Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › 2 senator 3.0e vragen 1986
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2012 om 20:36 #17248908
Onlangs stuk gereden, meerdere keren gestopt, en de auto starte prima.
1. Op geven wou ik de auto weer starten (na ca. 15 minuten te hebben uitgestaan) maar er gebeurde niets. Je hoorde alleen de brandstofpomp zoemen/ronddraaien. De startmotor deed echt helemaal niets. (in de accu zat toen 12.5 volt)
Vervolgens heb ik de min van de accu gehaald en 5 minuten gewacht, toen weer eraan gedaan en starte die meteen.
Wat kan dit zijn?2. Als ik goed doortrek met de auto hoor je een gorgelend geluid uit de ventilatieroosters (voor cirka 1 seconde, daarna is het weg), is dit normaal? Bij rustig rijden hoor je het maar zelden.
27 mei 2012 om 08:11 #18029385heb ik met de mijne ook even een relait tussen de startmotor en contactslot zetten zodat je hem rechtstreeks van de accu kan starten
27 mei 2012 om 10:02 #18029386@infineonz wrote:
Onlangs stuk gereden, meerdere keren gestopt, en de auto starte prima.
1. Op geven wou ik de auto weer starten (na ca. 15 minuten te hebben uitgestaan) maar er gebeurde niets. Je hoorde alleen de brandstofpomp zoemen/ronddraaien. De startmotor deed echt helemaal niets. (in de accu zat toen 12.5 volt)
Vervolgens heb ik de min van de accu gehaald en 5 minuten gewacht, toen weer eraan gedaan en starte die meteen.
Wat kan dit zijn?de accu klem losnemen maakt voor een startprobleem met betrekking tot de startmotor niks uit. deze krijgt eenmalig rechtstreeks stroom vanaf de accu, maar het startrelais (bovenop startmotor) krijgt een stuurstroom vanaf het contactslot. soms geven de blokjes achter/onder je contactslot een probleem, slechte verbinding binnenin. vervangen van het blokje is dan een oplossing.
verder kan het gewoon een gare startmotor wezen.
even met een multi meter meten op de zwart rode draad op je startmotor, als deze weigert te starten, terwijl je de sleutel wel in start positie hebt. ( dus even met 2 man wezen)
geen stroom= blokje achter je contactslot
wel stroom= startmotor naar de jachtvelden, of toe aan revisie.2. Als ik goed doortrek met de auto hoor je een gorgelend geluid uit de ventilatieroosters (voor cirka 1 seconde, daarna is het weg), is dit normaal? Bij rustig rijden hoor je het maar zelden.
kan lucht in je koelsysteem wezen. hoort natuurlijk niet zo, maar het kan.
hoe is je water tempratuur? en geen geborrel in je expansievaatje?28 mei 2012 om 18:47 #18029387Ligt idd niet aan de minpool, dat dacht ik eerst omdat na het af-en-op koppelen hij meteen starte, maar was dus in die tijd kennelijk al afgekoeld.
Koud start hij altijd! er staat ook spanning op de startmotor de rode dikke kabel, als ik hem wil starten (ook als die warm is) maar doet dan niets.
Je ziet wel het voltage lichtjes zakken (gemeten bij de startmotor) als je de auto wil starten met warme motor.
Maar verder hoor je alleen de benzinepomp zoemen/draaien. Dus alleen met warme/hete motor wil die niet starten..Warme motor heeft niets te maken met het contactslot, die temperatuur blijft gelijk ookal is de motor warm. Probleem moet dan wel in de startmotor zitten lijkt me?!
28 mei 2012 om 19:19 #18029388Als er geen spanning op de dikke rode draad staat, klopt er iets niet.
Deze is namelijk rechtstreeks gekoppeld aan de accu.Meet de zwart/rode draad eens door, zoals Ghanz al zei. Deze draad geeft namelijk de stuurstroom die de startmotor inschakeld.
Ronddraaien doet hij dus met de dikke rode, inschakelen met de zwart/rode.Aangezien het probleem enkel met warme motor is, vermoed ik het start relais boven op de startmotor (waar de dikke rode en de zwart/rode op aan gesloten zitten)
29 mei 2012 om 07:06 #18029389@Freestyler wrote:
Als er geen spanning op de dikke rode draad staat, klopt er iets niet.
Deze is namelijk rechtstreeks gekoppeld aan de accu.Meet de zwart/rode draad eens door, zoals Ghanz al zei. Deze draad geeft namelijk de stuurstroom die de startmotor inschakeld.
Ronddraaien doet hij dus met de dikke rode, inschakelen met de zwart/rode.Aangezien het probleem enkel met warme motor is, vermoed ik het start relais boven op de startmotor (waar de dikke rode en de zwart/rode op aan gesloten zitten)
Zie post 2 mei 2012 Starter draait zeer traag rond…….
29 mei 2012 om 17:03 #18029390Dankje voor de verwijzing in dat topic.
GSE zei:
Neem een 24 startmotor…Is een bekend probleem,dat starters te zwak zijn,ik had dit probleem ook bij mijn 0.4mm gevlakte kop,toen ging die starter kapot en heb ik een andere gepakt en die is wel goed..
A2 heeft hetzelfde probleem.
Serie 30E starters zijn gewoon zwak te noemen.
24V starters zoals mijn broer op de 24V heeft zitten zijn veel sterker en gewoon om te zetten op een 30e.Dus deze past probleemloos op mijn 30e?:
http://www.ebay.de/itm/ANLASSER-STARTER-OPEL-SENATOR-3-0-E-2-6-I-24V-NEU-/170834538044?pt=DE_Autoteile&hash=item27c6882e3c” onclick=”window.open(this.href);return false;29 mei 2012 om 19:10 #18029391Kan ook zijn dat het stekkertje op je bendix niet goed contact maakt (oxide). Symptomen waren hetzelfde als bij jou, we hebben er alleen een half jaar naar lopen zoeken.
29 mei 2012 om 20:15 #18029392@autounion wrote:
@Freestyler wrote:
Als er geen spanning op de dikke rode draad staat, klopt er iets niet.
Deze is namelijk rechtstreeks gekoppeld aan de accu.Meet de zwart/rode draad eens door, zoals Ghanz al zei. Deze draad geeft namelijk de stuurstroom die de startmotor inschakeld.
Ronddraaien doet hij dus met de dikke rode, inschakelen met de zwart/rode.Aangezien het probleem enkel met warme motor is, vermoed ik het start relais boven op de startmotor (waar de dikke rode en de zwart/rode op aan gesloten zitten)
Zie post 2 mei 2012 Starter draait zeer traag rond…….
Zie topic starter post, hij doet dus niets. Dit topic is pas eind mei gestart.
@infineonz wrote:
Onlangs stuk gereden, meerdere keren gestopt, en de auto starte prima.
1. Op geven wou ik de auto weer starten (na ca. 15 minuten te hebben uitgestaan) maar er gebeurde niets. Je hoorde alleen de brandstofpomp zoemen/ronddraaien. De startmotor deed echt helemaal niets. (in de accu zat toen 12.5 volt)
Vervolgens heb ik de min van de accu gehaald en 5 minuten gewacht, toen weer eraan gedaan en starte die meteen.
Wat kan dit zijn?29 mei 2012 om 20:48 #18029393De stekker op de startmotor voelt niet echt solide aan, zal deze binnenkort vervangen en kijken of het probleem zich dan nog voordoet.
Vind het wel raar dat de zwarte en rode draad samenkomen in één enkele stekker die vervolgens op de startmotor gaat, maar dit zal wel zo horen?
30 mei 2012 om 14:53 #18029394wat betreft het gorgelende geluid…ik weet precies wat je bedoelt.
Ik heb mijn monza nu 5 jaar en heb het al zo lang….geen zorgen over maken. :thumbup30 mei 2012 om 19:04 #18029395Het rood/zwarte draad stuurt ook gewoon 12 volt naar de startmotor (stuurdraad, als je contact op starten zet). alle bedrading is dus in orde.
Zoek dus nu een betere startmotor (een24v zou sterker zijn aldus GSE)
Heb deze gevonden:
http://www.ebay.de/itm/ANLASSER-STARTER-OPEL-SENATOR-3-0-E-2-6-I-24V-NEU-/170834538044?pt=DE_Autoteile&hash=item27c6882e3c” onclick=”window.open(this.href);return false;Of is er nog een betere? Graag zie ik een link tegemoet van jullie.
11 juni 2012 om 17:51 #18029396Startmotor vervangen voor een nieuwe Bosch startmotor.
Warme startprobleem is hiermee opgelost, hij start weer super.
12 juni 2012 om 08:48 #18029397@charlois187 wrote:
wat betreft het gorgelende geluid…ik weet precies wat je bedoelt.
Ik heb mijn monza nu 5 jaar en heb het al zo lang….geen zorgen over maken. :thumbupIk weet precies wat je bedoelt. met dat “borrelende” geluid. En ik heb de mijne nu zowat al weer 7 jaar, en hij heeft dit bij mij ook altijd gedaan. En er is nog nooit wat gebeurt. Dus geen zorgen over maken. Het model heeft nu eenmaal, laten we zeggen, zijn “karaktereigenschappen” .
En je zult merken, alhoewel je nu een nieuwe starter hebt, dat de auto in de toekomst warschijnlijk bij warme motor moeilijker (lees: je moet de starter langer laten draaien) gaat starten. Ook inherent aan het model.
12 juni 2012 om 16:40 #18029398Hoop dat het borrelende geluid over is na vervangen koelvloeistof. Lijken wel luchtbellen in het koelsysteem namelijk. Vind het borrelende geluid wel irritant, mogelijk is het wel op te lossen. Wordt vervolgd!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.