20xe revisie voor motorsport

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) 20xe revisie voor motorsport

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #17559870
    hillclimber16V
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 November 2009

      @corsaboy : als jij met 1.5 en 1.45 mm zit
      op BDP hoe ddiep zijn dan jouw pockets in de zuiger al?
      of kan ik mijn zuigers met de jouwe niet vergelijken vanwege
      de lagere CV?

      #17559871
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        ik heb er wossner zuigers inzitten.
        en heb een dikkere koppakking geplaats.
        stalen cometic 1.7mm compressed pakking

        #17559872
        hillclimber16V
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 November 2009

          Als ik nu gewoon 1.5mm dieper in de zuigers maak
          nodig of niet zal dat beetje teveel niet merkaar zijn
          dacht ik.
          Ik bedoel moest er nu maar 1 mm dieper nodig zijn
          dat die 0.5 extra zeker geen kwaad kan.

          Nu zegt men mij wel dat bij een atmo het meeste
          voelbaar de compressie verhogen is en ik op zo een
          20xe gerust naar 12/1 CV kan gaan

          Dan toch maar andere zuigers….

          Ik kom er niet uit!!!
          zal men geldboom wel voor me beslissen….

          #17559873
          corsaboy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            een hoge cv is natuurlijk altijd gunstig als je je motor goed wilt tunen (bij atmo welteverstaan).
            Maar dan zou een setje stalen drijfstangen ook een goeie upgrade zijn.

            dit weer icm acl drijfstanglagers…

            Kun je iig toeren draaien…

            #17559874
            hillclimber16V
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 November 2009

              Ik moet je wel vertellen dat het budget beperkt is
              en dus bij de originele drijfstangen blijf want deze
              kunnen echt wel die 200 Pk aan.
              Voor de zuigers zal ik na nieuwjaar beslissen
              want inmiddels de koppeling en arp bouten besteld
              het blokje laten contolleren bij de rivisieboer zoals
              jullie dat zeggen (boring is goed, krukas slijpen)
              eerst even dit allemaal betalen en dan zien we verder
              voor eventueel toch nog andere zuigers erin

              #17559875
              corsaboy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                je moet niet alleen kijken naar het aantal pk’s hé.
                zaken als toerental zijn natuurlijk ook erg belangrijk.

                en een setje stalen drijfstangen heb je al voor iets meer dan 350 euro hie rop het forum…

                Budget zijn altijd lastig zaken, persoonlijk zou ik er dan een maandje of 3 langer over gaan doen en zaken compleet aanpakken..
                Maar goed dat is persoonlijk… Heb eerst ook veel op low budget getracht te doen..

                Maar nu is dat toch niet meer mogelijk haha :angel

                #17559876
                hillclimber16V
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 November 2009

                  Ik kan begrijpen met drukvulling dat de drijfstangen
                  belangrijk zijn , niet dat het van minderbelang is bij atmo
                  en hoge toeren.
                  Als ik het goed gelezen heb is de olie pomp ook niet de sterkste bij meer dan 8000 tr/min dus wil dat zeggen:
                  ofwel bouw je der ééntje op en top +240 pk
                  ofwel stel je het met minder en ga je voor de betrouwbare +200 pk met nog wat standaard materiaal erin niet?
                  Voor een amateurke zoals ik kan ik die +240 PK toch niet
                  de baas en wie weet is dat na enkele jaren opnieuw een
                  uitdaging om en nog betere motor te bouwen.
                  Als ik nu de reserve opgebouwd heb dan is er natuurlijk
                  de huidige motor nog om rustug verder ….. en toen werd ik wakker!

                  #17559877
                  hillclimber16V
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 November 2009

                    Ondertussen ook het nieuwe blokje open gemaakt en laten
                    opmeten.
                    Zelf ben ik de drijfstangen aan het bewerken.
                    Ik kocht me een klein digitaal waagschaaltje (voor koks)
                    die precies tot 1g weegt. Althans dat beweerde de verkoper.
                    Als ik de originele drijfstangen woog zat er slecht 2 gram
                    verschil op de drijfstangen.
                    Voor een gegoten onderdeel vind ik dit best goed binnen
                    de tolerantie’s.
                    Met het polijsten zal er niet zoveel gewicht af gaan maar toch
                    wil ik de moeite eens doen.

                    Kan ik de toppic titel wijzigen dan blijf ik hier over mijn
                    project posten

                    #17559878
                    ErwinP
                      Lid sinds:
                      21 July 2007

                      ze worden bij de fabriek gesorteerd op gewicht, en setjes van 4 worden gemonteerd :thumbup

                      #17559879
                      hillclimber16V
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 November 2009

                        Ik probeer ze allemaal precies gelijk te krijgen
                        en alles word nog een gebalanceerd
                        Dan moet hij super lopen.
                        Ik heb gelezen dat zowel het totale gewicht
                        als beide kanten gewogen worden.
                        Iemand een idee hoe dan?
                        Iemand al eens zien uitvoeren?

                        #17559880
                        giuliettaevo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 November 2006

                          De originele zuigers van een C20XE schijnen toch best sterk te zijn… In Zuid-Afrika weet ik iemand die een setje van deze zuigers gebruikt in een Alfa 2.0 Turbo motor en die heeft meer als 400 pk erop staan.:)

                          Mahle zuigers zijn volgens een vriend van mij die bij een revisiebedrijf werkte zo ongeveer de beste zuigers die er origineel in je motor gemonteerd kunnen zitten. Ook de BMW E30 M3, Audi RS2, verschillende Mercedessen en nog veel meer (veelal Duitse) auto’s gebruiken ze. Zijn vaak inderdaad wel aan de dure kant…

                          #17559881
                          hillclimber16V
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 November 2009

                            Van de sterkte ben ik vast overtuigd maar voor
                            hogere prestaties te berijken (+220Pk) denk ik
                            dat je een hogere compressieverhouding nodig hebd
                            en je best andere zuigers plaatst en drijfstangen.

                            Zelf hou ik voorlopig bij de originele stuf die aangepast
                            word en hoop 200 Pk min te behalen.

                            #17559882
                            hillclimber16V
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 November 2009

                              Vandaag het blok terug gehaald.
                              Hij is opgemeten en alles valt nog binnen
                              de tolerantie dus cilinders opnieuw gehoond
                              en krukas gepolierd.
                              Nieuwe schelpen en zuigerveren erop
                              en dan is hij zo goed als nieuw.

                              Eerst ga ik een proefmontage doen met de
                              coscast cilinderkop en de nieuwe catcams
                              nokkenassen om zeker te zijn van de speling
                              tussen de kleppen en de zuiger.
                              Ik was ook begonnen aan mijn drijfstangen om
                              deze te behandelen maar overweeg om er toch
                              gesmede in te plaatsen. Volgens mij zijn deze
                              de zwakste schakel voor hogere toerentallen
                              te draaien.

                              #17559883
                              Bart Hoedemaker
                                Lid sinds:
                                12 February 2007

                                Je zit met de ” pomp benzine ” hier als je veel hoger in compressie wilt gaan met een atmo blokje zonder detonatie. Maar brandstoffen zoals de verschillende soorten avgas 115 of 145 octaan zijn denk ik ook niet toegestaan op circuit?

                                #17559884
                                hillclimber16V
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 November 2009

                                  Inderdaad enkel normale brandstof toegelaten.
                                  Controle op dit word er nooit gedaan in klimwedstrijden
                                  omdat er gewoon geen middelen zijn denk ik.
                                  Ik heb anders wel rare geurtjes opgemerkt bij bvb een
                                  corolla WRC die meerijd en gewoonweg verplicht is op
                                  speciale brandstof te rijden.

                                  Ik ben nu ook niet van plan een heel hoge compressie
                                  te gebruiken zodat de normale brandstof geen probleem
                                  geeft.Door enkel de drijfstangen te vervangen en met
                                  originele zuigers te gebruiken zal er geen compressie verhoging zijn behalve het minime extra van het vlakken
                                  van zowel blok als cilinderkop.

                                  #17559885
                                  Corsa_GSi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Setje JE zuigers met coating hoeft niet de wereld te kosten.
                                    Was voor iets van 500 euri klaar direct uit de USA. :P

                                    #17559886
                                    hillclimber16V
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 November 2009

                                      Setje drijstangen aangekocht van forumlid maar moeten nog
                                      toekomen.
                                      Wat zouden jullie doen met de timing schijf op de krukas
                                      als je die sensor niet gebruikt.
                                      Ik heb een uitwendige schijf geplaatst op de krukaspolie
                                      om dat de ecu 36-1 tanden nodig heeft.
                                      Dus de schijf heeft geen nut in de motor, er uit gooien ???

                                      Ivan

                                      #17559887
                                      hillclimber16V
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 November 2009

                                        Bij het overbouwen van de kleppen uit een KS kop
                                        naar de coscast ben ik op het volgende probleem
                                        gelopen.
                                        De schotels onder de veren die over de klepgeleiders moeten
                                        passen niet. Namelijk de buiten diameter van de klepgeleiders is bij de coscast kop groter en de gaten in de schotels niet groot genoeg dus uitboren tot ze er over gaan.
                                        Nu pas ik toch voor de zekerheid ook eens de nieuwe dubbele klepveren van cat cams die bij de nokkenassen horen en ik vind dat deze er maar net in of toch spannend in passen. Is dit normaal of moet de veren netjes in het schoteltje vallen?
                                        Indien er iemand een setje schotels van de coscast over heeft laat maar weten want het zijn verdomd harde om in te boren.

                                        Ivan

                                        #17559888
                                        youri_corsa_gsi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 April 2006

                                          Ik heb die schotels er niet onder met mijn dubbele klepveren

                                          #17559889
                                          hillclimber16V
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 November 2009

                                            Ik geloof dat dat niet de bedoeling kan zijn.
                                            Mijn eerste indruk is dat dit niet goed voor de
                                            cilinderkop kan zijn. Ik dacht althans dat die schotels
                                            net dienen om de klepveren niet in het licht alu
                                            materiaal laten in te slijten en ook de veren op hun plaats
                                            houd rond de klepgeleider.
                                            Dat zou ik toch eens controlleren bij jouw cilinderkop.

                                            Heeft er iemand de mogelijkheid de twee types
                                            schotels te vergelijken?

                                            #17559890
                                            youri_corsa_gsi
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 April 2006

                                              Het heeft ook met de hoogte van je klepveer te maken, die moet een bepaalde hoogte hebben als die ingebouwd is. En een bepaalde voorspanning. Licht ook aan je kleppen zelf en de zittingen. Bij Catcams zeiden ze iig dat die schotels er niet onder hoeven.
                                              Als je ze wel eronder wilt zou ik ze ff laten uitboren, zelf is dit bijna niet te doen want ze zijn keihard

                                              #17559891
                                              hillclimber16V
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 November 2009

                                                Kan iemand nog de onderdeel nummer terugvinden
                                                in een oude pc met EPC erop?
                                                Ik werkte vroeger ook in een Opel garage en belde deze
                                                week met een oud collega maar die vertelde me dat
                                                hij er niet meer op staat bij de huidige EPC versie.
                                                Ik denk wel dat ik ergens de microfiche liggen heb en de
                                                fichelezer staat ergens in de kelder als hier niet uit de bus komt …..
                                                Alvast bedant voor de samenwerking zou ik zeggen

                                                Ivan

                                                #17559892
                                                hillclimber16V
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  24 November 2009

                                                  Vandaag langs geweest bij een lokale opel garage
                                                  en die was zo vriendelijk de nummer even op te zoeken
                                                  helaas kwam er op zijn scherm ook de vermelding
                                                  dat ze niet meer leverbaar zijn maar hij ging toch
                                                  proberen een locator te doen ( kijken waar er nog op
                                                  voorraad kunnen zijn). Hopelijk zijn ze nog ergens.

                                                  inderdaad op de site van catcams ook teruggevonden dat de schotels verwijderd moeten worden????
                                                  Wat is de mening van anderen hierover?
                                                  Ivan

                                                  #17559893
                                                  DdV
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    even de zuiger aan de onderkant bekijken…

                                                    86V*** = gegoten
                                                    86P*** = gesmede zuiger

                                                    Gr,

                                                    Dennis

                                                    #17559894
                                                    hillclimber16V
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 November 2009

                                                      Sorry terug van weg geweest

                                                      Ik ben even met het bouwen van het nieuwe blok
                                                      gestopt omdat ik na de eerste wedstrijd van dit seizoen
                                                      behoorlijk teleurgesteld was over mijn resultaat.
                                                      Tot vorig jaar draaide ik mee in de top 20 van meestal
                                                      een 110 deelnemers en voelde mij daar goed op mijn
                                                      plaats en kon af en toe eens de klasse winnen.
                                                      Nu blijkt de concurentie flink bezig geweest te zijn deze
                                                      winter want ik ben redelijk afgedroogd geweest.
                                                      Ik kan wel een beetje tegen mijn verlies maar besloot
                                                      daar wat aan te doen.
                                                      Ik had reeds een megasquirt injectie computer klaar
                                                      maar nog geen geschikte trotthle body`s. Toevallig ben ik
                                                      deze op tijd tegengekomen en aangeschaft.
                                                      Ik kon het dus niet laten om alles te installeren en nog een
                                                      paar verbeterings werken uit te voeren.
                                                      Ik ben na dit alles vorige maandag op de vermogenbank
                                                      gaan afstellen met 181Pk als resultaat en ik besef nu ook
                                                      dat ik de vermoedelijke Pk`s ook niet zal gehad hebben.
                                                      Hij is ook nooit tevoor op de bank gegaan met de carbu`s.
                                                      Volgende week sta ik terug aan de start met hopelijk een betere plaats in de uitslag.

                                                      Foto en filmpje volgt nog
                                                      http://www.youtube.com/watch?v=h0lMwbsPipY
                                                      Ivan

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.