeling kan zijn.
Mijn eerste indruk is dat dit niet goed voor de
cilinderkop kan zijn. Ik dacht althans dat die schotels
net dienen om de klepveren niet in het licht alu
materiaal laten in te slijten en ook de veren op hun plaats
houd rond de klepgeleider.
Dat zou ik toch eens controlleren bij jouw cilinderkop.Heeft er iemand de mogelijkheid de twee types
schotels te vergelijken?9 april 2010 om 20:37 #17559890Het heeft ook met de hoogte van je klepveer te maken, die moet een bepaalde hoogte hebben als die ingebouwd is. En een bepaalde voorspanning. Licht ook aan je kleppen zelf en de zittingen. Bij Catcams zeiden ze iig dat die schotels er niet onder hoeven.
Als je ze wel eronder wilt zou ik ze ff laten uitboren, zelf is dit bijna niet te doen want ze zijn keihard15 april 2010 om 20:58 #17559891Kan iemand nog de onderdeel nummer terugvinden
in een oude pc met EPC erop?
Ik werkte vroeger ook in een Opel garage en belde deze
week met een oud collega maar die vertelde me dat
hij er niet meer op staat bij de huidige EPC versie.
Ik denk wel dat ik ergens de microfiche liggen heb en de
fichelezer staat ergens in de kelder als hier niet uit de bus komt …..
Alvast bedant voor de samenwerking zou ik zeggenIvan
19 april 2010 om 20:18 #17559892Vandaag langs geweest bij een lokale opel garage
en die was zo vriendelijk de nummer even op te zoeken
helaas kwam er op zijn scherm ook de vermelding
dat ze niet meer leverbaar zijn maar hij ging toch
proberen een locator te doen ( kijken waar er nog op
voorraad kunnen zijn). Hopelijk zijn ze nog ergens.inderdaad op de site van catcams ook teruggevonden dat de schotels verwijderd moeten worden????
Wat is de mening van anderen hierover?
Ivan6 mei 2010 om 21:47 #17559893even de zuiger aan de onderkant bekijken…
86V*** = gegoten
86P*** = gesmede zuigerGr,
Dennis
11 juni 2010 om 20:30 #17559894Sorry terug van weg geweest
Ik ben even met het bouwen van het nieuwe blok
gestopt omdat ik na de eerste wedstrijd van dit seizoen
behoorlijk teleurgesteld was over mijn resultaat.
Tot vorig jaar draaide ik mee in de top 20 van meestal
een 110 deelnemers en voelde mij daar goed op mijn
plaats en kon af en toe eens de klasse winnen.
Nu blijkt de concurentie flink bezig geweest te zijn deze
winter want ik ben redelijk afgedroogd geweest.
Ik kan wel een beetje tegen mijn verlies maar besloot
daar wat aan te doen.
Ik had reeds een megasquirt injectie computer klaar
maar nog geen geschikte trotthle body`s. Toevallig ben ik
deze op tijd tegengekomen en aangeschaft.
Ik kon het dus niet laten om alles te installeren en nog een
paar verbeterings werken uit te voeren.
Ik ben na dit alles vorige maandag op de vermogenbank
gaan afstellen met 181Pk als resultaat en ik besef nu ook
dat ik de vermoedelijke Pk`s ook niet zal gehad hebben.
Hij is ook nooit tevoor op de bank gegaan met de carbu`s.
Volgende week sta ik terug aan de start met hopelijk een betere plaats in de uitslag.Foto en filmpje volgt nog
http://www.youtube.com/watch?v=h0lMwbsPipY
Ivan -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.